Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 16:43

hoi,

ik had wel een goeie discusie vraag dus hier is ie:

waarom vinden wij dat je niet te groot bent voor een ijslandertje van 1,37 bijv. terwijl je 1,74 bent maar je bent wel te groot voor een pony (niet een ijsco) terwijl de pony soms groter is en jij dezelfde lengte hebt.

waarom kunnen op ijsco's wel zwaardere mensen en op andere ponyrassen niet?

discussie erop los :')
s.v.p jullie hebben mijn mening nog niet gehoord dus praat me niet de grond in danku _O-

houdt het netjes en vriendlelijk sorry maar ik kan geen voorbeeld foto plaatsen

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:51

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:55

Haha, ja, net zoals een boerenpaard ook sterker is dan een D. Als je een nuttig antwoord wilt geven hou jou dan wel aan dezelfde stokmaat om jou te richten en jouw mening te onderbouwen.

Ik vind het dikke zever. Moord en brand roepen over een kind waarbij de voeten 10 centimeter onder haar shetlander zitten terwijl op een IJslander de voeten van een volwassene er 20 centimeter onder steken.

Dat is een typisch vooroordeel dat een IJslander het wel kan hebben, net zoals het een vooroordeel is dat friezen enkel dressuur kunnen etc.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:56

ijslanders kunnen inderdaad meer hebben dan een welsh ed. Maar ook daar zit een limiet op hoor ;) Op een hele kleine ijslander kan je ook niet zomaar als 2 meter grote man opstappen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:03

Mogen jullie wetenschappelijk aantonen dat een Ijslander meer kan hebben dan een Welsh.

Komt bij dat je lengte nog niet eens uitmaakt maar het limiet wat een paard kan dragen toch echt in gewicht zit. En dat verschil in limiet is helemaal niet zo bijster groot.

(ennuh, ik reed met mijn 1.75 gewoon op een Welsh van 1.35 hoor, en dat ging heel goed, paste goed)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:05

Een IJs is over het algemeen wat breder dan de gemiddelde (warmbloed) pony en zal daarom wat makkelijker in balans blijven met een lang persoon er op. Daarnaast gaan ijslanders in de sport met name lange stukken recht uit, wat kwa balans wat minder vergt dan bv. dressuur. Er zijn dus wel wat verschillen waardoor een wat langer persoon op een IJslander niet direct problemen op hoeft te leveren, maar dat hangt dus af van verschillende factoren. Maar eigenlijk geldt dat voor ieder ras, en wat je er mee doet. Ik vind zelf dus ook dat er vaak met twee maten wordt gemeten. Als er in de bouw van een IJslander iets pertinent anders is dan bij andere paarden en pony's ben ik erg benieuwd naar het bewijs daarvoor.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:08

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:10

Ik vind het een héél goede vraag! Ik heb namelijk ook nooit geloofd dat een IJslander fysiek gezien sterker is dan een gemiddelde pony van die hoogte. Wellicht wel in karakter, waardoor ze het minder snel laten zien. Door mijn werk veel in contact met IJslander(mensen) en ik kan er persoonlijk dus ook niet bij dat die pony's zwaardere volwassenen moeten dragen. 'Vroeger' vond ik IJslanders wel leuk, maar tegenwoordig zou ik er echt geen willen puur omdat je mij niet kan bewijzen dat een IJslander er géén last van heeft.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:11

Ik denk zeker niet dat een ijsco meer kan dragen dan een andere stevige pony van de zelfde stokmaat. Mij lijkt dat een paard een paard is en dat dat bouw afhankelijk is niet ras afhankelijk. Helaas zie je het bij IJslanders wel vaak.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:14

Hehe....
Daar is de vraag eindelijk.
Ik vind dat idee ook erg raar.
Ik geloof wel dat gebruik en de manier waarop verschil maken. Toch is het belachelijk dat mensen daar geen verschil in maken.
Ik geef geen oordeel of het kan of niet ( kan niks bewijzen) maar ik vind toch wel dat hier eens over nagedacht mag worden.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:15

Omdat IJslanderruiters hun paarden graag mishandelen natuurlijk! :Y)

Gewoon even wat opzoeken ivm fokdoelen, genetica, robuustheid,... en je wordt al meteen heel wat wijzer.
Een persoon van 90kg vind ik ook niet meer passen op de gemiddelde IJslander.
On the other hand: Als ik een IJslander met grote man op met de oortjes naar voren telgangrecords zie verbreken... dan kan ik me alleen maar afvragen of ze nou echt zoveel last hebben.

De zelden keren dat ik nog op een C-pony gereden heb met mijn huidige lengte en gewicht, voelde ik ook echt een verschil in balans. De gemiddelde IJslander is robuuster (niet dikker!) gebouwd en heeft een betere balans.
Ze zijn niet voor niets eeuwenlang gefokt om lasten te kunnen dragen over ruw terrein...

Bambolina schreef:
Daarnaast gaan ijslanders in de sport met name lange stukken recht uit, wat kwa balans wat minder vergt dan bv. dressuur.

Arme IJslanders van mij dan... Die lopen in de sport maar moeten toch heel netjes ook in de bak hun dressuuroefeningen doen. Anders wordt het op de wedstrijdbaan ook maar een stijve bedoening.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:16

Ik kijk persoonlijk minder naar lengte en meer naar gewicht. En geen enkel ras kan een te zwaar persoon hebben.

Met iemand zijn voeten onder zijn pony heb ik persoonlijk geen problemen (nu niet dat ze kunnen meelopen hé). Anders zouden ook heel wat ruiters op Haflingers, Tinkers en Fjorden een probleem hebben.

Ik heb vroeger nog op een IJslandermanege gereden, ik was van lengte nog vrij klein tegenover de andere ruiters (1m67, toen mss nog iets kleiner) en woog het minste (50 kg), daardoor mocht ik op de kleinste rijden:

Afbeelding

Nooit problemen mee gehad. Klikte ook vreselijk goed tussen mij en dit paardje, wij hebben elkaar veel geleerd en veel plezier gehad samen. De eigenaresse van de manege heeft meerdere 20+ paarden die er zeer goed bijstaan. Paarden werden vaak nagekeken door osteo, werden max een uur per dag gereden (en zeker niet elke dag!). Zo mogen er meer maneges zijn, de beste tijd van mijn leven gehad daar.

Het is nog altijd mijn droom om een IJsje te bezitten, spijtig dat ze zo duur zijn!
Met mijn 1m67 en 50kg vind ik dat best nog wel kunnen. Net zoals ik vroeger ook andere pony's van 1m35-40 gereden heb.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:17

ik heb geen idee... haflingers/fjorden enz zijn ook stevig gebouwd maar waarom rijden daar dan bijna nooit te lange mensen op?
Laatst bijgewerkt door y12345 op 18-06-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:20

Zo ontzettend breed zijn IJslanders trouwens niet...

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:21

Balthazar3 schreef:
als je een ijslander traint, train je meestal de tölt, en daarbij heeft het paard altijd 1 been aan de grond, en hoeft dus geen 'sprongen' te maken zoals met galop. 'normale' paarden worden vaak springen/dressuur getraind en voor die paarden is het veel zwaarder met een te zware ruiter.

En ik geloof dat jij al veel IJslanders getraind hebt? >;)

Tolt is nou net de zwaarste gang... Het achterbeen doet dan behoorlijk zwaar werk.
En alle andere gangen zijn belangrijk om de tolt te kunnen verbeteren.
(Beetje off topic, maar wat worden hier weer "volkse wijsheiden" verkondigd zeg...)

Hoe dan ook denk ik dat de verhoudingen van de IJslander vooral belangrijk zijn.
Zolang ze sterk en robuust gebouwd zijn kunnen ze meer hebben dan de elegantere types die tegenwoordig in trek zijn.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:21

Balthazar3 schreef:
als je een ijslander traint, train je meestal de tölt, en daarbij heeft het paard altijd 1 been aan de grond, en hoeft dus geen 'sprongen' te maken zoals met galop. 'normale' paarden worden vaak springen/dressuur getraind en voor die paarden is het veel zwaarder met een te zware ruiter.

Dat klopt niet hoor. Mijn basis training bestaat gewoon uit stap, draf en galop. Pas nadat ik losgewerkt heb ga ik ook met de tölt aan de slag. De andere gangen zijn minstens zo belangrijk, al dan niet belangrijker dan de tölt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:23

Hangt van het paard in kwestie af. Mijn lieveling was idd een smalle, maar er waren ook heel brede tussen.

Heb je met andere rassen ook: heb vroeger een KWPN gereden, dat was precies een tank, zo breed. En mijn eigen KWPN is vreselijk smal gebouwd.

Basiswerk is ook bij IJslanders héél belangrijk! Zeker omdat ze meerdere gangen houden, het vergt een goede ruiter om die allemaal gescheiden en correct te houden.
Wij tölten altijd pas op het einde, en ook zeker niet elke les omdat het inderdaad een zware gang is (gevorderden groep, beginners deden dit niet, je hebt er wat gevoel voor nodig om een correcte tölt te kunnen rijden).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:24

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het ook gewoon een stom gezicht vind, een volwassene op zo'n klein ponietje, en ik kan me ook nooit aan de indruk onttrekken dat zo'n beest aan 4 poten kreupel is.....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:25

als je naar die kippenborstjes kijk, vind ik ze juist smaller als een gemiddelde pony..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:25

Dan heb je gewoon geen kennis over de gangen van een IJslander Billy.

Paarden waar ik mee mocht rijden werden vaker door een DA en osteopaat nagekeken dan vele eigenaarspaarden die ik ken. Die waren allemaal in blakende gezondheid en zéker niet kreupel...

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:28

Billy schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het ook gewoon een stom gezicht vind, een volwassene op zo'n klein ponietje, en ik kan me ook nooit aan de indruk onttrekken dat zo'n beest aan 4 poten kreupel is.....

Dat vind ik best een harde uitspraak. Het is anders dus het is fout?
Ik kan je verzekeren dat töltende paarden écht niet kreupel zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:28

Zo kan je je ook afvragen waarom een IJslander en een fjord "paard "genoemd worden, terwijl ze toch behoorlijk onder de maat "paard "vallen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:30

Oh, ik weet wel van telgang en tolt en zo, maar ik vind het er gewoon niet uitzien......
Ik vind het er dus uitzien of die aan 4 poten kreupel is, ik weet ook wel dat dat niet zo is..
Vind het wel grappig dat je gelijk zo neerbuigend reageert, alsof iedereen die niet van IJslanders houdt enorm onnozel is :D

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:31

Ach, paard noem ik ze zelf meestal ook niet... :) Dat komt gewoon doordat ze in Ijsland maar 1 woord hebben: paard. Want er is maar 1 ras.
Tevens moet ik wel zeggen dat mijn IJslanders allesbehalve ponygangen hebben.. :)

Snap ook wel dat mensen het er vreemd vinden uitzien, al die gangen door elkaar gehusseld.
Toen ik met IJslanders begon stond ik ook soms maar vreemd te kijken :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:38

Zeker niet hoor Billy maar ik heb een hekel aan die vooroordelen. En vind het ook slecht verwoord van je "ik kan me niet aan de indruk onttrekken". Dat klinkt voor mij alsof je denkt dat ze effectief kreupel zijn en daar gaat mijn haar van overeind staan.

Leer eerst het ras kennen en werk ermee, dan heb je er kennis over en zullen die gangen er niet meer raar uitzien. IJslanders zijn trouwens niet de enige met die gangen: Dravers, Mangalarga Marchadors en nog meer rassen hebben vaak andere of meerdere gangen.