aan de teugel, paard breekt nog uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

aan de teugel, paard breekt nog uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 03:48

Sinds vd week heb ik na al die tijd mijn paard uiteindelijk omlaag gekregen.
Ik weet nu hoe ik haar goed moet corrigeren om omlaag te laten komen.
Ze gooit nog haar hoofd in de lucht, gaat vol op de rem of gooit haar schouder naar binnen maar
Van af vandaag kon ik haar met minder druk omlaag krijgen en zo voorwaarts/neerwaarts.

Wat mijn vraag is:
Bij voltes in draf wilt ze nog uitbreken en haar hoofd in de lucht gooien, vandaag deed ze dat minder en leek meer haar hals spieren te gebruiken.
Hoefslag volgen breekt ze niet meer uit.

Dit uitbreken is dat nog een kwestie omdat ze nog niet soepel is?, en dat ze nog leert haar spieren te gebruiken.
Of is het iets anders?

Jimbo

Re: aan de teugel, paard breekt nog uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 04:29

Omdat ze het moeilijk vind en nog niet begrijpt wat je wilt.

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 05:44

Idd, ze vind t nog moeilijk! Heb dit ook gehad met mn jonge merrie.
Buitenbeen eraan en begrenzen met je buiten teugel, en buiging naar binnen vragen natuurlijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:39

Ik denk dat het al mis gaat bij het feit dat je druk gebruikt om haar naar beneden te krijgen. Je paard zal onder de druk uit willen, en doet dat het gemakkelijkste door uit te breken. Haar beloning (losheid) krijgt ze in dat geval ook als ze naar boven uitbreekt, niet als ze in je hand komt. Door op druk naar beneden te rijden zal er niet zo heel snel vertrouwen in de ruiterhand komen, en zal het paard sneller geneigd zijn de eigen weg te zoeken in plaats van steun te zoeken in de ruiterhand en deze zelf op te zoeken. Ik vind dan ook dat een paard EERST zelf moet zakken en vanuit daar de hand moet opzoeken. Dan kan in vertrouwen het kader van het paard langzaamaan gesloten worden. Je check is dat als je je hand meegeeft, het paard niet naar boven uitbreekt, maar de hand naar beneden volgt. Door teveel druk op de voorkant zal het paard sneller vals nageeflijk gaan.

Nageeflijkheid ontstaan immers door het opbollen van de rug, en de rug zit niet in je hand, maar onder je kont. Je zit en benen rijden het paard dan ook nageeflijk, je hand geeft slecht een begrenzing (naar benenden, dus hoever het paard de hals mag uitschuiven naar beneden).

Er is trouwens een centraal topic voor vragen over nageeflijk rijden:
[RT-V] [centraal] Aan de teugel

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:56

Ik hoor nergens in je verhaal wat je met je benen en zit doet. Klinkt mij in de oren of je alleen maar met die voorkant bezig bent.
Het paard moet eerst voorwaarts gaan op je kuitdruk en al loopt ie dan nog niet met zijn hoofd beneden, dat komt later. Ga vooral niet veel druk opvoeren aan de voorkant, dat werkt averechts want je krijgt een duikboot of je paard gaat ernstig in protest.

Heb je wel (prive) les? Wat zegt je instructeur?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:00

Misschien toch weer eens een lesje doen Richard?? :j
Ik heb aankomende week geen tijd i.v.m verhuizen, maar die week erna zal het weer wat rustiger zijn, dus geef maar een seintje als je wil.Je hebt mijn telefoon nummer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:02

Meer been en kortere stukjes. Bij te lang in de nieuwe houding kan ze een beginnen te verzuren en daar geeft ze reactie op. Stel jij probeert je hoofd tussen je knieen te leggen. Na een tijdje is het niet fijn meer. Als je vaak korte poses doet gaat het steeds beter en op een bepaald moment vind je het simpel en is het heel gewoon voor je. Zo moet je het ook voor je paard zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:21

Een paard aan de teugel rijden doe je niet door druk te gebruiken, hoe je dat wel doet kan ik hier wel uit gaan leggen, maar v eel beter dat je idd eens een lesje van Peelie neemt.

Daarnaast, bedenk dat als een paard aan de teugel loopt, het allemala andere spieren moet gebruiken. Net zoals jij naar de sportschool gaat, ga je ook niet meteen 100 kilo drukken, je begint rustig en met korte stukjes. Zo is het ook met een paard. Aan de teugel is geen truukje, het is niet dat zodra ze het door hebben ze daar blijven lopen. Daar moeten ze balans en kracht voor ontwikkelen. Dus wees blij met 2/3 passen netjes nageeflijk. En dat het hoofd weer omhoog komt is niet erg, paard moet gewoon zijn balans weer eve nterug vinden. Als je hier rustig de tijd voor neemt, net zoals jij in e sportschool doet, dan komt dat wel goed. Maar wil niet te snel en maak het ook zeker niet te moeilijk.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:29

Even een cliché dat mijn instructrice vaak gebruikt: Het "aan de teugel rijden" is geen doel op zich, maar een beloning voor het correct rijden van je paard. Wat ze hiermee bedoelt is dat je je niet moet gaan focussen op die kop in de krul rijden, maar dat je je moet focussen op het correct rijden van je paard.

Niemand hier weet hoe je rijd, wat je fout doet, in welke trainingsfase je paard zit en ga zo maar door. Dus ik raad je aan privéles te nemen bij een goede instructrice die jou en je paard ligt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:12

Er van uit gaand dat je paard de hals laat vallen bij het omlaag gaan, en niet in de krul gezet wordt.
Je paard "breekt dan waarschijnlijk uit" omdat hij zich op de volte moet buigen in de binnen knie.
Dat is hij niet gewend en hij weet nog niet hoe hij daar mee om moet gaan.

Wanneer hij uitbreekt dan spant hij zijn rug aan en kan zijn knie gestrekt houden.
Met andere woorden het ongewone voelt voor hem niet goed en hij gebruikt de simpelste oplossing om aan zijn probleem te ontkomen.