Lange rug en rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Lange rug en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 22:22

Hallo allemaal,

Ik begrijp heel goed dat dit topic een discussie op zou roepen bij veel mensen, maar weet alvast, voordat je verder leest dat degene die voor mijn hobby betaald behoorlijk ouderwets is :( Daar baal ik zelf ook van, maar dan moeten we er maar het beste van maken!

Ik heb al meer topics gestart met vragen over mijn zwarte duivel, want ze lijkt wel een magneet voor problemen. Gelukkig heb ik aan google, bokt, instructeurs en mijn "trainer" heel veel geluk en helpen zij mij uit de brand. En vandaag is het weer tijd, figuurlijk gezien, om uit de brand geholpen te worden. Mijn paard heeft een lange rug (er zijn foto's indien deze nodig zijn, maar de computer blijft liever in vakantie-modus en ik misschien ook :Y) ) Ik ben samen met mijn instructrice en mijn trainer 'goed' gaan kijken naar mijn paard en haar bewegingen. Nu mag het duidelijk zijn dat ze haar lange rugspier slecht tot helemaal niet los laat en ontspant. Ook heeft ze klachten van rugproblemen/spierpijn. Een osteopaat ligt voor de deur, maar mijn 'trainer/sponsor' wil deze niet betalen/aankijken of hoe je het noemen wilt. Nu heeft hij daar één goede reden voor (die anderen vind ik niet van toepassing }> ) en dat is dat de oude eigenaresse, waar ik nog goed contact mee heb, vorig jaar haar helemaal van top tot teen heeft laten onderzoeken door osteopaten, magnetiseurs en weet ik veel wat en dat daar niks uitgerold is.

Nu heb ik mijn training het een en ander aangepast op wat ik de afgelopen week te weten ben gekomen. Het bestaat nu uit:

Eerst poetsen: Goed rossen, vooral op de rug. In het begin was ik hier snel klaar mee omdat zij niet zeker niet als prettig ervoer, ik als 'toen nog onervaren' stopte snel als ze begon te trappen of probeerde te bijten, na een tijdje dit samen met mijn trainer er uit gewerkt. Bij het rossen zie je haar rug "wegdrukken". Eerst protesteert het zeg maar en na een tijdje gaat het ontspannen. Ook is het zo dat als ik voor de training niet ros ze het veel moeilijker vindt om te ontspannen dan als ik wel heb gerost. Na het rossen ga ik verder met de harde en zachte borstel voor vuil enzovoorts.

Losrijden: Dit bestaat voornamelijk uit overgangen. Ik had namelijk gelezen dat overgangen de lange rugspier losser maakt en overgangen zorgen er ook voor dat mijn paard goed voorwaarts is. De overgangen gaan gepaard met voltes openen en sluiten, slangenbogen met veel bogen, stellig en contrastelling en wijken. Mijn paardje is heel fijn aan mijn hulpen en voor sommige oefeningen hoef ik het alleen maar te bedenken en er komt een gewenste reactie _/-\o_

Het 'echte' trainen: Ik vraag haar op een volte te komen en vraag haar op de buitenteugel (dus binnenbeen-buitenteugel 'techniek') neerwaarts te worden. De afgelopen week, toen we hier dus allemaal achter zijn gekomen en de training al zover hebben aangepast naar haar vermogen om het optimale resultaat te behalen, zijn we wat betreft neerwaartsheid met sprongen vooruit gegaan, maar het blijft een moeilijk proces. Ik heb geleerd hoe ik 'door kan vragen' op de teugel als ze er bijna komt zonder dat ze gelijk recht overeind staat en hoe zij moet reageren op mijn hulpen. Nu is het vooral een kwestie van op tijd belonen en doorvragen. Gelukkig heeft mijn instructrice mijn trainer weer stof tot nadenken gegeven en kunnen we nu weer met zn 4en verder.

Nu is mijn vraag aan jullie, weten jullie nog manieren waarop ik mijn paard nog beter kan laten ontspannen? Oefeningen, massages weet ik veel wat. Ik heb al gekeken voor wat massages en ik wil morgen de techniek: Shiatsu uitproberen. Ik heb ook al gekeken voor trainingsweekenden etc. omdat die voor mij ook te betalen zijn zonder sponsor ;) :P Maar hebben jullie nog tips/ervaringen om mij te helpen? Ik snap het dat mijn vraag een beetje vaag is, maar ik hoop toch dat jullie mij kunnen helpen. Ik ga morgen de oude eigenaresse nog eens vragen wat de osteopaat bij haar precies heeft gezegd en mijn instructrice en ik proberen mijn trainer een beetje over te halen om haar toch nog eens te laten onderzoeken maar mijn trainer is heel eigenwijs -O-

vencedor

Re: Lange rug en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:32

Balkjes werk, maar stijl.overeind in de zin van.steigeren? Dan is nakijken misschien toch niet zo gek in combi met die andere dingen

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 22:39

vencedor schreef:
Balkjes werk, maar stijl.overeind in de zin van.steigeren? Dan is nakijken misschien toch niet zo gek in combi met die andere dingen

Toen ik haar kreeg werd mij verteld dat ze ooit iemand hadden gevonden die haar wel eventjes binnen het uur aan de teugel zou rijden, het verhaal ging dat mijn paard na 5 minuten recht overeind stond. Ik snap heel goed dat dit dus niet de goede rijder was, want deze was anders met het paardje omgegaan. Ik heb zelf wel eens het gevoel dat als ik in sommig protest nog 1 ding meer vraag ze overeind komt, maar ik weet daar toch wel weer onderuit te komen. Ze is een dominant type en na een jaartje begint ze mij nu wel te accepteren waardoor ze zichzelf ook steeds meer bloot legt en laat zien wat haar problemen zijn...

Mijn trainer heeft besloten om nog eventjes door te trainen zoals we nu doen, als we nog steeds zo met sprongen vooruit gaan en het losrijden ook steeds makkelijker en soepeler wordt gewoon door te gaan en als het stabiel blijft of erger toch eens te gaan dokteren *\o/* (Ik hoor hier helemaal niet blij om te zijn :o )

Wat balkjeswerk betreft, een tijdje geleden een oude ROS (het tijdschrift) opgezocht met allemaal balkjesoefeningen, die uitgevoerd met resultaat! Nu is mijn paard sowieso een springfreak, maar om op parcours te kunnen wil ik eerst zeker weten dat er geen rugproblemen zijn en op deze manier valt er ook geen winstpuntje in de B te rijden!

Waar ze nu wat betreft neerwaartsheid is: ze is niet meer constant tegen de hand, en dat is voor ons al een goed begin wat mij betreft.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:45

Dekens en dekjes aanschaffen van Back on track/ fedimax (keramische dekens) / van Raaij infrarood textiel gebruiken om de doorbloeding van de rugspieren te stimuleren.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:50

Heb je wel een goed passend zadel?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:50

Wat bij spieren goed helpt is masseren. Ik heb bij mijn merrie een happy atlete masseuse, die heeft wonderen verricht. Per keer zo'n 60 euro, na de eerste keer al veel resultaat. Uiteindelijk 4 keer in 1 jaar geweest en mijn pony loopt weer goed, waar dat eerder (na een operatie) nog onzeker was. Goedkoop is duurkoop; op het moment dat er slijtage in de rug zit is het grasmaaier of inslapen. Beide veel duurder dan een goede osteopaat en masseuse samen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:53

Ik schrik van dat "Flink rossen" Je beest geeft aan dattie ergens pijn heeft, een gevoeligheid en daar ga je dan flink op rossen. Wat wil je dattie eelt krijgt of zo?
Als jij ergens een blauwe pijnlijke plek hebt hoop je toch ook niet dat je baasje daar eens lekker hard overheen gaat wrijven.
Probeer eens verder te kijken dan wat jij wilt, je paard geeft iets aan, wat zou het kunnen zijn? Moet daar iets aan gebeuren. Wordt ze niet boos als ik heel zachtjes borstel.
Jij zegt dat ze zich uiteindelijk ontspant, ik zeg dat ze zich overgeeft uit onmacht

Ik heb ook een paard met een heel lange rug. Sommige dingen zijn misschien wel bereikbaar maar heb ik er voor gekozen om hem dit dan maar niet te leren. Had ik zelf geen geduld voor en voor het doel wat ik met hem gesteld had was het toch niet echt nodig.
Verder is mijn ervaring dat het allemaal wat langer duurt voor je tevreden bent, je moet het beeld van een paard wat die oefening doet bijstellen nar JOU paard wat die oefening doet. Door haar lange rug ziet dat er anders uit. Hou rekening met haar en haar lijf.
Ik mis buiten rijden in je lijstje, voor een lang paard is rechtuit in de training belangrijk.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:57

Flink rossen ben ik geen fan van. Ga jij maar eens flink duwen op erg gespannen spieren, dat doet erg pijn en het gaat er ook niet van over. Massage kan zeker helpen bij ontspannen! Ik doe dat regelmatig bij mijn paard. Echter moet je wel zeker zijn dat het in de spieren zit; en niet in de gewrichten tussen de ruggewervels.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 23:03

evelien11 schreef:
Flink rossen ben ik geen fan van. Ga jij maar eens flink duwen op erg gespannen spieren, dat doet erg pijn en het gaat er ook niet van over. Massage kan zeker helpen bij ontspannen! Ik doe dat regelmatig bij mijn paard. Echter moet je wel zeker zijn dat het in de spieren zit; en niet in de gewrichten tussen de ruggewervels.

Welke massagetechnieken gebruik jij dan zo al? En flink rossen komt er niet van, het is meer aaien met rosborstel :P :j Maar het helpt wel

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:09

Een paard die veel protest vertoont, die zijn rug wegdrukt bij het poetsen, die trapt en bijt, ......
Hier is echt veel meer aan de gang.
Wederzijds vertrouwen, respect, leiderschap, en tjaaaa eventuele blokades en andere medische probleempjes al dan niet veroorzaakt door de conformatie van het paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:20

Wyb_ster, Nou moet je niet verbaast zijn als jij "Flink Rossen"schrijft terwijl het eigenlijk aaien met een rokborstel is, dat mensen daar dan op reageren.
Ik vind "aaien met rosborstel" en dan zo'n reactie krijgen van je paard alleen maar nog zieliger, blijkbaar heeft het beest plekken die heel gevoelig zijn en een verzorger die niet weet hoe je moet masseren.

Oh by the way, je bent voorlopig nog wel onervaren

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:33

Heeft de vorige eigenaresse ook de rug op de foto laten zetten? Is ze naar een kliniek geweest en daar onderzocht? Binnenste buiten keren klinkt goed, maar de vraag is of echt alles goed bekeken is. Met een osteopaat en magnetiseur ben je er niet. Ik denk eigenlijk dat er medisch toch iets aan de hand kan zijn. Hoe zijn jullie bij dit paard uitgekomen? Is er een keuring gedaan? Wat deed de vorige eigenaresse met het paard? Het paard vertoonde bij haar dus ook al problemen als ze het paard na heeft laten kijken.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:19

Wat ik me eigenlijk afvraag, is dat je aangeeft dat je een trainingsweekend wel zelf kunt betalen.
Waarom dan geen osteopaat/masseur etc? Die zijn toch vaak goedkoper dan een (goed) trainingsweekend...

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 09:24

rebecc1994 schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag, is dat je aangeeft dat je een trainingsweekend wel zelf kunt betalen.
Waarom dan geen osteopaat/masseur etc? Die zijn toch vaak goedkoper dan een (goed) trainingsweekend...

Dat ligt er een beetje aan in welke richting je zoekt. Ik zal nog eens goed kijken

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:37

Wyb_ster schreef:
evelien11 schreef:

Welke massagetechnieken gebruik jij dan zo al? En flink rossen komt er niet van, het is meer aaien met rosborstel :P :j Maar het helpt wel

Ontspanningsmassage geef ik.
Als het aaien is met de rosborstel en je paard reageert zo heftig is het verstandig eens goed hiernaar laten kijken. En je bewoording is dan ook wat vreemd om het flink rossen te noemen.
Het helpt blijkbaar toch niet, want je paard heeft er nog steeds last van toch?!
Met een goede behandeling zou de rug minder gevoelig moeten worden....
Tip: Paard goed laten nakijken en advies vragen wat voor behandeling en niet zelf gaan experimenteren... :-)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:05

Wyb_ster schreef:
Toen ik haar kreeg werd mij verteld dat ze ooit iemand hadden gevonden die haar wel eventjes binnen het uur aan de teugel zou rijden, het verhaal ging dat mijn paard na 5 minuten recht overeind stond. Ik snap heel goed dat dit dus niet de goede rijder was, want deze was anders met het paardje omgegaan.

Ik moest even 2x lezen, dacht eventjes dat het over mijn merrie ging, exact dezelfde situatie gehad, die is eerst beginnen steigeren en dan beginnen aanvallen.

Dat rossen vind ik niet verkeerd, leerden we ook in de sportmassage om de rug los te maken. Mss is het echter beter om een tijdje aan de longe (kaptoom, pessoa, balkjes...) te trainen tot die rug los genoeg is om weer te rijden.

En wat bedoel je met "neerwaarts rijden"? Bedoel je voorwaarts-neerwaarts, of aan teugel?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:13

Ik schrik wel enorm van wat hier allemaal gezegd wordt, zowel door TS als door anderen. Paard geeft duidelijk aan dat ze ergens pijn heeft, ik zou haar allang op de foto gezet hebben of het zadel hebben laten nakijken als de osteo niks heeft uitgehaald.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:02

Snollygoster schreef:
Ik schrik wel enorm van wat hier allemaal gezegd wordt, zowel door TS als door anderen. Paard geeft duidelijk aan dat ze ergens pijn heeft, ik zou haar allang op de foto gezet hebben of het zadel hebben laten nakijken als de osteo niks heeft uitgehaald.

Ben ik met je eens. Ben ook erg benieuwd naar de antwoorden op de vragen die ik gesteld heb. TS ben je er zeker van dat het niet medisch is? En waardoor weet je dat evt. Zo zeker?