Welk bit bij hete pony voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana1974

Welk bit bij hete pony voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:39

graag ervaringen gevraagd.

Wij hebben een hete "spring"pony.
maar onze dochter rijd ook sgw.
En daar moet je een nette dressuurproef neer kunnen zetten.

En dat lukt nu niet altijd....
Hij maakt zich sterk en zet nek op waardoor dochter hoger met haar handen komt dan gewenst.
maar daar werken we aan.

We rijden nu met een gewoon gebroken bitje.

Iemand andere ervaringen met dressuur en een hete pony ?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:41

Bezig houden.
Veel overgangen, wendingen, tempowisselingen rijden.
Zorg dat je pony aan het werk is, dan hebben ze vaak geen tijd om echt heet te worden.

Wat voeren jullie de pony? Misschien staat ie te hoog op het voer?

Diana1974

Re: Welk bit bij hete pony voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:43

Thuis is hij dus totaal niet heet, alleen op wedstrijd.
En wordt al heet als hij alleen maar naar het losrijden moet/mag.
Hij zit laag in suiker en voer.
Krijgt al extra magnesium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:43

Idd het voer misschien bijschaven, maar ook de gehoorzaamheid. Heet is neit erg, maar het moet wel rijbaar blijven. Daarvoor moet je dochter consequent zijn en weten wat ze moet doen. Een ander bit gaat je daarbij niet helpen, heet blijft heet.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:44

Misschien een dangerbit? Als ie dan sterk wordt veranderd ie in een ongebroken bit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:46

Veel oefenen op ander terrein kan helpen.
Daarbij moet je dochter wel consequent zijn in het rijden.
Vaak kun je op een outdoor concour wel oefenen met losrijden, en soms mag je in een vrije ring rijden.
Oefen dat veel, hou hem bezig en zorg dat hij luistert.

Succes!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:46

Veel paarden en pony's worden alleen maar heter van tempowisselingen en overgangen. Pas op dat je dat niet te dol maakt. Let goed op de gehoorzaamheid, heet worden is niet erg maar ze mag niet onder de ruiter vandaan lopen of uitbreken. Dit kan je het beste oplossen door veel les te nemen. Pas ook op met scherpere optomingen, als ze daar hinder aan ondervindt wordt ze waarschijnlijk alleen heter of onrustiger. Heb je nu enkel of dubbelgebroken? Vind zelf dubbelgebroken meestal fijner dan enkel, maar dat verschilt ook weer per pony/paard. Het dangerbit dat hier genoemd wordt is idd erg fijn, klinkt heel wat haha maar eigenlijk is het een heel fijn en rustig bitje.

Diana1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:52

Dank jullie wel voor de reacties.

ga kijken wat ik met jullie adviezen kan +:)+

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:52

Dangerbit is een erg fijn bit, echt een aanrader voor hete paarden/pony's.

Diana1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:55

Mag je hiermee ook op wedstrijd rijden ?

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:56

Volgens mij wel, je mag op wedstrijd ook met een ongebroken bit rijden.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:58

Ja zeker weten!!
Ik raad het heel veel mensen aan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:42

_Rosaliee schreef:
Dangerbit is een erg fijn bit, echt een aanrader voor hete paarden/pony's.

Dan ben je bezig met symptoom bestrijding, dat lost het hete van het paard niet op.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:47

Sorry maar wat is dit voor dekwijze?
'Ik gooi er maar een ander bit in andere kan in mijn pony niet baas'?!?!
Dat gaat er bij mij echt niet in. Je kunt beter gaan zoeken naar de oorzaak van het probleem...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:52

Het is toch logisch dat paarden heter zijn op wedstrijd? Ruiter heeft wat stress, er zijn nog super veel andere paarden en mensen, drukte, stress, nieuwe dingen,...

Ik denk dat je meer moet werden aan ontspanning op verplaatsing en in stresssituaties. Dus meer zulke situaties opzoeken. Dan wordt hij dat gewoon en zal hij ook rustiger worden :)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:00

Hm ik snap het wel. Felle springpony die normaal in flink tempo over een spring of eventing parcours moet en dit prachtig vind. Dressuurmatig lekker trainen en wat vaker op wedstrijd gaan zodat hij ook leert zich op die manier te concentreren als hij op pad is.
Ander bitje ga je het gedrag niet mee veranderen. Je zou hem door een scherp bit in een houding kunnen forceren maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:13

"Gebruik alleen een scherper bit voor meer verfijning, niet voor meer kracht."

Weet zo niet meer van wie deze (eigenlijk Engelse) quote is! Philippe Karl?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:16

Een zo zacht mogelijk bit.. Paarden gaan rennen als ze onaangename druk voelen, dus hij moet de ruiterhand vertrouwen en dat het gaan accepteren.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:17

Is het geen idee om eens alleen een dressuurwedstrijd te rijden en geen spring of sgw?
De pony leren dat die rustig kan blijven en er niet altijd vol gas gegaan hoeft te worden.
Want de pony wordt niet minder heet van een ander bit. Je dochter zal dan nog steeds bezig zijn met het remmen van de pony en dat is niet gewenst in een dressuurproef

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:08

als een paardje tegen jouw bit in wil trekken, dan zegt dit iets over de graad van belering van dit paardje.
In deze gevallen eerst het paard zacht en nagevend maken en zeker niet gaan overstappen op een ander en krachtiger soort bit, dit heeft ook niets met hetere pony te maken, paard moet willen nageven op druk, en dat moet dus aangeleerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:21

Oef wat een 'beste stuurlui' en 'zachte heelmeester' reacties weer.

Er even vanuitgaande dat deze pony thuis gewoon netjes aan de hulpen staat en correct gereden wordt. Wat is er dan in hemelsnaam mis met een iets zwaarder bitje op concours die compleet binnen de reglementen valt??? Kom op zeg TS vraagt niet om tips voor scharenbitten of kinkettingen.

Vergelijk het met een klein kind in een pretpark. Die vinden het spannend en stuiteren alle kanten op van enthousiasme. Heb je je kinderen dan slecht opgevoed omdat je even je stem moet verheffen of bij de arm vastpakken?

Waarom is het dan bij paarden zo'n doodzonde om in dit soort situaties een ander bitje te pakken zodat de ruiter wat beter door kan dringen? Veel paarden met goeie looplust worden onder spanning en enthousiasme alleen maar heter van aan het werk zetten. Tuurlijk worden ze daarna van vermoeidheid rustiger :+ . Met meer levenservaring en bij juist gebruik gaan de scherpe kantjes er echt wel af en zal hij ook op concours beter te rijden zijn.

Ik heb 2 pony's zelf ingereden, beiden hadden ze heel veel temperament looplust (spaans en arabier). De ene kon ik bitloos/neckrope/leren bitje rijden en de andere met een dubbel gebroken kneveltrens. Ze hebben dezelfde opvoeding en africhting gekregen en ik heb ze minimaal een jaar gereden. Heb ik dan als ruiter gefaald omdat het bij die andere ook niet zo zacht als bitloos kon? Nee dat heb ik niet. De ene had een enorme will to please en de ander heeft nog wel eens last van een grote middelvinger en trekt dan z'n eigen plan.

Het ene looplustige paard is het andere niet en er zijn fanatiekelingen die iets meer prikkel nodig hebben om hen te herrinneren aan de aanwezigheid van een ruiter. Daar is helemaal niets verkeerd mee zolang je hierbij rekening houdt met de reglementen (die er ook niet voor niets zijn).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:51

een grootte middelvinger kan nooit.
de manier waarop je op zo'n dingen reageert idd bij elk paard een beetje anders, ze zijn niet allemaal gelijk.
respect, vertrouwen en leiderschap, ....communicatie
En geloof me , ik ben zeer zeker niet van het softe type, maar vraag meestal meer dan de gemiddelde ruiter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:58

Ik was even aan het meelezen en lees van alles over danger bit een ongebroken trens (wat het bitje wordt als je een ophouding maakt) is helemaal niet scherper, een ongebroken bit is juist zachter in de mond en geeft een betere druk verdeling.

Ik denk dat je je dochter beter kan laten oefenen met consequent zijn en zelf sneller kort te leren reageren. Ho is ho en dit ook consequent uitvoeren. Als ze zelf alleen vast blijft houden wordt de pony vanzelf sterk. En daarbij kan het zijn dat zij door spanning minder rijd aan de pony en meer gaat vasthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:55

aeolusnr1 schreef:
een grootte middelvinger kan nooit.
de manier waarop je op zo'n dingen reageert idd bij elk paard een beetje anders, ze zijn niet allemaal gelijk.
respect, vertrouwen en leiderschap, ....communicatie
En geloof me , ik ben zeer zeker niet van het softe type, maar vraag meestal meer dan de gemiddelde ruiter.

Dat was ook maar een opmerking ter beeldvorming ;) . Een paard doet dat nooit bewust maar er is een groot verschil tussen een paard wat van nature een volger is of meer een leider.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:32

Ja je moet je afvragen waarom de pony zo heet word, miss eens helemaal terug naar de basis
ook is het bit geen rem, dus miss wat meer basis oefeningen gaan doen