Achter de teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 13:50

Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen als mijn paard achter de teugel kruipt?
Ik heb sinds februari een 8 jarige D pony merrie, met een verleden van maneges en ponykampen.
Sinds kort ben ik haar aan het oppakken met rijden, maar zodra ze iets druk voelt duikt ze achter de teugel.
In stap gaat het nu heel aardig door haar voldoende lengte te geven en goed voorwaards te houden.
Maar in draf heeft ze dagen dat ze met haar kin op haar borst loopt, terwijl de teugels dan in een boogje hangen. Sommige dagen gaat het heel aardig, maar als ze meer gestrest is gaat ze dit doen. En dan is ze moeilijk te rijden.

Ik heb nu 2x les gehad met haar, maar we zijn nog niet aan dit punt toegekomen. Ik hoop dat iemand een tip heeft, waardoor ze op zo'niet moment wat beter te rijden is.

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:57

Zelf ontspannen rijden. Inderdaad voorwaarts houden. Dan moet het na een tijdje wel goed komen lijkt mij.. Geduld dus :D

Yenni

Re: Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:03

Schakelen in tempo, tempo wisselingen rijden. Als hij achter de teugel kruipt kan je hem dan op dat moment niet laten hals strekken? Houd dat wel licht contact op de teugel! Dan moet hij met zijn hoofd omhoog voor zijn evenwicht. En vooruit rijden! Als hij achter de teugel kruipt vooruit!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:06

Door voorwaarts te rijden zal je pony minder gaan duiken voor. Vooral veel tempowisselingen. Dat zorgt ervoor dat je pony zijn hals meer zal gaan dragen. En daarbij moet je pony zelf de aanleuning opzoeken en jij zelf houd lichte verbinding. Met wat voor bit rijd je? Het kan zo zijn dat het bit ook wat te scherp is voor je pony, waardoor hij niet graag druk wil aannemen. Vooral veel voorwaarts rijden en terugnemen op de zit. Dat zijn punten waardoor je goede aanleuning krijgt van voren. Dat hij zo duikt kan ook komen doordat hij nog wat naar de aanleuning zoekt. Door zelf lichte contact te houden en voorwaarts te rijden help je hem in de juiste aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:26

Probeer je pony juist niet los te gooien, maar houd contact, ook al loopt ze met de kin op de borst. Probeer vanuit daar niet naar voren te gaan want dat kan ze nog niet, maar probeer wat stelling te gaan vragen. Haal haar rustig uit die comfortzone door je binnenhand opzij te zetten. En vooral geduld hebben :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 14:41

Bedankt voor de tips. Dat los gooien komt omdat ze in stap nu wel aanleuning zoekt en dan hou ik mijn teugels op dezelfde lengte met draven, omdat ik haar juist die ruimte wil geven. Maar dat is niet handig dan, gewoon licht contact houden.

Ik ga in ieder geval met jullie tips aan de slag. En geduld heb ik wel gelukkig. Ik wist van te voren dat dit een paardje zou zijn waar een hoop tijd in gaat zitten.
Stelling en buiging zit er ook nog niet zo goed in. In stap begint ze het een beetje door te krijgen, maar in draf is het nog erg lastig.

Ik rij met een dun dubbel gebroken bit. Voor een dikker bit heeft ze niet voldoende ruimte in haar mond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:27