Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lielle schreef:Beste test hiervoor is om een keer hartslagmeters te gebruiken. Je zult verbaasd staan, de meeste 'zware' dressuurtrainingen vallen reuze mee.
pol013 schreef:Lielle schreef:Beste test hiervoor is om een keer hartslagmeters te gebruiken. Je zult verbaasd staan, de meeste 'zware' dressuurtrainingen vallen reuze mee.
Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Mijn niet-atleet paard blijk je bijna niet aan een zware training te kunnen laten komen. Tot je écht galopwerk gaat doen, snelheid cq lange tijd.
Dat had ik zonder hartslagmeter nooit geweten want hij doet alsof een uurtje dressuur al héél wat van hem vraagt. Maar dat is zelfs incl alle zijgangen, verzameling en arbeidspirouettes blijkbaar amper een echte inspanning.
Bij ons telt dus alleen de crossdag zelf en een galoptraining als zwaar. Voor de zekerheid tel ik daar dan een crosstraining ook maar bij mee omdat het hele pakket van lang op de trailer en anderhalf uur onder te zadel uiteindelijk toch een keer gaat doortellen.
Al het andere is licht werk.
Lielle schreef:spierbelasting en kracht uiten zich ook in een hogere hartslag. Carolien Munsters heeft hier erg interessant onderzoek naar gedaan en is hierop gepromoveerd, zij werkt oa met Adelinde samen.
Maar bij een paard doe je nooit uitsluitend krachttraining. Je kunt in een dressuurtraining de hartslag ook wel omhoog krijgen, maar dat is lastiger dan je denkt. Meten = weten.
Lielle schreef:spierbelasting en kracht uiten zich ook in een hogere hartslag. Carolien Munsters heeft hier erg interessant onderzoek naar gedaan en is hierop gepromoveerd, zij werkt oa met Adelinde samen.
Maar bij een paard doe je nooit uitsluitend krachttraining. Je kunt in een dressuurtraining de hartslag ook wel omhoog krijgen, maar dat is lastiger dan je denkt. Meten = weten.