Tinker zonder gaspedaal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_love12_

Tinker zonder gaspedaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:02

Halloo! *\o/*
Ik heb een vraagje..
Mijn tinkertje heeft sindsdat iemand anders hem een tijdje gereden heeft door een blessure vanaf mijn kant nogal last van 'opstartproblemen' bij het rijden.. Hij loopt wel, maar het tempo waarop is om bij te slapen, nu kreeg ik van iemand het commentaar om veel overgangen en tempowisselingen te rijden maar ook dit lijkt niet echt te werken. Hunter (mn stinkie) is inmiddels 4 jaartjes oud en dus nog lekker groen en fris, dit is ook de rede dat ik r nu aan wil werken en niet wil dattie er een gewoonte van gaat maken /3
Oook wilt ie in de draf en galop zn hoofd niet omlaag houden, dit is ook ontstaan nadat iemand anders hem een tijdje gereden heeft... Eeerst liep meneer zo (dit was 1 van de eerste keren galop in de 'grote' bak, hiervoor had ik er alleen maar opgezeten in de longeerbak) :
Afbeelding
Afbeelding
Op het moment loopt hij zo"(foto is wel bitloos, maar met bit in loopt ie net zo en voorheen liep hij bitloos zoals op de foto's hierboven..):
http://i62.tinypic.com/20kqd74.jpg

Anoniem

Re: Tinker zonder gaspedaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:30

Snapt hij wel wat de bedoeling is? Is hij wel goed ingereden? Ik zou hier goede hulp bij zoeken.
En maak je vooral niet druk over dat hoofd, eerst goed aan de hulpen, dan pas nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:32

Kan ook rond deze leeftijd wel een probleempje met het gebit zijn natuurlijk :) (Ook bitloos uit zich dat)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:41

Als ik jou was even niet druk maken over het rond rijden maar even werken aan het feit dat hij niet voorwaarts is.
ga eens een flinke week of twee a 3 alleen maar naar voren rijden ook al loopt hij met zijn hoofd naar boven. Hij moet eerst weer aan het been worden. Twee maal druk been geen reactie tikje met de zweep voor reactie. En inderdaad veel overgangen rijden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 01:06

RT-HAW --> RT-V

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 01:21

@Joolien Hij is goed ingereden ja :)
@WildWings Ik was sws al van plan om tandarts te laten komen voor controle ivm het wisselen etc, wist niet dat dit ook bitloos een probleem kon zijn ^^
@Ufurio4e Dankjewel voor de tip! Ga ermee werken :)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 01:22

goldenarrow schreef:
RT-HAW --> RT-V

Kunt u mij misschien uitleggen wat dit betekend? Ben niet zo'n held met die afkortingen op Bokt hihi

mizuhi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 02:08

Hiermee wordt bedoeld dat je topic verplaatst word van rij technisch - Horse at work naar rijtechnisch - vragen.

Maar krijgt hij hetzelfde hoeveelheid voer als altijd en/of krijgt hij hetzelfde voer?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 02:14

Korte overgangen consequent rijden in het begin van je training. Eerst gewoon instappen en als je daarna gaat draven op de grote volte op beide handen 5 rondjes 2 passen voorwaarts en 2 passen terug rijden. Hoofdhouding doet er niet toe. Probeer maar eens. Ik krijg er de traagste diesel mee aangeslingerd

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:27

@mizuhi21 Jep, er is niks veranderd aan zijn voer. Alleen hebben we op stal wel ander hooi, weet niet of dat r wat mee te maken kan hebben?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:38

Ik zie aan beide foto's, dat jou handen op slot staan.
Slot = remmen. Hoe zacht je het ook wil.

Ga zelf los en actief zitten.
Dus het allerlichste en minimale contact op de teugel.
Eerst lekker los sturen, volte hier, gebroken lijn daar.

Even aandraven, doet hij het. Belonen, en weer stappen.

Houdt het kort, maar krachtig.
Beloon uitbundig!

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:44

@maralyn Op deze foto's was dat indd zo, maar dat was omdat hij toen nog wel graag wilde (was 1ste keer in normale bak). Ik rij nu ook met langere teugel omdat hij nu beter reageert op t sturen etc. en dat was toen nog niet helemaal het geval
Het meisje wat er op gereden heeft toen ik geopereerd moest worden reed hem altijd heel strak en vast en sindsdat zij hem gereden heeft is t helemaal 10x niks meer met t rijden.. Helaas hoorde ik ook pas achteraf dat zij zo reed..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:46

_love12_ schreef:
@maralyn Op deze foto's was dat indd zo, maar dat was omdat hij toen nog wel graag wilde (was 1ste keer in normale bak). Ik rij nu ook met langere teugel omdat hij nu beter reageert op t sturen etc. en dat was toen nog niet helemaal het geval
Het meisje wat er op gereden heeft toen ik geopereerd moest worden reed hem altijd heel strak en vast en sindsdat zij hem gereden heeft is t helemaal 10x niks meer met t rijden.. Helaas hoorde ik ook pas achteraf dat zij zo reed..

Dat is balen... behoorlijk balen zelfs...

Wat je ook kan doen, is je stemhulpen bevestigen met longeren. En dan toepassen op de rug.
Vaak snappen ze het dan sneller.
En scheelt jou spierpijn!

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:49

@maralyn Ja gelukkig reageert hij daar wel redelijk op maar tis en blijft lastig om m aan t lopen te houden en vooral in galop en draf wilt hij snel terug, dacht eerst dat het misschien aant zadel zou liggen maar hier is niks mis mee volgens de zadelmaker.

Vandaag ga ik even werken met tipjes die ik van mensen hier gekregen heb :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:50

_love12_ schreef:
@maralyn Ja gelukkig reageert hij daar wel redelijk op maar tis en blijft lastig om m aan t lopen te houden en vooral in galop en draf wilt hij snel terug, dacht eerst dat het misschien aant zadel zou liggen maar hier is niks mis mee volgens de zadelmaker.

Vandaag ga ik even werken met tipjes die ik van mensen hier gekregen heb :)

Hoe veel doet hij, per week, per maand?
En lang ben je er mee bezig?

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:53

Hij wordt 5 dagen per week aant werk gezet, 3 dagen onder t zadel en 2 dagen gelongeerd, dit schema heeft mijn vorige instructeur gemaakt en hou ik nog steeds aan. Rijden doe ik ivm zijn leeftijd niet langer dan 40min (met in en uitstappen) en longeren ongeveer een half uur/40min (afhankelijk van hoe intensief ik m laat lopen)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:00

Al eens aan gedacht om een Osteopathie langs te laten komen? Misschien is hij wel vast gereden in het lichaam of heeft hij een glijder gemaakt.
Is hij aan het begin ook een beetje stijfjes?

Misschien is het ook verstandig om hem misschien juist wat weekjes rust te geven. Een paardje van 4 en dan al 5 dagen per week 40 min aan de gang is best pittig. Misschien is hij de fut even kwijt en vind hij het niet leuk meer.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:04

@Tamadine Zodra ik op vakantie ben gaat hij lekker 3 weekjes op t land scharrelen, hij is verder niet stijfjes of iets dergelijks :) De training heb ik niet zelf bedacht, dit heeft mijn vorige instructeur gedaan.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:10

Mijn tinker merrie is 6 en had ik begin dit jaar wat meer opgepakt weer. Maar ook bij haar kwam het punt dat ze niet meer naar me toe kwam in de weide. Ze deed altijd keurig wat er van haar gevraagd werd, maar door het niet meer komen in de weide (komt zodra ze me ziet of ik toeter al aanrennen naar voren) wist ik dat ze het niet meer leuk vond. Ik heb haar toen paar weekjes op rust gezet en gewoon gewandeld of een buitenritje gestapt en nu is het weer oke. Wel ben ik haar ook vitamine e en selenium bij gaan geven, omdat ik merkte dat ze toch wat miste en dat gaat nu ook super.