Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Annem84 schreef:Begin eens met na elke keer rijden in de bak om je paard lekker buiten uit te stappen.
Dan is je paard al wat moe en minder druk waarschijnlijk.
Zo ga je elke keer een stukje verder. Let wel goed op dat jij bepaald wanneer je terug stapt en niet je paard.
Verder inderdaad misschien als je de mogelijkheid hebt om met andere rustige en ervaren paarden mee op pad te gaan.
Probeer ook zelf vooral rustig kalm en duidelijk te zijn. Zodat je paard weet waar hij aan toe is. Een paard voelt jouw spanning meteen aan. Dus probeer rustig te blijven ademen of praat tegen je paard als afleiding.
SmartBH schreef:Moet ik dan niet ingrijpen op zijn dominant gedrag? Bijvoorbeeld: leidpaard durft even langs iets niet of was net iets te moeilijk om over te gaan. Mijn lesgever stapt af en maakt de weg vrij. Mijn paard begint te grazen wat ik op zich goed vond doordat ik het zag als teken van ontspanning. Echter wilde ik verder gaan gaf been. Geen reactie was kordater nam mijn teugels erbij dreigde meneer met steigeren en liep in zijn tempo terug naar het leidpaard...
xxdomiixx schreef:Ik wandel op dit moment alleen met mijn paard in het bos, als ik op de grond zelfverzekerd kan zijn dan kan ik dat in het zadel ook