Bang en onzeker paard in vreemde omgeving

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlovy95

Bang en onzeker paard in vreemde omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:59

Hallo allemaal,

Mijn paard Karlo (5 jarige kwpn ruin) is met mij mee verhuisd naar een nieuw plekje. Het valt me op dat hij heel schrikkerig en onzeker is op nieuwe plekken. Ook onder het rijden doet hij heel onzeker. Nu vraag ik me af of daar ook iets aan te doen is aangezien ik wel graag buitenritten en wedstrijden zou willen doen. Hoe doen andere mensen dat en hoe ga je daar mee om. Ik hoor het graag :)

Sammie

Re: Bang en onzeker paard in vreemde omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:25

Vertoonde hij dit gedrag ook op zijn eerdere stek?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:27

Hoelang zit je op je nieuwe stek? Een paard heeft ongeveer een half jaar nodig om te wennen.

NickReedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:34

hoii, wij hebben sinds een maandje ons palominotje ook verhuist (moesten eerst 30 min met de auto nu nog maar 3 min op de fiets :D ) en zei schrok in het begin ook overal van. wat we hebben gedaan is met alle paarden op stal (zijn er maar vijf inc. de onze) elke dag per tweetal naar buiten de buurt verkennen, gewoon aan het halstertouw en dan dezelfde route weer terug. als we langs kruisingen kwamen of aparte dingen even stil gezet, lekker laten grazen enz en ze begint nu al te wennen en kan al in der eentje onder het zadel naar buiten! *\o/*

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:28

Het is heel logisch dat je paard onzeker is op een nieuwe locatie .
Weg uit zijn vertrouwde omgeving , nieuwe geuren, andere paarden en andere regels, logisch dat hij het vreemd vind, alle paarden vinden dat niet fijn, alleen het ene paard uit het meer dan het andere,
Maar wat doe jij eraan om je paard gerust te stellen?
Jij bent namelijk de enigste die hij moet kunnen vertrouwen, dus ja wat is jou taak in dit geheel?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:28

Ik doe dan eerst veel vanaf de grond. Buiten ga ik er eerst mee wandelen, dan raken ze op een rustige manier aan de omgeving gewend. Her en der wat laten grazen inderdaad, dan vinden ze het ook leuk. Als ze te nerveus zijn om te grazen dan net zo vaak wandelen tot ze dat wel durven (voor mijn veelvraat is niet willen grazen echt een teken van enorme spanning). Dan gezadeld wandelen en een stukje erop op de terugweg, en als het allemaal goed gaat pas een hele buitenrit onder het zadel. Als mijn paard te onzeker wordt onderweg, op een nieuwe route bijvoorbeeld, loop ik er ook vaak een stukje naast tot ze weer rustig is.
In de rijbak eerst een rondje door de bak lopen als ze nerveus zijn, wat grondwerkoefeningen vragen en pas als ze een beetje ontspannen zijn erop gaan zitten. Zo doe ik het, met beide paarden die ik gehad heb werkte dat goed.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:37

Het is ook heel eng voor een paard als hij ineens van zijn vertrouwde plekje vandaan is. Ik heb mijn paardje een week geleden verhuisd, en hij moet ook heeeeel erg wennen. Ik probeer zijn nerveuze gedoe zoveel mogelijk te negeren, maar tegelijkertijd ga ik ook niet alle enge situaties opzoeken. Alleen in de stal: ja eventjes, poe super eng, even kort stilstaan, koekje erin, en dan weer naar buiten. Dan poetsen we wel gewoon in de buurt van de andere paarden. Hetzelfde qua training, dat is niet zo veel soeps, nou dan doen we gewoon heel basic wat overgangen en wat voltes en zodra hij relaxed is goed belonen en klaar. Het is gewoon even zoeken hoe je ze het best kunt helpen om te ontspannen en goed je paardje kennen en dus weten hoe veel je kunt vragen.