Welk bit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NaomixZanzi

Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 20:49

Ik had een vraagje, ik rijd nu mijn pony van 3 met dit bit
Afbeelding
Ze doet het heel goed op dit bit en neemt hem ook goed aan.
Nu raadde iemand mij een enkel gebroken dik bit aan dit hebben we geprobeerd maar hierbij was ze erg onrustig met haar hoofd. Maar er s gezegd dat dit bit vriendelijker moet zijn.
Wat is jullie mening? dubbel gebroken houden of toch overstappen?
(weet niet of dit hier goed staat)

Anoniem

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:54

Als je paard fijn loopt op dit bit, waarom zou je overstappen op een ander bit?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:54

Dit bit houden want ze loopt er toch goed op?

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 20:58

Dat was ook mijn mening maar diegene die mij helpt met rijden zij dat dit beter en vriendelijker is omdat mijn bit scherp zou zijn voor haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:59

Ik rijd ook met een scherper bit, omdat mijn paard niet zo veel ruimte in haar mond heeft en anders haar bit niet aanneemt. Als je paard zelf aangeeft dat ze dit bit fijn vindt en het andere niks, wat is dan het probleem?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:03

Dubbelgebroken is minder scherp dan een enkelgebroken trens. Maar hoe scherp een bit inwerkt, bepaal je zelf.

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 21:11

Anoniem schreef:
Ik rijd ook met een scherper bit, omdat mijn paard niet zo veel ruimte in haar mond heeft en anders haar bit niet aanneemt. Als je paard zelf aangeeft dat ze dit bit fijn vindt en het andere niks, wat is dan het probleem?

Het is ook maar een vraag:) Ik zou graag de mening van andere weten vandaar dit topic

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:31

Lekker met dit bit blijven rijden. Enkel gebroken zijn meer paarden niet blij mee, en het is zeker niet zachter als een dubbel gebroken bit. Hoe dik of dun is afhankelijk van de ruimte in de mond. Mijn paard loopt erg fijn op een dubbel gebroken onderlegtrens, maar op een gewone dikte loopt hij met zijn hoofd te gooien. Daar heeft hij geen plek voor, en vind dat dus ook vervelend.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:46

Dit is een mooi vriendelijk bit :) zou zeker niet veranderen als het gewoon goed gaat.
Dubbelgebroken bustrensje, mooie rustige ligging en prikt niet snel in gehemelte lijkt me prima.
De dikte van bit heeft niks te maken met of het scherp is of niet... je moet kijken hoeveel ruimte paard heeft in zijn mond.

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:55

Dankjewel voor de reacties hier heb ik heel veel aan!:D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:56

de ringen/ gaatjes van het tussen stukje zijn best groot hier door kun je makkelijk tegen het tandvlees van de 1e tand aan komen. dit laat dan los en dat is niet beter voor het gebit maar ook pijnlijk voor het paard. ik zou niet perse overstappen op een enkel gebroken, of nu acuut een nieuwe kopen, maar dit verhaal wel in mijn achterhoofd houden en het bit goed in de gaten houden of het niet gaat slijten. en als je dan toch een nieuwe koop eentje kopen waarbij de ringen/gaatjes zo klein mogelijk zijn.

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:05

Dubbelgebroken bit heb ik de beste ervaringen mee. Als je zelf goed voelt dat je paard dit bit fijn oppakt zou ik daar zeker mee blijven rijden. Vooral je eigen gevoel volgen! :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:45

Veel mensen hebben zo een gedacht van tjaaa neem een dikker bit dat is zachter, maar wat dikker betekend weten ze er dan niet bij te zeggen. En heel vaak zie je dan idd van die heel dikke soorten opduiken en vaak heeft het paard niet eens de ruimte in de mond om die dikke bitten te plaatsen, in die gevallen is dik dus echt een verkeerde keuze.
Persoonlijk vind ik een dunner bit altijd een betere keuze,uiteraard moet je wel opletten dat je ook met een zachte en gevende hand rijdt, maar dat geldt eigenlijk voor elk bit en zelfs ook voor het bitloze.
Het bit dat je hier via een foto toonde, ziet er heel goed uit, dus hou dit maar, en leer zo zacht mogelijk je signalen door te geven.
succes.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:00

Als je paard hier goed op loopt, zou ik dit bit houden! :)

Dustypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:26

Als het paardje hier goed op loopt dan houden

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:59

/Als je paard er goed mee loopt, idd dit bit gewoon houden. Ik vind het sowieso voor een 3 jarige een prima bit! Een bustrens ligt mooi stabiel in de mond, en een dubbel gebroken bit geeft minder het noten kraker effect.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:33

Ik rij ook met dit bit met mn paard. Loopt hier prima op. Zou ook niet weten wat hier echt verkeerd aan zou zijn.

Dubbel gebroken prikt minder in de mond.
Maar het ligt wel aan de hand van de ruiter..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:36

lekker met deze blijven rijden.

Ik rijd ook met een dubbelgebroken myler level 1. volgens veel mensen een zeer streng bit, maar weet je? een bit is net zo scherp als de hand van de ruiter ;)

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:59

Het ene paard loopt beter op een enkel gebroken bit dan op een dubbel gebroken bit. Als jouw paard goed loopt op de dubbel gebroken bit, dan moet je die houden.
En ik ga mee met de bovenste reactie, ik rijdt ook met de myler level 1, maar zolang je een zachte hand hebt, zal dit niet scherp inwerken. Ik heb liever een scherper bit, dan dat je een hele harde hand nodig hebt.