met slecht weer rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charellelove

met slecht weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:34

hoi hoi ik heb een vraagje als het slecht. weer is vooral als het waait word mijn paard best vervelend is dat normaal of kun je hier iets aan doen want vind het best vervelend als er ook maar een beetje wind staat dat ik dan meteen niet normaal kan gaan rijden (in de buiten bak dan)
heeft iemand tips of weet iemand waarom het paard zo doet?
dan kan ik mezelf daar op aanpassen
alvast bedankt :)

faunty

Re: met slecht weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:35

de mijne vind wind idd ook niet leuk , ik rijd met veel wind gewoon niet . dan maar een dagje vrij , krijgen ze niks van hoor.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:50

Paarden zijn vluchtdieren, paarden horen vrij goed en verkennen de omgeving via het gehoor, als er veel wind staat geeft dat zowiezo veel bijgeluiden en dit maakt paarden alerter ze zijn dan vlugger en net iets schrikkeriger. In die situaties is de rust die de leider/ruiter uitstraalt heel belangrijk.
Zet het paard net iets meer aan het werk, hou hem bezig zeg hem wat hij moet doen.
Hoe meer je hier op traint hoe makkelijker je paard zal worden, en het prettige hierbij is dat dit ook blijft doorwerken in alle andere situaties, dus je krijgt uiteindelijk een veiliger paard.
Een goede lesgever kan hier ook heel belangrijk in zijn.
neem les.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:04

Wat doet het paard precies en hoe ga je daar mee om?

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:47

aeolusnr1 schreef:
Paarden zijn vluchtdieren, paarden horen vrij goed en verkennen de omgeving via het gehoor, als er veel wind staat geeft dat zowiezo veel bijgeluiden en dit maakt paarden alerter ze zijn dan vlugger en net iets schrikkeriger. In die situaties is de rust die de leider/ruiter uitstraalt heel belangrijk.
Zet het paard net iets meer aan het werk, hou hem bezig zeg hem wat hij moet doen.
Hoe meer je hier op traint hoe makkelijker je paard zal worden, en het prettige hierbij is dat dit ook blijft doorwerken in alle andere situaties, dus je krijgt uiteindelijk een veiliger paard.
Een goede lesgever kan hier ook heel belangrijk in zijn.
neem les.

hou hem inderdaad veel bezig en ga zelf niet krampachtig zitten.maak je lang en ontspan zelf. en veel praten met je paard.helpt echt! tenminste bij mijn paard.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:54

ik vermeed vroeger ook rijden op winderige dagen ( werd mijn pony heel heet van). Ik ben begonnen met een kwartier rijden in de wind ( in stap en veel figuren) en ben het gaan uitbouwen. Daar werd ze rustiger van. Ze is nu alleen nog wat allert in de wind.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:37

Princesj schreef:

hij schrikt echt overal van en is heel snel als het waait
maar ik blijf gewoon rustig en probeer gewoon door te gaan met de les :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:20

charellelove schreef:
Princesj schreef:

hij schrikt echt overal van en is heel snel als het waait
maar ik blijf gewoon rustig en probeer gewoon door te gaan met de les :)

Probeer hem voor te zijn, zijn energie te gebruiken in het werk. Begin bijvoorbeeld met los galoperen, in plaats van los draven. Hoe meer je hem aan het werk zet en de energie zelf in gebruik neemt, hoe minder hij zal schrikken.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:38

Mijn paard heeft totaal geen last van harde wind, ritselende bosjes en bomen (deze staan om de bak)
Tuurlijk is hij wat kijkeriger, maar het is denk ik toch veel opvoeding en een kwestie van bezighouden tijdens het rijden!

Mijn tip voor je bij het rijden met wind: mocht ie afgeleid worden, draai een paar keer een kleine volte en rij daarbij lekker overdreven stelling. Word t paardje en los van, en je vraagt zn aandacht dus zal die minder op de wind letten !

Amberr09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:37

Inderdaad vooral actief houden, zodat ie zijn aandacht bij jou moet houden.
En zelf ook vooral ontspannen blijven en niet krampachtig gaan zitten, dat wil ik nog wel eens doen haha, dat werkt alleen maar averechts natuurlijk ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:41

Misschien kun je vooraf longeren, is hij rustig weet je dat het met rijden ook moet kunnen en als hij wild is kun je hem misschien wat rustiger krijgen door de beweging.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 22:28

bedankt voor de tips :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:29

Lekker bezighouden. Schrikt hij van de wind? Maak daar gebruik van, laat hem eeb paar rondjes galopperen (als hij in galop zit) en rij een paar oefeningen.
Verder veel gaan oefenen met o.a. longeren. Kies juist die momenten uit dat het gaat waaien, hou hem zoveel mogelijk bezig en laat hem op jou letten. Jij bent de baas over hem, niet hij over jou.
Zijn er klapperende dingen in de bak (schrikdraad bijv.)? Ook daar kunnen ze snel van schrikken (mijn paard schiet er direct vandoor). Zorg ervoor dat het klapperende weggehaald wordt. Soms zijn ze nieuwsgierig naar dat wat er klapperd, laat ze ernaar kijken en snuffelen. Meestal pakt dat goed uit.
En als het écht niet gaat, stap dan van je paard af. Loop zelf voorop en laat zien dat wind het niets doet.
Woon je bij de kust? Laat hem lekker door de zee (of een meertje) stappen en laat de wind door zn manen gaan. Geef hem het gevoel dat wind hem niets doet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:28

Wij rijden onze paarden, die altijd buiten staan (7 x 24 uur) altijd onder alle weersomstandigheden zolang het veilig is en de ondergrond het toelaat.
Alleen echte harde wind dan laten we ze staan. Ze zijn dan zo verschrikkelijk spits en rillerig dat ik het zelf niet fijn vind en ik wil ook niet er af vallen. Daarnaast rijden wij altijd buiten op de wei of over de velden en dan al die takken die omlaag komen vinden de paarden helemaal niet fijn en daarom ik ook niet.
Onweer vind ik dan niet erg net als harde regen want daar reageren de paarden helemaal niet op. Dan rijden we gewoon rustig maar voorwaarts de kortste weg naar huis.
Als het hard waait brengen we zelfs ML (= manlief) en ik de paarden samen naar de wei terwijl ik in principe normaal altijd alleen met twee tegelijk ga. Ze schieten vaak toch even weg ondanks dat wij relax blijven en om ze moeten lachen. We vinden dat gewoon veiliger omdat we de weg over gaan.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:43

en schrik training helpt dat goed ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:52

charellelove schreef:
en schrik training helpt dat goed ?

Dat betwijfel ik. Kijk je kunt als paard al niet te rijden is met een beetje wind daarmee gaan oefenen. Desnoods lessen in de buiten bak zonder dat je extra schriktraining erbij doet.

Als ik kijk naar die twee van ons dat zijn zo'n fijne bevestigde paarden onder vrijwel alle omstandigheden behalve als het echt goed waait/ stormt.
Veel vinden ze dan eng en ze krijgen dan veel meer ruimte, zodat ze kunnen vluchten als er iets om gaat. Meestal willen ze dan ook niet in de stal staan (net als met onweer). Als het onrustige gedrag te gek wordt ('s nachts hebben ze pech) dan kruip ik even bij ze in de paddock voor een groeps knuffel totdat ze weer wat rustiger zijn geworden.

Wat ik wil schrijven is dat er denk ik ook grenzen zijn van wat je kunt trainen. Maar als je paard al bij windkracht 4 of 5 over de mik gaat, tja dat is natuurlijk niet goed. Dan gewoon de paarden veel buiten laten, op de wei gooien als de omstandigheden wat minder goed zijn. Ze zijn niet van suiker. Het is gewoon een kwestie van gewenning en paarden die altijd binnen staan die zijn natuurlijk nergens aan gewend.

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:09

Ons paard vond dit soms ook eng. Dit zijn we gewoon blijven oefenen door toch buiten te rijden. Vooral de ritselende heg was een groot probleem. Dit hebben we opgelost door aan de andere kant van de bak te rijden en met voltes toch steeds dichter bij de heg te rijden. Af en toe nog een sprong maar dit had gewoon een aantal weken nodig!

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 01:20

Lekker veel overgangen rijden. Probeer net zoals altijd te rijden lekker ontspannen alsof of niks aan de hand is

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:51

misschien kun je 'm als het zo hard waait eerst longeren of iets anders met m buiten doen? Of hem juist op die periodes op de wei zetten of losgooien in de bak zodat hij er 'gewend' aan raakt?
Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik rij dan gewoon binnen :')

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 05:25

Op wedstrijd gebruik ik met slecht weer wel eens bach rescue. Dit wil soms wel eens werken. Maar zoals gezegd, het blijven vlucht dieren. Het beste is om ze gewoon lekker aan het werk te zetten en oefeningen te doen waar ze hun koppie bij nodig hebben.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:13

Ik heb met mijn vorige paard op zulke momenten "leuke" dingen gedaan. Wandelen en grazen en dat steeds iets uitgebouwd. Later kwam daar logeren bij en als beloning aan de hand grazen. Later even longeren en dan toch even rijden al was het 5 minuten. Positief blijven. En ik weet niet hoe de oren van jou paard zijn qua haar. Maar de pluimen heb ik er gewoon in laten zitten voor bescherming