Mijn paard actiever krijgen :-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veranaline

Mijn paard actiever krijgen :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:22

Lieve mede Bokkers,

Sinds 15 juni van dit jaar ben ik de trotse eigenaresse van Lord Leeroy - afgekort tot Lord. Een net 9-jarige KWPN ruin met een vleugje Arabisch bloed. Hij heeft alles wat ik in een eerste eigen paard zocht: lief, aanhankelijk, buitenritproof, geschikt voor beginners. Eigenlijk is het best een 'sukkelpaard', daar bedoel ik mee; relatief relaxt, niet heel schrikachtig, maar reacties waarvan je echt zegt: jaa sukkel... Ik ben gewoon heel blij met hem :).

Wat is nu de reden van mijn berichtje? Ik merk dat Lord het allemaal wel zo-zo vindt. Ik heb het gevoel alsof hij bij zijn vorige eigenaar niet zo heel veel hoefde te doen, want hij komt best sloom over. Buiten is ie fijn voorwaarts, lekker verruimen en met zijn oortjes naar voren door de weilanden crossen. Maar met longeren en rijden in bak is hij niet vooruit te branden, waardoor ik mij genoodzaakt voel met sporen te rijden. In de eerste twee weken dat ik hem had heb ik allereerst de hoefsmid laten komen, omdat ik het gevoel had dat hij wat naar voren hing. Wellicht dat hij zo slofte door te zware voorhoeven? Hij verstapte zich ook regelmatig. Na het bekappen en het opnieuw beslaan van de voorhoeven, werd dat sloffen en met name verstappen wel beter. Een paar dagen later heb ik de osteopaat ook laten komen, voor een 'frisse start'. Zij kon niks vinden waar hij ontzettend last van zou kunnen hebben, alleen dat hij achter wat minder bespiert is en zijn achterbenen niet helemaal naar achteren wil strekken. Haar tips: veel overgangen rijden, veel buigoefeningen doen en veel achterwaarts oefenen. Daar ben ik nu mee bezig. Tevens longeer ik hem sinds deze week met zo'n touw wat over zijn rug en onder zijn voorbenen doorloopt (geen idee hoe dat heet :o ), waardoor hij beter laag loopt met zijn hoofd. Hij gooit zijn hoofd namelijk erg hoog op met rijden en longeren. Ook met rijden ben ik nu gaan werken met een tiedeman, ik merk dat hij dan veel beter en lekkerder loopt. Mijn doel voor nu is dat hij leert om lager te lopen met zijn hoofd en merkt dat dat prettiger is dan zo hoog. Dan wil ik daarna afbouwen met de hulpmiddelen zoals hierboven beschreven.

Hij eet verder goed, drinkt goed, is relaxt, speelt fijn met andere paarden en is alert en leergierig. Soms heb ik het gevoel dat hij snel verveeld is. Hebben jullie tips voor mij?

Alvast dank!

Groetjes,
Vera

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:30

Ik verplaats dit topic van ED naar -> RT-V

NotYourLine

Re: Mijn paard actiever krijgen :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:34

Hoe vaak rijden jullie in de bak? Wat is (in algemene lijnen) jullie schema in één week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:31

Ik mis een beetje de instructie in het verhaal. Krijg je hier hulp bij? Is het paard gekeurd bij aankoop?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:51

De kans dat je paard lichamelijk iets mankeert en/of dat er iets mis is met het harnachement is klein omdat je paard buiten wel actief en voorwaarts is. Dit betekent dat je hem scherper aan de hulpen moet krijgen. Daar kan je op zoeken binnen bokt of googelen. Je kunt zoeken op 'voorwaarts maken' of 'aan de hulpen krijgen'. De kern is: hij moet weten dat hij aan de slag moet. Je start zacht met je hulp, maar schaalt direct op bij geen reactie. Het nadeel van sporen is dat je direct een hardere hulp inzet, waardoor hij juist doof wordt voor zachte hulpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:28

paard is idd doof geworden voor jouw hulpen, sporen zijn dan zeker een verkeerd hulpmiddel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:36

Ja ik zou idd ook een goeie lesgever zoeken die jou kan helpen met gymnastiseren.
Ik zou ook alle hulpmiddelen eraf halen en aan jezelf gaan werken, want er zijn geen luien paarden maar stijve paarden , jij als ruiter zal daar mee aan de slag moeten gaan en jezelf gaan ontwikkelen als trainer van jou paard.
Dat doe je met ruiter gevoel en met zo een longeerhulp en tiedeman krijg je dat niet voor mekaar het maakt je paard alleen maar stijver en mentaal af gestompt.
Sporen zou ik al helemaal niet aanraden want die zijn voor verfijning.

Dus ja het probleem ligt niet bij het paard maar bij de trainer en dat ben jij,

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:43

Ik heb dit ook met mijn verzorgpony, gewoon in het weiland (voor ons de bak) vind hij het niks aan. Met balkjes lopen, slalommen, buitenrit etc is hij wel voorwaarts dus misschien is dit ook zo met jouw pony :)

Mijn verzorgpony springt trouwens ook niet aan in galop als ik niet goed zit (ik val voorover) Ik zit hem dus in de weg. Ik weet niet of dit ook zo is met voorwaarts rijden maar misschien zit iets hem in de weg (te scherp bit, zadel, jij?) Hopelijk heb je hier wat aan :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:34

EvelienKiss schreef:
Het nadeel van sporen is dat je direct een hardere hulp inzet, waardoor hij juist doof wordt voor zachte hulpen.

Dit is alleen als je de spoor verkeerd gebruikt. Een goede ruiter is in staat eerst een kuithulp te geven zonder spoor, en bij geen/te weinig reactie met de spoor te komen. De lengte van de spoor kan daarin ook veel uitmaken. Met een lange(re) spoor geef je eerder een hulp dan met een kort spoortje.

TS, je hebt een verstandige keuze gedaan door als eerste paard een braaf en bomproof dier te zoeken om mee te beginnen en mee buiten te rijden. Dat brave en bomproof zijn heeft echter ook een keerzijde. Nagenoeg altijd zijn dit ook de paarden die, zoals dat heet, een meer flegmatiek karakter hebben. Flegmatiek betekent zoveel als rustig, kalm reagerend. En dat betekent dus ook dat het dier rustig en kalm reageert in de bak. De reactie op de (been)hulpen is gelukkig heel goed trainbaar, onder begeleiding van een goede traine(ste)r. Het vergt wel heel veel zelfdiscipline van jou als ruiter. Je moet iedere keer met rijden heel consequent zijn en iedere keer reactie verlangen op je hulp. Dat betekent ook dat jij als ruiter heel bewust hulpen moet gaan geven, en dus gaan werken aan hele stille zit.

En het mooie van een flegmatieker paard voor een nog minder ervaren ruiter is dat je er niet gelijk mee aan de loop gaat als dat allemaal nog niet zo goed lukt :Y) .

Kortom: zo te lezen heb je een prima leerpaard gekocht om jezelf als ruiter te ontwikkelen, vertrouwen te krijgen en veel recreatief plezier mee te beleven.

Succes met Lord!

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:01

Beste TS,
Ik heb ook een flegmatiek paard. ik rij hem nog niet zo lang. Vanaf het begin ben ik door mijn instructeur aan het werk gezet met een paar vaste tips. Ik moet consequent zijn. Als ik iets van mijn paard vraag moet ik reactie krijgen. Bijv. Bij het aandraven. Reageert hij niet op mijn lichte beenhulp dan doe ik het opnieuw met een stevigere hulp. Lukt het dan wel dan neem ik hem terug en vraag een nogmaals met een lichtere hulp. Lukt dat, dan neem ik hem terug en vraag het nog een keer om te bevestigen. Bij mijn paardje werk dit goed.
Ik moet het paard zodra ik op stap aan het werk zetten. Gelijk beginnen met tempowisselingen, dat kan nl. ook in stap al. Ook heeft mijn instructeur me geleerd dat ik met dit paard eerst voorwaarts moet rijden. De eerste 10 minuten vraag ik hem nog niet aan de teugel. Eerst moet hij reageren op mijn hulpen en voorwaarts zijn. Mijn paard is net een dieseltje. Na een kwartier, soms iets langer, komt hij op gang. Hij kan echt heel mooi voorwaarts en netjes aan de teugel lopen. En als dat lukt beloon ik hem natuurlijk ook. Ik heb dus een flegmatiek maar ontzettend vriendelijk paard waar ik altijd aan zal moeten blijven werken...nou ja, aan mijzelf dan, ik moet consequent zijn en mij niet laten verleiden steeds heftigere hulpen te geven.
Veel succes en plezier met je paardje!

veranaline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:50

Beste Roodvos en Cavaletto,

Dank voor jullie reactie. Ik denk ook zeker dat het voor het grootste gedeelte bij mij ligt. Ik heb Lord nu 1 maand en heb nog niet zo heel veel gereden in de bak, meer buiten en daar is hij voorwaarts. Mijn verzorgpaard die op dezelfde stal staat heeft precies hetzelfde 'probleem'. Zijn eigenaresse rijdt hem ook zoveel mogelijk voorwaarts, heeft dezelfde tips gekregen als jij beschrijft Cavaletto. Daar ben ik gisteren ook mee bezig geweest. Een halfuur alleen maar voorwaarts, terughalen op de zit, voorwaarts en weer terughalen op de zit. Ik merkte inderdaad ook na een kwartiertje dat hij lekkerder ging lopen. Consequent zijn vind ik soms nog wel eens moeilijk, dus ik leer hier heel veel van om mijzelf ook flink te verbeteren. Het laatste kwartiertje heb ik nog een paar sprongetjes gemaakt, toen werd ie ineens heel voorwaarts haha! Ik moet proberen niet alles tegelijk te willen doen (nageeflijk rijden, voorwaarts, buigen), maar alles op zijn tijd.

Nogmaals dank voor de feedback, ik ga ermee aan de slag :-)!

Groet,
Vera

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:59

spelletjes spelen of met hem gaan lopen en rijden van een gang naar stilstaan en dan van die ene gang weer weg maar dan wel omgekeerd dus links omgekeerd of rechts natuurlijk worden de meeste paarden pittig op , springen vinden meeste ook heel leuk en veel van gangen veranderen dan houd je ze wel wakker.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:14

Ik vraag mij af, je bedankt zo nadrukkelijk anderen door hun namen te noemen: sprak mijn reactie je niet aan of heb je nog vragen of iets dergelijks?