PRE Falcao Gui op wedstrijd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rebecc1994

PRE Falcao Gui op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:07

Hallo allemaal,

Ik heb even getwijfeld of ik de foto's hier of op RIJ-ITP zou plaatsen, maar ik heb op dit moment gewoon even wat kritische blikken op mijn rijden nodig.

De foto's zijn gemaakt op een onderlinge wedstrijd (op B-niveau). We hebben eerder onderling gestart, maar dat ging niet helemaal zoals gepland :P Deze keer ging het echter een stuk beter. We hebben de tweede prijs gewonnen en hadden 223 punten. Overigens was het heeeel hoog gepunt, want ondanks dat het lekker ging, hadden we echt geen 223 punten verdiend.

Even snel wat informatie over ons:
Falcao is een nu 8-jarige PRE ruin, die ik sinds een half jaar onder begeleiding helemaal aan het doorrijden ben. Ik heb nu helaas al een tijdje geen les meer gehad, maar vanaf zondag ga ik het weer helemaal oppakken.
We zijn nog niet officieel gestart, dus we hebben nog geen niveau, maar we trainen nu op B/L-niveau.
Waar we nu vooral tegen aan lopen is mijn houding |o en het goed aan de hulpen zetten van Falcao. Dat laatste gaat steeds beter, maar soms dendert hij nog wat door mijn binnenbeen heen of kruipt hij achter de teugel. Voorwaarts neerwaarts vindt hij lastig, maar dit pakken we wel mee met losrijden (geen foto's van). Als ik hem iets meer oppak komt zijn achterhand er wat meer onder, vandaar dat ik er voor kies om vwnw af te wisselen met wat meer opgepakt.

Okee, genoeg gepraat, hier de foto's. Mijn moeder heeft ze gemaakt, dus het zijn geen kwaliteitsfoto's, maar ze geven een goed genoeg beeld.

Dit zijn wij:

Afbeelding

Losrijden, hier loopt hij wel fijn, maar zou hem meer richting vwnw willen hebben:

Afbeelding

En de proef, hier gelijk ons probleem (hij loopt te diep en op de voorhand, ik hang te ver voorover):

Afbeelding

Stap:

Afbeelding

Draf, hier kantelt hij wat:

Afbeelding

Hier willen we echt naartoe:

Afbeelding

En klaaaar:

Afbeelding
Brave pony :D

Ben heel benieuwd naar jullie tips!

Azmay

Re: PRE Falcao Gui op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:09

Je mag wat meer rechtop zitten, zit mooi achterbeen gebruik tussen maar vind hem wat te ver achter de loodlijn voor het mooie. Ook op de foto waar je blij mee zegt te zijn. Zit in ieder geval potentie in dus train lekker door zou ik zeggen :j

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:15

Wat een mooie outfit heb jij aan! Heel chique!

Wat mij opvalt is dat jij erg mee gaat in de beweging van je paard. Hangt hij op de voorhand dan hang jij ook naar voren. Misschien een idee om balansoefeningen te gaan doen op een grote (skippy)bal (online kun je hier wel oefeningen voor vinden). Als jij onafhankelijk kan gaan zitten kun je je paard ook makkelijker corrigeren als hij op de ''voorhand valt''. Goed van achteren naar voren rijden en niet te kort in de hals. Veel succes met de wedstrijden straks!

Edit: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 9A0966C056
Laatst bijgewerkt door josje4 op 17-06-15 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:18

Dankjulliewel voor de reacties!

@Azmay, hij loopt inderdaad nog wat te diep. Is vaak een combinatie van wat spanning van beide kanten en het nog onvoldoende aan mijn been zijn. Wil daar met mijn instructie wel hard mee aan de slag gaan!
@josje4, mijn houding verdient zeker nog wel wat aandacht. Heb inderdaad nog ergens zo'n bal liggen, ga er binnenkort maar weer eens fanatiek mee oefenen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:19

Ik zou het paard graag meer op lengte zien. Dat het contact meer van hem uit komt. Dus meer van de hand af rijden. Maar mooie combinatie, succes!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:28

Wat mij opvalt is dat je je rug erg hol maakt & dan voorover "getrokken" wordt door je paardje. Die balansoefeningen van hierboven is een goede inderdaad. En is jouw cap niet wat groot? :P

Overigens inderdaad een erg mooie outfit & zoals hierboven al gezegd wordt; er zit zeker potentie in! :))

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:29

Ziet er netjes uit hoor! Ga verder mee met wat eerder is gezegd, dat hij geneigd is voorover te vallen, maar ik denk dat als je balansoefeningen gaat doen dat dit erg helpt met je zit.

Verder zou ik zeggen ga zo door, leuke combi jullie komen er wel *D

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:34

@Lante, dankjewel! Lengte is inderdaad een moeilijk puntje voor ons. Want hoe meer lengte, hoe verder ik voorover ga, hoe meer hij op de voorhand valt, hoe meer ik voorover ga... Soort vicieuze cirkel haha. Hoop dat het met instructie en oefeningen voor mezelf verbetert :D
@SarahIlse, bedankt voor het compliment! Mijn cap is niet groot, ik heb gewoon een groot hoofd :p. Ga van de week met bal voor de spiegel zitten en werken aan goed rechtop en in balans zitten.
@xTiffani, dankjewel!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:02

Gewoon iedere dag 30 minuten op die bal tv kijken :P Voeten van de grond en na een poos oefenen kun je zo een hele poos achter elkaar zitten.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:33

Je hebt een heerlijk paard met veel potentie, maar zal hem veel meer voorwaarts moeten rijden.
Je paard kruipt achter de teugel om de druk/contact te ontwijken.

Mijn tip is veel lang en laag rijden, naar de hand toe rijden en lekker toestaan als hij lager wil. Van daar uit neus naar voren rijden.
Vooral dus zacht zijn met je handen, toestaan en alleen maar aan het voorwaarts en de achterhand zitten!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:57

@josje4, dat lijkt me behoorlijk lastig, maar ik ga het eens proberen!
@Iriscope, dankjewel voor je tip! Voorwaarts is een verbeterpunt, mede omdat hij nog onvoldoende aan mijn been is. Ik ga je tip zeker meenemen in de training!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:01

Dat is inderdaad te zien op de foto's, ben jij wel strikt met je beenhulpen of geef je (onbewust) elke stap been zodat hij daaraan gaat plakken?

Ik zou zeggen, blijf van de voorkant af, handen stil, zacht contact, meer niet.
Bij mij gaat het zo;

been=reactie.
Geen reactie= been met tikje achter je been.
Dan nog geen reactie? Harder tikje en been.
Wel reactie? Terug rijden, opnieuw proberen.
Voldoende reactie? Uitgebreid belonen.
Geen reactie? Opnieuw beginnen.

Altijd consequent zijn en je hebt zo een paard dat met de minste beenhulp reactie geeft.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:20

Ik geef zeker niet elke pas been, maar ben (denk ik) ook niet consequent genoeg. Een half jaar geleden was hij vreselijk vlug op iedere beenhulp die ik gaf. Slechte gewoonte die ik daaraan over heb gehouden is zo min mogelijk met mijn benen doen. Daar moet ik echt van af.

Punt is dat hij bijna panisch is voor zwepen en ik dus zonder zweep rij. Ik weet dus ook niet zo heel goed hoe ik het nu hetbeste aan kan pakken. Zoiets als bovenstaande maar dan met een steeds grotere beenhulp?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:37

Nee ik zou geen grotere been hulp doen. Als je correct een spoortje kan gebruiken zou ik dat liever doen.
Of rustig aan laten wennen aan een zweep.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:35

Spoortje heb ik geen ervaring mee. Zal het zondag nog even overleggen met mijn instructrice! :)

cashewnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:59

je benen niet proberen af te steken
en je tenen bij het halthouden ook naar binnen voor e rest netjes

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:14

netjes :) wel niet te hard naar voor hangen als je op je paard zit, denk groot dan ga je rechter zitten :)

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:10

Bedankt voor de tips. Mijn houding is inderdaad echt een groot verbeterpunt.
Ik ben er mee bezig en heb ook de filmpjes van Josje bekeken :D lijken me ook hele goede oefeningen, dus ga ik ook meepakken!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:17

Je kunt een paard echt wel beter aan het been krijgen zonder zweep of sporen.
Als hij niet op je normale lichte kuitdruk reageert kom je direct duidelijker in. Als je nog niet genoeg reactie krijgt herhaal je dat nog eens zo stevig dat je het gevoel hebt dat hij naar de andere kant van de bak wil vliegen. Gelijk de overgang weer herhalen. Net zo lang tot je op je eerste hulp het gewenste effect hebt. Hoef je maar een paar keer consequent te doen en dan snapt hij prima wat kuitdruk is.
Ik rijd alles zonder sporen en zweep als het niet perse nodig is, als je maar zeeeer consequent bent is dat prima te doen (behalve natuurlijk met een volledig afgestompt paard, maar zo klinkt de jouwe niet).

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 11:08

Afgestompt is hij inderdaad niet. Ik doe het inderdaad nu op deze manier,maar moet er nog consequenter in worden. De overgang steeds herhalen is inderdaad een goede tip en ga ik oefenen, bedankt!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:15

Hij ziet er goed uit Rebecca. Dat naar voren zitten moet je echt afleren, haha, vooral omdat hij van zichzelf zo lekker loperig kan zijn, maar jullie blijven een hele leuke combinatie en jullie gaan echt zeker vooruit! +:) :*

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 23:18

Dankjewel!
Dat naar voren zitten is echt frustrerend, maar ik heb nu een fijne instructrice die me drilt haha, nu moet het nog even een automatisme worden :p

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:14

Hoi,

Leuk paardje heb je! Ik zou alleen iets meer lengte in de hals willen zien (neusje voor de loodlijn) voor de proef in ieder geval. en je mag je bovenlichaam iets naar achter zetten zodat je meer rechtop komt.

Succes!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:40

Dankjulliewel!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 13:31

Dankjewel!