Geen druk op de mond.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

Geen druk op de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 15:49

Hoii, Ik heb nu inmiddels mijn paardje al meer dan een jaar, maar ik kan zeggen dat we pas zo'n 4 maanden echt gestart zijn met de dressuur (voorkeur lag altijd bij springen maar nu even een time out) Ik heb op mijn vorige stal waar ik ook lessen kreeg, nooit echt geleerd hoe je nou een pony aan de teugel rijd. Tussendoor van stal gewisseld en veel meer hulp gekregen.

Ik had dus een tijdje privé lessen, en daar heb ik geleerd om mijn pony lang en laag te rijden. Dit moest omdat mijn pony redelijk veel stres opbouwde tijdens het rijden, en dit is zo helemaal weg gegaan! Wegens omstandigheden nam ik geen privé lessen meer van haar, en nam dus een andere instructrice. Zij merkte op dat ik dus eigenlijk geen druk gewoon op zijn mond had. Hele tijd overheen gegaan en ging echt steeds beter! Tot dus woensdag. Ik vond mijn pony helemaal niet fijn rijden, en veel te sterk in zijn mond. Mijn instructrice zei juist dat hij beter liep dan ooit, en ik dus nu wel druk op de mond had.

Mijn vraag is dus: Wordt je paard zegmaar minder los in zijn nek en mond tijdens het rijden omdat ik meer druk heb nu? Want ik vind mijn pony dan niet fijn lopen, terwijl andere mensen zeggen dat hij geweldig loopt.

Evelijn

Re: Geen druk op de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:56

Wat voel je?

Contact met de mond is goed... maar als het voelt of er echt kilo's aan je handen hebt hangen zit je verkeerd. Sommige zeggen zelfs dat je alleen het gewicht van je teugel moet voelen in je hand of dat je zo'n zacht contact moet hebben alsof je een vogeltje vasthoudt.
Aanleuning... betekend vooral dat je paard tegen je hand aanleunt, maar niet dat je zo aan het rijden bent dat je pijn in je armen/handen krijgt van het gewichtheffen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:57

Als je teveel druk hebt heb je grote kans dat hij inderdaad hard in zijn mond word en ook de rest van zijn lijf gaat vastzetten. Dan kan hij voor het oog wel goed lopen, maar eigenlijk doet hij dat niet. Ik denk dat je daarin best mag vertrouwen op de eigen gevoel.

Hoe voel jij in je rest van je lijf, span je ook je armen aan of ben je lekker losjes en ontspannen?
En hoeveel druk heb je dan op het bit? Want eigenlijk heb je niet veel druk nodig, maar wel een constante ontspannen verbinding (dus niet los-vast). Echter als je je arm/hand vast zet ben je iig niet goed op weg.

En waarom vind je dat je pony niet fijn loopt, wat voel je dan?

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 16:01

Lieke schreef:
Als je teveel druk hebt heb je grote kans dat hij inderdaad hard in zijn mond word en ook de rest van zijn lijf gaat vastzetten. Dan kan hij voor het oog wel goed lopen, maar eigenlijk doet hij dat niet. Ik denk dat je daarin best mag vertrouwen op de eigen gevoel.

Hoe voel jij in je rest van je lijf, span je ook je armen aan of ben je lekker losjes en ontspannen?
En hoeveel druk heb je dan op het bit? Want eigenlijk heb je niet veel druk nodig, maar wel een constante ontspannen verbinding (dus niet los-vast). Echter als je je arm/hand vast zet ben je iig niet goed op weg.

En waarom vind je dat je pony niet fijn loopt, wat voel je dan?

Ik heb zelf geen harde hand, dus ik denk niet dat ik hem pijn doe. Ik voel hem verder wel ontspannen, dus ik heb niet het idee dat hij zich vast zet. Ik moet nu vooral letten op mijn handen dragen, maar ik voel niet dat ik mijn handen vast zet of dat ik kilo's in mijn hand heb. Ik had inderdaad regelmatig boogjes in mijn teugels hangen, en we zijn dus bezig met hem van achteren naar voren te rijden. Voor wat tegen houden en wat drijven met mijn kuiten.

Ik voel gewoon dat hij minder losjes in zijn mond is. Ik kan dit gevoel niet zo goed uitleggen, maar ik denk dat dat de beste uitleg is. Misschien is dit gevoel gewoon nieuw omdat ik nu wel druk heb, maar ik voelde me er gewoon niet goed over.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:22

Heb je wel eens geprobeerd op het moment dat jij het niet prettig vindt voelen te gaan schakelen? Hierdoor zal hij meer zichzelf aan dragen en minder zwaar/stug voelen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:26

Ik reed ook altijd met weinig druk.. op sommige stukken had ik zelfs een boogje in mijn teugels hangen :o
Toen heb ik eventjes les gehad en moest ik meteen de teugels strak aannemen (veel te strak naar mijn idee), ongeveer 2 teugelstops korter..
Ik merkte dat mijn paardje dat totaal niet chill vond (of ze moest eraan wennen), ik vond het hoe dan ook geen goed idee om zo te gaan rijden :P
Dus ik ben weer teruggegaan naar hoe ik eerst reed, en dit ietsje korter gemaakt..
Nu heb ik wel het gevoel dat ze lekker loopt :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:35

Vergelijk het een beetje met iemand aan de hand meenemen. Je wilt niet sleuren, maar een beetje af en aan een kriebel is ook niet echt de bedoeling, het is niet duidelijk en kan zelfs remmend werken omdat je wacht op weer contact.
Een pony vindt het niet erg om aan de hand te lopen met zijn mond, om het maar zo te zeggen.
Duidelijk contact is niet hetzelfde als druk.

Uiteindelijk telt wat je onder je kont voelt. Gaat hij lekker los swingend, dan zou ik me niet zo´n zorgen maken om het gevoel in je handen dat je zelf gewoon nog net zo gewend bent.

Je zou ook de twee rijmanieren eens kunnen filmen, zodat je het zelf eens vanuit een ander perspectief kunt bekijken.

Ik ben zelf bv wel eens geschrokken van een stukje film waarop ik met een los teugeltje reed, terwijl ik zelf altijd het gevoel had dat het best heel lekker ging zo met dat paard.

Het is al gezegd, het is wel belangrijk dat je zelf vanuit de schouder je armen goed los hebt, en je handen rechtop, met losse polsen van waaruit je kunt werken.