Wijken is niet een 'knopje' wat ze wel of niet kunnen of dat je direct als 'wijken' moet aanleren. Wijken is komt neer op schouder en heup controle, rechtheid van je paard.
Het kan zeker helpen hier eerst mee te beginnen vanaf de grond, aan de hand. Hierdoor kan je beter zien wat elk been doet en ga je niet je hulpen welke je ohz zo fijn mogelijk wilt houden, te groot geven doordat je paard het niet nog begrijpt/nog niet kan.
Ik kom dan wel uit de western dus de termen zijn iets anders, maar het principe is het zelfde.
Mijn 5 jarige ben ik nu pas aan het beleren ohz, maar aan de hand ik al een tijdje bezig met schouder binnenwaarts, travers, sidepass en turns. Hierdoor krijgt hij schouder en heup controle, wordt hij flexibeler en sterker en is uiteindelijk het wijken peace of cake.
Goede oefeningen als voorwerk voor het wijken zijn turns (pivots?) om de voor en achterhand. Voorhand blijft staan of loopt op een kleine cirkel, achterhand gaat eromheen via een groter cirkel. Hierbij moet binnen achter goed onder de massa leren doorstappen en dit is een beweging die je uiteindelijk in je wijken ook gaat gebruiken.
Turn om de achterhand, blijft binnen achter been staan en voorhand draait er omheen. Hierbij moet het buiten voorbeen vóór het binnen voorbeen langs komen en mag het binnen achterbeen niet naar achter gaan stappen, de beweging moet voorwaarts blijven. Zo leren ze de schouder te liften en opzij te verplaatsen.
Als deze soepel gaan, kan je ze een stukje zijwaarts laten stappen. Desnoods eerst stapje voorhand, dan stapje achterhand, rustig en gecontroleerd. Paar weken elke training eventjes doen en dan gaat het met sprongen vooruit.
Ook schouder binnenwaarts en travers zijn alle goed te leren vanaf de grond en zijn super goed om de laterale spieren sterker te maken, welke nodig zijn voor het wijken.
Uiteindelijk kan je vanuit een turn naar een sidepass, naar een travers en allerlei combo's maken, waarbij ze steeds soepeler en sterker worden en wijken ohz eigenlijk een eitje wordt.
Voor instructrices, geen idee. Ik heb 1x een clinic rechtrichten aan de hand gedaan en verder met een hoop youtube filmpjes kijken, logisch nadenken en kijkend naar hoe de anatomie van een paard in elkaar zit zelf aan de slag gegaan.
Succes in elk geval!