Zonder beugels is vaak voor de kleintjes wat lastig, zeker als ze net beginnen. Ze krijgen dan eindelijk het lichtrijden door en om dan weer op je billen te blijven zitten maakt het voor veel wat verwarrend.
Ik geef ook veel kleintjes les. Begin de eerste les altijd met stappen en achterstevoren zitten en zulke dingen, beetje draven. In stap oefen ik ook het lichtrijden al, dit omdat veel kleintjes het staan wat moeilijk vinden omdat ze dan hun benen helemaal naar voor gaan steken en moeilijk omhoog komen. Als dat lukt hebben ze meestal in 1 les het lichtrijden door. Als ze het lichtrijden wat onder de knie hebben dan ga ik vaak aan de longeerlijn zonder handen rijden e.d. Overigens wissel ik mijn lessen altijd wat af, meestal de helft lichtrijden oefenen en de helft sturen en aandrijven oefenen in stap. Ik ga regelmatig een rondje buiten wandelen met ze of dus zonder handen rijden, slalommen, balkjes stappen, rondje om de wereld, een beetje de standaard dingen maar dan wel met wat (leerzame paarden-)grapjes tussendoor.
Bij mij blijft het het belangrijkst dat ze paardrijden leuk vinden, er wordt veel geld voor de lessen betaald en het is een hobby dus plezier staat bovenaan!