pony gaat veel te hard in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

pony gaat veel te hard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:57

Hoi, ik rijd op de manege vaak op Annabel. elke week in de les. Maar haar probleem is dat ze in galop heeeel hard gaat, (ze is echt super sterk) en dan houd ik haar heel erg tegen.
ik heb de blaren nog op mijn handen staan, wat ik zelf ook echt niet vind kunnen maar als je haar niet tegen houd spaced ze hem helemaal. Ik rijd haar nu 2 keer per week.
Iemand nog tips hoe ik haar rustig kan houden? want in stap en draf is ze heel relaxd.

biggirl

Re: pony gaat veel te hard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:20

hoe zit jij zelf in galop .
trekken aan de teugel is niet de oplossing
probeer eens op zit te gaan rijden ? diep en zwaar gaan zitten en naar achter zitten ...

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:21

Waar ik over struikel is dat 'blaren op de handen' stukje, wat dus een signaal geeft dat je flink trekt in de mond. In deze optiek zou ik dus als eerste zeggen dat je los moet laten, niet letterlijk, maar als je aanspringt, probeer dan niet in de mond te zitten. Is er anders de mogelijkheid te longeren voor de les? Verder eigenlijk de basic dingetjes, diep zitten, naar achteren etc.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:22

Niet teveel tegenhouden, dan krijg je alleen maar tegenreactie en zal ze alleen maar sneller gaan... Inderdaad op je zit proberen terug te rijden, goed achterover zitten en diep in het zadel. En anders op een (kleine) volte sturen tot ze op het juiste tempo zit.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:22

Op de volte zetten en eventueel kleiner maken, als ze dan rustiger galoppeert, weer hoefslag volgen. Weer te hard, meteen weer op de volte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:24

Je betaalt om les te krijgen, dus ik zou dat voorleggen aan je instructrice :)

Voorkom vooral dat ze snelheid kan maken; voltes openen en sluiten bijvoorbeeld. Dus zorg dat ze in galop ook moet blijven nadenken ipv alleen maar kan racen.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:28

Ik zou als eerste van voor niet tegenhouden, dus in plaats daarvan juist los durven laten. Op de volte zetten en klinkt gek, maar benen dr aan. Zet haar maar aan het werk. Jij moet het van haar gaan overnemen.

churity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:29

Doet ze dit bij verschillende ruiters? Anders gelijk even zeggen dat ze het zadel (of het lichaam) moeten checken, heel herkenbaar. Het zal vast niet zomaar zijn dat die pony elke keer hard galoppeerd. Als het daar niet aan ligt, voltes rijden en zorgen dat je niet blijft trekken. Vraag het na aan je instructrice die is er juist om het voor je uit te leggen. Veel succes :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:31

Hoe oud is de pony? Kan zijn dat de balans in galop niet goed is. Doet ze het ook aan de longe?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:35

Ze is 12 jaar. Maar als ik haar los laat dan spaced ze hem helemaal. Daar komen nare ongelukken van.... Misschien is dit iets: Ze is vroeger top spring pony geweest in de sport. Met springen word ze helemaal druk enzo. net als in galop.

Mijn instructrice zegt altijd tegen mij: vasthouden en weer ontspannen en dat de hele tijd door

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:43

Hou je je benen er goed tegen aan? Vaak zie je dat mensen hun benen af gaan steken, waardoor de kleinste aanraking zorgt voor een reactie naar voor.
maar, niet gaan knijpen met je knieën!
Volgende keer dus proberen zwaar te zitten, achterover, benen er aan, en niet trekken ! Ophouding, los. En probeer los te laten als je voelt dat ze ontspant of iets lAngzamer gaat, doet ze dit niet, na 3 seconden loslaten, en opnieuw.
Ophouding is trouwens niet zo hard trekken dat de blaren op je vingers komen :n

EvaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:45

zelf loslaten... gooi de teugels maar los, zelf ontspannen gaan zitten en laat maar uitrazen... kunnen de unstructeurs/instructrices op de manege je niet helpen met dit probleem?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:49

Loslaten is echt geen optie. dan lig ik op de grond en annabel (de pony) misschien ook wel en ik breng de andere ruiters in gevaar....

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:49

kneepje en weer loslaten, en niet naar voren zitten en aan de teugels trekken. Als je trekt gaat Annabel waarschijnlijk sneller. Dus gewoon rechtop in het zadel zitten en dan kneepje en los.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:51

Snap je wat er word bedoeld met loslaten? Niet de teugels losgooien, maar iets langer laten worden, zodat je nog licht contact hebt met de mond.
Heb je geen filmpje van de pony in galop?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:52

Lekkere manegepony. Doet hij de andere ruiters ook zo?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:53

ja bij iedereen. maar ondanks is ze ook heel geliefd <3

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:59

Met deze pony is niet een trucje te noemen om dit zo maar eens heel snel te gaan oplossen, om dit weer goed te krijgen is er een pak werk nodig, heel veel training en dan zie je na een maand training een heel ander paard.
Maar zo'n training is niet iets dat jij zo eens tijdens de lesjes door kan gaan doen.
Dus er is maar één oplossing voor jou en dat is kies een andere rijpony.
Je zegt zelf dat loslaten geen optie is, en tjaaaa eigenlijk is dat de enige goede tip loslaten en van die teugels afblijven, maar zoals reeds eerder gezegd er zijn nog tal van andere dingen die moeten getraind worden om dit paardje zacht en meewerkend te krijgen.
De tip die je krijgt tijdens jouw lessen is maar heel basic en helpt jou duidelijk niet verder, ik noem het zelfs geen les dit is gewoon rondjes rijden, hier los je dit echt niet mee op.
succes verder, ik geef jou de raad zoek goede instructie.

indegoofy schreef:
Loslaten is echt geen optie. dan lig ik op de grond en annabel (de pony) misschien ook wel en ik breng de andere ruiters in gevaar....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:05

Zoek een goede manege met fatsoenlijk afgerichte pony's om te leren rijden. Of vraag eens aan de instructeur of hij/ zij even voor wil doen wat je moet doen als de lony zo reageert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:49

Dit is "gewoon" een kwestie van het juist opleiden van het paard. En dat is geen taak van de manegeruiter, maar een taak van de manege, die aan de manegeruiters uit hoort te leggen hoe ze de juiste hulpen geven aan het paard. Als de manegeruiters dat niet voor elkaar krijgen, dan schiet of de instructie te kort, of het paard is niet geschikt. In beide gevallen ben ik voorstander van het achterwege laten van de galop. Blijkbaar is het wel een fijne pony voor stap en draf. Galop werkt niet, doe dat dan ook niet. Of is het bij andere ruiters geen probleem en ben je de enige waarbij het mis gaat?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 07:34

Bij iedereen gaat ze te hard.
maar om het geen goede manegepony te noemen? Van alleen brave pony's leer je echt niet alles hoor

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:38

ja maar als jij blaren op je handen krijgt door een manege pony vind ik wel beetje ver gaan hoor,zal wel aan mij liggen ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:46

indegoofy schreef:
Bij iedereen gaat ze te hard.
maar om het geen goede manegepony te noemen? Van alleen brave pony's leer je echt niet alles hoor

Een goede manegepony is een pony die beginners het idee geeft al heel wat te kunnen, eentje die een beetje kan rijden het idee er nog lang niet te zijn, en iemand die echt kan rijden dat er nog veel meer mogelijk is.

Een pony die niet te houden is (gevaarlijk in galop) bij alle ruiters, is geen geschikte manegepony (punt). Het is niet aan jou, maar aan de manege eigenaren/instructeurs om deze pony verder op te leiden. Tot die tijd niet mee galopperen, het paard is daarin immers niet te houden, en kan je dus ook niet aangeven wanneer je het wel goed doet, het doet dit immers bij alle ruiters. Je hebt dus niets van deze pony te leren op het gebied van galop.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:33

probeer veel voltes te maken zodat ze niet hard kan dan vind ze het als het goed is snel niks meer aan om zo hard te gaan.

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:11

Inderdaad juist niet tegenhouden, dat werkt meestal averechts. Hand naar voren en been eraan is iets wat ik zou doen, al zal je per paard moeten voelen hoe de reactie is. Als je in de les rijdt zou ik het inderdaad aan je instructeur voorleggen. Succes!