Jonge pony beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jomide70

Jonge pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 21:47

hallo allemaal,
Wij hebben sinds een week een jonge pony (Net drie jaar) onder het zadel. Hij is erg braaf en pakt alles erg goed op. Het sturen is nog niet helemaal je van het maar we doen rustig aan. Althans dat vinden wij. Voordat mijn dochter van elf jaar erop stapt longeren wij hem even en daarna rijd ze hem een kwartiertje. Veel stappen en leren halt houden en luisteren naar de benen en er word ook gedraaft. Nu vertelde iemand mij dat je een paard/ pony die je net beleerd niet elke dag moet berijden maar hooguit twee of drie keer in de week omdat hij het anders niet leuk blijft vinden. Ik dacht zelf dat je toch wel wat vaker met zo'n jong dier aan de gang moet. Hij moet natuurlijk niet helemaal moe en bezweet gereden worden maar zoals ik hierboven al beschreef gewoon even een kwartier tot 20 minuutjes en dat zo vijf keer per week. Hoe kijken jullie daar tegenaan? De pony zelf vind het niet vervelend onder het zadel. Heeft alleen maar zijn oren naar voren en is ontspannen in de rug geeft geen enkele teken dat hij het vervelend vind.
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.
Groetjes Jolanda
Laatst bijgewerkt door jomide70 op 14-06-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Re: Jonge pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:50

Persoonlijk vind ik vijf keer per week rijden vrij veel voor een jonge pony, ook al is het steeds maar kort. Ik zou eerder voor twee keer per week rijden en twee keer per week iets anders (wandelen, grondwerk, dubbele lange lijnen) kiezen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:51

Hoe oud is de pony. ik zou idd rustig opbouwen. 2 tot 3 keer per week 20 minuten is genoeg.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:53

idd 2 of 3 keer rijden , en verder lekker longeren of wandelen . beetje grond werken .
ik zou 1 dag werken , andere dag vrij of rustig longeren .
5 keer in de week 'hetzelfde' in de bak is voor het beestje niks .

jomide70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 21:53

De pony is in april drie jaar geworden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:54

oei dan is wat jullie nu doen wel heel pittig. 2 keer per week is meer dan genoeg. en verder wandelen spelen en eventueel 1 keer nog longeren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:55

3 jarige? Dan 2 of misschien 3 x per week kwartiertje zat... Ze leren razend snel en hebben ook tijd nodig om het geleerde te verwerken, conditie op te bouwen en nog te groeien.

5 x per week rijdt ik mijn wedstrijd paard die 10 jaar oud is.
Mijn 3 jarige reed ik vorig jaar 2 a 3 x per week, zoals hierboven genoemd, werd niet van te voren gelongeerd.
Heeft hele winter (okt tm april) weer op rust gestaan en is nu weer thuis, wordt wederom 2 a 3 x per week gereden. En gaat binnenkort weer op langdurige vakantie.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:58

Een kind van 11 op een niet volledig beleerde pony zetten? Wanneer wordt de pony goed ingereden dan?
En idd 5x is veel te veel... zet dat beestje lekker op het land om het na de zomer goed te laten beleren door een volwassene :)
Laat je in ieder geval goed inlezen ;)

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:59

5 keer vind ik wel heel veel. Zeker voor een 3 jarige.
Ik rijd mijn 4 jarige nu 3 keer in de week en longeer daarnaast nog 1/2 keer. Toen ik er vorig jaar mee begon was het 2 keer in de week en dan combineerde ik het rijden en longeren. Afgelopen winter heeft ze ook stil gestaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:59

5 maal in de week voor een net aan 3 jarige vind ik persoonlijk overdreven veel.

Ik zou vooral geen enkel argument kunnen verzinnen waarom je zovaak zou rijden, nu al. Dier heeft er helemaal niets aan, behalve meer kans op vergroeiingen in de rug. Rug en hals zijn immers nog totaal niet uitgegroeid. Sowieso door rustiger op te bouwen kan het lichaam ook beter aanpassen en gaat ie ook beter dragen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:01

Ik rijd paarden in met 4 en een half in en pak ze dan vanaf het moment dat ik er voor het eerst op zit (meestal na een week grondwerk) zo'n 5 dagen achter elkaar 10/15 min. Dan is de basis direct duidelijk en onthouden ze het makkelijker. Daarna pak ik ze zo'n twee á drie keer per week 10/20 minuutjes en bouw ik van daaruit verder op. Ik werk dan wel voor een training/verkoop stal.

In jouw geval zou ik het gewoon direct bij twee of drie keer per week houden, het gebeurt vaak dat mensen die niet gewend zijn structureel paarden te trainen, paarden wat overvragen, en dan kunnen ze gigantisch gaan puberen :P Het klinkt alsof je alle tijd hebt en ik adviseer je dan die tijd ook te nemen. De dagen dat hij niet gereden word kan je andere dingen doen, zoals wandelen, longeren(niet te vaak) of een keertje fietsen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:55

Wat jullie beschrijven 5x een kwartiertje, tjaaa met zo'n kind er op is dat vergelijkbaar met helemaal niets voor mij en voor de pony.
Maar dit kan je ook niet rijden noemen.
Het betreft hier een onbeleerde pony, dat kind kan die onmogelijk gaan opleren, dit is geen goed idee.
Ik vind het zelfs een beetje ondoordacht en zelfs gevaarlijk, hoe braaf deze pony ook mag lijken, want het gaat hier dus wel echt over een bijzonder mak diertje.
Toch vind ik een goede opleiding een noodzaak om een betrouwbaar paardje ook betrouwbaar te houden.

jomide70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 08:52

Dank jullie wel voor jullie mening!! We gaan het dan toch rustiger aan doen. Voor diegene die het heeft over een elf jarig meisje op een onbeleerde pony zetten dat dit onverantwoord is en dat je dit door een volwassene moet laten doen. Een volwassene zet je niet op een hele kleine pony. En er loopt altijd een volwassen iemand naast haar. We zijn niet zo van de 1 op andere dag begonnen met beleren maar dat hebben we heel langzaam en rustig opgebouwd. We willen niks overhaast doen vandaar dat ik ook jullie mening heb gevraagd.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:07

Heel goed dat je het rustiger aan gaat doen. pony is pas 3 lekker veel buiten laten spelen en af en toe aan de arbeid. dan gaat je pony een stuk langer mee en blijft het leuk

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:20

Net 3 vind ik persoonlijk pas de leeftijd om op zijn vroegst kennis te leren maken met longeren en zadel.

Mijn paard heb ik zadelmak en ruitermak gekocht met net 4 en het afgelopen jaar rustig aan door gereden. Hij is nu net 5 en nu gaan we pas dressuurmatig wat meer doen. Hebben veel balans dingen gedaan en lol in de polder. Hij werkt nu 4 tot 5x per week dat is en longeren en rijden. Verder 24/7 buiten met zijn vriendjes.

Een jong paard moet vooral rechte lijnen lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:28

Met 3 zijn ze doorgaans op zijn braafst.
Dan moet je juist nog rustig aan doen.
Zodra ze brutaal en mentaal sterker gaan worden zo rond de 4-5 jaar dan heeft het zin ze goed bezig te houden.
Het is zaak om te zorgen dat de pony voor die fase al goed aan de hulp staat anders kun je dat dadelijk niet ondervangen.

Ik ben niet perse van mening dat je de pony weg moet brengen if zo, maar ik zou zeker kijken naar een volwassen kleine amazone met jonge paarden ervaring die af en toe even er op zit om te zien of alle hulpen een beetje fatsoenlijk doorkomen. Die zijn er best wel :j