Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AmoorM schreef:Je weet zeker dat er niks medisch iets aan de hand is? Mijn fries was ook ineens heel sloom en snel uitgeput en toen hebben we bloed geprikt en had ze een flinke virus.
belle_boef schreef:Volgens mij moet je eerst uitzoeken waar het door komt dat ze geen energie heeft. Dan pas kun je naar e rijden gaan kijken
jaji schreef:Kan het ook zijn dat ze zich zo vol eet op de wei dat ze uit het uitbuiken is op het moment dat je wat met haar wil doen? Of stond ze vorig jaar ook 24 uur p dag op de wei en had ze er toen geen last van? Was er toen evenveel gras aangezien het vorig jaar heel droog was?
dresjoepie schreef:Dat heb ik ook vaker gehoord dat friezen moeilijk met de warmte om kunnen gaan Maar als je het niet vertrouwt kun je altijd de DA bellen! Heb je ook een recente foto zonder deken? Kunnen we zien of die misschien ook te schraal is
brighteyes85 schreef:http://www.mendurancedfw.nl/trainingsschema.pdf
dit vind ik altijd een fijne leidraad om paarden weer op conditie te krijgen na een periode van rust om welke reden dan ook.
Vrienden van mij hebben een paardje uit de handel gekocht en die had ook conditie van niks en was na 10 minuten kapot. We zijn dit, na alles medisch uit te sluiten, gaan opbouwen met iedere week 2 minuten meer, zodra we op 30 minuten stappen zaten elke week 5 minuten meer en van 50 minuten stappen zijn we naar een uur gegaan. Toen we op een uur correct stappen zaten zijn we het schema gaan volgen tot wk 8. Meer hoefde meneer niet aan conditie te hebben voor een recreatief uurtje dressuren en een lekker bosritje.
LaSuerte schreef:Ik vond de warme periodes altijd wat drama en pas ook altijd mijn rijschema hier op aan, minder lang.. en de intensiviteit puur kijkend naar het paard. Niet trainen op het warmst van de dag maar bij voorkeur 's avonds. Daarnaast meer stap en rustperiodes tussen het rijden door. persoonlijk hoef ik niet een uur te trainen, als ik het maar goed kan afsluiten.
Om echt conditie te trainen reed ik veel door de bossen, echter getraind voor de endurance veel gelet ook op hartslag en reed dus ook altijd met een stethoscoop.
FriesWytske schreef:En wat worden er weer heerlijke kulverhalen verteld over de conditie van een Fries. Een Fries heeft net zo'n conditie als elk ander ras. Ken er zat die zat energie hebben en zo een marathon kunnen lopen.
@ TS Als je paard al na 10 minuten bekaf is. Dan is er iets anders aan de hand. Zou hem/haar laten onderzoeken.