Oefeningen beginners

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

Oefeningen beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 10:13

ik geef een beginnertje van 7 jaar les sinds ongeveer een maand, weten jullie leuke oefeningen? graag zo snel mogelijk antwoorden

PanamaD

Re: Oefeningen beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:18

Basis dressuur, voltes, gebroken lijnen etc. Afwisselen met bijvoorbeeld zitles, aan de longe beetje gymmen/voltige. wat balkjes neer leggen voor erover heen of om erdoor te sturen. Buitenritje met jou ernaast aan het touw.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:32

Zitlessen zijn erg belangrijk met die kleintjes, dus lekker aan de longe 'rondje rond de wereld' 'molenaars armen' 'zwengelbenen', teugels in de knoop, armen wijd en puur op benen rijden, aan de longe en Dan blinddoek Om, helpt met het 'gevoel' voor zitten. en leren waar de letters van de bak zitten (waar is A, rij naar C, stop bij K ), als ze dat eenmaal doorheeft kan je beginnen met figuren oefenen :j
balkjes draven, overgangen maken, en vooral spelenderwijs leren!! Nu het zomer is, bekertje water vasthouden en naar de overkant van de bak brengen, kijken hoe stil je kan zitten :p 'egg and spoon' race op je paard, zonder zadel rijden, en zo voort en zo verder :)
veel plezier!!

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:52

Ik weet niet hoever hij/zij al is, maar bijvoorbeeld voltes en dan steeds kleiner/groter maken, pasjes wijken, balkjes draven en dat uitbreiden tot lage kruisjes springen, veel overgangen, zonder beugels om de houding te verbeteren, bosritjes, op verschillende pony's laten rijden om ook op andere soort pony's ervaring op te doen (als daar de mogelijkheid voor is), etc.
Veel succes! :j

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:53

slalommen om pionnen om beter te leren sturen.

RebelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:15

Zonder beugels is vaak voor de kleintjes wat lastig, zeker als ze net beginnen. Ze krijgen dan eindelijk het lichtrijden door en om dan weer op je billen te blijven zitten maakt het voor veel wat verwarrend.

Ik geef ook veel kleintjes les. Begin de eerste les altijd met stappen en achterstevoren zitten en zulke dingen, beetje draven. In stap oefen ik ook het lichtrijden al, dit omdat veel kleintjes het staan wat moeilijk vinden omdat ze dan hun benen helemaal naar voor gaan steken en moeilijk omhoog komen. Als dat lukt hebben ze meestal in 1 les het lichtrijden door. Als ze het lichtrijden wat onder de knie hebben dan ga ik vaak aan de longeerlijn zonder handen rijden e.d. Overigens wissel ik mijn lessen altijd wat af, meestal de helft lichtrijden oefenen en de helft sturen en aandrijven oefenen in stap. Ik ga regelmatig een rondje buiten wandelen met ze of dus zonder handen rijden, slalommen, balkjes stappen, rondje om de wereld, een beetje de standaard dingen maar dan wel met wat (leerzame paarden-)grapjes tussendoor.
Bij mij blijft het het belangrijkst dat ze paardrijden leuk vinden, er wordt veel geld voor de lessen betaald en het is een hobby dus plezier staat bovenaan!

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:12

Inderdaad eerst werken op en ietwat degelijke zit. Vanaf dat ze zelfstandig rijden heel veel hoefslagfiguren desnoods in stap zodat ze alle verschillende figuren leren kennen. Maar vooral ook veel afwisseling en leuken dingen, ze moeten het fijn blijven vinden en kunnen zich nog niet lang concentreren. Ook zou ik voor en na het rijden veel belang hechten aan de omgang met het paard.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:43

Het is ook leuk en leerzaam om de pony aan de longe te doen en zonder zadel (met alleen een dekje en voltigesingel is wat makkelijker, heeft het kind ook grip aan de singel als het nodig is) het kind te laten rijden. Dan krijgt het kind wat meer evenwicht en leer je dat je niet je steun bij de teugels moet zoeken maar bij je houding (:

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:50

Vergeet zeker ook niet om het grondwerken er ook bij te betrekken, persoonlijk geef ik tijdens het lessen er altijd erg veel aandacht aan.
Ook hoe paarden leven, hoe ze denken, hoe en welke reacties je kan verwachten van een paard, hoe te reageren op allerlei mogelijke situaties, beetje schriktraining , ...... en vooral ook houding en zit maar wel vanuit ontspanning en loslaten, .....