Sinds een paar weken zet mijn paard tijdens het rijden zn tong tussen zn tanden. Hij gooit niet de tong naar buiten en hij bijt er ook niet echt op. Hij houdt hem gewoon vast.... Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Ik rijd op een simpel enkelgebroken watertrensje, dubbelgebroken vind hij niks.
Mijn pony deed dit ook. Nu was er al een behandeling bij een cranio sacraal therapeut gepland, dus ik dacht, dat kan ik direct navragen
Zij zegt dat het komt vanuit spanning in de kaak/op de schedel. Veel paarden hebben veel spanning op het gehele hoofd, dus kaak, die spier die bovenop zit tussen de oren, het tongbeen wat strak/stroef is.
Ik vind het super fijne behandelingen waar je paard echt baat bij heeft, ondanks dat hij misschien niets aangeeft. Paarden zijn erg hard voor zichzelf.
Dus mijn tip, ga eens googlen naar de werking van cranio sacraal therapie, vraag rond en kijk wie er bij jou in de buurt zit Nog niet heel veel mensen zijn er bekend mee, maar het krijgt steeds meer bekendheid.
Anoniem
Geplaatst: 26-06-15 10:44
Soms doen zr dit omdat ze simpelweg te weinig ruimte in de mond hebben.
Ik sluit me aan bij Joolien. In dat geval zou een dunner bit verschil kunnen maken. Er blijft dan meer ruimte in de mond waardoor het niet nodig is de tong (iets) naar buiten te brengen om op die manier ruimte te maken.
Sperriem er af, neusriem los. Niet in de krul rijden maar aan een zacht, soepel, meegevend contactteugel. Neus altijd voor de loodlijn anders gaat het bit direct op de tong en de lagen inwerken. Een klontje voor het rijden. Een bit met een koperen middenstukje (zmaakt zoet). Een dun, goed passend bit, enkel gebroken is prima.
Bedankt voor het meedenken, toevallig was ik me al aan het informeren om een nieuw bit te kopen en de tip om misschien een paar mm dunner te gaan zal ik zeker meenemen. En volgens mij hangen zowel mn sperriem als neusriem niet heel strak, maar ik ga het eens proberen om een paar keer zonder sperriem te rijden kijken of hij het dan niet meer doet.
aeolusnr1
Ik ga alvast mee met wat "Simpelman en ook Jolien" al hebben gezegd. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van al die soort therapeuten, ik zou eerder mijn heil zoeken in het zoeken naar het rijden met losgelatenheid, dus door ontspanning, en om dat te bereiken laterale buiging, en veel zijgangen, en rijden met een heel zachte en meegevende hand dus niet een begrenzende hand.
LdJ
Geplaatst: 26-06-15 20:56
Ik geef het zeker niet aan als excuus of je rijtechniek niet te hoeven verbeteren. Het kan elkaar ondersteunen. Net als een mooi passend bit, zadel, hoofdstel, etc Edit: Dus begrijp me niet verkeerd
Darco123
Geplaatst: 27-06-15 07:17
ze hebben te weinig ruimte in de mond ofwel te veel spanning aan de kaak
Laatst bijgewerkt door Urielle op 27-06-15 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:opmaak aangepast
CoonArt
Geplaatst: 27-06-15 07:31
Darco123 schreef:
ze hebben te weinig ruimte in de mond ofwel te veel spanning aan de kaak;)
Waaaaaaat? Ik hoor je niet!?
Ontopic: ben het eens met Simpelman, lijkt wel alsof het hoofdstel knelt.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 27-06-15 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:groot lettertype uit quote verwijderd
Ik heb vandaag alle riempjes aan het hoofdstel losgegooid en hij doet het nog. Met volledig losse teugel instappen nog niet, maar als ik hem rustig oppak doet hij zn tong tussen zn tanden en dat houdt hij continu vast ook als ik tussendoor de teugels nog losgooi...