Hoe beter aan het been

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AmkeE

Hoe beter aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 20:59

Hoi,

Ik heb sinds kort weer een paardje dat ik kan rijden, en het gaat eigenlijk al wel heel goed.
Alleen hij loopt niet heel erg lekker door. Hiervoor heb ik een pittige Z2 merrie gehad dus met de minste beenhulp was ze lekker voorwaarts. Dit huidige paard kan wel lekker lopen alleen ik mis net dat beetje pit..

Hoe kan ik zorgen dat hij lekker pittig voorwaarts loopt zonder dat ik steeds keihard zit te werken. Ik weet dat ik dan een kuithulp moet geven, dan een spoortje en dan een klein tikje met de zweep (dressuurzweep op de kont rijd ik mee), maar dit helpt niet (genoeg).
Hij reageert hier wel goed op en het gaat steeds beter maar de pit mis ik. Hebben jullie hier ervaringen mee? Ik rijd nu zelf ontzettend veel overgangen (stap, draf, stap, uitgstrekte stap, verzamelde stap, uitgstrekte draf, halthouden, verzamelde draf enzovoort) en dit helpt een heel klein beetje maar niet veel. Verder gooi ik er hier en daar wat zijgangen en schouder binnenwaarts en dergelijke tussendoor, veel figuren en dat soort dingen.

Bij het inrijden doe ik niets anders dan hem attent maken op mijn beenhulpen en aan de voorkant zit ik dan nog nergens aan. Dus ik vraag nog geen buiging of iets, alleen gehoorzaam aan het been. Dit kan ik ook vrij gemakkelijk zo krijgen en als hij echt al een tijdje lekker aan het been is beginnen we pas echt en pak ik ook de teugels op. Dit gaat dan eerst ook nog heel goed en lekker voorwaarts maar na een tijdje valt hij toch weer terug in zijn 'slomigheid'.

Tot nu toe heb ik pas een les gehad, maar er gaan er zeker veel meer volgen! (Ik rijd hem ook echt pas nét)
Ik hoop dat jullie tips hebben :)!

TomDm

Re: Hoe beter aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:07

Ik heb ook verschillende paarden gereden die best liever lui dan moe zijn. Enige dat echt werkt is heel kordaat zijn een keer been geven dan serieus been erin zetten en als die niet help met zweep komen maar echt erg duidelijk. Ik zou hierbij niet te veel denken aan 'aan de teugel' maar vooral eerst aan vooruit. Uiteindelijk heeft het paard immers meer bijgeleerd van eens vooruit te lopen dan aan de teugel te lopen wat het al doet. Ook voldoende nageven desnoods teugels in een hand en hup vooruit. Verzamelen zou ik niet te veel doen als de kracht er nog niet is om vooruit te lopen dan waarschijnlijk ook niet voor de verzameling. Hangt er natuurlijk allemaal wel vanaf in welke mate hij sloom is. Bij mij ging het dan wel echt om paarden die geen meter vooruit liepen en anders zouden gaan staken. Je kan ook altijd eens kijken naar zijn eten een bijvoorbeeld wat extra sportmengeling geven zodat hij wat meer energie en pit krijgt.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:41

Ja kordaat been geven doe ik inderdaad al, en een tik met de zweep helpt wel maar niet langer dan één "rondje". Met dat ik aan de voorkant nog nergens aan zit bedoelde ik inderdaad dat ik hem nog niet aan de teugel vraag of wat dan ook. Meer krachtvoer kan ik niet geven en met springen en cross is hij wel heel voorwaarts. De kracht mist hij niet, tijdens corss en spring wedstrijden kan hij immers wel veel kracht zetten..
Het probleem is dus dat hij met inrijden wel gewoon voorwaarts loopt, als ik nog niets vraag maar zodra ik iets vraag probeert hij er onderuit te komen door gewoon ontzettend langzaam te gaan.
Zolang ik niet verzamel of aan de teugel vraag is er niets aan de hand, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij ook gewoon lekker voorwaarts kan lopen aan de teugel en in verzameling..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:34

Ik ben juist afgestapt van grover inkomen bij flegmatieke paarden, ik rij nu volgens het principe klein en irritant.

Ik rij nu (als ik eraan denk, leerfase) met mijn been eraf, de eerste hulp is niet aanraken maar lucht verplaatsen tegen de flanken, daarna tik ik kort en snel tegen de flanken met mijn kuit zonder sterker in te werken en bij de goede reactie gelijk been er af.
Ik wil zo'n trage nl met zo min mogelijk been rijden en ook de energie en power onder me houden ipv onder me uit naar voren laten springen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:18

De mijne kreeg ik mooi gevoelig op het been door het als volgt te doen: 1x been, geen reactie: tik, geen reactie: been erin en tegelijkertijd tik. Dit werkt over het algemeen. Als je paard dan gaat (al schiet ie als reactie in galop weg bijwijzevan) vooral laten gaan en niet op de rem zetten (je wilt namelijk dat hij loopt) als hij een halve ronde heeft gedraafd (of gegalopeerd) neem je hem terug. Na een paar passen stappen geef je weer been, geen reactie:tik enzovoorts. ... Let erop dat je NIET bij iedere pas been geeft. Pas als je merkt dat hij terug valt geef je been en verder niet! Als er dan uiteindelijk alleen nog maar 1x been gegeven hoeft te worden En er volgt reactie, dan ga je overgangen rijden. Dat houd in, 2 passen stap, 4 passen draf, terug naar stap en op het moment dat hij weer wil stappen, weer been en wegdragen. Zo maak je per lange zijde wel 4 a 5 overgangen. Hier worden ze lekker loop lustig van. Bij mijn pony ging dit als een speer en met 1 les van een half uur was ze lekker actief en reageerde ze super op m'n been.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:13

Heel veel overgangen van de stap naar de draf, als je dan geen reactie krijg een tik. Als het goed is heeft ze het dan wel snel door!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:01

Wat dat betreft ben ik niet zo lief (ik noem het gewoon heel erg consequent)
Bij geen of slechte reactie is mijn 1e reactie één x flink inkomen en 2 volle rondes volgas rengalop.

Na 1 of 2 x snappen ze dat dondersgoed en lopen ze zelf wel door zonder been. (al steek je je been wat af, vliegen ze al ;) )
Gewoon heel erg consequent zijn, vaak zijn we veels te lief en afwachtend, paard snapt het meeste van 1 x een duidelijke hulp.

Overgangen/schakelen is sowieso goed, maar dan wel met de juiste reactie, anders schiet het sowieso zijn doel voorbij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:45

Dat hangt van je paard af LL, mijn hengstje vindt het maar al te prachtig als ik zo rij, kan hij lekker van het achterbeen af op de voorhand wegstormen. Die zet die grappen graag in om te voorkomen dat hij op mijn been klein en snel moet reageren met zijn achterbeen intrekken/optillen ipv voorwaarts er vanaf rennen. Die is ook reuze laconiek, na een rondje rengalop lijkt hij helemaal niets bijgeleerd te hebben.
Terwijl een bloederiger paard prima kan reageren en zelfs vluchterig kan reageren na zo'n correctie.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:36

Consequent blijven doen wat meerdere hier al aan geven.
Het kan soms echt lang duren eer ze het echt goed gaan doen, ik heb hier een bijrijdster gehad die totaal niet consequent was en ook nog eens vreselijke wiebelbenen met als gevolg paard totaal niet aan het been het heeft me heel wat maanden gekost eer ze weer normaal aan het been was.
Geef niet op maar blijf het proberen.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 10:02

Bedankt iedereen voor de reacties :)! Ik ga het vanmiddag weer eens proberen :)! Hou jullie op de hoogte haha.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 20:13

Zo, vandaag nog eens gereden. Heb bij het inrijden hem helemaal lekker aan het been gemaakt (hij was vandaag ook al vlot van zichzelf gelukkig).
Toen hij op een minste spiertrekking al mijn hulpen keurig volgde en lekker los was heb ik hem eens opgepakt.
Hij loopt vrij gemakkelijk aan de teugel, maar ik heb mijn vinger precies op ons probleem kunnen leggen. Zodra hij namelijk lekker aan de teugel loopt moet ik blijven drijven om hem daar te houden. Niet een beetje maar echt heel erg. Zodra ik stop met drijven gaat hij met zijn hoofdschudden of gooit hij zijn hoofd omhoog en druk hij zijn rug weg.

Daarom heb ik vandaag ontzettend veel overgangen gereden van stap naar draf, stilstaan en weg draven dat soort dingen. Ik merkte wel dat dit hielp en ook veel verzamelen werkt voor hem toch wel goed om hem lekkerder te maken. Ik denk dat hij het gewoon ontzettend moeilijk vind om zijn achterhand te gebruiken (hier heeft hij wel veel kracht maar hij heeft deze er zijn hele leven nog niet "onder" hoeven zetten). Als ik verzamel wordt hij minder hard in de mond en soepeler door zijn hele lijf. Als hij in een normaal tempo mag draven dan gaat hij juist alleen heel snel en doet zijn hoofd omhoog en drukt zijn rug weg.

Natuurlijk wil ik er wel gewoon heen dat hij normaal kan draven dus dit ben ik steeds een paar passen gaan afwisselen: verzamelen, gewoon, verzamelen uitgestrekt, verzamelen, gewoon en zo steeds door. Na een uur rijden liep hij wel veel lekkerder maar toch nog niet zoals ik het wil. Mijn doel is nu om hem gewoon lekker en B startgericht krijgen op een juiste manier zodat we ook door kunnen na de B.

Hebben jullie nog tips om hem lekker te krijgen zonder steeds te veel been hoeven geven maar hem wel in een vlot tempo lekker te laten lopen :)?

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 20:15

o ja, ik heb trouwens bij het inrijden jullie tips gebruikt om hem beter aan het been te krijgen :)!
Dit hielp goed om hem nog beter te laten reageren en ook tijdens het "gewone" rijden heb ik dit gebruikt en het helpt wel goed :)!!

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:32

Heb je de methode van LL gebruikt? Of die van eerst been dan spoor dan tikje etc? Gwn nieuwsgierigheid :) ben ook hier mee bezig, heb een merrie die de laatste tijd echt niet vooruit te branden is... Geef voor nu maar even de schuld aan hengstigheid

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 21:27

De methode van LL heb ik niet gebruikt omdat mijn paard opzich wel op het been reageert alleen het voorwaarts aan de teugel lopen, met voorwaartse "pit" moeilijk vind. Daarom denk ik dat die methode beter zal helpen bij ongehoorzame paarden en ik heb niet het gevoel dat alleen ongehoorzaamheid het probleem is bij dit paard. Verder rijd ik niet alleen in de bak dus lijkt het me niet veilig om daar rond te gaan sjezen.

Ik gaf hem steeds een zeer lichte beenhulp en als er dan geen reactie kwam gaf ik er een tip met de zweep bij op zijn kont. Eerder nam ik hem direct terug als hij dan weg rende i.p.v. iets meer voorwaarts liep zoals ik wilde, maar nu heb ik hem dan een half rondje laten gaan, op aanraden van bovenstaande reacties. Dit hielp heel goed, bij het inrijden (zat nog niets aan de teugels) was hij direct lekker aan het been :)!

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:28

veel overgangen rijden en wakker maken, en wat de meeste mensen zeggen heel consequent zijn en blijven.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:39

Ik kreeg de tip toen ik een traag paard reed om ipv 1x hard, 2x normaal maar heel snel achter elkaar been te geven. Net alsof je een stuiptrekking hebt zegmaar haha :D
Dit is omdat wanneer je vaak corrigeert door hard te schoppen het paard zijn buik uitzet en er zo minder last van heeft, terwijl wanneer je heel vlug 2x achter elkaar de hulp geeft het paard dit niet kan.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:18

Nou we zijn een tijdje verder en heb dus lekker veel kunnen oefenen met het paard :).
Mijn instructeur gaf me de tip om direct als ik er op zit hem in een bepaald tempo te "zetten" en iedere keer dat hij terug valt in sloom lopen (ja want dat doe hij echt haha) een tikje met de zweep op de kont.
Met dit paard werkt dat goed :)!
Hij reageert direct op de zweep en loopt dan lekker door. Met een beetje oefenen werkt dit echt super goed.

Deze week rijd ik even een weekje het andere paard van dezelfde eigenaar en die heeft hetzelfde probleem. Eigenlijk lopen ze allebei pas lekker als je continu blijft drijven maar dat wil ik zelf niet.
Het andere paard dat ik deze week rij reageert dus niet goed op de boven beschreven methode...
Morgen heb ik les met dit paard en dan gaan we daar een oplossing voor zoeken.

Ik dacht, zet het hier nog even neer misschien heeft iemand er wat aan :j .
Als jullie t leuk vinden zal ik vertellen hoe het morgen gaat tijdens les :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:25

AmkeE schreef:
Nou we zijn een tijdje verder en heb dus lekker veel kunnen oefenen met het paard :).
Mijn instructeur gaf me de tip om direct als ik er op zit hem in een bepaald tempo te "zetten" en iedere keer dat hij terug valt in sloom lopen (ja want dat doe hij echt haha) een tikje met de zweep op de kont.
Met dit paard werkt dat goed :)!
Hij reageert direct op de zweep en loopt dan lekker door. Met een beetje oefenen werkt dit echt super goed.

Deze week rijd ik even een weekje het andere paard van dezelfde eigenaar en die heeft hetzelfde probleem. Eigenlijk lopen ze allebei pas lekker als je continu blijft drijven maar dat wil ik zelf niet.
Het andere paard dat ik deze week rij reageert dus niet goed op de boven beschreven methode...
Morgen heb ik les met dit paard en dan gaan we daar een oplossing voor zoeken.

Ik dacht, zet het hier nog even neer misschien heeft iemand er wat aan :j .
Als jullie t leuk vinden zal ik vertellen hoe het morgen gaat tijdens les :D

Fijn dat het goed gaat!!
Toch zou ik proberen om het met overgangen en schakelen op te lossen, een zweep is toch een hulpmiddel en wil je een paard echt licht aan het been krijgen gaat dit niet lukken met een zweep. Natuurlijk is dit voor een corigerende tik prima maar mij is grleerd dat overgangen en schakelen de enigste oplossing zijn. En het voordeel daarvan is dat die ook nog van achter naar voor komt en dus je nageeflijkheid en ontspanning veel mooier en makkelijker komt!! :D

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 22:06

Dankje voor je reactie Kozbi :).
De overgangen en een heleboel andere dingen doen we ook ;). Had dat alleen niet genoemd want met overgangen alléén gaat het niet beter. Deze tikjes heeft het eerste paard wel nodig om te "onthouden" dat hij door moest lopen, maar alleen even tijdens het inrijden. Het is niet zo dat ik continu zit te slaan ofzo haha ;P.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:26

En hoe ging de les? :-)

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 18:34

Hoi sorry even paar dagen later.
Maar de les ging totaal anders dan verwacht. Ik stapte steeds in met lange teugel (wel gewoon neusje naar beneden en mijn hand volgen enzo) maar dat moet dus niet. Ik moet hem direct volledig strak pakken en als hij zijn hoofd ook maar iets omhoog doet moet ik direct heel veel druk op de teugels zetten zodat hij zijn hoofd weer naar beneden doet.

Deze manier van rijden ben ik niet gewend dus ik heb ook de hele les gehoord dat ik te lief was met mijn handen. Oftewel, ik moest meer trekken. Dit moest zo omdat hij zich anders sterk zou maken en on-stuurbaar zou zijn.

Met deze manier van rijden heb ik persoonlijk wat moeite en zijn sterk en on-stuurbaar zijn heb ik nog niet gemerkt. Dus ik rijd hem gewoon met lange teugel in zoals altijd en dan gaat het eigenlijk gewoon hartstikke goed. Ik heb het paard nu dus een week gereden en we zijn super lekker opweg.

Dinsdag heb ik weer les en zal dan ook zeggen dat ik echt met lange teugel in wil rijden en vanuit daar naar verzameling toe wil werken. Dit had ik afgelopen les nog niet gedaan gewoon omdat ik toch wilde proberen wat mijn instructrice zei. Het blijft toch wel je instructrice.
Het doorlopen is geen probleem meer.
Eigenlijk had dit paard een algemeen luister probleem haha. Als je de stal deur open deed vloog hij over je heen en dat soort dingen. Maar het is een super lief en makkelijk paard dus binnen een week is hij nu al zo mak als een lammetje en met rijden is hij dat nu ook. Ik denk daarom dat het meer algemeen was haha.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 18:37

Ik wil nog wel even zeggen dat ik helemaal niemand af wil kraken of wat dan ook. Liever start ik hier ook geen felle discussie over een manier van rijden/trainen. Mijn probleem waar ik hulp voor vroeg was het niet doorlopen en met dit paard was dat meer een niet luister probleem dan een niet doorloop probleem. Daar heb ik dus in eerste instantie dus zelf een inschattingsfout gemaakt :o

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:25

Wauw sorry ik snap dat je geen discussie wil maar druk erop zetten etc heeft zo geen zin. Daar ben ik een voorbeeld van ik heb ook in eerste instantie gedacht van je gaat gewoon luisteren en dit werkt dus NIET.

Goed dat je dit zelf inziet en verder gaat met lang/laag

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:45

Dankjewel. Alles gaat steeds beter :)!