attitude/houding tijdens buitenritten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

attitude/houding tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:59

Hoi allemaal,

Graag had ik beroep gedaan op de bokkers die vaak een buitenritje maken.

Ik zit namelijk met het volgende probleem. In de bak heb ik best wat zelfvertrouwen opgebouwd en durf ik mijn paard corrigeren waar nodig. Eeuwig blijven rijden in de bak zag ik niet zitten dus ben ik samen met mijn lesgever die een ervaren wandelruiter is op pad gegaan.

Vanaf het begin bleek mijn beeld van een ontspannend ritje fout te zijn. Mijn paard wordt heel druk en durft ook dominant te zijn naar mij toe. Hierdoor wordt ik onzeker en treedt de wisselwerking op. Hierdoor al enkele nare ervaringen gehad.

De vraag is nu hoe verander ik mijn houding buiten en krik ik mijn zelfvertrouwen op? Moet ik mijn paard aan het werk zetten of hoe pakken jullie dat aan? In de bak los ik dat zo op, maar buiten in groep is dat een ander verhaal.

De paarden van mijn lesgever zijn allemaal zeer ontspannen tijdens de rit hierdoor kun je als ruiter ook genieten. Dit zou ik graag ook kunnen.

Iemand tips?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:02

Beginnen met korte ritjes samen met een ervaren rustig paard met ervaren rustige ruiter erop.
Je paard zal druk zijn omdat hij het ook spannend vindt, als jij gespannen gaat zitten zal hij nog meer spanning op te bouwen.
Dus probeer te vertrouwen op de ruiter waarmee je samen bent en ga gewoon lekker kletsen met elkaar, dan ontspan je sneller.

Met regelmaat gaan en langzaam uitbouwen, dan zul je merken dat het steeds beter gaat!

succes!

Babbelientje

Re: attitude/houding tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:05

Hoe los je het in de bak precies op? Blijkbaar heb je daar een methode gevonden die bij jou en je paard past. Is het niet mogelijk om die in het bos ook te gaan toepassen? Eventueel begin je dan gewoon met eerst een paar honderd meter van het terrein af en weer terug, je hoeft niet meteen een uur weg te zijn. Maar als die manier van handelen in de bak werkt, zou ik niet weten waarom in het bos niet! Succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:05

ik ben een endurance ruiter. altijd buiten te vinden momenteel. voorheen ook nog wel eens in de bak. buiten moet je ze gewoon aan het werk houden. als dat goed gaat kan je steeds vaker zelf je rust pakken doordat je merkt dat het best goed gaat. steeds vaker ga je wat relaxter rijden. maar ondanks dat moet je ze buiten toch zo nu en dan aan het werk zetten. het is niet altijd lang leve de lol. zorg ervoor dat ze met hun hoofd bij jou blijven, dat is het belangrijkste.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 23:10

Moet ik dan niet ingrijpen op zijn dominant gedrag? Bijvoorbeeld: leidpaard durft even langs iets niet of was net iets te moeilijk om over te gaan. Mijn lesgever stapt af en maakt de weg vrij. Mijn paard begint te grazen wat ik op zich goed vond doordat ik het zag als teken van ontspanning. Echter wilde ik verder gaan gaf been. Geen reactie was kordater nam mijn teugels erbij dreigde meneer met steigeren en liep in zijn tempo terug naar het leidpaard...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:10

RT-HAW --> RT-V

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:27

Ik zou hem aan het werk zetten en heel strict alles op jouw voorwaarden. Dus veel overgangen, ook binnen een gang, pak een pasje wijken mee, vraag zijn hoofd laag en ga richting verzamelen, en zeker geen gras vreten hup been geven als hij dat waagt. Even flink doorpakken en waarschijnlijk ben je er dan het snelste vanaf.
Overigens, als je je onzeker voelt is er niks mis met afstappen zolang je hem ook dan aan het werk zet. Dus achterwaarts, zijwaarts, kleine voltes. Wat precies maakt niet zolang je paard er maar geen voordeel van heeft dat jij bent afgestapt. En als jij je weer zekerder voelt weer opstappen.
Ik zou dit wel van te voren goed overleggen met de mensen waarmee je gaat rijden, immers jij zult vooral bezig zijn met het trainen van je paard en minder met kletsen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:46

Begin eens met na elke keer rijden in de bak om je paard lekker buiten uit te stappen.
Dan is je paard al wat moe en minder druk waarschijnlijk.
Zo ga je elke keer een stukje verder. Let wel goed op dat jij bepaald wanneer je terug stapt en niet je paard.

Verder inderdaad misschien als je de mogelijkheid hebt om met andere rustige en ervaren paarden mee op pad te gaan.

Probeer ook zelf vooral rustig kalm en duidelijk te zijn. Zodat je paard weet waar hij aan toe is. Een paard voelt jouw spanning meteen aan. Dus probeer rustig te blijven ademen of praat tegen je paard als afleiding.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 07:03

Annem84 schreef:
Begin eens met na elke keer rijden in de bak om je paard lekker buiten uit te stappen.
Dan is je paard al wat moe en minder druk waarschijnlijk.
Zo ga je elke keer een stukje verder. Let wel goed op dat jij bepaald wanneer je terug stapt en niet je paard.

Verder inderdaad misschien als je de mogelijkheid hebt om met andere rustige en ervaren paarden mee op pad te gaan.

Probeer ook zelf vooral rustig kalm en duidelijk te zijn. Zodat je paard weet waar hij aan toe is. Een paard voelt jouw spanning meteen aan. Dus probeer rustig te blijven ademen of praat tegen je paard als afleiding.

Ik heb dit al geprobeerd om na het rijden buiten uit te stapppen. Het probleem hiermee is dat ik niet eens van het erf geraak en me ook niet veilig voel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:39

Misschien zou het een goed idee zijn als jij op een bomproof paard van je instructeur stapt en hij op jouw paard? Dan kun je vanaf een 'veilig' paard zien dat jouw paard ook gewoon braaf is (of anders wel braaf gemaakt wordt door je instructeur).

Want dit zit zo te lezen meer tussen jouw oren, waar jouw paard feilloos gebruik van loopt te maken, dan dat jouw paard 'bang' zou zijn naar buiten te gaan.

Omdat jij bang bent geef je geen leiding en dus je paard de ruimte zelf dingen te gaan doen - die jij toestaat omdat jij denkt dat dat betekent dat-ie ontspannen is, zoals stiekem gaan grazen. Als jij ergens op moet wachten, is dat gewoon een oefening 'halthouden' en geen 'eetpauze'. En ook geen oefening 'wending om de achterhand' of 'volte 10 meter', trouwens. Halthouden is halthouden. Als je een keer een drukke weg over moet, kun je ook wel eens 5 minuten moeten stilstaan, dus prima om dat te oefenen als iemand anders een hek moet openmaken oid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:07

SmartBH schreef:
Moet ik dan niet ingrijpen op zijn dominant gedrag? Bijvoorbeeld: leidpaard durft even langs iets niet of was net iets te moeilijk om over te gaan. Mijn lesgever stapt af en maakt de weg vrij. Mijn paard begint te grazen wat ik op zich goed vond doordat ik het zag als teken van ontspanning. Echter wilde ik verder gaan gaf been. Geen reactie was kordater nam mijn teugels erbij dreigde meneer met steigeren en liep in zijn tempo terug naar het leidpaard...

Hierin consequent zijn: grazen gewoon niet toestaan. Heb je nog andere voorbeelden van die "dominantie"? Want feit dat ze gaat grazen langs de weg, vind ik idd een goed teken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:26

Staan grazen terwijl hij even moet wachten is zeker niet de bedoeling, dat grazen doet hij maar in zn eigen tijd :-)

Buitenrijden betekent niet dat je met 1 handje los en met afstekende benen de vogeltjes in de bomen kunt gaan bekijken terwijl je paard doorhobbelt. Buitenrijden is ook wel degelijk rijden en dus je paard aan het werk houden.
Benen er aan houden, teugels op contact lengte houden. Halt is halt, stap is stap etc.etc.. Geen gerommel tussendoor en gewoon ook echt rijden. Als het buitenrijden normaler wordt voor jullie allebei dan kun je wellicht de teugels wat laten vieren (letterlijk en figuurlijk).

Bij sommige paarden kun je inderdaad met 1 handje los buiten galopperen, met andere paarden zal dat nooit kunnen en zul je altijd je aandacht erbij moeten blijven houden :-)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:34

Als jezelf zo onzeker bent en je paard al niet met jou het erf af wil zou ik doen wat Ibbel voorstelt... instructeur erop en jij op een van zijn brave paarden (en misschien dan nog iemand extra mee met een braaf paard). Dan leer jij wat ontspannen buiten op ander paard en leert jou paard dat er buiten ook gewoon geluisterd en gewerkt moet worden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:42

Toch denk ik dat je daar moet beginnen, naar buiten stappen na het rijden in de bak. Als dit al niet werkt, dan kan ik me voorstellen dat je de hele rit onzeker blijft..

En zeker grazen tijdens het rijden, absoluut niet toe staan! Dit is al een soort van dominantie en heeft ze dus door dat ze over je heen kan lopen.

Bedenk ook dat je altijd naar voren op moet lossen, niet denken dat ze iets eng vind en terug rijden. Nee, draaf maar eens door, soms lopen ze er juist makkelijker langs omdat ze niet lang de tijd hebben om na te denken. En anders tegelijk een opdracht geven, een keer wijken voor de kuit, korte overgang terug en weer weg rijden.

En vooral veel oefenen! Die van mij was buiten echt een driftkikker en was ik soms wel bang voor. Nu heb ik er mee leren om gaan en kan ik hier juist gebruik van maken.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:59

Ik wandel op dit moment alleen met mijn paard in het bos, als ik op de grond zelfverzekerd kan zijn dan kan ik dat in het zadel ook :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:06

Goed van je dat je om tips vraagt, heb hier al een aantal goede tips voorbij zien komen!

Is het idd geen optie even te wisselen met je lesgever?

In elk geval niet laten grazen, of daar een commando aan koppelen. Dan bepaal jij nog altijd wat er gebeurt. Hier is dat bijvoorbeeld 'toe maar', wanneer mijn pony iets mag aannemen of grazen. Zeg ik niks, dan moet ie gewoon ff wachten.

Wandel jij ook naast je paard? Dit is ontzettend leerzaam voor beiden! Zo ging ik voorheen wandelen met mijn stresskip met het idee dat niks eng was, schrok ie ergens van, dan verstijfde hij en liet ik hem ff kijken. Ik bleef dan gewoon ff wachten en zag aan zijn lichaam wel wanneer de spanning afgevloeid was. Dan vroeg ik weer verder te lopen en was dit geen probleem. Het mooie was: wanneer ik dit te snel vroeg, dus wanneer hij nog spanning had, dan liep ie er echt briesend langs: hij was nog niet overtuigd dat het niks was!

Inmiddels vertrouwd ie mij volledig, dus wanneer hij iets engs ziet, schuift ie een beetje naar mij toe om steun te zoeken. Prima, maar wel opletten dat ie uit je persoonlijke ruimte blijft, hij moet je ook niet omver gaan lopen! Ik vermoed alleen dat het bij jou meer dominantie is, en niet dat ie het eng vindt?

Let ook op de plek waar je loopt: loop ik voorop, dan sjokt ie achter me aan. Loopt ie naast me, dan loopt ie lekker mee. Maar laat ik hem voorop lopen en loop ik met mijn arm hangend over de rug (bijvoorbeeld, om ff de plek aan te tonen) dan heeft ie er de pas in en wijst hij de weg wel! Dat is zo mooi om dat verschil te zien, tussen een paard dat je volgt, en die jou leidt.. Dat laatste moet je dus in deze situatie niet doen overigens!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:29

xxdomiixx schreef:
Ik wandel op dit moment alleen met mijn paard in het bos, als ik op de grond zelfverzekerd kan zijn dan kan ik dat in het zadel ook :)

Dit verschilt wel per paard denk ik. Bij die van mij voel ik me een stuk zekerder als ik er op zit. Als ik met die van mij ga wandelen is ze super gestrest, terwijl ik dat zelfde moment er op zal zitten er niks aan de hand is. Als ze onderweg iets engs ziet en er echt niet langs wil, dan stap ik wel eens af, want ze heeft wel zoveel vertrouwen in mij dat ze me zo achterna loopt. Maar gewoon wandelen met mijn pony is er niet bij, die loopt me voorbij. En hoe meer ik haar tegen hou, hoe erger het wordt. Onder het zadel, totaal geen probleem..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:35

Is ook een kwestie van ervaring opdoen. Voor jou en voor je paard. Een half jaar geleden was ik ook erg bang om mijn paard buiten aan te pakken. Inmiddels rijden we dagelijks alleen een buitenrit en beginnen we alweer aan onze 4e endurance van dit jaar. Veel doen, en als je ziet dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is, ontspan je vanzelf beetje bij beetje. Natuurlijk is het nu nog spannend. Alles moet nog ontdekt worden.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:09

Jouw paard heeft een dominant karakter zeg (en ervaar) je. In mijn ervaring zijn dit paarden waar je met wat training vele malen makkelijker mee (alleen) naar buiten kan dan met een onzeker paard. Dus daar heb je al de wereld gewonnen!

Zelf ben ik ook zo'n ruiter als jij. In de bak voel ik me zekerder, de omgeving is beschermd. Toch heb ik mezelf aangeleerd om juist met dominante paarden toch buiten te rijden. Dat doe ik met wat training:

- regelmatig buiten wandelen. Wil jij uitstappen? Stap af, zadel af en ga lekker een kwartier wandelen. Maak hier wat fijns van: laat je paard lekker grazen, maar geef wel eerst aan dat je dit goed vindt. Laat verder zien dat jij in total control bent, en doe bijv wat SAH of halter oefeningetjes buiten. Of wandel over een boomstammetje, zet je paard een keer achterwaarts, draai een pivot. Zorg ervoor dat de aandacht bij jou blijft.

- daarna lekker buiten stappen. Doe dit met iemand op een ander paard naast je of iemand die naast je paard wandelt of meerijdt op de fiets. Begin kort met lekker 10 minuten. Klets tegen je begeleider. En laat je niet per se leiden: als het leidpaard iets eng vindt, geef je jouw paard opdracht om voorop te gaan. Wederom: keep your horse busy en houd zelf de controle.

- als dit goed gaat, kun je uitbouwen naar stukjes alleen of naar langere ritjes. Wat ik zelf doe met mijn bijrijdpaard, die weleens geintjes uithaalt, is lekker een lang pad uitzoeken. En hier naartoe draven en stappen (heeeeeel veel afwisselen), met steeds een andere route (ik rijd ook weleens via de bosjes :o ). En dan doe ik dat lange pad volledig in galop. Wel op mijn initiatief, meestal begin ik stappend en pak ik hem een paar keer terug vanuit galop of laat ik hem omspringen. Ik wil zeker weten dat ik plots kan stoppen indien nodig dus dat oefen ik ook. En ik geef commando's om af en toe een stukje rengalop te doen. Ons lange pad is zo'n 3km dus lang zat om allebei lol te hebben tijdens de oefeningen. En heel soms wil meneer aan het einde liever niet terug in draf, dan draai ik hem om en pak ik het pad nog een keer zodat hij flink moe is. Meestal is hij overigens hartstikke braaf en blij dat hij zich even kon uitleven, en kan ik de rest van m'n rit aan een lang teugeltje rijden als ik dat wil. Maar ook dan geldt dat ik streng moet blijven dat hij geen initiatief kan nemen tot een galopje of tot grazen ofzo, want als ik dat toelaat bouwt hij dit uit (weet ik uit ervaring :+ ).

Het enige dat ik je kan zeggen is veel succes, plezier en neem de tijd! Doe alleen wat goed voelt.

NickReedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:10

Zelf hebben wij ook een palominootje die in de bak erg makkelijk en fijn te rijden was, maar in der eentje buiten echt een stuiterbal is en blijft door drammen. Wat ik heb gedaan is een grasveldje uitgezocht en dat gebruikt als bak, voltes en overgangen gereden om de aandacht bij me te houden, gewoon precies hetzelfde als hoe ik in de bak reed en dit werkte voor haar!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:36

Denk dat het heel persoonlijk is wat werkt, denk dat je uit moet kiezen wat voor jou veiliger voelt.
Voelt het voor jou safe om na het rijden als ze al wat moe is te gaan, samen met bijvoorbeeld een ervaren ruiter dan zal dat voor jou ook werken. Maak het jezelf niet te moeilijk kies datgene wat voor jou nog goed voelt en doe dat met mini stapjes uitbouwen. Ik ben ook begonnen met 1 meter het hek uit en weer terug, waarbij paardlief dan ook nog wel eens wilde steigeren. Wandelen voelde safer dan rijden, dus ging ik wandelen, vaak na het rijden en met een ervaren paard en een vriendin mee. Stapje voor stapje uitgebouwd. Inmiddels rij ik rustig uren buiten, lang teugeltje, beugels uit. Soms zelfs een stukje alleen of even wegrijden bij de andere paarden uit de groep. Maar een paard prikt er feilloos doorheen als jij nog bang bent en streng doet maar het niet bent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 00:27

Net zoals ook "Apple" al zei, ook buiten moet jij nog wel blijven rijden en je paard daadwerkelijk leiding geven, en dus niet zomaar wat op zijn rug mee hobbelen.
Elk probleem is altijd terug te brengen naar jou, dus moet je ook de oorzaak bij jezelf zoeken , dus niet bij het paard, die gebruikt enkel de vrijheden die jij hem geeft.
Wederzijds respect en vertrouwen, controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet, dadelijke reactie op jouw hulpen - actie en reactie-, een goede vooruit, een goede achteruit, achterhand verzetten, voorhand verzetten, zijgangen, laterale buiging, verticale buiging, nageven en wijken voor druk, .....
Hoe meer kennis en kunde er is, hoe veiliger paardrijden zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 00:33

Wat voor mij heel erg helpt is dat ik nu een zeer rustige pony rijd. Dat heeft me al mijn (zelf)vertrouwen weer terug gegeven. Zij wilt soms wel eens testen of ik wel echt rechtdoor of rechts of links wil maar meer ook niet.

Laatst werd ze voor het eerst echt heet en geen greintje angst of onzekerheid te bekennen. Ik corrigeerde haar en zette haar even aan het werk en na een paar meter was ze weer lekker ontspannen aan het sukkelen.

Ik durf nu meer en zou ook op een heter paard makkelijker weg rijden.
Ik weet niet of het mogelijk is om met een rustigere pony eerst aan jezelf te werken? De spanning zit veelal meer in de ruiter dan in het paard, als jij hebt geleerd dat je niet onzeker hoeft te worden kun je dat weer gebruiken met je eigen paard.

Of gewoon fijne begeleiding er bij zoeken. Veel instructeurs/instructrices kunnen je ook begeleiding geven met dit soort uitdagingen. :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 00:46

1: Doe alsof je heel zelfverzekerd bent
2: Wees ferm en streng
3: Laat je teugels wat losser dan normaal (dan geef je daar in elk geval geen spanning door)
4; Kijk veel om je heen en geniet
5: Bied afwisseling, omhoog, omlaag, hei, bos, vennetjes, klein sprongetje over balkje
6: Klets met je buurvrouw (lees leid jezelf een beetje af)
7: Stap NOOIT af omdat hij loopt te meuten, daar leert hij namelijk alleen mee dat lopen meuten een beloning oplevert nl effe niet werken.

Bedenk:
1: Je beest is een kudde dier, hij zal er niet vandoor gaan want dan gaat hij weg bij zijn maten.
2: Mocht je er afvallen, ga niet achter je beest aan rennen, die gaat namelijk vanzelf naar huis
3: Welke plek in de rij vind je beest fijn. je hebt er die alleen voorop zich lekker ontspannen en je hebt er die het liefste ergens achter aan sjokken
4: Hoe langer de rit, hoe rustiger je paard leert te zijn. Hij is ook niet stom en gaat vanzelf zijn energie verdelen

Vergeet nooit te genieten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:27

Vooral dat laatste inderdaad, niet vergeten te genieten :-)

Ik ben gisteren met Paardlief even langs geweest naar mn zwager die met gezin en al op de camping stond. Zij vond het geweldig!
Een paar jaar geleden was me dat niet gelukt met haar alleen, maar nu reed ik er zo naar toe. Stapte af, zij stond voor de caravan kindermagneet te zijn (ze heeft geen hoef verzet :)) ) en toen we terug kwamen op stal was voor de thuisblijvers aan alle kanten zichtbaar dat zij zich erg had vermaakt.

Ietsdergelijks moet groeien. Zij weet intussen dat ik nooit iets onredelijks van haar zal vragen en dat ze dus heus wel op mij kan vertrouwen. Ik weet inmiddels dat het voor haar makkelijker is als ze eerst iets kan bekijken ipv dat ze ergens doorheen gedrukt wordt.
Met andere woorden: als ik op een smal weggetje een vrachtwagen tegen kom dan werkt het beter als ik even in een oprit ga staan zodat zij alles goed kan bekijken als dat ik door blijf draven en haar tussen vrachtwagen en sloot pers.
Zo weten wij van elkaar dat we elkaar kunnen vertrouwen en kunnen wij zonder gevaar dit soort uitstapjes maken.