Juun @work tijdens les herman wientjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Juun @work tijdens les herman wientjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:07

Goedemorgen,

Wij hebben op stal de mogelijkheid gekregen om een aantal lessen te kunnen volgen van herman wientjes en uiteraard hebben juun en ik van die mogelijkheid gebruik gemaakt.

Eerst even voorstellen aangezien dit ons eerste fototopic is.

Ik heb juun gekocht vorig jaar januari na het overlijden van me vorige paard.
Juun is een kwpn tuiger ruin van nu 14 jaar oud met afstammeling Fabricius x Allegro.
Juun en ik hebben best veel opstartproblemen gehad van een goed zadel voor beide tot "gedragsproblemen".(schrikkerig,kijkerig, valpartijen tijden proef enz)

Juun en ik rijden voornamelijk recreatief maar zijn sinds december 2014 ook gaan starten.

We zijn nu B+4, we hebben nu 7 wedstrijden gestart en we gaan steeds ietsje vooruit.
ik heb er geen haast mee en rij lekker B totdat we er beide aan toen zijn om L te gaan starten.

Ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben van wie wij zijn.

Foto's staan in willekeurige volgorde

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn er nog lang niet en uiteraard hebben we nog veel te leren maar het belangrijkste punt is dat we er vaak wel lol in hebben.

Huiswerk: omhoog kijken,rechtop zitten, voorwaarts rijden.

Zo gingen we de eerste les nog in de rondte:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels hebben we nu ook een passend zadel voor beide ( foto's vd laatste les zijn met het "nieuwe" zadel en merk ik duidelijk een verschil van lopen en zitten, alleen de aanleuning in galop is nog wel eens een probleem en zijn we ook hard mee bezig om dat beter te krijgen.

Bedankt voor het lezen en kijken van me eerste topic met juun op bokt.nl
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 17-07-15 09:23, in het totaal 3 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Juun @work tijdens les herman wientjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:13

Jullie zijn zo te zien aan de foto's een hele leuke combinatie. Maar wat ontzettend jammer is, dat je zo gefocussed bent op die voorkant. Dit zie je terug aan je handen. Je hebt ze op alle foto's laag en behoorlijk strak. Denk dat als je die hoger doet. En minder streng bent met je handen. Dan komt je paard vanzelf wel in de goede aanleuning.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:15

FriesWytske schreef:
Jullie zijn zo te zien aan de foto's een hele leuke combinatie. Maar wat ontzettend jammer is, dat je zo gefocussed bent op die voorkant. Dit zie je terug aan je handen. Je hebt ze op alle foto's laag en behoorlijk strak. Denk dat als je die hoger doet. En minder streng bent met je handen. Dan komt je paard vanzelf wel in de goede aanleuning.

Bedankt voor je commetaar,
in deze les waren we bezig met me handen juist wat lager in te stellen en wat juun wat losser te gaan rijden om hem op zijn eigen benen te laten lopen.
als ik hem nog meer teugel lengte geef gaat hij juist nog meer hangen in me handen en soms kruipt hij ook achter het bit en heb ik helemaal geen controle meer over hem.
het kan zijn dat dit een vertekend beeld geeft.
Juun heeft nog weinig respect voor me binnenbeen en loopt soms nog wat weg over de buitenschouder.
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 17-07-15 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:18

Ik zie op de foto's ook dat je voorover neigd en veel naar beneden kijkt. Lekker rechtop zitten :)
Verder vind ik het een heel leuk paard, succes!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:19

:P
Coconut schreef:
Ik zie op de foto's ook dat je voorover neigd en veel naar beneden kijkt. Lekker rechtop zitten :)
Verder vind ik het een heel leuk paard, succes!

Klopt, ik moet ook echt leren rechtop te gaan zitten en voor me te gaan kijken, dit was ook een aandachtspunt en huiswerk voor de volgende les.
sinds maandag een zadel waar ik goed in kan zitten ook dat scheeld een hele hoop en kunnen we aan me houding gaan werken.

Het grappige is dat ik tijdens me proefjes veel minder naar benede kijk omdat ik veel meer bezig ben met op de letters te rijden en kijken waar ik heen moet.
zou ik thuis ook moeten gaan doen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:23

Wat een ontzettend leuk paard heb je daar! Nu jullie een passend zadel hebben is het zaak om aan je houding te gaan werken. Je zit op bijna elke foto met je sporen in de buik, je ziet zelfs op sommige foto's dat je de huid van je paard omhoog trekt.

Zoek eens naar de filmpjes van Ruitergevoel. Daarop worden heel veel tips gegeven over je houding.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:26

Dee_Es schreef:
Wat een ontzettend leuk paard heb je daar! Nu jullie een passend zadel hebben is het zaak om aan je houding te gaan werken. Je zit op bijna elke foto met je sporen in de buik, je ziet zelfs op sommige foto's dat je de huid van je paard omhoog trekt.

Zoek eens naar de filmpjes van Ruitergevoel. Daarop worden heel veel tips gegeven over je houding.

Bedankt ga ik vanavond zeker doen.
gister zonder sporen gereden en dat ging eigenlijk net zo goed dus die laten we er gewoon af.
hij is nu een stuk beter voorwaarts als in het begin en rij liever zonder sporen vanwege me onrustige beenligging.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:34

Als je goed op bijna alle foto's ziet heb je je armen gestrekt. En daardoor dwing je je paard met zijn hoofd naar beneden. Op foto 3 heb je ze nog redelijk netjes.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:45

Ik zie wat je bedoeld idd, ik ga er mee aan de slag ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:53

Nou ik snap wel dat je steeds naar beneden aan het kijken bent. Zo'n leuk paard daar blijf je naar kijken.
Maar om ook een leuk duo te worden moet je een prachtig paard hebben(check) maar ook een trotse amazone dus hoppatee neus omhoog en schouders naar achter.
Als je die houding verandert komt het vanzelf ook goed met je handen want dan kan je die niet meer zo omlaag duwen en strak houden zoals je nu doet en dan gaat Juun ook meer ontspannen met zijn hoofd.

Werk aan die houding en je krijgt een kettingreactie van positieve veranderingen.
Veel plezier samen

Ik vind overigens die een na laatste foto wel een fijn beeld geven

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:19

*\o/* yeah! Nog een tuiger! En wat een knap paard, zeg!!
Het rijden van een tuiger is net ff anders dan een dressuurgefokt paard. Bij de mijne moet ik steeds proberen om 'de hals te laten vallen'. Gezien jouw foto's van het eerdere rijden, ben jij daar ook veel mee bezig geweest +:)+
Blijf goed achterover zitten, schouders mooi naar achter, want daarmee maak je het Juun makkelijker.
Top dat je je sporen af hebt gedaan...die zijn ook eigenlijk nog niet nodig bij de B.

Oja...er is nog een topic met tuigers onder het zadel. Gezellig als je mee komt kletsen!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:54

Wat een ontzettend leuk paard!
Inderdaad, je valt een beetje voorover. Ook eraan gaan werken dat hij niet meer achter de loodlijn kruipt, als hij dat doet zie je dat hij erg op de voorhand valt. Er zitten een paar foto's tussen waar hij zijn hoofd op of iets voor de loodlijn houdt, en dan zie je ook meteen dat hij veel beter ondertreedt achter. Ik denk dat je nog ver kunt komen, leuke combi vind ik jullie!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:57

Dieselpaard schreef:
*\o/* yeah! Nog een tuiger! En wat een knap paard, zeg!!
Het rijden van een tuiger is net ff anders dan een dressuurgefokt paard. Bij de mijne moet ik steeds proberen om 'de hals te laten vallen'. Gezien jouw foto's van het eerdere rijden, ben jij daar ook veel mee bezig geweest +:)+
Blijf goed achterover zitten, schouders mooi naar achter, want daarmee maak je het Juun makkelijker.
Top dat je je sporen af hebt gedaan...die zijn ook eigenlijk nog niet nodig bij de B.

Oja...er is nog een topic met tuigers onder het zadel. Gezellig als je mee komt kletsen!

Dank je wel in heb me meteen aangemeld en voorgesteld :)
Sporen had ik eigenlijk voor de verkeerde manier om, juun is nogal lui aan het been en om dan af en toe met sporen te rijden maak ik hem niet wat actiever maar door de zadelproblemen is me houding aardig naar de knoppe gegaan en is het hard werken om hem weer terug te krijgen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:47

Knappe tuiger :) Heb wel het idee dat je er een hoog tempo op hebt zitten. De draf foto's vind ik er gehaast uitzien. Hier liep ik zelf ook heel erg tegen aan met mijn tuiger. Wij hebben de nadruk gelegd op tempocontrole. Rust, bij elkaar, lijf beter gebruiken. Nu loopt ze minder gehaast en veel fijner in balans en behint het stuwen meer naar dragen te gaan.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 18:06

Qimm schreef:
Knappe tuiger :) Heb wel het idee dat je er een hoog tempo op hebt zitten. De draf foto's vind ik er gehaast uitzien. Hier liep ik zelf ook heel erg tegen aan met mijn tuiger. Wij hebben de nadruk gelegd op tempocontrole. Rust, bij elkaar, lijf beter gebruiken. Nu loopt ze minder gehaast en veel fijner in balans en behint het stuwen meer naar dragen te gaan.

Tempo was idd hoog we waren bezig met schakelen maar ging niet helemaal zoals het moest haha

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:14

Schakelen is prima natuurlijk. Maar ik denk dat schakelen tussen langzaam en normaal meer oplevert dan sneller. Dat stimuleert stuwen en dat wil je nou net niet

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:20

Gaaf dier!

Probeer er meer rust in te rijden. Ademen, ontspannen en rijxen :).
Handen mogen meernaar voren en zorg voor ggecontroleerde overgangen en tempowisselingen.

Succes!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:23

Yay tuigerteam!
wat houd ik van die 'lastige' paarden :j

ik vind het er netje suitzien, is immers paard met brede nek, dus knap vin ik het wel :o

Iedereen heeft het gezegd maar ik stem er mee in, minder naar voren leunen en meer rechtop, schouders wel laten ontspannen maar toch rechten.

Duimpje van mij :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:34

Bedankt voor de tips allemaal.

Ben er nu heel erg op aan het lette met me handen.
juun vind het duidelijk lastiger om in een fijne aanleuning te rijden met me handen wat hoger maar dit gaat al steeds beter.

Het schakelen: terug rijden gaat idd beter als naar voren.
we zijn er nog lang niet maar het is vrij lastig rijden ook qwa aanleuning.

Bij hem is het of lang en laag en hoger opgericht maar meer spanning.
we zijn druk bezig een gulden middenweg te vinden en we gaan als iets vooruit.

Zondag wedstrijd dus ben heel benieuwd hoe het gaat.
Me houding op wedstrijd is iets beter als thuis omdat ik veel drukker bezig ben met waar ik heen moet en op de letter rijden dan naar me paard te kijken.
Maar op wedstrijd speelt de wedstrijdspanning weer mee bij mij en juun en komt het tuiger zijnde heel erg maar boven, en word op sommige momenten dan 2x zo groot en dan heb ik een heeeeeele mooie tuigernek voor me haha.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:01

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Sahrexmulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:43

Wat een gaaf paard!! Ik zie op de foto's wel dat je je tenen heel erg naar buiten draait. Probeer die wat meer naar binnen te draaien, dan is het probleem met de spoortjes ook opgelost en is waarschijnlijk je beenligging ook al een stuk beter. En inderdaad je handhouding is nog veel aan te verbeteren. Probeer je handen rechtop te houden en wat meer naar voren te doen, want nu zit je heel dicht met je handen bij je bovenbenen zegmaar. En probeer een beetje je hakken uit te drukken, want nu lijkt het alsof je je been/hakken heel erg omhoog trekt, dus probeer je been wat langer te maken en je hakken een klein beetje uit te drukken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel plezier en succes!!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:03

dat van me hakken klopt helemaal, na de laatste les kreeg ik als huiswerk dat ik me beugelriemen een gaatje korter moest doen en me hakken wat meer moest uitdrukken.
moet zeggen volgende dag behoorlijke spierpijn haha.

dit is zijn foto's van afgelopen les: 3 huiswerk punten. Contact houden, Negeren(zijn schikreacties) en Voorwaarts rijden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

as dinsdag hebben we weer les met de beugels dus een gaatje korter haha.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:38

FriesWytske schreef:
Als je goed op bijna alle foto's ziet heb je je armen gestrekt. En daardoor dwing je je paard met zijn hoofd naar beneden. Op foto 3 heb je ze nog redelijk netjes.

Ik vind foto 3 een heel mooi moment, maar ook daar zou ik graag TS ellebogen meer langs haar lichaam zien.

Zorg dat je vaak even bewust je hele arm schouder ontspant, ik denk dat je daar nu ook nog iets teveel spanning bewaart.

Op de nieuwe foto's lijkt het alsof je best wel veel gewicht in je handen hebt. Op de eerste nieuwe foto lijk je je binnenhand er ook meer bij te hebben dan je buitenteugel terwijl je binnenbeen geeft.

Nog een aandachtspunt, misschien doe je dat wel goed, maar als je een stukje terugschakelt doe dit dan zoveel mogelijk op zit.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:50

zwaar werd hij gelukkig niet.
hij had tijdens deze les juist weer heel veel moeite lekker voorwaarts te blijven, waardoor ik het gevoel had alsof ik steeds been moest blijven geven om uberhaupt vooruit te gaan.

terug rijden op de zit zijn we idd steeds meer mee bezig en moet zeggen het terugschakelen gaat beter als het versnellen omdat we dan in een tempo komen die voor hem prettig is en hij ook netjes nagevelijk loopt zonder dat het voor hem energie kost.
vanuit daar kunnen we het tempo weer opvoeren.

wat betreft me binnenhand en buitenhand.. ik heb nogal de neiging om me binnenhand over de schoft te doen als juun naar binnenvalt en door me binnenbeen heen loopt.
en waardoor ik dus me buitenteugel naar buiten breng.
hier werd ik ook iedere keer zwaar op afgestraft door herman }>

hij gaf soms als commetaar dat ik een dame ben van extreem.
er zijn filmpjes gemaakt en daar hoor je mij heel veel tegen juun praten maar hem ook afstraf met me stem. nog een aandachtspunt voor de volgende les.

inmiddels is me bijrijdster ook weer terug van vakantie en heeft alweer 2x met hem gereden in de bak.juun was erg schrikkerig maar daarna reed zij hem keurig in de rondte.
zij breng haar handen netjes naar voren en stil en vraagt verder niks van hem en dan vind hij het prima, maar als je wat meer stelling enz gaat vragen dan vind hij het moeilijk en word hij wat kijkeriger ( mits op juiste tempo, met laag tempo vind hij het allemaal prima)
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 04-08-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:51

JenniferU schreef:
wat betreft me binnenhand en buitenhand.. ik heb nogal de neiging om me binnenhand over de schoft te doen als juun naar binnenvalt en door me binnenbeen heen loopt.
en waardoor ik dus me buitenteugel naar buiten breng.
hier werd ik ook iedere keer zwaar op afgestraft door herman }>

+:)+

Als je het maar weet en er bewust mee aan het werk bent komt het vast goed!