Nyske aan het werk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Nyske aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 20:33

Hay,

Van de week heb ik al foto's geplaatst hierbij het filmpje er van.

Tips welkom!

Even een verhaaltje waar we nu zijn qua training.
nyske is een 3 jarige Friese merrie van Sake x tsjibbe.
Ik heb haar met 3 jaar zadelmak en ruitermak gemaakt we hebben na de 1e keer dat ik er op heb gezeten hebben we ongeveer 10 buitenritten gemaakt.
ze heeft nu 2 maanden vakantie gehad en heeft lekker op de wei gestaan die 2 maanden.
nu ga ik haar weer wat oppakken zodat ze in september mee kan naar de veluwe voor 3 daagjes, daarna hoop ik nog op 2 maanden mooi weer zodat ze nog lekker 2 maanden op de wei kan als we terug komen om haar daarna weer van de winter te gaan oppakken.

Dit is btw de eerste keer dat ik in de bak rijd met haar.

Ik geef heel veel been ik weet het, dit is een slechte gewoonte geworden bij mijn oude paard,

Ik heb zelf 9 maanden geen paard gereden mijn benen wiebelen ook heel erg door mijn spieren die nogal afgezwakt zijn.
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 13-06-15 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Re: Nyske aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:37

Leuke merrie! Je rijd haar netjes! Ik vind wel dat je veel drijft. Probeer dit minder te doen ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:40

Een hele mooie merrie.
Maar waarom heb jij je handen zo breed? Zou je teugels korter doen. En niet bezig gaan met het hoofd, maar met het tempo

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 13-06-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 20:48

FriesWytske schreef:
Een hele mooie merrie.
Maar waarom heb jij je handen zo breed? Zou je teugels korter doen. En niet bezig gaan met het hoofd, maar met het temop

Ja ik weet het erg he :+
ik ben ook druk bezig met haar naar voren rijden hoor, ze is wel redelijk actief maar dat mag nog meer van mij, mn moeder staat er normaal ook altijd bij sus zal het even zeggen tegen haar dat ze het meer in de gaten houd dat ik me benen stil houd en mn handen bij elkaar houd! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:52

prachtig paard!Je blijft redelijk achter in de beweging van het paard.Je handen inderdaad,maar daar hebben anderen het al over gehad ;)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 21:36

geerke schreef:
prachtig paard!Je blijft redelijk achter in de beweging van het paard.Je handen inderdaad,maar daar hebben anderen het al over gehad ;)

Haha misschien geen excuus maar dat komt denk ik door mijn oude paard van 1.85 die enorm slome bewegingen had, ik moet er nog erg aan wennen dat zei heel anders beweegt!

Ik ga er aan werken *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:41

ja,ja...een fries komt van de grond :D

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:55

Je bent veel met je handen bezig, hou je handen eens gewoon op één plaats.
Dan heb jij je handen breed naast het zadel, dan weer in de lucht en dan weer voor het zadel. Voor een jong paard is dit erg lastig.

Je benen mogen inderdaad wat stiller, maar begrijp dat je haar nog veel naar voren moet rijden. Goed om te lezen dat je haar de tijd geeft en dat jullie straks samen op vakantie gaan. Veel plezier!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 10:03

Netam89 schreef:
Je bent veel met je handen bezig, hou je handen eens gewoon op één plaats.
Dan heb jij je handen breed naast het zadel, dan weer in de lucht en dan weer voor het zadel. Voor een jong paard is dit erg lastig.

Je benen mogen inderdaad wat stiller, maar begrijp dat je haar nog veel naar voren moet rijden. Goed om te lezen dat je haar de tijd geeft en dat jullie straks samen op vakantie gaan. Veel plezier!

Dankje voor de tips ik ga er op letten. mn ma zat ook al constant over mn handen houd e gewoon netjes bij elkaar, maar ik probeer gewoon mn paard te veel te helpen waardoor het juist tegenwerkt :P

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:40

Mijn eerste indruk was natuurlijk ook de handen. Wat ik heb ervaren bij mijn fries is dat ie helemaal kriebelig daar van wordt en daardoor ook zo onrustig met zijn hoofd. Mijn tip? Gebruik meer je buiten hand! Je binnenhand gebruik je om richting aan te geven en in je buitenhand kan je een kneepjes geven om je paard een beetje naar beneden te vragen. Maar zodra hij dit dan ook doet, handen stil! Belonen. Begin in stap, rij hem net even wat dieper en ronder dan dat zou moeten zodat hij heel z'n lichaam rond en los maakt, rij voltes en maak deze groter en kleiner; op je benen!! Pas zodra je merkt dat hij constant naar beneden kan lopen (zonder spanning, fries kropt zich vaak op en het lijkt dan alsof hij aan de teugel loopt maar drukt geheel z'n rug weg) in stap en goed aan het been is (dus niet op de voorhand valt, want de achterkant is erbij.) en pas als het in stap lukt, aandraven. En zorg dat ze bij die overgang dan ook naar beneden blijft, daar mag je best ff streng in zijn. Het vooruit rijden is naar mijn mening geen probleem in het filmpje, hij gaat soms zelfs iets over tempo. Om het goeie tempo te vinden is het vaak fijn om veel overgangen te rijden, draf-stap-stilstaan-stap-draf. Maar denk daarbij ook, tijdens de overgang rond. Houd hem bezig en laat je paardje nadenken. :)
En voor de rest, je zat naar mijn idee wel erg rechtop. Probeer je bekken naar voren te kantelen als je staan/zit en vanuit boven je knieën te staan zitten. Je onderbenen moeten in een rechte lijn zitten met je rug. Snap dat dit lastig is omdat je pas weer bent begonnen maar het gaat lukken!
Veel succes.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:30

Ik vind het een wat onrustig beeld. Dit komt vooral bij jou vandaan, je paard lijkt heel meewerkend en probeert het goed te doen.

Het is nog allemaal nieuw en wennen. Ik zou je willen adviseren vooral aan je eigen houding te gaan werken. Doordat je handen zo breed/laag zijn gaan je schouders ook naar voren en kun je niet goed meegaan met haar bewegingen (lijk je een beetje te blokkeren). Probeer je handen hoger te houden, je armen minder gestrekt. Daarbij een fijne constante verbinding zoeken, nu is het erg los/vast. Jij bent zoekende en je paard is zoekende. Op het moment dat jij netter/rustiger zit, zal je paard steun aan jou hebben en ook rustiger worden.

Overgangen maken daar ben ik het mee eens. Dieper en ronder niet, ik zou juist graag wat meer lengte in de hals zien. Sommige stukjes zie ik dit ook zeker wel. Laat haar eerst maar lekker op haar eigen benen lopen, werk aan je eigen houding en de tempobeheersing (door veel overgangen, figuren), dan komt de hoofd/halshouding vanzelf wel.

Ik ben zeker benieuwd naar een vervolgtopic, ik vind jullie een mooie combinatie!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 11:57

flavlip schreef:
Ik vind het een wat onrustig beeld. Dit komt vooral bij jou vandaan, je paard lijkt heel meewerkend en probeert het goed te doen.

Het is nog allemaal nieuw en wennen. Ik zou je willen adviseren vooral aan je eigen houding te gaan werken. Doordat je handen zo breed/laag zijn gaan je schouders ook naar voren en kun je niet goed meegaan met haar bewegingen (lijk je een beetje te blokkeren). Probeer je handen hoger te houden, je armen minder gestrekt. Daarbij een fijne constante verbinding zoeken, nu is het erg los/vast. Jij bent zoekende en je paard is zoekende. Op het moment dat jij netter/rustiger zit, zal je paard steun aan jou hebben en ook rustiger worden.

Overgangen maken daar ben ik het mee eens. Dieper en ronder niet, ik zou juist graag wat meer lengte in de hals zien. Sommige stukjes zie ik dit ook zeker wel. Laat haar eerst maar lekker op haar eigen benen lopen, werk aan je eigen houding en de tempobeheersing (door veel overgangen, figuren), dan komt de hoofd/halshouding vanzelf wel.

Ik ben zeker benieuwd naar een vervolgtopic, ik vind jullie een mooie combinatie!

Fijne Tips dankjewel! Ik ben er ook op gaan zitten met het idee van eerst aan mezelf werken, maar ook een klein beetje van ik wel haar wel iets naar beneden zodat ze haar rug niet weg drukt

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:55

Ik vind dat hij echt al supermooi loopt hoor!
Het is mooi hoe jullie vertrouwen in elkaar krijgen :D