Paard sterk buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2005538

Paard sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 17:52

Hoi!

Ik heb met mijn verzorgpaard last dat hij sterk wordt buiten. Het is een grote tuiger dus niet zomaar te houden als hij er in de volle galop vandoor gaat. Ook in de draf is hij sterk en loopt hij op het tempo dat hij zelf wil, hij wil altijd voorop lopen en anders zorgt hij er wel voor dat hij voorop komt. Heeft iemand tips hoe ik hier aan kan werken zodat ik zelf het tempo kan bepalen? Want ik zou graag relaxed langs de weg naar de wedstrijd rijden.

Mvg

Anoniem

Re: Paard sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:54

Zelfde antwoord als bij je vorige topic: laat een instructeur je nou helpen...

Heb je thuis in de bak wel 100% controle?

2005538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 17:58

Sonja schreef:
Zelfde antwoord als bij je vorige topic: laat een instructeur je nou helpen...

Heb je thuis in de bak wel 100% controle?

Ja dan wel, dan loopt hij heerlijk en luistert hij goed naar m'n hulpen, alleen als hij schrikt kan hij er wel eens vandoor schieten maar dat gebeurt zelden en dan heb ik ook gewoon snel weer m'n controle terug. Alleen buiten voelt hij zichzelf weer een echte tuiger.

2005538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 08:21

Ohja, en ik vraag het niet voor niks hier. Niet iedereen heeft zoveel geld tot zijn beschikking om zomaar een privé instructrice te regelen voor een wedstrijddag waarbij ik meestal al 4u op het paard zit....

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:24

Een privé instructiese is niet zo duur hoor, degene die mij eerst les gaf vroeg 15 voor een half uur en 25 voor een uur

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:34

Wat doe jij als hij er vandoor gaat?
Trek je aan de teugels?
Of geef je ophoudingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:22

2005538 schreef:
Ohja, en ik vraag het niet voor niks hier. Niet iedereen heeft zoveel geld tot zijn beschikking om zomaar een privé instructrice te regelen voor een wedstrijddag waarbij ik meestal al 4u op het paard zit....

Niet elke instructeur is duur, EN je kunt er ook anders naar kijken. Wat heb jij te bieden waar je instructeur weer wat aan heeft? Ik heb wel eens iemand m'n huis laten schoonmaken voor lessen, en ook bv al het tuig poetsen in ruil voor privéles is hier al eens langsgekomen. Misschien kun jij wel een middagje een tuin snoeien, of wat kozijnen verven?
Veel mensen die lesgeven doen dat niet om rijk van te worden, maar vanuit de passie voor de paarden en het plezier eraan. Probeer eens zo iemand te pakken te krijgen, dan kun je met gesloten beurs van elkaars kwaliteiten gebruik maken.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:31

Als hij heel sterk wordt en gewoon echt niet luistert naar jou hulpen, misschien kan je hem proberen om hem streng achteruit te zetten en op jou commando weer te laten vertrekken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:56

linnie050 schreef:
Wat doe jij als hij er vandoor gaat?
Trek je aan de teugels?
Of geef je ophoudingen?

Lijkt mij eerst belangrijk om hier eens antwoord op te krijgen....

Wat doet de ruiter als het paard sterk wordt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:19

Noet galoperen en draven. Voorlopig alleen maar stukken stappen.. dan leert hij vanzelf dat hij buiten niet hard hoeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:11

Ga helemaal mee met Milkberry. Je paard is ongehoorzaam. Heeft lak aan jouw leiding en neemt dus zelf de leiding. Hij is een dominante druif en met dat soort paarden hebben we hier wel ervaring }> . Hij moet dus eerst leren dat jij echt overal bepaalt welk tempo hij mag lopen. Dus buiten stappen, stappen en nog eens stappen. Neem een braaf paard mee en laat ze maar naast elkaar stappen zodat je niet gelijk de confrontatie opzoekt van dat hij naar achteren moet.
Ben zelf zacht, teugeltje ontspannen. Want hoe meer druk jij op de teugel zet hoe bozer hij zal worden. Maar als hij stout is en begint te stuwen stilzetten en als hij uitbreekt desnoods parkeren gelijk tegen de boom. Dat is een handigheidje waarbij snelheid komt kijken want als hij eenmaal op stoom is ben je te laat.
Maar ook als je naast hem staat bepaal jij wat er gebeurt. Kun je hem gemakkelijk paar stappen naar achter laten doen op de poetsplaats of waar dan ook als je er naast staat? Als je dat bevestigd heb, dan kun je dat ook onder de man op commando gaan doen. Eerst in de bak dan buiten.
Die dominante poepers vinden het niet fijn als ze bij ongewenst gedrag , paar stapjes naar achteren moeten. Als die van mij met beginners erop begint te stuwen buiten (zo noem ik dat gedrag), dan zetten we gelijk de paarden stil en dan moet hij op mijn stem commando (ik zit op een ander paard, dus doe het op stem) naar achteren. Als blikken kunnen doden :Y) .
Dan moet hij hetzelfde doen op stem commando van zijn ruiter erop. Pas als hij dat gedaan heeft gaan we rustig verder. Dus ga hem maar opvoeden. Trek er maar een tijd voor uit want dit is niet zomaar eventjes opgelost. Succes ermee.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:19

Ik had dit ook met m'n vorige verzorg pony. hij wilde buiten graag rennen maar ik wilde dat niet, het kwam waarschijnlijk ook doordat ik nog niet heel lang op hem reed dus een beetje uittesten. ik weet niet hoe lang je al op dat paard rijd? ik heb toen ook les gehad en dat hielp goed! (het koste 12,50 per half uur les dus dat viel best mee) Mijn instructriese zei dat ik ophoudingen moest maken dus even aan de teugels trekken en weer los.
Succes!