( heb het tegendeel al wel bewezen
)Toch was ik bijzonder onder de indruk van deze wijze. Een vrij jonge jongen, die kwam en deed het zadel op het paard, halster ging om met daaraan een lang touw. Dat touw ging om de neus en daar hield hij het paard mee vast.
Hij rende even met het paard achter zich aan door de binnenbak. Kroelde het dier een keer achter de oren en trok het hoofd met het touw wat schuin en steeg op. IN zijn eentje, niemand die het dier vast hield. Toen reed hij weg, een keer probeerde het dier te bokken en toen gaf hij een flinke por met been. Na drie rondjes ging hij vrolijk even stilstaan om rustig zijn beugels toch maar een gaatje langer te doen, en het beestje aan te singelen. Toen deed hij vanaf het paard ook het halster maar even af. En na tien minuutjes stap draf en galop en het paard amper bezweet, steeg hij nog een paar keer op en af. En toen was hij klaar. Geen nerveus paard, gewoon heel relax.
Zelf longeer ik altijd eerst, dan ga ik een keer hangen en dan een keer zitten. Maar dan ben ik al wel een paar weken langer bezig. Persoonlijk zou ik bovenstaande manier niet doen omdat ik dat gewoon niet durf. Maar deze jongen had er afgelopen jaar 280 stuks zadelmak gemaakt. En vandaag al weer negen stuks. Na de bovenstaande hebben we er nog maar wat van stal geplukt, onder het motto.............hij is er nu toch

Dit grapje koste per paard 30 euro.
Deze manier heeft wat weg van de manier waarop Gert van t Hof het doet, maar alleen is deze jongen veel vriendelijker en minder lomp en komt er ook geen gemep bij in de buurt. Na bovenstaande deed hij een merrie die wel begon te bokken en het enige wat ie zei was : Toe maar meisie maak je maar even druk.............de hand voor en hij bleef heel veel lucht geven. Jullie merken, ik was onder de indruk.
Maar hoe doen jullie zadelmak maken en wat vinden jullie van deze manier? Tuurlijk overbluf je de paarden, maar er was een man bij die het al jaren bij hem laat doen, en die zei dat de paarden heel braaf bleven!