paard valt in wending uit galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

noasilly

paard valt in wending uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 19:01

Hoii,
Volgende week ga ik eindelijk mijn eerste wedstrijd rijden.
Ik ben er jaren bang voor geweest maar heb besloten me er nu maar overheen te zetten.
Alleen heb ik een klein probleempje.
Als ik in galop afwent op mijn paardje valt hij er altijd uit en lukt me maar niet om hem er in te houden.
Hebben jullie tips?
Groetjes Noa x

eilleen333

Re: Tips voor mijn wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:02

Heb je les?

Babbelientje

Re: Tips voor mijn wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:04

Enige tip die ik je zonder het gezien te hebben kan geven is: wees hem voor, dus niet op gaan lossen als ie al terug is gevallen maar een aansporing geven voordat hij terug gaat vallen. Dan uiteraard wel goed voelen of ie dat ook echt gaat doen, zodat je niet onnodig aanspoort. Verder inderdaad les nemen als je dat nog niet hebt, dat werkt bij dit soort dingen toch echt het beste....

LexieFlexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:25

Ik weet dat het paard waar ik wedstrijden op rijd heel snel is en niet zomaar terugvalt (ik moet hem eerder afremmen) maar ik kan je wel een tip geven. Als je weet dat hij op die bepaalde momenten terugvalt spoor hem daarvoor al goed aan. Maar heel veel succes! wat voor proef rijd je?

Urielle

Re: paard valt in wending uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:47

WD-V >>> RT-V

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:53

Het terugvallen in de wendingen is vaak een uiting van onbalans. Op de rechte stukken wilt het nog wel lukken, maar in de wending valt het paard dan op de binnenkant, waardoor het de galopsprong niet meer kan maken.

De oplossing is het paard op de volte in balans rijden, en deze volte steeds meer als een vierkant (dus met 4 wendingen) te gaan rijden. Zolang het paard in balans blijft lopen zal het de wendingen ook kunnen maken. Val het paard op de binnenkant (vaak doordat de ruiter zelf naar binnen hangt), dan zal het uit de galop vallen om zichzelf "overeind" te houden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:27

In de wending binnenbeen en buiten teugel erbij houden en niet teveel je binnenteugel.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:51

Angela schreef:
Het terugvallen in de wendingen is vaak een uiting van onbalans. Op de rechte stukken wilt het nog wel lukken, maar in de wending valt het paard dan op de binnenkant, waardoor het de galopsprong niet meer kan maken.

De oplossing is het paard op de volte in balans rijden, en deze volte steeds meer als een vierkant (dus met 4 wendingen) te gaan rijden. Zolang het paard in balans blijft lopen zal het de wendingen ook kunnen maken. Val het paard op de binnenkant (vaak doordat de ruiter zelf naar binnen hangt), dan zal het uit de galop vallen om zichzelf "overeind" te houden.

helemaal mee eens!
vaak ligt het aan je zelf. je houding,zit en beenliging.laat je zelf maar eens filmen dan kun je goed kijken wat je zelf doet,of niet doet in een wending.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:50

Ik denk eerder dat dit mer balans te maken heeft dan met luiheid zeg maar.

Probeer hem in de les of trainingen zoveel mogelijk van je teugel af te rijden zodat hij geen steun heeft aan jou. Ook moet je juist niet op de hoefslag gaan rijden, probeer veel te slingeren en voltes te maken zonder te veel ana de teugel te zitten. Ze leert hij op eigen benen te lopen en zijn balans te vinden.

Dit probleem zal waarschijnlijk niet met 2-3 weken opgelost zijn.
Balans vinden kost tijd.

Veel succes en als hij eruit valt, gewoon netjes oplossen! Tis maar een proefje denk ik altijd!

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:01

Angela schreef:

Hier ben ik het mee eens. Is een goede, vrij eenvoudige oplossing waar je direct mee aan de slag kan!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:45

In de wending binnenbeen en buiten teugel aanhouden :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:55

Ik weet niet hoe ver je bent, of je les hebt etc., maar hoe gaat je paard door de wending heen? Misschien moet je erg veel teugelhulp geven voordat hij van de hoefslag af gaat, zodat je hem afremt. Als je paard dan ook nog niet erg voorwaarts is, valt hij zo terug in draf. Je moet dus ondubbelzinnige beenhulpen geven, en met je teugels duidelijk maar subtiel zijn. Dat lijkt allemaal vanzelfsprekend, maar er zit bij veel ruiters een enorm gat tussen wat ze denken te doen (duidelijke diagonale hulpen) en tussen wat ze echt doen (de hele galop min of meer de benen ertegen houden en als puntje bij paaltje komt niet duidelijk sturen). Dan grijpen mensen al gauw extra naar de teugels. En natuurlijk je zithulp, je balans, maar dat heeft Angela al veel beter uitgelegd.

Tenminste, zo gaat het bij mij wel eens. Misschien ben jij een veel betere ruiter dan ik. Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:08

Ik zou eerst eens aan de balans van het paard gaan werken en voor nu het paard uit galop halen voor de wending en gelijk daarna weer aanspringen in galop. Zo wordt het geen slechte gewoonte en blijf jij degene die bepaald (en rekening houdt met het dier).

Dan samen met een instructeur eens kijken naar waarom doet valt het paard daar uit de galop en daar rustig aan aan gaan werken.