Spanning van ruiter bij opstijgen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlovy95

Spanning van ruiter bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:41

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een heel lief maatje gevonden genaamd Karlovy (Karlo). Karlo is een 5 jarige KWPN ruin en ik heb hem opgehaald uit België. Nu is er totaal niks mis met Karlo en ik ben helemaal verliefd op hem, maar er is nog iets gebeurd voordat Karlo bij mij kwam. Niet met hemzelf maar met mijn vorige paard. om het verhaal kort te houden: Voor Karlo kreeg ik mijn eerste paard. een 4 jarige KWPN ruin van bijna 1,80 m. Met dit paard was in het begin niks mis mee maar hij bleek gedrogeerd te zijn geweest toen ik kwam kijken en hem kwam ophalen. Toen hij eenmaal bij mij was begon hij raar en onvoorspelbaar gedrag te vertonen waardoor ik steeds minder vertrouwen in hem kreeg. en met het opstijgen was het dus altijd een drama omdat ik niet wist wat hij ging doen. De ene keer steigerde hij, de andere keer sprintte hij weg en dat precies op het moment dat ik wilde opstijgen maar het kon ook zomaar zijn dat hij helemaal niks deed terwijl hij dat totaal niet deed toen ik bij zijn vorige eigenaren met hem ging rijden. Hierdoor kreeg ik dus de zenuwen als ik moest opstappen want wie weet wat hij gaat doen.. Nu hebben de vorige eigenaren hem weer opgehaald want ik kon er zelfs geen hoefsmid of da bij laten komen en dat was het mij niet waard. Ik had een paard gekocht zonder gebreken en die kreeg ik dus niet. Nu heb ik dus Karlo die echt het perfecte paard voor mij is. Hij is jong en kent nog niet veel maar hij pakt alles op alsof hij het al jaren kent en is super leergierig. Alleen met opstijgen word IK dus heel zenuwachtig, ga ik zwaar ademen en krijg ik knikkende knieën terwijl hij nog geen stap verkeerd heeft gezet. Zodra het opstijgen gedaan is, is de spanning ook direct weg. Nu wil ik graag weten wat ik hier aan kan doen voordat dit de training belemmerd. Alle tips zijn welkom! Ik hoor het graag:)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:51

komt mij erg bekend voor. één van mijn vorige paarden, Conversano, had dit ook. Met aansingelen en opstijgen haalde hij altijd van alles uit de kast inclusief schoolsprongen en daarna was ie meestal nog vrij heftig met rijden. Toen hij is overleden is hij ook direct na het opstijgen aan een aneurysma bezweken, wat een heleboel rare sprongen met zich mee bracht toen ik er dus net op zat. ik ben toen blijven zitten, want dacht: als ik er nu af ga, kom ik er morgen nooit meer op - dan accepteert ie nooit meer een ruiter op zijn rug. Uiteindelijk zijn we toen samen gevallen en is hij overleden.

Dit heeft natuurlijk zijn impact op mij gehad. En de keer daarna dat ik op zijn opvolger moest stappen, thuis, stond ik ook bijna te hyperventileren. Ik heb het maar op een soort PTSS geschoven. En mezelf de tijd gegeven om alles te verwerken (rouwproces om gestorven paard plus de "trauma's" die ik zelf had opgedaan door zijn onvoorspelbare gedrag en dominante karakter).

Bij mij heeft het geholpen om de eerste keren iemand in de buurt te hebben bij het opstijgen, voor het opstijgen eerst paar rondes ernaast te lopen om zelf tot rust te komen. Dan op mijn gemak opstijgen, rustig blijven zitten en dan pas wegstappen. In de loop der tijd mezelf verplicht om elke keer sneller aan te singelen in de rijbaan en er niet te veel gedoe van te maken. Want dat nieuwe paard had die toestanden niet, dus die associeerde opstappen helemaal nergens mee. Dat moet je er dan ook niet zelf weer in brengen. Het is geen groot ding, maak het er dan ook niet van.

Het heeft even geduurd, maar nu stap ik weer zonder nadenken op mijn paard.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 23-06-15 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:53

Lastig probleem en herkenbaar. Sleutelwoorden: vertrouwen hebben in wat je doet, wees zeker van je zaak, probeer er niet een te groot drama van te maken, accepteer dat je gespannen ben en probeer zo laag mogelijk (via je buik) adem te halen. Wat ook nog kan helpen is het oproepen van prettige gedachten. Daar word ik tenminste altijd wat meer ontspannen van.

Draksie

Re: Spanning van ruiter bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:43

Misschien is het een fijne gedachte wanneer er iemand bij staat als je opstapt

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:23

Ik zou vragen (als het mogelijk is) iemand Karlo vast te houden, zodat jij je meer op je gemak voelt en je ervaart dat Karlo niks doet
En ik zou dan meteen ook andere terreinen/situaties opzoeken met je helper om daar ook weer makkelijk op te durven stappen :j

MonetteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:50

Begin inderdaad met iemand die hem vast houdt. en stap niet alleen maar op om te gaan rijden, masr oefen dit een paar keer achter elkaar (met krukje om zijn rug een beetje te ontzien). Stap gewoon een paar keer tijdens het rijden af en dan er weer op. De positieve ervaring van het opstijgen heb je dan een paar keer kort op elkaar, zodat je vertrouwen sneller groeit. Neem er ook vooral de tijd voor. Met haast los je het zeker niet op.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:21

Gewoon ontspannen proberen te blijven. Anders laat je in het begin iemand hem laten vasthouden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:51

Stap je van af de grond op of van een opstap?
Ga aan de gang met jezelf trainen, leer je paard voor een hoge opstap stil te staan en naar jou toe komen, als je dat op de juiste en op een rustige manier doet en het paard is erg braaf heb je dat zo aan geleerd zonder gedoe.

Vanaf daar kun jij eerst je been erover leggen , zijn kont aaien met jou been bv, nou dan de volgende dag weer totdat jij een moment voor jezelf hebt dat je gaat zitten en er weer af , herhaal dat gewoon een paar keer voor jezelf zonder te gaan rijden, maak er een huiswerk project van en neem de tijd,
Want het zou zonde zijn als jou paard ook nerveus gaat worden van jou gedrag.

Let er ook opdat je nooit de teugels kort vastpakt als je opstapt, want dat werkt tegen je het paard zal daardoor eerder weglopen dan blijven staan,
Neem de teugel op zonder aan te nemen of laat de teugel op de schoft liggen en pak die pas als jij goed zit, je kan je paard zo trainen dat hij netjes wacht op jou weg stap hulp .

Ik leer voordat ik mijn paarden echt ga rijden dat ze netjes stilstaan bij de opstap , zelfs naar mij toe komen zodat ik niet met de opstap hoef te gaan sjouwen, ik heb zelfs een vaste opstap in de bak staan, maar neem de tijd en blijven ademen succes

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:55

Ik zou als het kan iemand vragen om hem vast te houden, dit zou ook wat meer ontspanning geven. En zelf rustig proberen te blijven en op je ademhaling letten, dat je rustig ademt.

Bokker606

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:58

Blijf ontspannen, adem rustig in door je neus, en weer rustig uit door je mond. Teminste dat helpt mij altijd om mijn zenuwen weg te krijgen en ontspannen te blijven. Wanneer je dr echt klaar voor bent dan pas opstappen. Ik zou iemand vragen of die jouw paard vast kan houden.