Wat is nu een zware training?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nummie

Wat is nu een zware training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:51

Ik vroeg me af: wat valt er nu bij jullie onder een zware training en wat onder een lichte training.
Het is namelijk zo dat een paard na een zware training, twee dagen lichte training/hersteltraining zal moeten hebben. Maar goed, wat is nu zwaar?

Is een sgw training zwaar?
Is een springtraining zwaar? (en dan bijvoorbeeld: technisch of hoogte)
Is een dressuurtraining zwaar (in de zin van krachttraining? en dan zo ja, welke oefeningen vallen onder zwaar?)
Is longeren en dan vooral bovenin en de achterhand trainen zwaar?
etc....

Bij mij valt bijvoorbeeld onder een lichte training:
Longeren laag/rond en vw/nw
Buitenrit
Lichte dressuurtraining in de zin van lekker loswerken etc.

Ben heel benieuwd naar jullie visie op een zware training..

nanoukkie

Re: Wat is nu een zware training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:22

Even volgen leuk topic:
Lichtwerkennis voor mij de dag na en voor haar rustdag: kort rijden en veel voor-en
Neerwaarts. Longeren in de longeerbak enkel op stemhulpen en lichaamstaal.
Aan de hand wandelen
Zwaarwerk:
Alles met springen. Ookal is het een lage spring ze gebruiken veel kracht ervoor.
Echte goede dressuurles met de zwaardere oefeningen. Circel heel erg verkleinen, wijken,..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:42

Beste test hiervoor is om een keer hartslagmeters te gebruiken. Je zult verbaasd staan, de meeste 'zware' dressuurtrainingen vallen reuze mee.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:48

Maar het gaat neem ik aan niet alleen om de hartslag maar meer om de spieren en kracht die ze gebruiken?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:49

Bij mij valt onder de zware training een galoptraining.

Bakwerk (springen/dressuur) is niet heel zwaar voor een paard (ik rij zelf meestal 20 min tot 45 min hangt er vanaf hoe mijn planning is wat ze moeten doen of gedaan hebben.)

Die 20 min dressuurtraining valt bij mij onder lichtwerk (meestal na een wedstrijd of naar een rustperioden)

Vanaf een half uur is gewoon ''normaal'''.

Edith:

Het hangt ook wel af van de piste.
Als je zoals mij een redelijk zware piste hebt moet een paard al meteen harder werken dan wanneer je een ''wedstrijd''piste hebt.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:51

Zwaar is toch voor ieder paard anders? Een goed getraind springpaard zal meer moeite hebben met een zware dressuurtraining en andersom. En een reacreatiepaard vindt misschien het springen van een paar in-uitjes al zwaar, de enige manier waarop je daar achter komt is een hartslagmeter gebruiken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:52

Goeie vraag! Een zware training zie ik altijd als een training die lichamelijk zwaar is voor het paard op dat moment. Niet vanaf een bepaald niveau of een bepaalde tact. En een lichte training als een training die voor het paard goed te doen is.

Mijn paard is al eerder op niveau geweest, maar staat nu al lang stil. Een longeersessie van 30 min (zonder in- en uitstappen) met longeerhulp zie ik dan al als een zware training.
Terwijl als hij eenmaal op niveau is, er maar zelden trainingen zijn die ik zwaar vind. De impact op zijn lichaam zal dan niet groot zijn. Denk ik.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:00

Ik volg even :)

Ik let vaak op mijn paard. Norwin kan bijzonder veel hebben en vind niet vaak iets zwaar. Hij kan goed springen dus dat vind hij vaak niet zwaar tot je echt 80cm parcours uitzet en dit twee keer goed rijdt. Dan merk ik dat hij t zwaar krijgt incl in en uitrijden. Met dressuur training heeft hij t sneller zwaar want dit vind hij moeilijk zodra ik veel train op de achterhand, verzamelen, wijken, schouder binnenwaarts etc dan is hij er na een half uur klaar mee. Buite rijden vind ik niet snel zwaar ligt eraan of je ook traint ondertussen maar op een ontspannen manier buite rijden ook 3 4 uur is geen probleem dat is puur conditie

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:01

ik ben benieuwd qua zwaarte mbt de spierbelasting. Conditie etc zou ik zelf op een hartslagmeter rijden..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:22

Dat zal toch heel erg van je paard afhangen. Die van mij heeft z'n hele leven niks uit hoeven voeren dus 30min dressuurles is voor hem een flinke training. Ik merk dat ik aan zijn taks zit als hij meer moeite begint te krijgen met de oefeningen. Even afsluiten met iets wat hij "goed" doet en dan belonen met een lang teugeltje.

Met endurance deed ik eigenlijk niet anders. Goed blijven voelen en open blijven staan voor de signalen die je paard geeft.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:32

Dat ligt compleet aan het paard zelf. Mijn paard is altijd verkeerd gereden geweest bij zijn vorige eigenaar (lees: niet over de rug en veel te hoog ingesteld van jongs af aan). Nu zijn we hard aan het werken om haar wel met een goed lichaamsgebruik te laten lopen. Dat is voor haar een zware training en gaat het goed, ben ik ook snel klaar. Het werken moet leuk blijven :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:39

Lielle schreef:
Beste test hiervoor is om een keer hartslagmeters te gebruiken. Je zult verbaasd staan, de meeste 'zware' dressuurtrainingen vallen reuze mee.

Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Mijn niet-atleet paard blijk je bijna niet aan een zware training te kunnen laten komen. Tot je écht galopwerk gaat doen, snelheid cq lange tijd.
Dat had ik zonder hartslagmeter nooit geweten want hij doet alsof een uurtje dressuur al héél wat van hem vraagt. Maar dat is zelfs incl alle zijgangen, verzameling en arbeidspirouettes blijkbaar amper een echte inspanning.
Bij ons telt dus alleen de crossdag zelf en een galoptraining als zwaar. Voor de zekerheid tel ik daar dan een crosstraining ook maar bij mee omdat het hele pakket van lang op de trailer en anderhalf uur onder te zadel uiteindelijk toch een keer gaat doortellen.
Al het andere is licht werk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:40

Ik denk inderdaad dat dit sterk afhankelijk is van het paard en de omstandigheden waarin je traint? Mijn paard doet een buitenrit van 25+ km in hoog tempo met 2 hoeven in de neus. Ook drie kwartier flink aan de bak in de bak :D is voor hem niet zwaar. Als ik echter een cross rijdt met veel galop dan heeft hij het zwaar. Terwijl de haf waar ik veel op rij al veel eerder aangeeft het zwaar te hebben. Die heeft een mindere conditie, hogere start hartslag en heeft het sneller warm.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:47

pol013 schreef:
Lielle schreef:

Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Mijn niet-atleet paard blijk je bijna niet aan een zware training te kunnen laten komen. Tot je écht galopwerk gaat doen, snelheid cq lange tijd.
Dat had ik zonder hartslagmeter nooit geweten want hij doet alsof een uurtje dressuur al héél wat van hem vraagt. Maar dat is zelfs incl alle zijgangen, verzameling en arbeidspirouettes blijkbaar amper een echte inspanning.
Bij ons telt dus alleen de crossdag zelf en een galoptraining als zwaar. Voor de zekerheid tel ik daar dan een crosstraining ook maar bij mee omdat het hele pakket van lang op de trailer en anderhalf uur onder te zadel uiteindelijk toch een keer gaat doortellen.
Al het andere is licht werk.

Ik denk juist niet dat een hartslagmeter hier veel nut heeft. Het kan interessant zijn voor een 0-meting en om dan te kijken of de hartslag na bv een maand gedaald is en misschien kan je nog kijken naar een kortere hersteltijd maar uiteindelijk is de hartslag niet heel interessant bij krachttraining.

Als ik flink aan de gewichten ga hangen blijft mijn hartslag ook vrij laag maar ik krijg echt wel spierpijn hoor! Dus een zware training staat niet direct in verband met een hoge hartslag (als het om krachttraining gaat).

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:49

Een buitenrit hoeft ook niet altijd licht te zijn. Ligt er maar net aan wat voor een buitenritje het is ;)

Ik denk ook dat het erg per paard verschilt. Voor een dressuurpaard zal een springtraining een zwaardere training zijn als hij dat 'niet gewend' is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:49

spierbelasting en kracht uiten zich ook in een hogere hartslag. Carolien Munsters heeft hier erg interessant onderzoek naar gedaan en is hierop gepromoveerd, zij werkt oa met Adelinde samen.

Maar bij een paard doe je nooit uitsluitend krachttraining. Je kunt in een dressuurtraining de hartslag ook wel omhoog krijgen, maar dat is lastiger dan je denkt. Meten = weten.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:50

Maar je vroeg wat ik versta onder zware training en lichte training.
Zwaar is voor mij en mijn paard: een les (rij ik toch intensiever merk ik), fanatiek springen, verre buitenrit, uur fanatiek dressuur
Licht is voor ons: In de bak longeren, grondwerk, licht dressuur werk, klein sprongetje, rustig buitenritje

Ik ben geen fanatieke wedstrijdruiter dus wissel de training veel af...ene keer dressuur dan weer een sprongetje, buitenrit

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:55

Lielle schreef:
spierbelasting en kracht uiten zich ook in een hogere hartslag. Carolien Munsters heeft hier erg interessant onderzoek naar gedaan en is hierop gepromoveerd, zij werkt oa met Adelinde samen.

Maar bij een paard doe je nooit uitsluitend krachttraining. Je kunt in een dressuurtraining de hartslag ook wel omhoog krijgen, maar dat is lastiger dan je denkt. Meten = weten.

Ben het helemaal met Lielle eens.

Carolien doet ook alle conditie trainingen voor de kaderleden regelen en bijhouden, en ben erg tevreden over haar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:00

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:18

Ga linkje even doorlezen. Interessant! (Al rij ik niet met hartslagmeter met m'n recreatie-hobbelpaard).

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:49

Ik heb zelf dit bijvoorbeeld

Zware training:
crosstraining en wedstrijden
springen en conditie duurtraining op een dag (springen savonds/ conditie ochtend)
longeren hoog ingesteld
technisch springen (inuit, op de voltes etc)

Middel:
conditietraining interval
basisdressuur (alle oefeningen mbt trainen achterhand)
confrontatietrainingen (alles waar ze extra moeite mee heeft)

Licht:
losheidstraining (laag/rond veel voltes en overgangen)
longeren vw/nw

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:06

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:09

Ik neem alleen niet aan dat we hier met piaffe passage bezig zijn ;-)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:47

Het is heel lastig.. Zijn verschillende onderzoeken, idd wat Lielle zegt over Hartslag en Carolien Munsters is de methode die in Nederland gebruikt word.
Maar als je verder op in Engeland, Nieuw Zeeland etc. gaat kijken heb je hele andere trainingsmethodes.

Hartslag bij mensen word amper alleen gebruikt tegenwoordig omdat het geen echte waarden weergeeft. Lactaat is ook afhankelijk van heel veel factoren die vaak buiten beschouwing gelaten worden. Het is erg lastig want je kan een paard geen zuurstofmasker op doen en andere dingen onderzoeken kost ontzettend veel geld. Maar aan de hand van de hartslagmeter kan je niet gelijk zeggen of een training zwaar is of niet. Het hangt ook af van je doel van de training en wat je wilt.
Het is ook per paard verschillend, het ene paard heeft van zichzelf een groter uithoudingsvermogen en minder kracht en andersom. Dus met het ene paard kan je bij wijze van spreken 10 minuten galopperen op 30 km/h en de harstlag komt nog niet uit boven de 150. Is het dan niet zwaar? Terwijl datzelfde paard op een echte wedstrijd een hartslag van rond de 180 heeft. Is het dan ineens wel zwaar? Of komen er andere factoren bij kijken?

Sowieso uit beweging zich in een hogere hartslag. Maar is alle beweging zwaar?
Lielle schreef:

Kracht training uit zich niet per definitie in een hogere hartslag.

Harstlagmeter kan je helpen, je kan daar aan bijvoorbeeld zien hoe de gezondheid van je paard is. Is de hartslag ineens hoger dan normaal geeft dat wel wat aan.
Maar ik denk dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat de hartslag van je paard de zwaarte van de training weer geeft. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:41

Dat ligt aan het paard. Voor een 3-jarige die je net onder het zadel hebt is een half uur draf en galop al zwaar, voor een paard wat je weet ik hoe hoog in de sport hebt lopen zal dat als lichte training gelden.