staken en omdraaien tijdens buitenrit!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marnel93

staken en omdraaien tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 22:23

Sinds maart 2014 hebben wij een nieuw paard volbloed x kwpn merrie.
De eerste dagen/weken wilde ze haar stal niet uit en op het erf lopen. We dachten dat het echt even wennen was voor haar, ze haar huis miste en haar paardenmaatje waar ze altijd mee samen was. Nu zijn al deze problemen een eind verdwenen. Echter 1 probleem zijn we nog niet vanaf:

Het probleem is dat wij op stal een vrij kleine bak hebben, dus gaan we vaak een stukje over de weg naar een andere bak! Vanaf het begin wilde ze het erf niet af en de weg niet op, of eenmaal op de weg wilde ze niet verder. Natuurlijk was ik wel eens bang, maar heb nooit opgegeven, hierdoor heb ik een enorm vertrouwen in mijn paard gekregen! Nu ma 1.5 jaar gaat dat ritje naar de bak best goed, al wil ze soms het erf niet af. Op wat langere buitenritjes (zonder ander paard) gaat ze soms volledig in staking en achteruit (ook als ik ze een tik geef kan ze bokken of licht steigeren). Ze wil dan gewoon terug naar huis, wat ik ook doe, zweep, sporen, etc. Niks helpt. Na een min of 20 geeft ze op en dan na een poosje doet ze het weer. Uiteindelijk win ik altijd maar ik vraag me echt af waarom doet ze dit? Zodra ze iets raars ziet draait ze om, terwijl ze op de terugweg zoiets niet ziet. Kortom ik ben een redelijk ervaren ruiter, geef het nooit op, maar ben een beetje ten einde raad, dit moet er uit. Of is het gewoon karakter? Of ligt het aan mij? Ze doet het bij anderen ook, terwijl dit bij de vorige eigenaar nooit zo extreem is geweest. Of dan toch verandering van stal??

Er zullen vast heel wat ideen en meningen zijn, maar toch ben ik benieuwd wat jullie daar over denken en misschien heeft iemand een tip!!

Toothless

Re: staken en omdraaien tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:26

paarden zijn kuddedieren, je zegt dat je dan alleen op pad gaat. Misschien wil ze niet weg bij haar vriendjes?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:31

Komt ze alleen maar van erf af of stal uit om 'te werken'? Je zou gewoon lekker paar meter aan de hand kunnen grazen, lekker tegen haar kletsen en weer terug. Zo opbouwen. Ook grondwerk / vertrouwen kweken, lekker even wandelen aan de hand, later even met zadeltje erop en terug, gewoon leuke dingen doen.
Of ga eens een andere kant op en weer terug, dan weer die kant van de bak op. Loop eens een rondje door de bak en dan weer terug naar stal, dat soort dingen.

Toen mijn tinker namelijk in de gaten kreeg dat we elke donderdag naar les gingen, bleef hij op talud al staan :+ , erg slim ;-), rest van werk vond hij geweldig maar ja, die donderdag altijd... ;-), zo'n slimmerd ...

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:38

Oei, dit herken ik! Lijkt op een soort "verlatingsangst". Had mijn pony ook erg last van. Bij ons heeft het heel erg geholpen door te beginnen met aan de hand en wanneer ze het goed deed, direct terug naar huis. Vervolgens uitgebouwd totdat ze de hele weg braaf was. De keer daarop er op gestapt, maar dit vond ze nog erg moeilijk omdat ze mij nu niet kon volgen omdat ik er niet naast liep. Wat bij mij in ieder geval hielp was het goede gedrag belonen, straf geven door middel van zweep enz had bij mij totaal geen zin. Werd ze alleen maar paniekerig van! De tip die hierboven is gegeven (niet alleen het erf af gaan om te werken, maar ook voor de fun) is ook zeker een goede!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:45

Ik ga er altijd van uit dat paarden eigenlijk enkel graag willen samenwerken, dus als er iets niet lukt dan moet je daar een oplossing voor zoeken, en na die tijd dat jij er nu mee bezig bent en het lukt nog steeds regelmatig niet dan doe je het dus verkeerd.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt, zijn er maar 3 mogelijke oorzaken:
1e Paard kan het gevraagde simpelweg niet uitvoeren (dit kan door ziekte , bouw van het paard, onvoldoende training, of ........
2e Je stelt de verkeerde vraag
3e je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt de vraag niet of niet helemaal.
Zoek altijd de fout bij de mens, nooit bij het paard hoe gek dit ook mag klinken.
Een goede trainer kan jou dit aanleren, en laten zien hoe te reageren en te communiceren met het betreffende paard.
Los altijd alles op vanuit beweging, geef het paard een reden om het te willen doen, jij als ruiter moet die "reden tot" als het ware creëren.
Dit is mssn een heel andere benadering dan je gewend bent, maar dit werkt echt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Ik besteed aan zo'n probleem normaal hoogstens een paar dagen en het hele probleem is opgelost, vind het zelf soms raar maar is wel zo.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 26-06-15 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:51

Ah heel herkenbaar! Ook mijn paard krijg ik heel moeilijk alleen de straat uit.. Ben nog niet tot een oplossing gekomen. Behalve consequent zijn en bij elk moment dat ik voel dat hij begint te twijfelen hij drijven, om echt stilstaan en dat gevecht te voorkomen. En inderdaad mega belonen, ik voer hele gesprekken met hem onderweg ;). Daarnaast ga ik niet gelijk een uur weg, maar na het rijden even uitstappen buiten etc, zodat hij meer vertrouwen krijgt in mij en zijn paardenvriendjes niet meer nodig heeft.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:56

Mijn pony had precies hetzelfde! Ik had geen zin om 20 min. op mijn paard te wachten dus stapte meestal af. Dan liep ik een stuk verder aan de hand en gaf ik haar geen aandacht, keek de andere kant op of op mijn mobiel. Mijn pony vindt dit heel vervelend dus wanneer ik er weer opstapte na een minuut liep ze ook wel gewoon weer door. Na een tijdje had ze ook wel door dat ze er niet onderuit kwam. Wanneer ze dan een stukje liep beloonde ik haar natuurlijk wel weer en gaf ik dr ook dr aandacht die ze nodig had, haha.

Als ik bleef zitten werden we beiden chagrijnig en schoten we ook niets op, dus deze oplossing heeft echt voor ons gewerkt.

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 23:03

liekensancho schreef:
Komt ze alleen maar van erf af of stal uit om 'te werken'? Je zou gewoon lekker paar meter aan de hand kunnen grazen, lekker tegen haar kletsen en weer terug. Zo opbouwen. Ook grondwerk / vertrouwen kweken, lekker even wandelen aan de hand, later even met zadeltje erop en terug, gewoon leuke dingen doen.
Of ga eens een andere kant op en weer terug, dan weer die kant van de bak op. Loop eens een rondje door de bak en dan weer terug naar stal, dat soort dingen.

Toen mijn tinker namelijk in de gaten kreeg dat we elke donderdag naar les gingen, bleef hij op talud al staan :+ , erg slim ;-), rest van werk vond hij geweldig maar ja, die donderdag altijd... ;-), zo'n slimmerd ...

Dit doen we heel vaak eigenlijk. Veel buitenritjes, strand etc, maar ook longeren en wandelen!! Haha slimme tinker!

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 23:05

Mexx93 schreef:
Oei, dit herken ik! Lijkt op een soort "verlatingsangst". Had mijn pony ook erg last van. Bij ons heeft het heel erg geholpen door te beginnen met aan de hand en wanneer ze het goed deed, direct terug naar huis. Vervolgens uitgebouwd totdat ze de hele weg braaf was. De keer daarop er op gestapt, maar dit vond ze nog erg moeilijk omdat ze mij nu niet kon volgen omdat ik er niet naast liep. Wat bij mij in ieder geval hielp was het goede gedrag belonen, straf geven door middel van zweep enz had bij mij totaal geen zin. Werd ze alleen maar paniekerig van! De tip die hierboven is gegeven (niet alleen het erf af gaan om te werken, maar ook voor de fun) is ook zeker een goede!

In het begin heel veel gelopen en doen we nog steeds. Zonder zweep luistert ze helemaal niet. En het probleem ook nog eens: aan beide kanten van de weg een sloot, daar heb ik ak vaak bijna in gelegen, daarom begrens ik het wel, maar dat voelt ze denk ik ook, maarja eigen veilig?

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 23:08

aeolusnr1 schreef:
Ik ga er altijd van uit dat paarden eigenlijk enkel graag willen samenwerken, dus als er iets niet lukt dan moet je daar een oplossing voor zoeken, en na die tijd dat jij er nu mee bezig bent en het lukt nog steeds regelmatig niet dan doe je het dus verkeerd.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt, zijn er maar 3 mogelijke oorzaken:
1e Paard kan het gevraagde simpelweg niet uitvoeren (dit kan door ziekte , bouw van het paard, onvoldoende training, of ........
2e Je stelt de verkeerde vraag
3e je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt de vraag niet of niet helemaal.
Zoek altijd de fout bij de mens, nooit bij het paard hoe gek dit ook mag klinken.
Een goede trainer kan jou dit aanleren, en laten zien hoe te reageren en te communiceren met het betreffende paard.
Los altijd alles op vanuit beweging, geef het paard een reden om het te willen doen, jij als ruiter moet die "reden tot" als het ware creëren.
Dit is mssn een heel andere benadering dan je gewend bent, maar dit werkt echt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Ik besteed aan zo'n probleem normaal hoogstens een paar dagen en het hele probleem is opgelost, vind het zelf soms raar maar is wel zo.

Gedeeltelijk snap ik je antwoord, maar ben het er niet helemaal mee eens. Want een oaard wat werkelijk verlatingsangst zou hebben, ligt dat aan de mens? Er zijn al heel wat mensen aan te pas gekomen, eigenaar van stal *heeft zn hele leven al paarden*, mijn trainer enz. Ze zeggen allemaal niet opgeven, zoals ke het oplost is goed. Rustig opgebouwd. Dus ik twijfel toch echt

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 23:10

Kyrseltje schreef:
Ah heel herkenbaar! Ook mijn paard krijg ik heel moeilijk alleen de straat uit.. Ben nog niet tot een oplossing gekomen. Behalve consequent zijn en bij elk moment dat ik voel dat hij begint te twijfelen hij drijven, om echt stilstaan en dat gevecht te voorkomen. En inderdaad mega belonen, ik voer hele gesprekken met hem onderweg ;). Daarnaast ga ik niet gelijk een uur weg, maar na het rijden even uitstappen buiten etc, zodat hij meer vertrouwen krijgt in mij en zijn paardenvriendjes niet meer nodig heeft.

Heb ik ook precies hetzelfe gedaan! Maar het gekste is. Ze loopt heel braaf de andere paarden voorbij en begint er pas na een poos mee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:26

Je twijfelt zeg je , en dat begrijp ik heel goed, klinkt mssn ook ongelooflijk en toch blijf ik erbij dat het idd op zo'n korte tijd me zou lukken.
Als het me dan niet zou lukken geef ik idd toe dat ook ik verkeerd bezig ben, maar het zou me heel erg verbazen.
Als ik een paard in training krijg kan ik toch nooit een eigenaar zeggen geef me eens een jaar de tijd, dat zou echt geen enkele eigenaar betalen hoor.
Heb toch al verschillende malen soortgelijke problemen onder handen genomen
1e create a drive, create movement
2e change directions, steering
3e create a stop
Make the good thing easy, the wrong thing hard
het paard zal zelf heel vlug kiezen voor het easy (makkelijke) deel.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:32

Ik denk, als ik het zo lees, dat je paard last van verlatingsangst heeft en dat ze zowel moeite heeft om van de kudde weg te gaan als moeite om van de (voor haar vertrouwde) stal weg te gaan. Ik zou proberen om voorlopig met een ander paard buiten te rijden of met haar te gaan wandelen, als je naast haar loopt kan haar dit steun geven, dan ben jij voor haar de leidende merrie als het ware. Ik denk dat boos worden/straffen ook wel juist averechts kan werken, hoe meer het paard je vertrouwt en hoe meer rust en zelfvertrouwen je uitstraalt, hoe makkelijker het paard met je mee zal gaan.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:35

Dit doet mijn shetlander ook! Vanavond ook weer. In het begin nergens last van maar pas na een poosje word ze vervelend en draait ze om op de terugweg nergens last van! Nja vanavond wel ze ging weer weg van stal :') :')
Ik zet gewoon door en geef niet op, maar dit is per paard/pony verschillend natuurlijk

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:37

sinds kort ga ik alleen naar de bossen (lees: met iemand die mee fietst/loopt) , dit gaat best goed maar zodra hij de persoon die mee gaat niet meer ziet raakt hij in paniek en wilt niet meer verder maar zodra hij die gene weer ziet wil hij verder.
misschien voor jou een optie om iemand mee te nemen :)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:39

Marnel93 schreef:
Kyrseltje schreef:

Heb ik ook precies hetzelfe gedaan! Maar het gekste is. Ze loopt heel braaf de andere paarden voorbij en begint er pas na een poos mee.

Ja hier ook, op een random punt. En als een iemand naast loopt is het ook niet. Alleen als hij echt in z'n uppie is.

Tot nu toe werkt het beste om consequent te blijven en het te voorkomen door op tijd bij te drijven. Maar het blijft zeker een lastig punt . Vooral zelf rustig blijven is belangrijk, wanneer ik me opfok kan ik beter omdraaien. Dan blijft hij bezig.
En of het nou angst is of klieren? Ik weet het niet, vervelend is het wel. En denk dat en angst en klieren beiden met consequent reageren kan worden opgelost. Succes er mee en ik blijf mee lezen!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:39

Oh mijn paard doet dit ook. Echt gevraarlijk wordt het dan. Hij gaat alleen zo over de zeik dat hij koste wat kost doorgaat en zijn zin wil krijgen. Het voelt echt als paniek. De laatste tijd ga ik er af omdat hij mij dan meer vertrouwt en maken we nog een kleiner rondje aan de hand af zeg maar. Gaat soms ook moeizaam. Bv gisteren bleef hij panieken en maakt zich zo groot dat hij bij een schrik actie makkelijk zou loskomen dus ook niet echt een oplossing. Ik heb ook al van alles geprobeerd. Iedereen weet het zogenaamd zo goed maar het lukt hen ook niet. Ik denk zo langzamerhand dat ik het misschien maar moet opgeven en moet accepteren dat hij alleen in een geoep naar buiten durft. Zou ik wel weg jammer vinden. En ik vind het ook lastig want soms lukt het prima! Dan wel hetzelfde kleine rondje. Als ik een andere weg wil nemen en we zijn alleen of met een paard wat hij slecht kent dan krijg ik hem met geen mogelijkheid een ander pad op. Bij ons wordt het soms echt gevaarlijk. Hij is 1.85 m en dan weet hij ineens heel goed hoe groot hij is.
Ben benieuwd of hier nog mensen met handige tips zijn...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:12

Het is vaak een dominantie probleem. Paard vertrouwd niet genoeg op de ruiter als leider (angst, durft niet verder) of wil zelf de touwtjes in handen houden (volhardend en boos).

In beide gevallen rustig doch beslist doorzetten en als je 10 meter lekker vlot door hebt kunnen lopen, het paard belonen door zelf om te draaien en terug te gaan. In geval angst kan je afstappen, in geval boos moet je eigenlijk het liefst blijven zitten (tenzij te gevaarlijk). Paard moet sowieso verder dan hij zelf eigenlijk wil. Terug gaan als het echt weer vlot doorloopt (beloning). Afstand steeds iets uitbreiden.

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:24

Ik had een tijdje terug een bijrijdpony die om deze reden helaas verkocht is.
Maar goed, ik begon altijd aan de hand, dan was hij best braaf.
Ik ben heel veel verschillende routes gaan rijden of wandelen. Wanneer hij heel erg aan het klieren was, ging ik (als er geen andere ruiters waren!) zigzaggen over het pad, stelling, halthouden, opeens de andere kant op etc etc.
Helaas heb ik het nooit goed af kunnen maken, maar als bijrijder kun je een verkoop niet tegen houden..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:57

als ik het zo lees vind ze nieuwe dingen gewoon lastig om mee te dealen en vind ze het op dat moment moeilijk om je te vertrouwen.

je kunt niet veel anders dan wat je al doet, en dat heeft toch ook het gewenste effect? iedere keer gaat ze een stukje verder.. eerst uit de stal, toen de weg op, toen de andere bak, kleine buitenritten blijkbaar ook al en nu werk je aan de langere stukken..

het ene paard is gewoon het andere paard niet.. op het ene paard stap je op en kan je gewoon direct overal naartoe rijden.. de ander is een neuroot die eerst ieder pad 100x gezien moet hebben voor ze ontspannen erover heen gaan..

jij hebt gewoon een neurootje dat door ervaring leert dat een bepaald stukje buitengebied niet eng is.. en ik voorspel je.. als je daarvoorbij bent, komt er weer een volgend knelpunt voor haar..

als je goed te werk gaat, wordt ze met de jaren wel wat rustiger en zal ze je steeds meer gaan vertrouwen.. immers dat is wat ze moet leren.. Zij bepaalt niet of een stuk pad wel of niet veilig is om overheen te gaan.. dat moet ze aan jou gaan overlaten..

Die van mij presteert het ook hoor, bij bepaalde bochten in het bos, bepaalde paden.. ineens volledig in de staak, door de achterhand zakken en als je er druk op zet kan hij ineens als een volleerd dressuurpaard achterwaards, als het aan hem ligt de hele weg terug naar stal als hij niet om mag draaien.

ik laat hem meestal gewoon even staan.. even laten kijken en het proberen mentaal zelf uit te laten zoeken en dan voorzichtig been eraan. gaat hij daarop achteruit krijgt hij een tik bij.. stilstaan is op dat moment tot daaraan toe, maar niet achteruit.. Ik draai ook geen voltes meer, want hij presteerde het om dan ineens tien meter verder terug te eindigen dan waar de volte begon..

Inmiddels zijn we een stukje verder en wil hij nog wel eens aandraven op zo'n moment.. zolang het een rustig beschaafd drafje is, mag hij van mij ook best in een drafje de bocht om, of over dat pad.. voorwaarts wordt beloond, stilstaan laat ik begaan.. achterwaarts is een correctie.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 01:03

Met mijn Fjord hetzelfde probleem(gehad). Op het moment dat ze alleen was was álles eng, als gevolg dat ze met een noodgang omdraait en terug naar huis rent, en de rem is ver te zoeken. Met een ander paard erbij is was niks aan de hand en nam ze zelfs in 'enge' situaties de leiding.

Ik heb het gewoon doorgezet. Ik heb haar sinds december 2013 dus in die eerst paar wintermaanden niet tot nauwlijks naar buiten geweest. In de zomer ben ik bijna elke dag naar buiten geweest met een maatje, en dan vooral voorop laten lopen zodat ze eraan kan wennen. Heel goed belonen, ik nam een beloning mee onderweg en breide dat steeds langer uit. Eerst gaf ik haar na 5 meter braaf voorop lopen iets lekkers, dan na 10 meter etc. Je kan natuurlijk ook met je stem of een schouderklopje belonen, maar ik merkte bij mijn paard dat een stukje appel/wortel vele male beter werkte! Zo steeds een stapje verder.
Dit uiteindelijk ook gedaan toen we alleen naar buiten gingen, met kleine stapjes. Eerst 5 minuten langs de weg lopen en elke stapje met woorden belonen, elke 5 meter iets lekkers. Ze begon het steeds meer te begrijpen en kreeg ook vertrouwen in mij.

In september, nog maar 10 maanden later ben ik zelfs helemaal alleen met haar naar mijn huis gereden, 10 km!! Iets wat ik 3 maanden daarvoor nooit hardop had durfen zeggen. Het leukste was nog dat niemand er vanaf wist, niemand op stal (op moment van vertrek was ik alleen op stal) en mijn moeder belde ik pas toen ik in de straat was :D Was zo ongelofelijk trots. Natuurlijk is ze tijdens die rit wel een aantal keer omgedraaid, maar niet opgeven en gewoon doorgaan. Het komt wel goed :) Nu weer een jaar later rijd ik elke dag met haar buiten, mét touwhalster en barebackpad. De ene keer gaat er iemand gezellig mee, de andere keer ga ik lekker alleen. Ik rij meestal hetzelfde rondje van ongeveer 3 kwartier. Dat helpt waarschijnlijk ook, ze is dit rondje nu zo gewend dat ze het zelf kent en loopt. Ze weet precies waar ze erin moet dus dit is eigenlijk ook vertrouwde omgeving voor haar nu. Dus ook een tip voor jou hihi, loop vooral in het begin het zelfde stukje! Ze draait heel af en toe nog om, de laatste keer was een paar weken geleden toen er een man in de bosjes zat onkruid te wieden... Dat nam ik haar niet kwalijk :')

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 09:42

Nou wat een reacties, ieder paard doet het weer wel op een andere manier. Het gekke is dat als ik er naast loop en mijn zusje er op zit ze het wel doet en als er iemand op de fiets mee gaat is het ook vaak geen probleem. Dus ze hecht idd heel veel waarde aan iets wat naast haar loopt/fietst! Maar dan denk ik altijd weer ze moet toch vertrouwen krijgen in mij als ik er op zit? Want wat omgang betreft deed ze ook eerst vreemd en daar in is ze nu super braaf!

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 09:43

aeolusnr1 schreef:
Je twijfelt zeg je , en dat begrijp ik heel goed, klinkt mssn ook ongelooflijk en toch blijf ik erbij dat het idd op zo'n korte tijd me zou lukken.
Als het me dan niet zou lukken geef ik idd toe dat ook ik verkeerd bezig ben, maar het zou me heel erg verbazen.
Als ik een paard in training krijg kan ik toch nooit een eigenaar zeggen geef me eens een jaar de tijd, dat zou echt geen enkele eigenaar betalen hoor.
Heb toch al verschillende malen soortgelijke problemen onder handen genomen
1e create a drive, create movement
2e change directions, steering
3e create a stop
Make the good thing easy, the wrong thing hard
het paard zal zelf heel vlug kiezen voor het easy (makkelijke) deel.

Maar hoe los jij dit dan op als ik het vragen mag?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:01

Denk echt dat je het met veel rust en duidelijkheid moet oplossen. Wat je zegt, hij moet voldoende vertrouwen krijgen in jou terwijl je op hem zit. Als er iemand naast loopt/fietst beschermd die hem tegen de boze wereld. Is die er niet, dan moet hij het helemaal alleen. Dat is ook spannend :+.
Wat men ook al zegt, niet gelijk 3 uur het bos in willen maar uitbreiden. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om vanuit de bak een rondje uit te stappen? Dat doe ik nu elke keer na het rijden. Merk ik dat hij twijfelig is maar gaat hij wel voorbij het punt waar hij regelmatig staakt, dan draai ik daarna om en is het voldoende. Dit zo steeds meer uitbreidend kan ik ondertussen een rondje van 10/15 min uitstappen zonder staken. Of iig, met weinig staken. Ook al verschilt het enorm per dag hoor! Maar ik heb gewoon geaccepteerd dat ik een gevoelig paard onder me heb wat veel moet leren, dus die keer dat het niet goed gaat is ook geen ramp. De echte buitenritten doe ik toch niet alleen (nog niet in ieder geval).

Edit: oh en ik ga ook perse vaak die kleine stukjes alleen omdat ik wil dat hij mij gaat vertrouwen. Met een ander paard bouwt hij niks op mij, en dat is juist wat ik wel wil. Ja het is een stuk relaxter voor jezelf om met een ander paard te gaan, maar niet wat je uiteindelijk perse moet omdat hij niet anders kan..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:41

Ik zie sommige mensen schrijven:: een stukje verder gaan en dan zelf omdraaien.. In mijn ogen is dat totaal niet verstandig en moet je nooit omdraaien maar altijd een ronde route rijden zeg maar. Dus niet op hetzelfde pad draaien en weer terug!
Als je zelf steeds gaat omdraaien leer je je paard dat omdraaien goed is en dat er steeds een moment komt dat hij mag omdraaien. Zo werk je het zelf in de hand natuurlijk!
Als ik bv afstap (die van mij raakt echt in paniek) dan lopen we altijd een stukje door en maken we wel een rondje, al is die kleiner. Omdraaien zou ook nog meer het risico geven van aanpakken en in paniek terug rennen. Heb altijd geleerd dit nooit te doen!