tips voor conditie/uithoudingsvermogen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabienhtje

tips voor conditie/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:41

De titel zeg het al een beetje, ik zoek info voor conditie en uithoudingsvermogen.

Me paardje had veel energie dat die ander half uur hart aan het werk kan, nu zijn we half jaar veder
is alleen nu dan verander dat ze 24/7 op de wei staat (was vlede jaar ook zo).
wordt kilo voer gegeven over de hele dag.
Ze is al helemaal uitgeput na 10 min dan heb we alleen nog maar gestapt.
ze houd echt nu hoog uit een half uutje uit. elke dag doen we wat ander voor haar ontspanning.
de heeft nu maar 2 dagen dat ze echt hart werkt ander dagen rustig. 1 dag rust heeft ze rust.

Wat zijn jullie ervaring of mening over conditie/uithoudingsvermogen van paarden.
graag tips voor meer opbouwen om veder tegaan voor wedstrijden.

aeolusnr1

Re: tips voor conditie/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:38

Ik zou zelf veel meer er mee aan de gang gaan, dus echt veel meer vragen.
basiswerk achterhand en voorhand verzetten, dus zijgangen en achterwaarts, vanuit achterwaarts onmiddellijk aandraven en zo telkens herhalen.
Kleine stukjes galop en vele malen herhalen.
Veel buitentochtjes en kilometers maken.
Eigenlijk is een Fries paard heel dikwijls sneller ten einde kracht bij zo'n soort werk, eigenlijk is dit een werkpaard en dus meer geschikt voor het trekken van een koets of kar of een ploeg of eg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:43

Je weet zeker dat er niks medisch iets aan de hand is? Mijn fries was ook ineens heel sloom en snel uitgeput en toen hebben we bloed geprikt en had ze een flinke virus.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:48

AmoorM schreef:
Je weet zeker dat er niks medisch iets aan de hand is? Mijn fries was ook ineens heel sloom en snel uitgeput en toen hebben we bloed geprikt en had ze een flinke virus.

Ik zal dan meer uitgebreid onderzoeken moeten laten doen.
ze is niet de enge zijn meer paarden op stal, gras is ook wel kort.
merk ook als we komen dat gewoon niet aan het eten is en zal zegen 3 dagen in de week ook echt de maag/darmen horen knoren. nu dik een week is nog niet gehoord omdat we ook zomerkoek geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:18

BEH >> RT-V

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:20

Volgens mij moet je eerst uitzoeken waar het door komt dat ze geen energie heeft. Dan pas kun je naar e rijden gaan kijken

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:24

Kan het ook zijn dat ze zich zo vol eet op de wei dat ze uit het uitbuiken is op het moment dat je wat met haar wil doen? Of stond ze vorig jaar ook 24 uur p dag op de wei en had ze er toen geen last van? Was er toen evenveel gras aangezien het vorig jaar heel droog was?

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:26

belle_boef schreef:
Volgens mij moet je eerst uitzoeken waar het door komt dat ze geen energie heeft. Dan pas kun je naar e rijden gaan kijken

Daarom staat dit ook in de tekst Wat zijn jullie ervaring of mening over conditie/uithoudingsvermogen van paarden.
graag tips voor meer opbouwen om veder tegaan voor wedstrijden.

maar dan weet je ook wat ze doet.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:30

jaji schreef:
Kan het ook zijn dat ze zich zo vol eet op de wei dat ze uit het uitbuiken is op het moment dat je wat met haar wil doen? Of stond ze vorig jaar ook 24 uur p dag op de wei en had ze er toen geen last van? Was er toen evenveel gras aangezien het vorig jaar heel droog was?

Vledejaar stond ze ook 24/7 buiten kwam ze in eind oktober pas binnen 24/7.
toen had ze nergens last van was gras langer dan nu zelfs.
het haal juist niet uit welke tijd stip je komt ze heb heledag door.
we kunnen als 07:00 tot 22:00 komen.
heb zelfs paar dagen me vaste tijd omgezet dat ik daar wat aan kon merken was allemaal gewoon zelfde.
zal even kijken als foto kan vinden van land hoe nu uit ziet.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:33

Afbeelding
foto van maand gelden zelfs, waar beetje hoog is doet ze lekker mesten . veder zit hele land zo uit.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:21

een fries mist een stofje in t lichaam om hetzelfde uithoudingsvermogen te hebben als bv een kwp er of Arabier rijden als t koeler is en goed uitstappen en koelen erna

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:41

Dat heb ik ook vaker gehoord dat friezen moeilijk met de warmte om kunnen gaan Maar als je het niet vertrouwt kun je altijd de DA bellen! Heb je ook een recente foto zonder deken? Kunnen we zien of die misschien ook te schraal is

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:36

dresjoepie schreef:
Dat heb ik ook vaker gehoord dat friezen moeilijk met de warmte om kunnen gaan Maar als je het niet vertrouwt kun je altijd de DA bellen! Heb je ook een recente foto zonder deken? Kunnen we zien of die misschien ook te schraal is

Heb alleen foto nu met deken eigenlijk nog, maak niet veel foto veder.
ze is normaal als je vergelijk met ander paarden moddelen.
het is geen barok fries maar lux fries daar zit ook verschil in.
We zijn nu ook meer aan denk want zit had ze ook gewoon met normale tempratuur niet met deze warmte.

ander paarden op stal hebben er ook last van dus niet alleen mijn paard natuurlijk.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:16

Het lijkt me niet gezond om na 10 minuten stappen(!) al een compleet uitgeput paard te hebben!!
ik zou even overleggen mrt de veearts, evt een bloedonderzoek, laat dan ook even checken op leverbot.
Daarna zou ik een goede vitaminebrok bij voeren.
hoe zit het met de ontworming?

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:27

Dank jullie wel met met info en tips!
we zijn nu helemaal uit paardjes heeft niet genoeg gras op land waar door het komt.
zijn nu rustig aan aan bijvoeren tot ze van het weekend naar de ander stal gaat waar genoeg gras in overvloed is.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:42

http://www.mendurancedfw.nl/trainingsschema.pdf

dit vind ik altijd een fijne leidraad om paarden weer op conditie te krijgen na een periode van rust om welke reden dan ook.

Vrienden van mij hebben een paardje uit de handel gekocht en die had ook conditie van niks en was na 10 minuten kapot. We zijn dit, na alles medisch uit te sluiten, gaan opbouwen met iedere week 2 minuten meer, zodra we op 30 minuten stappen zaten elke week 5 minuten meer en van 50 minuten stappen zijn we naar een uur gegaan. Toen we op een uur correct stappen zaten zijn we het schema gaan volgen tot wk 8. Meer hoefde meneer niet aan conditie te hebben voor een recreatief uurtje dressuren en een lekker bosritje.

LaSuerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:06

Ik vond de warme periodes altijd wat drama en pas ook altijd mijn rijschema hier op aan, minder lang.. en de intensiviteit puur kijkend naar het paard. Niet trainen op het warmst van de dag maar bij voorkeur 's avonds. Daarnaast meer stap en rustperiodes tussen het rijden door. persoonlijk hoef ik niet een uur te trainen, als ik het maar goed kan afsluiten.
Om echt conditie te trainen reed ik veel door de bossen, echter getraind voor de endurance veel gelet ook op hartslag en reed dus ook altijd met een stethoscoop.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 21:12

brighteyes85 schreef:
http://www.mendurancedfw.nl/trainingsschema.pdf

dit vind ik altijd een fijne leidraad om paarden weer op conditie te krijgen na een periode van rust om welke reden dan ook.

Vrienden van mij hebben een paardje uit de handel gekocht en die had ook conditie van niks en was na 10 minuten kapot. We zijn dit, na alles medisch uit te sluiten, gaan opbouwen met iedere week 2 minuten meer, zodra we op 30 minuten stappen zaten elke week 5 minuten meer en van 50 minuten stappen zijn we naar een uur gegaan. Toen we op een uur correct stappen zaten zijn we het schema gaan volgen tot wk 8. Meer hoefde meneer niet aan conditie te hebben voor een recreatief uurtje dressuren en een lekker bosritje.

ze houd wel vol alleen stappen, we vinden zelf alleen dat ze nu toch beetje snel met grote neusgaten al staat met stappen.
maar ze wil zo graag voor je werken dat ze ook alles geeft nu in de eerst paar minuten.
als we klaar zijn met rijden ene keer is ze echt op maar ander keer wil ze met je veder werken.
we rijden lange teugel en dan net stuur baar dat volte afentoe rijd meer is het 2x in de week aan de teugel.

nu hebben we alles om gegooit we gaan nu veder terug naar stappen en dan hoog uit 15 min draf tussen door.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:12

En wat worden er weer heerlijke kulverhalen verteld over de conditie van een Fries. Een Fries heeft net zo'n conditie als elk ander ras. Ken er zat die zat energie hebben en zo een marathon kunnen lopen.

@ TS Als je paard al na 10 minuten bekaf is. Dan is er iets anders aan de hand. Zou hem/haar laten onderzoeken.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 21:14

LaSuerte schreef:
Ik vond de warme periodes altijd wat drama en pas ook altijd mijn rijschema hier op aan, minder lang.. en de intensiviteit puur kijkend naar het paard. Niet trainen op het warmst van de dag maar bij voorkeur 's avonds. Daarnaast meer stap en rustperiodes tussen het rijden door. persoonlijk hoef ik niet een uur te trainen, als ik het maar goed kan afsluiten.
Om echt conditie te trainen reed ik veel door de bossen, echter getraind voor de endurance veel gelet ook op hartslag en reed dus ook altijd met een stethoscoop.

ja met de warme periodes is het al helemaal anders.
ik rij zelf smorgen voor half 11 en mijn verzorgster die kan pas na 9 uur dus daar hebben we gelukkig dan geen last van.
deze damen zal wel gewoon een uur kunnen rijden en niet na half uur echt al helemaal op zijn dat ze de bennen niet meer kan optillen zeg maar.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 21:16

FriesWytske schreef:
En wat worden er weer heerlijke kulverhalen verteld over de conditie van een Fries. Een Fries heeft net zo'n conditie als elk ander ras. Ken er zat die zat energie hebben en zo een marathon kunnen lopen.

@ TS Als je paard al na 10 minuten bekaf is. Dan is er iets anders aan de hand. Zou hem/haar laten onderzoeken.

Heb al paar berichten terug geschreven dat gras op was, nu wordt ze bijgevoerd en merken al verschil..