Jeske komt moeilijk in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Jeske komt moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:41

Ik rijd wel eens op Jeske, en ga meedoen met haar aan ruiters got talent.
Nu is mijn vraag hoe ik haar mooi in galop krijg.

Het probleem is een beetje dat ze in snelle draf gaat en dan best sterk is, ze is dan lastig weer relaxed te krijgen en op de hoefslag.
Voltes in het midden zijn niet echt het grote probleem trouwens.
Ze gaat in harde draf, maar als ze eenmaal gaat zit ze maar in halve galop en ik vind het lastig om echte galop lang vol te houden, want dan moet ik zo hard slaan en schoppen.
Bij anderen doet ze het iets beter, help?!

kelseyc

Re: Jeske komt moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:42

les nemen, oefenen, privéles?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:43

kelseyclover schreef:
les nemen, oefenen, privéles?

Ik rijd 1x per week op de manege, soms op Jeske.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:44

Ik zou vooral kilometers maken dus veel oefenen. Ook op andere paarden/pony's. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:45

Cas123 schreef:
Ik zou vooral kilometers maken dus veel oefenen. Ook op andere paarden/pony's. :)

Op andere pony's gaat het altijd goed.
Jeske alleen niet ;)
Bedankt, ik moet maar doorzetten, maar als ik een proefje doe met ruiters got talent op muziek, heb ik dus geen tijd.

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:46

inderdaad oefenen .. maar misschien heb ik 1 tipje :D
Met mijn pony kwam ik eerst ook moeilijk in galop .. nu gaat het haast vanzelf :)
Ga even bijlangs of je alle hulpen wel ( goed genoeg ) geeft .

Ik moet bijvoorbeeld heel goed mijn buitenbeen naar achteren leggen.
( denk ook aan dat je misschien je handen te veel vasthoud of meer achterover zit of iets dergelijks ?? )

Ik kan het natuurlijk niet weten , maar misschien is het wel zoiets simpels als dit ;)
Succes +:)+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:48

LisaXLoll schreef:
inderdaad oefenen .. maar misschien heb ik 1 tipje :D
Met mijn pony kwam ik eerst ook moeilijk in galop .. nu gaat het haast vanzelf :)
Ga even bijlangs of je alle hulpen wel ( goed genoeg ) geeft .

Ik moet bijvoorbeeld heel goed mijn buitenbeen naar achteren leggen.
( denk ook aan dat je misschien je handen te veel vasthoud of meer achterover zit of iets dergelijks ?? )

Ik kan het natuurlijk niet weten , maar misschien is het wel zoiets simpels als dit ;)
Succes +:)+

Mijn buitenbeen is inderdaad iets waar ik best moeite mee heb, omdat Justin makkelijk de galop in gaat, met de fijnste hulpen en zonder been naar achter.
Ik zit mooi rechtop, word me vaak gezegd.
Handen heb ik redelijk zitten volgens mij, ik houd contact maar zorg dat ik het paard zijn of haar ruimte geef.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:53

Duidelijk doorzitten voor de hoek, buitenbeen duidelijk naar achteren, binnenbeen op de singel en been geven. Als je geen reactie krijgt mag je best een tikje met je zweep geven, achter je been bijvoorbeeld. Dan weet hij: 'O, ik moet opletten', misschien luisterd hij daarna beter :).
Of je vraagt aan je lesgever (neem aan dat je die hebt) om tips, die kent de pony waarschijnlijk best goed.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:54

deksel schreef:
Duidelijk doorzitten voor de hoek, buitenbeen duidelijk naar achteren, binnenbeen op de singel en been geven. Als je geen reactie krijgt mag je best een tikje met je zweep geven, achter je been bijvoorbeeld. Dan weet hij: 'O, ik moet opletten', misschien luisterd hij daarna beter :).
Of je vraagt aan je lesgever (neem aan dat je die hebt) om tips, die kent de pony waarschijnlijk best goed.

Heel erg bedankt :j

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:01

[/quote]
Mijn buitenbeen is inderdaad iets waar ik best moeite mee heb, omdat Justin makkelijk de galop in gaat, met de fijnste hulpen en zonder been naar achter.
Ik zit mooi rechtop, word me vaak gezegd.
Handen heb ik redelijk zitten volgens mij, ik houd contact maar zorg dat ik het paard zijn of haar ruimte geef.[/quote]

Dan denk ik dat het gewoon het buitenbeen is ( voornamelijk ). ik reed altijd een paard die ook met de kleinste hulpen deed wat er gevraagd werd. en nu rijd ik een haffie die compleet anders is , en die echt die buitenbeen nodig heeft.

deksel schreef:

En dit dus :j

Succes in ieder geval :D

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:06

Zorgen dat ze in de galop blijft en dat ze goed aan je been is en als je voelt dat ze er uit valt snel been geven als ze er dan toch uitvalt, weer been geven en een tik met de zweep

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:07

Daisy_Izzy schreef:
Zorgen dat ze in de galop blijft en dat ze goed aan je been is en als je voelt dat ze er uit valt snel been geven als ze er dan toch uitvalt, weer been geven en een tik met de zweep

Waarom een tik met de zweep??

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:10

maralyn schreef:
Daisy_Izzy schreef:

Omdat een paard moet weten wanneer het moet werken, en niet moet sukkelen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:15

maralyn schreef:
Daisy_Izzy schreef:

Als je een paard als maar been blijft geven wordt hij op den duur 'dood'aan het been. Dat houdt in dat hij geen reactie meer geeft op het been.
Als een paard niet reageert op het been mag je best een tikje geven. Liever een tikje dan 10x been geven :)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:15

Bij een manegepaard, of eigenlijk bij ieder paard, is het belangrijk dat je in de eerste vijf minuten meteen laat zien wat voor ruiter je bent. Eigenlijk is die vijfde minuut al te laat, het moet meteen duidelijk zijn. Ik werd wel eens op "slome pony's" gezet (tussen aanhalingstekens omdat ik het niet eens ben met die term). Gewoon bij het warm rijden al duidelijk maken dat ze moet reageren op de druk van je kuiten. Daar hoeft geen schop of zweepslag aan toe te komen. Als je zorgt dat er de eerste minuten flink doorgestapt wordt, heb je een paard dat de rest van het uur goed aan het been is. Een probleem met het blijven galopperen moet je dus niet pas in de galop op gaan lossen, maar al veel eerder, bij de eerste kennismaking in de eerste gang die je rijdt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:15

Waarom een tik met de zweep??[/quote]
Als je een paard als maar been blijft geven wordt hij op den duur 'dood'aan het been. Dat houdt in dat hij geen reactie meer geeft op het been.
Als een paard niet reageert op het been mag je best een tikje geven. Liever een tikje dan 10x been geven :)
preeeeeeeeecies!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:21

Daisy_Izzy schreef:
Omdat een paard moet weten wanneer het moet werken, en niet moet sukkelen.

Sorry, maar dat los je niet op met een zweep, maar met consequent rijden.

Als ik zo lees, heeft je paard moeite met aangalopperen en daar in blijven.
Is dat erg?
Nee...

Sommige paarden hebben enorm veel moeite met de galop.

Wat je dan moet doen, is het eerst aanleren op de grond, met de juiste hulpen, zowel stemhulp als ondersteuninghulp.

Een zweep hoor je niet te gebruiken als strafmiddel, omdat hij maar moet werken.
Nee, een zweep is een verduidelijking van een hulp.

Een paard met balansproblemen, heeft vaak moeite met de galop.
Is dit erg?
Nee...
Maar als je een paard afstraft, omdat hij uit galop valt, omdat hij het zo moeilijk vind, maak je de galop niet motiverender.

Ik heb liever een kort maar krachtige aanpak.
Aan galopperen, een paar passen, terug in draf, en volledig uit je dak gaan met aaien en belonen.
Je moedigt zijn goede gedrag aan!

Ook in draf, laat je hem een paar passen RUIMER lopen, dit door je kuiten iets aan te spannen en je liezen iets op te trekken, dat je een paar mm, niet meer dan dat, uit het zadel komt.
De reactie op je lichtste hulp voluit belonen!

Als jij een niet traint voor een marathon, maar wel ineens 5 km moet lopen, gaan we jou ook niet slaan toch?
Nee.. dan is aanmoediging juist fijn!

Ik vind dat mensen erg kortzichtig kunnen zijn... :brr: