Bang om te rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

Bang om te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:55

Ik wist niet zo goed waar dit thuis hoorde, dus ik hoop dat het goed staat.

Sinds begin januari ben ik ongelovelijk bang om op mijn pony te rijden. Ik ben er toen heel hard afgevallen en pony en ik waren toen allebei zo geschrokken dat ik er niet meteen weer op kon. Het jammere is dat ik de dag daarna geopereerd werd waardoor ik dus 3 maanden moest stoppen met rijden, hierdoor is denk ik de angst na de val heel erg blijven hangen.

Na deze 3 maanden ben ik er weer op gestap. Alles ging helemaal goed tot dat ik even stil moest staan om mijn beugels te verstellen, ik weet niet wat er toen gebeurde maar hij ging er vandoor. De paniek sloeg bij mij toe en hierdoor kon ik niet meer goed handelen. Uiteindelijk moest mijn vader de bak in komen om mij en de pony te kalmeren. Na deze keer rijden heb ik er niet meer op gereden. Elke keer slaat de stress gewoon toe.

Veder is mijn pony super braaf. Hij is vrij voorwaards maar veder luisterd hij perfect. Het probleem is dat hij vrij gevoelig is, dus als ik bang is raakt hij gestressed. Ook is hij vrij jong waardoor hij als ik de controle verlies er nog wel eens misbruik van wil maken.
Maar mijn vraag is eigenlijk: heeft iemand hier tips voor?

Eske_B

Re: Bang om te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:57

Is er een manier om een paard van iemand anders te rijden? Een lekker relaxed dier?

En vertrouw je je paard sowieso nog wel, dus ook op de grond? Als dat niet zo is, zou ik daar eerst aan werken: grondwerken, wandelen, dat soort dingen :)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:59

EskeGirl schreef:
Is er een manier om een paard van iemand anders te rijden? Een lekker relaxed dier?

En vertrouw je je paard sowieso nog wel, dus ook op de grond? Als dat niet zo is, zou ik daar eerst aan werken: grondwerken, wandelen, dat soort dingen :)

Het probleem is een beetje dat ik andere paarden op het moment nog veel enger vind.

Op de grond vertrouw ik hem voor de volle 100%. Ik durf alles met hem en ik kan ook gewoon goed handelen op de grond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:00

Ik zou eerst eens op een ander braaf paard gaan rijden. Eentje die wat ouder is en minder gevoelig.
Met angst op een jonge, gevoelige pony stappen is vragen om problemen. Eerst zelf weer wat vertrouwen terug krijgen in het rijden.
Daarnaast zou ik je pony door een ervaren ruiter laten rijden. Zo leert je pony ook weer wat meer te vertrouwen op de de ruiter. Het is voor een pony best angstig als er iemand afvalt en ook zijn vertrouwen moet je weer opbouwen, dat gaat makkelijker met een ruiter die rustig is en vertrouwen heeft.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:02

Evelijn schreef:
Ik zou eerst eens op een ander braaf paard gaan rijden. Eentje die wat ouder is en minder gevoelig.
Met angst op een jonge, gevoelige pony stappen is vragen om problemen. Eerst zelf weer wat vertrouwen terug krijgen in het rijden.
Daarnaast zou ik je pony door een ervaren ruiter laten rijden. Zo leert je pony ook weer wat meer te vertrouwen op de de ruiter. Het is voor een pony best angstig als er iemand afvalt en ook zijn vertrouwen moet je weer opbouwen, dat gaat makkelijker met een ruiter die rustig is en vertrouwen heeft.

Bedankt voor de snelle reactie. Hij word de laatste maanden gereden door een ervaren reden. Ik heb het idee dat hij wel iets makkelijker is geworden, maar het ik ben nog steeds bang dat hij slecht op mij zal reageren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:07

Mooi dat je iig een ervaren ruiter nu je pony rijdt.
Nu nog opzoek naar dat ervaren vriendelijke paard dat jou weer wat vertrouwen geeft.
Succes ermee, neem de tijd want als je over je eigen grens gaat kan je zo weer terug bij af zijn of helemaal niet meer willen opstappen.
Je kan ook eens beginnen met je pony uitstappen nadat de ervaren ruiter met je pony bezig is geweest. Dan is die ruiter er meteen bij en kan jou dan ook helpen en de pony heeft al wat gedaan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:13

En als je nu gewoon weer eens van voorafaan begint? Eerst op de grond weer een vertrouwensband kweken.. Daarna aan de longe beginnen.. Net zo lang tot het vertrouwen weer sterk genoeg is, dat jij het gevoel hebt weer los te kunnen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:19

Jij erop en iemand anders ernaast? Jij concentreert je dan eerst en vooral op het doorstaan van je emoties. Voel maar gewoon wat je voelt, daar moet je waarschijnlijk gewoon doorheen. Voel je spanning, voel je ademhaling, en ga daarna rustig focussen op het ontspannen van je spieren en het omlaag brengen van je ademhaling.

Ondertussen heeft je paard gewoon steun aan iemand naast hem, zodat hij het ook makkelijker los kan laten.

Daarna steeds een beetje verder gaan, en gewoon voelen. Als je nog op het niveau zit 'beetje spannend maar niet vervelend', dan eens een stapje verder (in draf bv, of de persoon laat los, etc), maar wordt het 'iets meer dan een beetje spannend' of merk je dat je pony je spanning over neemt, dan doe je weer even iets vertrouwds en ontspannends en ga je terug naar de basis.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:56

Ik denk dat er al goede tips gegeven zijn. Ik zou denk ik inderdaad beginnen met alleen een rustig rondje stappen, dat hoeft niet lang te zijn, maar alleen om je even het gevoel te geven hoe het is om weer op je pony te zitten. En wat Shadow0 zegt, rustig blijven ademhalen. Iemand er naast in het begin is wellicht een goed idee!

Hoe langer je wacht met er weer op te gaan, hoe meer spanning het misschien veroorzaakt. Dus rustig aan, met begeleiding erbij, weer proberen het een beetje op te pakken is misschien wel een goed idee :) maar wat Evelijn ook zegt; neem daarvoor wel de tijd, zodat je weer vertrouwen op kunt bouwen.
Veel succes!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:53

Bedankt voor de goede tips allemaal! Alle mensen die ik vertrouw met naast lopen en eventueel helpen zijn op het moment op vakantie, dus het is de bedoeling dat ik weer langzaam aan op bliksem ga als ze terug komen.

In de tussen tijd ga ik lekker grondwerk doen, opzadelen en waarschijnlijk op een pony van de stal houder rijden. Dus hopelijk gaat dat allemaal goed.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:20

En misschien iemand anders er eerst op zodat je kan zien dat jou pony braaf is? Dan is de drempel om er op te stAppen misschien minder groot.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:53

nouky12 schreef:
En misschien iemand anders er eerst op zodat je kan zien dat jou pony braaf is? Dan is de drempel om er op te stAppen misschien minder groot.

Mijn pony word op het moment door een ervaren ruiter gereden. Bij haar is hij super braaf alleen een beetje voorwaards. Hij reageerd gewoon super sterk op mijn stress.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:06

PP -> RT-V

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:23

Paarden voelen spanning in jou lichaam direct aan. En als jij gespannen bent nemen de meeste paarden dat over. Logisch een paard is een vluchtdier als in de natuur 1 paard gespannen is kan een hele kudde vluchten. Met grondwerk kan je aan je eigen ontspanning en zelfvertrouwen werken en als jij relaxt en zelfverzekerd bent zal je pony jou gevoel overnemen. Niet haasten. Als je het leuk vind kun wat Parelli gaan doen. De eerste oefening die je leert genaamd friendly game is een rustige fijne oefening.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:45

Er zijn hier al best veel goede tips gegeven.
Met ademhalen, en dan focussen op lang en rustig ademhalen, kun je de spanning in je lichaam vaak aardig beïnvloeden.

Als het sympathische zenuwstelsel geactiveert wordt gaat o.a. je ademhaling en hartslag omhoog, ook kun je minder helder denken en heb je dus eerder "stress-gedachten"
Door je te focussen op je ademhaling kun je zelf je parasympatische zenuwstelsel actieveren wat ook weer zorgt voor een lagere hartslag en betere concentratie.

Verder zou ik met kleine stapjes beginnen zodat je weer goede herinneringen opbouwt. Zeker aan het begin nooit iets doen waar je jezelf niet veilig bij voelt. En beter iemand anders je pony vast laten houden dan dat je zelf probeert door teveel teugeldruk je pony te "controleren". Dat levert alleen maar stress op.

Succes, angst bij paardrijden kan echt weer over kan gaan :)

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:42

Ik zou sws beginnen met een ervaren en 18+ persoon in de bak die je kan helpen bij wat dan ook. Ik denk dat je dan na een tijdje wel weer je vertrouwen terug krijgt :)

Kenia04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:52

Wat ik heel erg merk bij paarden is dat ze reageren op jouw angst. Probeer dus eerst op een ander paard te rijden. Of, als je dat misschien juist enger vind, juist wel op jouw pony, maar gewoon eerst stilstaan, dan stappen. Niet meteen gaan draven en galopperen. Je pony moet ook weer het gevoel hebben dat jij hem vertrouwd.

Leptir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:32

veel is al gezegd, misschien het vertrouwen en de band weer vanaf de grond oppakken?
En bij weer opstijgen altijd onder begeleiding van een goede instructrice welke goed bij jou aansluit en je pony