Lichtrijden op het goede been.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lichtrijden op het goede been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:57

Ik heb een heel stom probleem, wat je eigenlijk in de beginnersles al moet kunnen, maar... Ik kan amper tot niet zien of ik het op goede been lichtrij. :o
Op de meeste pony's voel ik het dan wel, maar ik kan het gewoon niet zien. Bij sommige pony's lukt het wel, maar bij de meerderheid gaan de benen zo snel heen en weer dat ik pas besef dat ik moet staan als het binnenbeen al weer naar voren is.
Heeft iemand tips? Ik weet dus hoe het moet, maar mijn reactievermogen is zo traag dat het me niet lukt om naar de benen te kijken om goed licht te rijden.

Sorry als deze vraag al gesteld is, ik kon enkel topics vinden waarin wordt gezegd hoe het moet (buitenbeen naar voren, gaan staan).

Alvast bedankt, want het is nogal een suf probleem. :')

Urielle

Re: Lichtrijden op het goede been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:00

Meetellen in het ritme, op-op-op! (Op-neer gaat te snel)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:01

wat je zou kunnen proberen om het ritme in je hoofd te houden van hoe het buitenbeen naar voren gaat en daarbij te lichtrijden. Wanneer je het ritme te pakken hebt, gaat het weer automatisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:09

Dankjewel voor de antwoorden. Ik zal het volgende week (ik rij op een manege) meteen proberen, want het is toch wel prettig om het ook te kunnen zien. :+

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:16

Het kan ook aan je paard liggen, mijn paard heeft zijn voorkeur en probeert me altijd te laten wisselen zodat ik weer eens op het verkeerde been licht rijd. Ook al weet ik hoe het moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:22

Iser schreef:
Het kan ook aan je paard liggen, mijn paard heeft zijn voorkeur en probeert me altijd te laten wisselen zodat ik weer eens op het verkeerde been licht rijd. Ook al weet ik hoe het moet!

Denk niet dat dat het is, aangezien ik op een manege rij en dus haast elke week op een ander zit. :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:24

Wees gerustgesteld, je kunt er een heel eind mee komen. Ik reed al in het Z toen ik voor 100% kon voelen of ik op het goede been zat en zien kan ik het nog altijd niet.
Schijnt te maken te hebben met je oog/lichaamscoördinatie daarom kan ik bijvoorbeeld ook super slecht tennissen.
Mijn tip is dus vooral leren voelen wanneer je goed zit dat maakte mijn leven een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:33

Katja schreef:
Wees gerustgesteld, je kunt er een heel eind mee komen. Ik reed al in het Z toen ik voor 100% kon voelen of ik op het goede been zat en zien kan ik het nog altijd niet.
Schijnt te maken te hebben met je oog/lichaamscoördinatie daarom kan ik bijvoorbeeld ook super slecht tennissen.
Mijn tip is dus vooral leren voelen wanneer je goed zit dat maakte mijn leven een stuk makkelijker.

Aha, dat stelt inderdaad wel gerust.
Ik was eigenlijk al een beetje bang dat ik er een slechte ruiter door was, maar dat valt gelukkig mee.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:37

Vroeger op de manege toen ik jong was snapte ik niks van op het goede been rijden... Ik dacht zelfs nog dat het om mijn eigen benen ging, is mij nooit concreet verteld dat het om benen van het paard ging :') ik snap je probleem ts, kan je niet echt helpen, mee tellen inderdaad..

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:42

Batlow schreef:
Vroeger op de manege toen ik jong was snapte ik niks van op het goede been rijden... Ik dacht zelfs nog dat het om mijn eigen benen ging, is mij nooit concreet verteld dat het om benen van het paard ging :') ik snap je probleem ts, kan je niet echt helpen, mee tellen inderdaad..

Hihi, dat had ik vroeger ook. Ik heb sowieso heel lang weinig gesnapt van het lichtrijden, tot ik op een goede dag eens ging staan en weer zitten tijdens het draven. :+

TS,
Mijn tip is om eerst in het ritme van de pony mee te staan-zitten, dan kijken of je het goede ritme volgt. Als jij gaat staan, gaat het goede been dan naar voren? Daar kun je best een paar passen naar kijken. Als je twijfelt kun je een keertje doorzitten en dan zien of dat er beter uitziet. Verder gewoon vaak oefenen, het hoeft heus niet meteen altijd goed te gaan. Dat gevoel komt met de jaren, naar mijn ervaring.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:48

Ze hebben mij altijd geleerd om naar het binnenbeen te kijken, snapte der niks van en zat vaak fout.. Tot iemand zo snugger was en me vertelde om naar het buitenbeen te kijken als die naar voren ging, moest ik gaan staan... sindsdien nooit meer fout.. dat vond ik veel makkelijker..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:46

hennieb schreef:
Ze hebben mij altijd geleerd om naar het binnenbeen te kijken, snapte der niks van en zat vaak fout.. Tot iemand zo snugger was en me vertelde om naar het buitenbeen te kijken als die naar voren ging, moest ik gaan staan... sindsdien nooit meer fout.. dat vond ik veel makkelijker..

Naar het buitenbeen kijken is idd makkelijker.
Dan sta je ook, dus kun je meer zien.

Maar TS, zoals al genoemd, probeer een ritme aan te voelen, en probeer dat ritme dan niet vanuit het voorbeen te voelen, maar het achterbeen, dat is dan weer makkelijker.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:16

Aanvulling op HTM: als het rechtervoorbeen naar voren is gestoken is het linker achterbeen naar voren (de diagonalen) als je dus op de linkerhand zit moet je opstaan als zijn linkerachterbeen ondertreed.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:22

wat je ook kunt doen is met de eerste draf pas direct gaan staan..
90% van de tijd zet het paard in de draf als eerste het buitenbeen naar voren.. als je dus direct vanaf de eerste pas mee omhoog gaat zit je vrijwel altijd goed..

ik moest het ook altijd controleren, maar sinds iemand mij vorig jaar die gouden tip gaf (ik ben 37 en heb mijzelf leren rijden toen ik een jaar of 7 was (lees, gewoon op ponies klimmen en zitten en vandaaruit steeds wat verder.. pas in mijn volwassen jaren heb ik onregelmatig een aantal jaar les gehad) zit ik eigenlijk altijd in een keer goed.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:25

elenaMM77 schreef:
90% van de tijd zet het paard in de draf als eerste het buitenbeen naar voren.. als je dus direct vanaf de eerste pas mee omhoog gaat zit je vrijwel altijd goed..

ik moest het ook altijd controleren, maar sinds iemand mij vorig jaar die gouden tip gaf (ik ben 37 en heb mijzelf leren rijden toen ik een jaar of 7 was (lees, gewoon op ponies klimmen en zitten en vandaaruit steeds wat verder.. pas in mijn volwassen jaren heb ik onregelmatig een aantal jaar les gehad) zit ik eigenlijk altijd in een keer goed.

Maar daar moet je wel voor oefenen, en moet je paard aan het been zijn.
Denk dat dit op een manege pony nog wat lastig kan worden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:26

elenaMM77 schreef:

xxdomiixx schreef:
Aanvulling op HTM: als het rechtervoorbeen naar voren is gestoken is het linker achterbeen naar voren (de diagonalen) als je dus op de linkerhand zit moet je opstaan als zijn linkerachterbeen ondertreed.

Dank je :)
Was dat idd vergeten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:31

HTM schreef:

xxdomiixx schreef:

Dank je :)
Was dat idd vergeten.

het is inderdaad niet een truckje voor een beginner.. als je echter al wel kunt rijden, maar het is een issue.. dan is direct op de eerste pas de truck.. paard hoeft niet eens echt voor het been te zijn.. wel bij voorkeur, immers je wilt altijd je paard voor het been hebben. je voelt immers het moment dat hij aandraaft.

in principe als je geen beginner meer bent, dan rijd je ook op managepaarden de paarden goed los en voor het been (hoop ik althans, ik doe dat wel).. anders heeft de rest van je les immers weinig nut?
goed losrijden en gymnastieren is het begin van iedere training/les.. of het nu manegepaarden of eigen paarden zijn..

ik draaf tegenwoordig zo aan op beiden.. zowel mijn eigen pony, als manegepaarden.

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:12

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:25

Vroegah O:) was mijn trucje altijd: Kijk naar de binnenschouder, gaat die naar voren dan moet je zitten. Het lijkt er zelfs een beetje op alsof de binnenschouder een luchtkussen is die door jouw gewicht (je gaat 'op het kussen zitten') naar voren gaat.
Zo heb ik het ook aan meerdere beginners uitgelegd. Het voordeel hiervan is dat je niet naar de benen hoeft te kijken, maar alleen uit je ooghoek naar de schouder hoeft te gluren.
Succes!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:21

Ik kan dit zelf ook heel slecht zien. Ik heb geleerd om te blijven kijken naar het buitenbeen en dan het ritme over te nemen in mijn hoofd en adhv daarvan dan op het juiste moment te gaan zitten of rechtstaan. Blijven oefenen, het zal wel lukken

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:11

Maar als je het heel slecht ziet, dan kun je toch ook je hand op zijn schouder leggen? (Bij een dressuurproef gaat dat natuurlijk lastig ;)) maar normaal gesproken... Dan voel je wanneer het buitenbeen naar voren gaan en jij dus moet gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:30

Ik ga dat filmpje straks even bekijken!
Ik ga het idee van Liannetje86 binnenkort even uitproberen, want dat klinkt erg makkelijk en handig. (:

horze_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:33

Ik heb dit probleem vroeger ook gehad, en wat bij mij hielp is -naast veel oefenen-, ook:
* filmpjes bekijken van de draf, zo krijg je een idee van het ritme en wanneer je moet gaan staan etc.
* hetzelfde geldt voor kijken aan de bakrand bij andere lessen
* heb vroeger ook het idee van @Liannetje86 geprobeerd, dat is ook echt een hele goede!

Heb je het er al met je instructeur/instructrice over gehad? Misschien vind je het een beetje genant, maar instructie is er om je verder te helpen, en waarschijnlijk ben je echt niet de enige :)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:38

wat misschien ook een goede tip is om op het goede been te lichtrijden is, bij het aandraven, 4 of 6 drafpassen te blijven zitten en dan te gaan lichtrijden. Dan zit je bijna altijd goed. Verder is het, zoals al eerder aangegeven, een kwestie van leren het ritme aan te voelen en goed te kijken naar het buitenbeen.

Noomii1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:02

wat elenaMM77 zegt doe ik ook altijd. De eerste pas draf gaan staan. Is misschien ook wel vaak oefenen voor je het door hebt, maar oefening baart kunst!