Mijn pony is nooit heel erg voorwaards geweest, soms had ik het gevoel dat ik hem vooruit moest duwen

Hier zijn we de afgelopen tijd heel erg mee aan het werk geweest. We zijn veel bezig geweest met overgangen etc. om er voor te zorgen dat hij voorwaardser werd.
Nu laatste maanden hebben we het goed voor elkaar en loopt hij ook lekker door zonder dat ik het gevoel heb dat ik lopende band aan het aandrijven ben. ik hoef alleen nog maar aan te drijven met overgangen

Aangezien hij wel wat spieren mag kweken wil ik nu aan de slag gaan met het aan de teugel lopen. Toen ik hier rustig aan mee wou gaan beginnen liepen we al een beetje vast.
Op het moment dat ik van hem vraag om aan de teugel te lopen zet hij de handrem erop. in stap gaat hij dan vervolgens nog wel aan de teugel lopen, maar in draf en galop gaat hij flink tegenstribbelen. ik ben helemaal niet van het aan de teugel trekken of dwingen, dus op die manier wil ik het sowieso niet oplossen.
Star heeft niet een al te beste bouw, mogelijk dat het daarom ook wat moeilijker voor hem is?
Ook is hij niet de jongste meer, hij is al ongeveer 9 jaar van mij, en nu rond de 18/19 jaar, ik wil hem dus niet trainen in een sport pony.

Ik heb 2 filmpjes om een beetje te verduidelijken wat ik bedoel.
het 1e filmpje is van ongeveer 3 jaar geleden, toen zijn we ongeveer begonnen met het voorwaards
rijden
het 2e filmpje is van vandaag, hij is niet heel erg helder, maar je ziet met momenten wel dat hij de handrem erop zet en gaat tegenstribbelen. de momenten dat hij wel voorwaards is zijn de momenten dat ik niks van hem vraag.
Mijn houding is zeker niet perfect, hier ben ik ook hard mee aan het werk.
Dus ik zou het fijn vinden als jullie wel een beetje lief kunnen blijven.