Meer activiteit, stelling een kant wil niet, wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffel22

Meer activiteit, stelling een kant wil niet, wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:53

Hoi
Heeft iemand misschien wat tips voor mijn paardje en mij?.

Hoe kan ik hem wat actiever krijgen? Hij is echt niet voor uit te branden. (Ik wissel veel af).
Het stelling vragen 1 kant doet hij het super. Maar als ik de andere kant vraag......

Hoe kan ik hem wijken leren, hij vind dat echt heel moeilijk hen het al met het grondwerk gedaan maar het lukt echt niet.

Hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 24-06-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

aeolusnr1

Re: Meer activiteit, stelling een kant wil niet, wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:38

idd beginnen vanuit het grondwerk.
Eerst de achterhand leren te verzetten (kruisen) en eens dat echt goed lukt pas de andere kant
Nadien ook de voorhand verzetten en schouder van je weg
wijken voor het been is dan de beide samen
Eerst een goede vooruit en stop door de achterhand te wijken
Tempo wisselingen stop en vooruit
Achterwaarts
Hoe lang duurt zoiets om dit in te oefenen, hangt natuurlijk van het paard af maar op één dag of hoogstens 2 dagen moet dit zeer zeker lukken.
Niet zelf aan verder prutsen haal er een trainer bij.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:49

Wijken moet je gewoon heeeeeeel veel oefenen, aan de hand oefenen is inderdaad heel goed! Een van mijn pony's heeft er ook heel veel moeite mee, je moet gewoon stug door gaan en geduld blijven hebben.

Paard losser krijgen; veel voltes rijden, slange voltes, figuren.
En lang en laag over de rug rijden!

Anders kun je altijd nog de osteopaat bellen, dat vind ik zelf heel fijn en het werkt echt super! Je ziet het resultaat nooit meteen en het duurt soms een week of 2 voordat je het verschil merkt, maar ik vind het ideaal en het is voor je paard ook fijn om soms even losgewerkt te worden.

En voor een lui paard moet je inderdaad veel afwisselen, croslessen maken ze ook sneller dus dat kan ik je echt aanraden. En veel op het zandpad galopperen! Er kan natuurlijk ook in het lichaam iets zitten waardoor je paard niet wil lopen. Dus stel dat het niet beter word dan zou ik even een bloedonderzoek laten doen, daar komt altijd wel iets nuttigs uit.

Succes!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:39

Ik zou er eerst voor zorgen dat je paard aan het been is en voorwaarts loopt, je paard aan beide kanten los is voordat je uberhaupt aan wijken gaat denken. Als je paard al niet op 2 benen voorwaarts is, hoe wil je dan voor 1 been opzij?

Aan het been en voorwaarts krijg je 'm door eindeloos te schakelen en overgangen te rijden. Wees hierin consequent!

Los maken aan beide kanten door te buigen. Voltes, slangenvoltes etc. Goede indicatie of een paard los is, is om het paard te laten stellen en dan 2 sec je binnenhand naar voren te steken (aai over de schoft), als je paard in de houding blijft lopen zoals je 'm gesteld hebt, dan is hij los van je binnenhand. Zwaait hij met zn hoofd terug dan houdt hij nog vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:40

Niet gaan wijken voor je paard recht en voorwaarts is. :n
Als je paard 1 kant echt niet op wil of niet goed is, moet je hem eerst recht maken, soepel aan beide kanten.
Eigenlijk dus de basis.
Pas dan een stapje verder kijken.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:19

Ik had hetzelfde probleem.

Voor de stelling moest ik meer longeren ( alleen een longeerlijn+hoofdstel) en daarin stelling vragen ( beide kanten anders werd het te eenzijdig en te moeilijk voor mijn pony). Voor de impuls kun je ook logeren dan vraag je veel overgangen (stap-draf/ draf-galop) en laat je hem korte stukjes in de hardere gang gaan. ( bv. 1/2 rondje stap, overgang draf 1/2 rondje, terug naar stap en zo door.)

Als je paard onbelast de stelling kan aannemen en actief reageert zal het makkelijker zijn om dit belast te gaan doorvoeren. Als je al rijdend de bak door kan met de juiste stelling kun je met wijken beginnen. Begin dan twee meter van de hoefslag met wijken en als je paard twee passen wijkt weer rechtuit voor twee passen ( dit is een beloning) en dan weer vragen. Loopt hij recht naar de hoefslag ( dus niet wijkend) volte tien meter maken en met de stelling en buiging die je dan hebt weer een paar passen proberen.

Hopelijk heb je hier iets aan en anders kun je me een pb sturen voor verdere uitleg/hulp