Bokt mijn paard door zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jijenik14

Bokt mijn paard door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:16

Hoi allemaal zoals jullie in mijn vorige topic konden lezen, bokt mijn opa's paard een beetje.
Nu ben ik gaan nadenken en erachter gekomen dat ze vroeger (4 en 5 jaar oud) nooit bokte.
Maar demate ze ouder is geworden wel es een bokje geeft. Zou dit kunnen door het zadel. Ik heb
gelezen dat een paarden rug groeit tot zijn 8e. Mijn opa ment met haar en dan bokt ze nooit.
Weet iemand misschien een andere oorzaak en/of een oplossing? :(:)

Amado7

Re: Bokt mijn paard door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:17

Zou eerst het zadel inderdaad even na laten kijken :)

jijenik14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:37

Is een zadel onderlegger ook een idee of helpt dat niet?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:47

Dat kan het probleem erger maken. Maakt vooral het zadel smaller.

Zadel laten nakijken door zadelmaker die natuurlijk ook naar het paard kijkt is echt het beste.
Succes

jijenik14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 18:32

Maakt het uit wat voor een zadelmaker het is?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:40

Ja, dat maakt heel veel uit, kijk maar rond op de bokt, zat topics over zadels en zadelmakers.

Maar heeft dit wel zin? betaald jouw opa de zadelmaker? of jouw ouders?, want ik lees dat je nog maar 13 bent.

jijenik14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 18:44

ja dat klopt maar mijn opa betaald dat want die zit er ook mee. :) Omdat mijn nichtje (10 jaar) ook bijna op de haffies gaat rijden en dus nog niet zo goed blijft zitten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:33

Nou ik denk ook wel dat de haflingers misbruikt maakt van de gelegenheid om ondeugend te doen, nu ik dit zo lees, 10 jarige kind en jij 13 jaar oud en die haflingers werd niet altijd bereden maar vooral ermee gemend door jouw opa................ dus die zere rug.........zal reuze meevallen vermoed ik.

2 jaar geleden viel je hard van de haflinger die toen nog maar 5 jaar was en jij amper 11 jaar oud, dat is geen ideale combinatie. Nu snap ik alles..............

Tenzij er echt elke dag serieus mee gereden wordt door een oudere ruiter met wat meer gewicht dan van meisjes van rond de 11 jaar oud en met een slecht passende zadel, dan kan een zere rug een reden zijn......

Haflingers kunnen wel tegen een stootje en heeft niet gelijk een zere rug van die enkele keren en het zijn heus niet altijd van die brave lieve kinderponys..........Zeker als er nooit echt een ervaren persoon de haflingers goed hebben doorgereden en opgevoed.

Vergis je niet hoor, haflingers kunnen behoorlijk pittig zijn en heel slim en behalve dat zijn ze ook zeer werklustig, natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, van die hele lieve goedzakken van haflingers.

Maar wel goed dat jouw opa er serieus naar kijkt en er wat aan wilt gaan doen, maar opvoeding en vooral goed en meer laten doorrijden door een ervaren iemand die weet waar ie mee bezig is en met een goed passend zadel ben je al een heel eind.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:47

Wat zegt je paard je. Je kan echt wel aan je paard zien of hij het doet uit pijn. Als je het zelf niet kan, moet je misschien eens een filmpje posten. Maar dat moet dan wel in redelijk hoge kwaliteit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:09

Belangrijkste is inderdaad dat je helemaal zeker moet weten dat het niet uit pijn en ongemak is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:09

OPG → RT-V

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:38

Ik zou eerst uitsluiten dat het pijn is van een niet passend zadel of gewoon een spier of wervel die klem zit (evt zou je ook een osteopaat of fysio kunnen laten komen als je opa dat wil)

Als je dat uitgesloten hebt en hij blijft het doen, dan kan het uitproberen zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:33

Rij je regelmatig? Kan natuurlijk zijn dat ie een bokje geeft omdat ie er nog moet aan wennen dat er regelmatig iemand op de rug zit.

Over één bokje zou ik me geen zorgen maken, kan bijv. ook vrolijkheid zijn (bij aanspringen in galop of zo), maar zadel checken kan natuurlijk nooit kwaad. Best goede zadelpasser laten komen, en niet gewoon een zadelverkoper uit een winkel, want soms proberen die je dan een nieuw zadel aan te smeren terwijl het niet nodig is. Zoek mss al één en ander op over passende zadels (samen met je opa), dan kan je al zelf eens kijken en heb je het sneller door als ze je in de luren willen leggen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:05

Of bijvoorbeeld een ervaren instructrice eens mee laten kijken? Een half uurtje? Die kan snel genoeg zien waarom het paard bokt (pijn zal een goede instructeur zeker herkennen en een beetje basic zadelverstand hebben ze ook wel)

Heb je een foto van je paardje met zadel? Soms zie je al meteen of het wel of niet past.