Welke hulpteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

selenax97

Welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 14:53

hallo allemaal,

Sinds een tijdje rijd mijn zusje op mijn haflinger. Maar hij is erg sterk en heel erg snel dus ze kan hem eigenlijk niet aan. Nu had ze bedacht om met een hulpteugel te gaan rijden, maar welke denken jullie dat het juist effect geeft? ik dacht zelf aan een martingaal of thiedemann.

Weggebokt

Re: Welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:54

Gewoon een bijzetje? Dat werd op de manege gebruikt en dat werkte aardig

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:55

Ik zou dit met een instructeur overleggen :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:55

Ik denk dan eerder aan gehoorzaamheidstraining, bijvoorbeeld aan de longe. Een hulpteugel is maar een tijdelijke oplossing.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:52

Vraagje hoe oud is je zusje.
Dit bepaald wel hoe hiermee om te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:06

neem 100m touw en wikkel daar heel jouw paardje mee in, een beetje alsof je een mummy zou maken, dan blijft hij zeer zeker rustiger staan.
Een hulpteugel is er niet om een paard te gaan tegenhouden, een hulpteugel is er om heel tijdelijk, dus om even een week of 2 mee te trainen om zo iets makkelijker te maken en de vraag duidelijker te laten doorkomen.
In dit geval zoek je je gewoon naar een oplossing voor de ruiter, en de enige goede oplossing is, om beter te leren rijden, dus niet om er een hulpteugel te gaan aanhangen.
Dit klinkt mssn heel grof en aanvallend, en echt zo is het niet bedoelt, maar ben wel zeker dat wat ik zeg ook echt waar is.
Les en nog eens les en zo blijven verder lessen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:20

Ik weet niet hoe oud het zusje van TS is. Maar als het een jong kind is snap ik best dat ze geen gehoorzaamheid lessen, of ander soort lessen wilt. Als ze gewoon wilt rondhobbelen kan een hulpteugel heel goed helpen..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:24

Dat is een beetje een rare opmerking SindyKaya, een pony is geen speelgoed. Als je paard wilt rijden moet je rekening houden met het dier, kinderen ook en dat houdt in dat je er niet gewoon een hulpteugel aanhangt met een ruiter die niet rijden kan. Als de pony een brave hobbelpony is oké, dan kun je hobbelen, maar als je met hulpteugels gaat kloten is het niet eerlijk.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:26

Ik weet ook wel dat een pony geen speelgoed is, maar een beetje rondrijden moet kunnen. Dat kan ook met hulpteugel en dan hoeft de pony er niet eens last van te hebben

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:31

Met sommige pony's kan een beetje rondrijden nu eenmaal niet, die gaan er misbruik van maken. Die zul je dus aan de longe moeten houden bijvoorbeeld.
Als de pony geen last heeft van de hulpteugel, dan werkt deze ook niet en kan je hem wel aflaten. Een sterke pony die geremd moet worden en geremd wordt door een hulpteugel, zal daar wel degelijk last van hebben als deze bijvoorbeeld vervelend inwerkt i.c.m. onhandige ruiterhulpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:37

Ik ben het niet met je eens "sindykaya" paardrijden is op zich een vrij gevaarlijke sport, teveel mensen onderschatten dit dit heel erg, en net daardoor gebeuren er zo veel ongevallen.
Ik vind echt dat kennis en kunde opbouwen een noodzaak is, en niet enkel voor diegenen die het ook interessant genoeg vinden.
Ik ga dus helemaal mee met wat "ZoZenn" ook al zei.

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:40

Ik gebruik op buitenrit een martingaal, want hij wilt nogal strek worden en gooit dan zijn hoofd erg in de lucht. miss een oplossing voor jou.

Maar mijn beste tip is lessen

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:48

Een martingaal hangt er een beetje vanaf. Het werkt als het paard zijn hoofd omhoog gooit, doet hij dit niet dan zal het niet helpen bij een sterk paard en maakt het het voor een kind moeilijker om te sturen.

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:52

ZoZenn schreef:
Een martingaal hangt er een beetje vanaf. Het werkt als het paard zijn hoofd omhoog gooit, doet hij dit niet dan zal het niet helpen bij een sterk paard en maakt het het voor een kind moeilijker om te sturen.

Hoezo moeilijker om te sturen? En geloof me, het werkt heel erg goed als een paard zich strek maakt.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:56

Hoezo een hulpteugel als je paard te sterk is voor je (kleine) zusje?
Een goede instructrice, africhting van je paard (maar blijkbaar doet hij het bij jou niet?) en een zusje die goed leert rijden lijken me meer op zijn plek.

Een hulpteugel is niet bedoeld om je paard structureel mee te laten rijden als je zusje hem niet aankan. Ik zou echt gaan voor betere communicatie tussen die twee in plaats van hulpmiddelen die onprettig zijn voor je paard bij verkeerd gebruik

xhanneadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:00

Ik denk dat je beter naar andere oplossingen kan kijken, zoals instructie. Als dit geen optie is kan je hem eerst zelf rijden, en daarna je zusje. Zodat hij al z'n energie kwijt is en je zusje rustig wat rondjes kan rijden.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:04

joshi_lotus schreef:
ZoZenn schreef:

Hoezo moeilijker om te sturen? En geloof me, het werkt heel erg goed als een paard zich strek maakt.

Vanwege het feit dat je teugel alleen nog maar voor of achteruit kan, niet meer opzij en veel hobbelpony's zo naar links en rechts worden gestuurd.
Het werkt alleen als een pony zich sterk maakt door zijn hoofd omhoog te gooien, doet hij het met zijn hoofd tussen zijn benen, dan heb je niets aan je martingaal. En als je dan écht wilt stoppen, kun je de pony ook moeilijker omtrekken.

selenax97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:16

Mijn zusje is 12 hihi. Het is ook niet voor altijd, daar is een hulpteugel idd niet voor!! Ik geef haar iedere dag les, en ze krijgt 1x per week nog les op de manege.
Ik wil graag dat de pony eerst braaf bij haar loopt, met hulpteugels zodat ze hem beter onder controle heeft. zodra ze opstapt is ze de controle kwijt en die krijg je met deze pony ook niet snel terug! dus eerst braaf met de extra teugel, dan gaan ze er natuurlijk meteen af!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:16

Je zou de pony met een driehoeksteugel bij kunnen zetten. Die van mij hebben dan al wat minder praatjes, omdat ze een beetje nagevelijk moeten lopen.

Zo:

http://www.kramer.nl/$WS/kraemer-pferde ... 52_S_1.jpg

Ik begrijp best dat als je zusje nog wat jonger/onervaren is, dat een grote haf daar handig op in speelt.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:18

En beginnen aan een longe, is dat een optie?

Als ze de controle al verliest na het opstijgen lijkt het me toch echt wel zaak om eerst aan de combi zusje-pony te werken. Ik zou echt niet aan hulpteugels beginnen want zodra je die eraf haalt heb je weer hetzelfde probleem

selenax97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:25

aeolusnr1 schreef:
neem 100m touw en wikkel daar heel jouw paardje mee in, een beetje alsof je een mummy zou maken, dan blijft hij zeer zeker rustiger staan.
Een hulpteugel is er niet om een paard te gaan tegenhouden, een hulpteugel is er om heel tijdelijk, dus om even een week of 2 mee te trainen om zo iets makkelijker te maken en de vraag duidelijker te laten doorkomen.
In dit geval zoek je je gewoon naar een oplossing voor de ruiter, en de enige goede oplossing is, om beter te leren rijden, dus niet om er een hulpteugel te gaan aanhangen.
Dit klinkt mssn heel grof en aanvallend, en echt zo is het niet bedoelt, maar ben wel zeker dat wat ik zeg ook echt waar is.
Les en nog eens les en zo blijven verder lessen.

Ik vind dit een heel raar antwoord! Ik heb zelf best veel ervaring met moeilijke en jonge paarden. Op dit moment is deze de enigste optie voor mijn zusje. Mijn andere 2 paarden zijn te wild voor haar. Een paard hoeft niet altijd last van een hulpteugel te hebben! En al zou de pony het niet zo leuk vinden, dan moet hij zich maar even aanpassen. als hij zich zou gedragen en niet de hele tijd een loopje met haar nemen, was dit niet nodig geweest. Maar natuurlijk wil ik wel het allerbeste voor de pony!!!
Ik wil haar eerst op deze pony leren hoe ze dit allemaal beter kan doen, zodat ze hier later veel aan heeft. zo heb ik het ook geleerd. Hoe zou ze het anders moeten leren? Als je alleen op de makkelijke manege pony's rijd, leer je ook niks. ze moet er gewoon handig in worden en met een goede hulpteugel kan ik dit allemaal aan haar leren..

Dus welke teugel denken jullie?

selenax97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:27

Storm2009 schreef:
En beginnen aan een longe, is dat een optie?

Als ze de controle al verliest na het opstijgen lijkt het me toch echt wel zaak om eerst aan de combi zusje-pony te werken. Ik zou echt niet aan hulpteugels beginnen want zodra je die eraf haalt heb je weer hetzelfde probleem

Ja we zijn idd wel bezig met de longe! dan gaat het gelukkig stukke beter!! en dan is hij ook braaf. maar zodra die eraf is, begint het spelletje weer..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:27

martingaal of thiederman dan?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:28

Ik denk aan een longeerlijn, zodat ze eerst stevigheid kan creëren en kan leren omgaan met een sterke en snelle pony. Zodat ze dit later los kan toepassen
Te snel op een te moeilijke pony haalt de lol er ook wel vanaf en maakt alleen gevaarlijke situaties ;)

selenax97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:31

ZoZenn schreef:
Ik denk aan een longeerlijn, zodat ze eerst stevigheid kan creëren en kan leren omgaan met een sterke en snelle pony. Zodat ze dit later los kan toepassen
Te snel op een te moeilijke pony haalt de lol er ook wel vanaf en maakt alleen gevaarlijke situaties ;)

Gelukkig vind ze het erg grappig als hij dit doet, dus dat zal geen probleem zijn/worden hihi.
Eigenlijk vind ze het niet erg dat hij dit doet, maar ik wel! vandaar :p