Angst voor galloperen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

danielle80

Angst voor galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:50

Ik ben soort van ''bang'' voor galloperen, ik rijd gewoon in de manegeles met een manegepaard. Ik rijd nu ongeveer een paar maanden, dus ik moet nog veel leren!
Het paard waarop ik rijd is erg actief, daarom rijd ik ook altijd veel wendingen en overgangen enzo. Ze gooit best hoog op in draf en heeft een best wel schokkerige galop.
Het probleem is alleen dat ik als we naar de galop moeten soort van ''verstijf'' (en dat voelt ze denk ik ook want dan gaat ze harder draven dus probeer ik te ontspannen) omdat ik het soms best spannend vind op haar(op andere paarden gaat het wel goed) ze wil nooit graag naar galop en gaat daarom keihard draven. Voordat ik in de galop ga zorg ik altijd dat ze goed doorloopt maar niet ze te hard gaat. dan zet ik aan naar de galop, heel soms gaat het meteen maar bijna altijd begint ze dan keihard te draven. Zodat je heel even de controle kwijt bent die je even daarvoor nog had.
In galop gaat ze ook best hard af en toe maar het probleem is meer het aanzetten naar de galop.
Ik rijd trouwens western, maar dit gaat meer over rijproblemen dan over western denk ik. Als dit niet goed staat sorry!
Tips over hoe ik beter haar kan aanzetten in de galop en hoe ikzelf meer kan ontspannen zijn welkom!

Trouwens, ik ben er achter gekomen dat ik vaak in de galop naar de grond kijk en dan het daardoor enger vind. Dus probeer ik nu recht voor me uit te kijken

YellowGray

Re: Angst voor galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:57

Kun je een keertje privéles nemen om hierop te focussen? Dan is er meer tijd voor jou persoonlijk en kun je in alle rust de overgang oefenen. Misschien dat je ook kunt vragen om een rustiger paardje wat niet zomaar gaat rennen als jij een beetje gespannen bent.

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:59

YellowGray schreef:
Kun je een keertje privéles nemen om hierop te focussen? Dan is er meer tijd voor jou persoonlijk en kun je in alle rust de overgang oefenen. Misschien dat je ook kunt vragen om een rustiger paardje wat niet zomaar gaat rennen als jij een beetje gespannen bent.

Op de rustige paarden kan ik het al en daarom wil ik het graag op dit paard kunnen.
En ik zit samen met mijn vriendin in een les en dan heb je al bijna priveles

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:04

danielle80 schreef:
YellowGray schreef:

Op de rustige paarden kan ik het al en daarom wil ik het graag op dit paard kunnen.
En ik zit samen met mijn vriendin in een les en dan heb je al bijna priveles

Vraag eens of je eerst aan de longe mag om te wennen aan de overgang naar de galop en de galop zelf. Dan kan je je meer concentreren op de beweging en wat minder met de rest bezig zijn. Als je dat onder de knie hebt kan je gaan proberen om los te galopperen en als het paard te snel gaat kan je een volte maken.

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 18:13

Vraag eens of je eerst aan de longe mag om te wennen aan de overgang naar de galop en de galop zelf. Dan kan je je meer concentreren op de beweging en wat minder met de rest bezig zijn. Als je dat onder de knie hebt kan je gaan proberen om los te galopperen en als het paard te snel gaat kan je een volte maken.[/quote]

Dat is nu juist het probleem dat ze bijna altijd keihard begint te draven als ze naar de galop moet. Ook aan de longeerlijn, en blijven zitten kan ik wel
Maar doordat ze altijd eerst keihard begint te draven vind ik dat soort van "eng" dus daarom is mijn vraag hoe ik haar snel en goed in de galop kan krijgen en hoe ik zelf meer kan ontspannen en het niet "eng" hoef te vinden

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:30

Neem haar terug als ze hard gaat draven en laat haar dan niet galopperen. Desnoods doe je dat 20 keer, totdat ze leert dat het geen zin heeft om te gaan rennen. Dus gewoon op je kont zitten en geen galophulp geven en pas weer proberen als ze weer normaal doet. Tenminste, dat is hoe ik het zou doen met zo'n paard :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:09

Reageert ze goed op stemhulpen? Dan kun je proberen haar puur op stem (kusje) te laten aanspringen, dan kun jij je focussen op het ontspannen blijven zitten en hoef je je niet zozeer om je beenhulpen te bekommeren.

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:46

Rije schreef:
Reageert ze goed op stemhulpen? Dan kun je proberen haar puur op stem (kusje) te laten aanspringen, dan kun jij je focussen op het ontspannen blijven zitten en hoef je je niet zozeer om je beenhulpen te bekommeren.

Ze weet dat kusje galop betekent maar omdat ze niet van galop houd gaat ze dan ook hard draven

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:47

YellowGray schreef:
Neem haar terug als ze hard gaat draven en laat haar dan niet galopperen. Desnoods doe je dat 20 keer, totdat ze leert dat het geen zin heeft om te gaan rennen. Dus gewoon op je kont zitten en geen galophulp geven en pas weer proberen als ze weer normaal doet. Tenminste, dat is hoe ik het zou doen met zo'n paard :)

Bedankt voor de tip!

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:37

Hmm, misschien proberen op een volte te draven en dan aan te galopperen? En zoals anderen ook zeggen, alleen vanuit een goede draf aangalopperen, gaat ze te snel? Terug nemen en niet doordrijven. Vooral ook proberen te ontspannen, hakken laag, zoals je zelf al zegt probeer voor je uit te kijken en probeer geen spanning op te bouwen als je weet dat je zo gaat galopperen :) Succes!

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:09

Lunameyza schreef:
Hmm, misschien proberen op een volte te draven en dan aan te galopperen? En zoals anderen ook zeggen, alleen vanuit een goede draf aangalopperen, gaat ze te snel? Terug nemen en niet doordrijven. Vooral ook proberen te ontspannen, hakken laag, zoals je zelf al zegt probeer voor je uit te kijken en probeer geen spanning op te bouwen als je weet dat je zo gaat galopperen :) Succes!

Mag ik vragen waarom niet doordrijven? En bedankt voor de tip

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:18

Ik lees even mee. Ik rijd soms op en zeer luie Fries die galopperen ook niet leuk vindt en dan opeens wel snel kan gaan draven. Ik kan wel doorzitten op haar, maar niet als ze snel draaft. Ook reageert deze Fries nauwelijks op het been en gaat ze alleen sneller lopen als je haar maar constant blijft aantikken met de zweep op haar kont. Verder draaft ze dus de hele les mega sloom. Behalve vlak voor de galop, dan kan ze opeens wel snel en ook ik vind die draf best wel spannend.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:26

vanuit stap aangalloperen?!

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:27

max66 schreef:

VAnuit stap wordt helemaal een zooitje, dan heeft een paard meestal niet genoeg vaart en zij zeker niet

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:30

Klinkt alsof dit paard gewoon moeite heeft met de balans en met de galop. Daar zou dus eigenlijk eerst mee aan de slag moeten worden gegaan, maar dit is vaak lastig als manege ruiter. Lukt het andere ruiters wel om haar in 1 x zonder rennen in galop te krijgen? Dan zou je hen ook eens om tips moeten vragen. En qua instructie, ook zij zou je hier absoluut bij moeten kunnen helpen...
In geen geval laten aanrennen, want daar leert ze niks van, wat lunameyza ook zegt.

Je hoeft geen vaart te hebben om vanuit stap aan te galopperen, zelfs mijn draver die ook nog moeite heeft met baans kan netjes vanuit stap naar galop. In draf gaat hij ook weleens naar rendraf ipv galop. ook dan neem ik hem eerst terug. Maar hij vind galop gelukkig we heel leuk, en reageert super op de stemhulp.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:33

toen ik net begon met paardrijden was ik als de dood om te galoperen! Ik vond het echt verschrikkelijk. Heb zelfs een manege gezocht (overgestapt naar andere manege) waar ik niet "hoefde" te galoperen. Door eerst meer zelfvertrouwen in stap en draf te krijgen werd vanzelf mijn galopangst minder.
Uiteindelijk nergens meer last van.

Misschien helpt jou dit ook? Jezelf wat meer tijd gunnen? Of misschien een keer een privélesje? Weet niet of dat kan?

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:33

darkadia schreef:
Klinkt alsof dit paard gewoon moeite heeft met de balans en met de galop. Daar zou dus eigenlijk eerst mee aan de slag moeten worden gegaan, maar dit is vaak lastig als manege ruiter. Lukt het andere ruiters wel om haar in 1 x zonder rennen in galop te krijgen? Dan zou je hen ook eens om tips moeten vragen. En qua instructie, ook zij zou je hier absoluut bij moeten kunnen helpen...
In geen geval laten aanrennen, want daar leert ze niks van, wat lunameyza ook zegt.

Je hoeft geen vaart te hebben om vanuit stap aan te galopperen, zelfs mijn draver die ook nog moeite heeft met baans kan netjes vanuit stap naar galop. In draf gaat hij ook weleens naar rendraf ipv galop. ook dan neem ik hem eerst terug. Maar hij vind galop gelukkig we heel leuk, en reageert super op de stemhulp.

Bij andere ruiters lukt het meestal ook niet meteen maar die drijven dan door zodat ze na een poosje in de galop zit.
Heel soms doe ik dat maar ik vind het niet fijn en een beetje eng als ze zo hard gaat draven.
Daarom zou ik het gewoon veel fijner vinden als ze (bijna) gelijk in de galop gaat.
Maar er zei iemand dat je niet moet doordrijven, waarom niet?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:40

Het paard moet leren dat ie niet in de galop mag aanrennen, maar echt moet aan springen. Op het moment dat alle ruiters haar maar doordrijven net zolang tot ze in galop valt, zal het paard niet leren om normaal aan te springen. Daarbij komt het dus bijna zeker voort uit scheefheid en onbalans van het paard waardoor ze op dit moment waarschijnlijk ook niet in 1x kan aanspringen. Hiervoor moet haar achterhand sterker worden, dit kun je oefenen met o.a. balkjes draven en overgangen en schijnovergangen rijden. Maar ik ben wel benieuwd wat je instructrice zegt dat je moet doen, als dit gebeurt? Daar je bijna priveles hebt, zou ze dit toch goed moeten kunnen begeleiden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:10

danielle80 schreef:
max66 schreef:

VAnuit stap wordt helemaal een zooitje, dan heeft een paard meestal niet genoeg vaart en zij zeker niet

ze moet ook niet vanuit een (harde) draf in de gallop "vallen"... Gallop is gewoon een andere gang, niet perse harder.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:33

Als je voelt dat je paard harder gaat draven, eerst weer terug nemen in een rustig tempo.
Blijf ademhalen!

Denk alleen aan 'ontspannen' en je ademhaling, zit recht op je pony, maak je lang en doe je schouders naar achteren.