Fries (manegepaard) wil niet galopperen met mij erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Fries (manegepaard) wil niet galopperen met mij erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:07

Hallo,
na vele andere topics te hebben gelezen maak ik nu toch maar mijn eigen topic aan. Ik reed op mijn manege op een wat oudere Fries als overgang naar de paarden. Maar nu is zij ten eerste de hele les zeer sloom en geen been die daar wat aan kan doen (alleen tikken op de kont met de zet zweep doen haar iets versnellen maar dit houdt ze nog geen minuut vol). En aan het einde van de les kan ze opeens wel snel gaan draven, want ze draaft liever tien rondjes snel dan 1 rondje galop . Ik kan niet doorzitten op die draf en ben er eerlijk gezegd ook bang om er dan af te vallen en meestal krijg ik haar dan niet in galop. Ik ben inmiddels ook van paard gewisseld omdat ik de les niet meer leuk vond door dit probleem. Vanuit een langzame draf vertikt ze het al helemaal en ook maakt ze hele scherpe bochten in haar snelle draf ( wijkt daarbij van de hoefslag af). Ik hoop hier tips te kunnen krijgen voor wanneer ik mijn eigen rijden heb verbeterd en ik weer eens op haar rijd.

aeolusnr1

Re: Fries (manegepaard) wil niet galopperen met mij erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:21

De beste tip is gewoon beter leren paardrijden, je bent een beginner en dat merk je duidelijk , zeker op zo'n paard met wat meer knieactie.
Je zegt dat je er een beetje bang op werd, dat je niet kon doorzitten op dit paard in een flinke draf, .....
Wie is er dan fout , ????? het paard zeker niet hé , de ruiter kan het gewoon nog niet goed genoeg voor dit paard.
Je kiest nu voor een makkelijker type paard ok maar zo leer je het nooit natuurlijk.
Ik begrijp heel goed dat je zeker niet blij zal worden na het lezen van mijn antwoord, maar er zit zeker een groot deel waarheid in hoor.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:39

Soms is het ook wel fijner om een goede basis te hebben en dan daarna pas de wat meer uitdagende paarden te rijden. Vooral als je te maken hebt met het fenomeen angst. Dan wordt je vanzelf vast wat zekerder in het rijden.

tips; ga niet mee met haar snelle draf tempo, ga iets zwaarder zitten en ga niet met haar/zijn tempo mee en geef eventueel licht druk op de teugels als hij/zij zoveel versnelt. Houd je benen er goed aan (vooral je binnen been als hij/zij van de hoefslag af wil). En als je goed aan wilt springen moet je wel eerst een normale draf rijden anders valt het paard in galop. Tijdens de normale draf ga je doorzitten, kuiten aanleggen en dan je buitenbeen iets naar achter verplaatsen en desnoods zeg je met je stem; galop (of maak wat geluidjes)

Zijn er geen andere meiden of jongens die op dat paard rijden of hebben gereden? Kun je daar niet wat tips aan vragen? Het is wel een uitdaging :)

Heel veel succes en plezier in elk geval :)!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:01

Ik ben zeker niet op een makkelijker paard gaan rijden hoor. Deze haf waar ik nu op rijd is de dikste deugniet van de hele stal en ik ben de enigste die op hem rijd die hem aankan en dit paard is het braafste van de stal. Iedereen die op haar rijd laat haar eerst snel draven en dan galopperen. Ze springt bij mij ook wel aan maar eigenlijk op momenten dat ik het niet verwacht zoals op een recht stuk hoefslag. Been reageert ze niet op vooral niet voor galop en ik ben zelf niet vaardig genoeg om haar flink op de kont te slaan, want eerlijk gezegd vind ik dat oneerlijk naar haar toe.
Inderdaad ben ik niet goed op Friezen da's best logisch als je er niet vaak op zit. En dit paard is het makkelijkst van ze allemaal verder als je de overstap maakt naar paarden behalve de galop. En de galop is niet de enigste reden dat ik terug ben gegaan naar ponies. Ik vond haar verder veels te weinig pit hebben en ik kreeg snel last van mijn heup op haar. Anderen zeggen dat het heel veel tijd zal gaan kosten om goed te gaan galopperen met haar.
Ik zit ook pas 2 en een half jaar op paardrijden ja waarvan 6 maanden op haar, maar ik moest dankzij een val van de haf de halve les stappen op haar omdat haar knieactie mijn heup te veel werd (ik was van de haf op mijn heup gevallen ). Ik hoop na de vakantie wel weer eens op haar te kunnen rijden, want ze ging wel heel mooi nageven in draf met mij.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 16-07-15 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:11

Wat geeft je instructeur voor tips? Neem aan dat hij/zij er met zijn neus bovenop staat en die je op dat moment best wat handige tips kan geven..

Wat soms wil helpen is om een keertje een uurtje privé les te nemen om de puntjes wat meer op de i te zetten.. zo hoef je het niet te hebben van die paar minuutjes aandacht die ze aan je kunnen besteden met het galoperen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:23

Dat ik nog iets langer door moet zetten voornamelijk maar dat lukte op het laatst niet meer vooral omdat die snelle draf mijn heup zwaar viel. Maar ze galoppeert wel sneller aan in de buitenbak dan binnen. Zou haar naar een hoek stappen en dan vlak voor de hoek aandraven en dan in de hoek galopperen wel de goede manier zijn want dan heb ik nog een beetje rust van te voren. Ik ben er in de snelle draf een keer afgevallen dus dat helpt de angst ook niet echt.
Privé les heb ik wel eens bijna gehad op haar maar heeft niet veel geholpen (waren een keer maar met twee in de les)