Dé ideale losrijmethode bij een jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoniempje1

Dé ideale losrijmethode bij een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:35

Beste lezers!

Ikzelf kamp op dit moment met het probleem dat ik nog niet de goede "losrijmethode" heb gevonden om mijn paard goed los te rijden. De ene keer werkt het een veel beter dan het ander. Lang-laag vind hij nog erg lastig, dit komt doordat hij nog erg jong is en dus nog eerst goed moet leren lopen "op eigen benen" (dus goed in balans). Ik vind dit bijvoorbeeld dan ook niet de goede manier om hier gelijk mee te beginnen, ten slotte vraag je dan gelijk iets moeilijks van een jong paard. Wat zich later in zijn opleiding mogelijk kan tegenwerken. Maar gelijk de teugels op maat en hup aan de slag lijkt mij ook geen optie. Nu zie ik zoveel verschillende ruiters anders losrijden, natuurlijk ieder paard is verschillend. Maar hoe rijden jullie de jonge paarden los (mag ook over het algemeen zijn)? Hoelang welke gangen, en hoelang rijd je dan 'serieus' na het losrijden?

FriesWytske

Re: Dé ideale losrijmethode bij een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:37

Ik heb nooit een vast plan met losrijden bij een jong paard. Ook niet bij een ouder paard. Kijk elke keer als ik ga rijden, welke manier ze die dag het beste wil loskomen in haar of zijn spieren

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:22

Ook bij een jong paard ga ik voor voorwaarts neerwaarts. Als het paard dat nog niet kan, dan een lichte contactteugel, en vooral voorwaarts en terugnemen alsmede tempo bewaren zonder steeds hulpen te moeten geven "cruisecontrol" dus. Daarna het paard rechtrichten. Eerst in stap, dan draf. Vanuit daar zal het paard als vanzelf de hand naar beneden gaan volgen, en dat bouw je uit naar voorwaarts neerwaarts. Tot die tijd is er geen moment van "oppakken". Je wilt eerst dat het paard de hand naar beneden volgt voordat je iets anders aan houding gaat vragen. Het losrijden van een jong paard duurt dus eigenlijk de hele tijd dat je erop zit. Als het paard zover is dat het tijdens het losrijden voorwaarts neerwaarts gaat in alle drie de gangen, dan kun je vanuit daar langzaam gaan oppakken naar een werkhouding. Maar dat komt dus pas NA het voorwaarts neerwaarts.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:23

ik zweer bij voorwaarts neerwaarts en een zachte, elastische aanleuning. Heb mijn paard ook volgens deze methode ingereden en dat werpt nu zijn vruchten af :)

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:30

Ga op je gevoel af, vooral lekker lang en laag losrijden, veel grote figuren. Voel wat hij aankan. Wordt het te moeilijk, stapje terug in de basis. Pas als je tevreden bent over het lang en laag (los lijf) op dat moment, klein stukje oppakken (overgangen maken, gehoorzaamheid) en vooral stoppen wanneer het goed gaat. Dat is de beste beloning voor het paard.
Heb geduld met een jong paard. Je hoeft niet elke keer met rijden je paard 'op te pakken', komt vanzelf.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:51

ligt eraan hoe ze op dat moment onder het zadel voelt.