Goed nageeflijk vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Goed nageeflijk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:03

Ja sorry weer een vraag...
Hoi allemaal,
ik heb een vraagje waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.

Ik rijd een Arabo-Fries genaamd Youri hij is 8 jaar en wordt gereden door mij en een paar andere lesklanten op de stal.

Nu moet ik het paard van mijn instructrice nageeflijk vragen door eerst links en dan recht kneepjes te geven, nu heb ik begrepen dat dit zagen heet en absoluut NIET de goede manier is. Het paard is dus zo ingereden en doorgereden, het is er dus lastig uit te halen maar ik wil er echt mijn best voor doen. Ook omdat ik weet dat het mij verpest, maar ook het paard pijn heeft.
Ik ben al een tijdje bezig geweest om het er uit te halen, maar het is erg lastig. Voordat ik hem ging rijden werd hij door de andere lesklanten gereden. En die moesten/deden dit (doen):
- Op de volte rijden. Hierdoor had hij bijna geen balans en kon je niet eens normaal van hand veranderen zonder dat hij slingerde.
- Hoofd zo ver omhoog dat hij zijn rug wegdrukt.
-Nooit wijken of een andere zijgang rijden. Hierdoor kent hij nog geen zijgangen en daar zijn we nu mee bezig, maar ik wil eerst de nageeflijkheid oplossen.

Ik wil dit heel graag weg hebben en ben boos op mezelf dat ik alleen maar aan mezelf denk en dat de schuld bij het paard ligt en niet bij mij. Ik voel me echt heel slecht hierdoor.

Nu moeten jullie dit wel goed lezen:
-Ik hoef geen gemene opmerkingen over het zagen, het is de manier van mijn instructrice en ik wist niet dat het zo slecht was en ik wil het zelf graag oplossen.
- Ik kan niet weg bij mijn instructrice, dit of anders naar de manege waar ik niks leer.

Nu wil ik graag weten of jullie hier nog goede oplossingen voor hebben en of jullie weten hoe ik dit zo makkelijk en goed mogelijk aan kan pakken?!

Bedankt voor het lezen!

melissapupa

Re: Goed nageeflijk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:06

overgangen, figuren en van links naar rechts.
bij reactie op been of teugels: ontspan.
lang losrijden qua tijd en halflang qua teugellengte

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:08

melissapupa schreef:
overgangen, figuren en van links naar rechts.
bij reactie op been of teugels: ontspan.
lang losrijden qua tijd en halflang qua teugellengte

Dankjewel voor je snelle reactie! :o

Kun je ook uitleggen waarom ik zo moet rijden, ik denk dat ik het wel snap. Maar misschien is dat wat handiger. :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:34

Tussen kneepjes in de teugel en zagen zit wel een heel groot verschil! Zagen doe je door echt je armen van links naar rechts te bewegen Dus ik denk niet dat je echt aan het zagen bent (kan het vanaf hier niet zien natuurlijk)

Vraag aan de instructie of ze eens naast je wil lopen om het je zo te laten voelen wat te doen en wat te voelen

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:39

Dat is niet helemaal waar, dresjoepie. Paarden zijn hartstikke gevoelig in hun mond, en het voelt niet bepaald lekker voor hen als het bit de hele tijd van links naar rechts gaat, of je dat nou zachtjes of hard doet. Ik vind het hartstikke goed van TS dat ze daar niet mee door wil.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:43

dresjoepie.

het bit hoor je zo stil mogelijk in de mond te laten liggen..
alles dat je vraagt met de teugel verplaatst het bit in de mond..

om en om kneepjes is dus zagen.. of je dit nu heel groot doet met armen van links naar rechts (daar heb ik nog nooit van gehoord).. of wat sommigen zo leuk 'spelen' met de teugels noemen, of kneepjes. je beweegt het bit van links naar rechts naar de mond, je maakt dus een zaagbeweging hoe klein ook..

nageeflijkheid is het cadeautje dat je van je paard krijgt.. je rijd hem van achter naar voren, hij laat zijn rug los en laat het hoofd zakken = nageven.. en hoe stiller je hand, hoe vlotter hij je hand met zijn mond zal opzoeken (dus niet, jij rotzooid in de mond van je paard, maar je paard zoekt met zijn mond jouw stille hand op) = aanleuning.

neem eens een pen en bind er een touwtje in..
hang de pen in je mond en geef de uiteinde van dat touwtje nu aan je familie.. vraag dan maar eens of ze kneepjes willen gaan geven, tewijl jij contact houdt met je mond op de pen (want dat is wat je wilt, niet dat je paard eronder gaat duiken). kijk eens hoe lang het duurt voor je last van je mond hoeken krijgt en of je tong lekker aanvoelt als de pen steeds kantelt door de ongelijke druk.. De mond van je paard is gevoeliger dan de jouwe.. ik denk niet dat je dan nog 'kneepjes' gaat geven.. Dat zorgt er namelijk voor dat je paard zich op zal krullen om je hand te ontwijken.. en je wilt juist dat hij rustig aan je hand is.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-06-15 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NadineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:45

Wat goed dat je hier niet mee verder wil!
Is het misschien een optie om bij een andere instructrice te gaan lessen op de manege.
Ik zou vooral veel overgangen gaan rijden, en veel figuren zoals achtjes, slangenvoltes en gewone voltes met stelling. Zo wordt hij actief aan het been en soepel in het lichaam en dan gaat hij vanzelf je hand opzoeken.
Succes! :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:45

NaGEEFelijk de naam zegt het al hoe stiller jij in de hand bemt dus hoe ontspanner hij er is en dan gaat hij nageven

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:56

elenaMM77 schreef:
dresjoepie.

het bit hoor je zo stil mogelijk in de mond te laten liggen..
alles dat je vraagt met de teugel verplaatst het bit in de mond..

om en om kneepjes is dus zagen.. of je dit nu heel groot doet met armen van links naar rechts (daar heb ik nog nooit van gehoord).. of wat sommigen zo leuk 'spelen' met de teugels noemen, of kneepjes. je beweegt het bit van links naar rechts naar de mond, je maakt dus een zaagbeweging hoe klein ook..

nageeflijkheid is het cadeautje dat je van je paard krijgt.. je rijd hem van achter naar voren, hij laat zijn rug los en laat het hoofd zakken = nageven.. en hoe stiller je hand, hoe vlotter hij je hand met zijn mond zal opzoeken (dus niet, jij rotzooid in de mond van je paard, maar je paard zoekt met zijn mond jouw stille hand op) = aanleuning.

neem eens een pen en bind er een touwtje in..
hang de pen in je mond en geef de uiteinde van dat touwtje nu aan je familie.. vraag dan maar eens of ze kneepjes willen gaan geven, tewijl jij contact houdt met je mond op de pen (want dat is wat je wilt, niet dat je paard eronder gaat duiken). kijk eens hoe lang het duurt voor je last van je mond hoeken krijgt en of je tong lekker aanvoelt als de pen steeds kantelt door de ongelijke druk.. De mond van je paard is gevoeliger dan de jouwe.. ik denk niet dat je dan nog 'kneepjes' gaat geven.. Dat zorgt er namelijk voor dat je paard zich op zal krullen om je hand te ontwijken.. en je wilt juist dat hij rustig aan je hand is.

Dan hoor je het helaas voor de eerste keer, ik wilde eigenlijk neerzetten armen bewegen van links naar rechts, dus echt trekken. Dat deed ik op de vorige pony dus en ik ben daar niet meer op gaan zitten, ik wilde bijna stoppen met paardrijden en dat is bijna niet mogelijk bij mij als je kijkt hoe erg graag ik dit wil. Maar nu ik op dat nieuwe paard zit gaat het beter in het begin was het echt bewegen met mijn armen, maar toen ik het echt niet meer wilde en ik er echt gek van werd in mijn hoofd ben ik kneepjes gaan geven. En iedereen zegt dan op bokt dat ik er meteen mee moet stoppen, maar dat gaat niet, het paard is zo beleerd en ik heb niet zoveel ervaring om dat allemaal op te lossen. Daar heb ik een instructrice voor nodig en zij heeft mij zo nageeflijk leren rijden. Trekken in een paardenmond van links naar rechts...

NadineW schreef:
Wat goed dat je hier niet mee verder wil!
Is het misschien een optie om bij een andere instructrice te gaan lessen op de manege.
Ik zou vooral veel overgangen gaan rijden, en veel figuren zoals achtjes, slangenvoltes en gewone voltes met stelling. Zo wordt hij actief aan het been en soepel in het lichaam en dan gaat hij vanzelf je hand opzoeken.
Succes! :)

Het is geen manege, het is/ meer was een fokstal voor friese paarden. Ze fokken nu nog heel af en toe een veulen, zijn er net weer mee begonnen. Het is ook een pensionstal en ze geven koetsritten en af en toe privéles en menles aan mensen. Ik heb dus 2 keuzes, hier blijven en toch alles veel sneller leren en nageeflijkheid zelf oplossen met hulp van jullie of naar de manege en daar geen aandacht krijgen omdat ik zo stil ben in de les en in 5 jaar leren wat ik hier in 2 maandjes doe.. Ik heb mijn keuze eigenlijk snel gemaakt en dat is hier blijven. Bedankt voor je verder uitleg daar kan ik iets mee gaan doen!

dresjoepie schreef:
Tussen kneepjes in de teugel en zagen zit wel een heel groot verschil! Zagen doe je door echt je armen van links naar rechts te bewegen Dus ik denk niet dat je echt aan het zagen bent (kan het vanaf hier niet zien natuurlijk)

Vraag aan de instructie of ze eens naast je wil lopen om het je zo te laten voelen wat te doen en wat te voelen

lees maar zagen niet kneepjes geven, zoals hierboven staat durfde ik het niet op bokt te zetten, ik wist zeker dat ik heel bokt over me heen zou krijgen. Maar dat boeit me nu niet meer ik wil het gewoon oplossen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:05

gabixcoen schreef:
En iedereen zegt dan op bokt dat ik er meteen mee moet stoppen, maar dat gaat niet, het paard is zo beleerd en ik heb niet zoveel ervaring om dat allemaal op te lossen. Daar heb ik een instructrice voor nodig en zij heeft mij zo nageeflijk leren rijden. Trekken in een paardenmond van links naar rechts..

Wat goed dat je een topic opent! Je bewust zijn van het probleem, is de grootste stap naar een oplossing :j

Waarom zou je niet met het zagen kunnen stoppen? Je schrijft dat het paard nu eenmaal zo beleerd is. Bedoel je daarmee dat hij anders niet nageeflijk gaat lopen? Of kan je je armen niet stil houden? Door het zagen heeft je paard waarschijnlijk een valse knik. Als je zelf wel stopt met zagen en het paard actief voorwaarts rijdt, met veel overgangen en voltes, dan zal het paard vanzelf vanuit ontspanning gaan zakken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:06

Het maakt toch helemaal niet uit dat het paard zo beleerd is. Als jij geen kneepjes geeft zal hij eerst misschien niet ' in de krul ' lopen. Maar dat is toch helemaal niet erg. Houd je handen hewoon stil en ga figuren en overgangen rijden. En dan niet alleen stap, draf galop. Maar juis veel schakelen in tempo in de stap, draf en galop.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 22:11

Jennyxx schreef:
gabixcoen schreef:
En iedereen zegt dan op bokt dat ik er meteen mee moet stoppen, maar dat gaat niet, het paard is zo beleerd en ik heb niet zoveel ervaring om dat allemaal op te lossen. Daar heb ik een instructrice voor nodig en zij heeft mij zo nageeflijk leren rijden. Trekken in een paardenmond van links naar rechts..

Wat goed dat je een topic opent! Je bewust zijn van het probleem, is de grootste stap naar een oplossing :j

Waarom zou je niet met het zagen kunnen stoppen? Je schrijft dat het paard nu eenmaal zo beleerd is. Bedoel je daarmee dat hij anders niet nageeflijk gaat lopen? Of kan je je armen niet stil houden? Door het zagen heeft je paard waarschijnlijk een valse knik. Als je zelf wel stopt met zagen en het paard actief voorwaarts rijdt, met veel overgangen en voltes, dan zal het paard vanzelf vanuit ontspanning gaan zakken.

Sure_lee schreef:
Het maakt toch helemaal niet uit dat het paard zo beleerd is. Als jij geen kneepjes geeft zal hij eerst misschien niet ' in de krul ' lopen. Maar dat is toch helemaal niet erg. Houd je handen hewoon stil en ga figuren en overgangen rijden. En dan niet alleen stap, draf galop. Maar juis veel schakelen in tempo in de stap, draf en galop.

Het paard gaat anders niet 'in de krul ' en drukt zijn rug dan helemaal weg, als ik hem eenmaal rond heb d.m.v. kneepjes hoef ik er ook bijna niet meer aan te zitten af en toe een kneepje in bijv. mijn linkerhand. Daar ben ik al een hele tijd mee bezig geweest, het is zo lastig dat hij zo ingereden is. Want dan is het er moeilijk uit te halen, dat bedoel ik er mee. Als er niks in zijn mond gebeurt denkt hij dat hij niet echt hoeft te werken en ontspant zich dus minder snel dan een paard wat goed ingereden is... Ik probeerde het bij de pony waar ik hier voor op reed en die ging alleen maar rennen en reageerde nergens meer op. Ik wilde ook normaal kunnen lessen en niet alleen hieraan werken. Nu heb ik een iets beter bijpassend paard gevonden en nu wil ik er wel graag wat aan doen! En inderdaad de fout bij jezelf vinden is de grootste stap, ook al heb ik daar nog wel is moeite mee! -O-

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:19

Ho Ho wat een reacties ik heb niet gezegd dat ze zomaar moet gaan zagen Is ook absoluut niet mijn idee van paardrijden! Het enige wat ik heb gezegd is dat er een verschil zit tussen kneepjes en zagen! En nu weten we dus dat het zagen is! En is mijn vraag beantwoordt en het verschil tussen zagen en kneepjes ook weer op gelost!

Kijk eens op de site ruitergevoel daar staan handige tips op voor je Die heel duidelijk omschreven zijn

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:26

Die krul hoort het eindresultaat te zijn - en bij Friezen werkt de bouw ook mee.
Van belang is het voortraject: 'van bekken kantelen, buikspieren actief, bovenlijn bol en achterbenen onder de massa'. (...medische problemen, gedoe met een knellend zadel, slechte hoefverzorging allemaal buiten beschouwing! )

Dat kun je bereiken door overgangen te rijden op zit, houding, gewicht - en bij wijze van spreken met een losse teugel, met name naar een langzamer gang. (In de vrije natuur stoppen paarden regelmatig "op de achterhand", zoiets als de western slidestop.)

En wendingen, voltes etc, waarbij je met een binnenhand naar voor en opzij gaat, "voor je gevoel je eigen binnen been op de grond zet" en je schouders draait/ tordeert ("alsof je schouders de koplampen van een auto zijn, en je draait aan het stuur van je innerlijke auto"). Dit is de manier om stelling en buiging te vragen. Als het dier vervolgens niet over de binnenschouder valt, mag je aannemen dat het dier het binnenachterbeen goed onder de massa zet. (Wegvallen over de buitenschouder kan zijn , dat het binnenachterbeen vooral duwt en niet draagt.)

En door hals strekken. Echt voluit strekken, op de gekste momenten. En elke tien seconden een centimeter, of een halve centimeter, of 2 cm, etc. Voortdurend controleren, of je met je eigen gevende hand en je drijvende kuit de neus van je paard "naar voor kunt duwen". Het bit ligt gewoon lekker stil in de mond en je werkt aan ontspanning en vertrouwen en bekkenkanteling.
En als ik gemeen ben ;) op deze manier kun je goed vriendelijk rijden - en een boel mensen om de tuin leiden. (Je geeft geen kneepjes, maar het ziet er ongeveer hetzelfde uit. Voor het dier een wereld van verschil. )

En ooit reed ik een vreselijke sterrenkijker. Het arme dier had met 3 jaar een zadel aangemeten gekregen - en ;) zowel ik als het betere zadel kwamen pas toen het dier al 10 jaar oud was. In arren moede :o zette ik in draf in de eerste paar minuten ook wel eens gewoon mijn hand er op. (Ik deed gewoon alsof ik een bijzetteugel was ;) .) Cruciaal: bij het allereerste moment van "niet meer trekken" van het paard acuut lange teugel, halsstrekken en belonen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-06-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

orizoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:32

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:32

gabixcoen schreef:
Als er niks in zijn mond gebeurt denkt hij dat hij niet echt hoeft te werken en ontspant zich dus minder snel dan een paard wat goed ingereden is...

En dit is dus al fout.
Een paard gaat nageefelijk lopen als hij goed op de achterhand is, als hij aan de hulpen is en als hij vriendelijk gereden wordt met stille hand en onafhankelijke zit.
Een paard denkt niet aan lui zijn en minder hard werken omdat hij vriendelijker behandeld word...

Je prioriteit moet een happy atlete zijn.
Geen nageefelijk paard.

En ik ben geen z ruiter, maar begin met de achterhand, het reageren op de hulpen en jouw houding.
En vergeet dat nageefelijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:41

Ik zal niet reageren op de tips, maar een vraagje: ik heb begrepen dat het niet jouw paard is? Heb je al met de eigenaars overlegd? Ook al is de methode niet de juiste, zelf zou ik het ook niet fijn vinden als iemand mijn paard zou gaan "heropvoeden" zonder met mij te overleggen.

En het lijkt me moeilijk om te blijven lessen bij een bepaalde instructeur als je de instructies niet wil volgen (tenzij je hierover in discussie kan gaan).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:48

fenijro_tani schreef:
gabixcoen schreef:
Als er niks in zijn mond gebeurt denkt hij dat hij niet echt hoeft te werken en ontspant zich dus minder snel dan een paard wat goed ingereden is...

En dit is dus al fout.
Een paard gaat nageefelijk lopen als hij goed op de achterhand is, als hij aan de hulpen is en als hij vriendelijk gereden wordt met stille hand en onafhankelijke zit.
Een paard denkt niet aan lui zijn en minder hard werken omdat hij vriendelijker behandeld word...

Geen nageefelijk paard.

En ik ben geen z ruiter, maar begin met de achterhand, het reageren op de hulpen en jouw houding.

Nee hoor dat is overdreven. De achterhand eronder komt pas later, wanneer het paard wat meer kan gaan verzamelen. Ook is contact voor veel paarden letterlijk een helpende hand en daar is niks mis mee. Sterker nog, je wílt een goede contactteugel, daardoor kan de rug beter bollen en kan het paard meer op achter komen, omdat niet alle activiteit er voor weer 'uit' gaat.

TS, je hebt een fijne instelling! Lees je eens in in het skala der ausbildung, zal vast het één en ander ophelderen :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:55

Geryon schreef:
gabixcoen schreef:

En dit is dus al fout.

Geen nageefelijk paard.

Nee hoor dat is overdreven. De achterhand eronder komt pas later, wanneer het paard wat meer kan gaan verzamelen. Ook is contact voor veel paarden letterlijk een helpende hand en daar is niks mis mee. Sterker nog, je wílt een goede contactteugel, daardoor kan de rug beter bollen en kan het paard meer op achter komen, omdat niet alle activiteit er voor weer 'uit' gaat.

TS, je hebt een fijne instelling! Lees je eens in in het skala der ausbildung, zal vast het één en ander ophelderen :)[/quote]

Heb ik iets gezegt van een los teugeltje dan?
En je begint niet met nageefelijk en dan pas de achterhand, want via het lopen de achterhand bolt de rug en laat hij eerder los...
Of zie jij dat anders?

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:08

Bovenstaande tips zijn allemaal super! Vooral die van achter naar voor en die ausbilding. Klassieke dressuur zou je ook eens moeten google.

Het is alleen zo jammer dat je instructrice op een andere manier traint dan dat jij voor ogen hebt. Mijn ervaring is dat het kwartje van ALLE bovenstaande tips pas valt zodra je het voelt en iemand wijst je er op dat wat je voelt en doet, dat dat goed is. Dus het is een behoorlijke uitdaging om het alleen te doen!

Wat mij heel erg heeft geholpen is weer helemaal bij de basis te starten, ook met jezelf! Zitles, stuurles, activeren aan het been, terug laten komen op je zit ect. Dus helemaal niks met je teugels doen behalve vast houden op een hele lichte verbinding (dun elastiekje zeg maar). Bij het sturen en terug komen op je zit zelfs eens een paar x oefenen (mits je het paard daarin genoeg vertrouwd) zonder teugel, dus knoop er in en voor je op de hals leggen. Zodra jou houding goed is kun je hem ook met je zit meer begeleiding zodat hij meer gaat dragen ipv stuwen en vanuit daar zal hij eerder aan de voorhand nageven..

Maar wat ik zei: Het is een kwestie van voelen... en dat is de uitdaging.. Dat wat ik nu voel is dat goed?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 23:51

Janneke2 schreef:
Die krul hoort het eindresultaat te zijn - en bij Friezen werkt de bouw ook mee.
Van belang is het voortraject: 'van bekken kantelen, buikspieren actief, bovenlijn bol en achterbenen onder de massa'. (...medische problemen, gedoe met een knellend zadel, slechte hoefverzorging allemaal buiten beschouwing! )

Dat kun je bereiken door overgangen te rijden op zit, houding, gewicht - en bij wijze van spreken met een losse teugel, met name naar een langzamer gang. (In de vrije natuur stoppen paarden regelmatig "op de achterhand", zoiets als de western slidestop.)

En wendingen, voltes etc, waarbij je met een binnenhand naar voor en opzij gaat, "voor je gevoel je eigen binnen been op de grond zet" en je schouders draait/ tordeert ("alsof je schouders de koplampen van een auto zijn, en je draait aan het stuur van je innerlijke auto"). Dit is de manier om stelling en buiging te vragen. Als het dier vervolgens niet over de binnenschouder valt, mag je aannemen dat het dier het binnenachterbeen goed onder de massa zet. (Wegvallen over de buitenschouder kan zijn , dat het binnenachterbeen vooral duwt en niet draagt.)

En door hals strekken. Echt voluit strekken, op de gekste momenten. En elke tien seconden een centimeter, of een halve centimeter, of 2 cm, etc. Voortdurend controleren, of je met je eigen gevende hand en je drijvende kuit de neus van je paard "naar voor kunt duwen". Het bit ligt gewoon lekker stil in de mond en je werkt aan ontspanning en vertrouwen en bekkenkanteling.
En als ik gemeen ben ;) op deze manier kun je goed vriendelijk rijden - en een boel mensen om de tuin leiden. (Je geeft geen kneepjes, maar het ziet er ongeveer hetzelfde uit. Voor het dier een wereld van verschil. )

En ooit reed ik een vreselijke sterrenkijker. Het arme dier had met 3 jaar een zadel aangemeten gekregen - en ;) zowel ik als het betere zadel kwamen pas toen het dier al 10 jaar oud was. In arren moede :o zette ik in draf in de eerste paar minuten ook wel eens gewoon mijn hand er op. (Ik deed gewoon alsof ik een bijzetteugel was ;) .) Cruciaal: bij het allereerste moment van "niet meer trekken" van het paard acuut lange teugel, halsstrekken en belonen.

Wauw dankjewel voor dit duidelijke antwoord! Ik ga alle goede tips even op een blaadje schrijven en die kan ik misschien laten zien aan mijn instructrice, ook al vind ze het niet erg leuk dat ik dit doe..

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 23:54

fenijro_tani schreef:
gabixcoen schreef:

En dit is dus al fout.

Geen nageefelijk paard.

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt haha, het is ook lastig uit te leggen. Het paard is zo gereden dat hij minder druk op de teugel associeert met uitstappen, draven of wat dan ook. En hij gaat dan met z'n hoofd zo hoog lopen dat hij zijn rug heel erg ver wegdrukt! Misschien zo iets duidelijker?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 00:03

Nicolle89 schreef:
Bovenstaande tips zijn allemaal super! Vooral die van achter naar voor en die ausbilding. Klassieke dressuur zou je ook eens moeten google.

Het is alleen zo jammer dat je instructrice op een andere manier traint dan dat jij voor ogen hebt. Mijn ervaring is dat het kwartje van ALLE bovenstaande tips pas valt zodra je het voelt en iemand wijst je er op dat wat je voelt en doet, dat dat goed is. Dus het is een behoorlijke uitdaging om het alleen te doen!

Wat mij heel erg heeft geholpen is weer helemaal bij de basis te starten, ook met jezelf! Zitles, stuurles, activeren aan het been, terug laten komen op je zit ect. Dus helemaal niks met je teugels doen behalve vast houden op een hele lichte verbinding (dun elastiekje zeg maar). Bij het sturen en terug komen op je zit zelfs eens een paar x oefenen (mits je het paard daarin genoeg vertrouwd) zonder teugel, dus knoop er in en voor je op de hals leggen. Zodra jou houding goed is kun je hem ook met je zit meer begeleiding zodat hij meer gaat dragen ipv stuwen en vanuit daar zal hij eerder aan de voorhand nageven..

Maar wat ik zei: Het is een kwestie van voelen... en dat is de uitdaging.. Dat wat ik nu voel is dat goed?

Ja het wordt idd knap lastig om dit als 13 jarig meisje helemaal alleen op te lossen. Maar ik hoop dat mijn instructrice mij hier in steunt ook al ben ik best bang het te vragen.. Ik ga zitles nemen op een flexchair en dressuursimulator, dit heb ik gevraagd aan mijn ouders voor mijn verjaardag en mag dit van de zomer gaan doen. Ik wil op Youri ook wel zitles, maar mijn doorzitten is zo bagger op hem, dat ik hem in de weg zit en dat is niet de bedoeling.

hwn schreef:
Ik zal niet reageren op de tips, maar een vraagje: ik heb begrepen dat het niet jouw paard is? Heb je al met de eigenaars overlegd? Ook al is de methode niet de juiste, zelf zou ik het ook niet fijn vinden als iemand mijn paard zou gaan "heropvoeden" zonder met mij te overleggen.

En het lijkt me moeilijk om te blijven lessen bij een bepaalde instructeur als je de instructies niet wil volgen (tenzij je hierover in discussie kan gaan).

Goede vraag haha! Ik heb het nog niet met mijn instructrice overlegt, maar ze is er opzich best makkelijk in als ze naar gewoon les kan geven. Wat ik dus betwijfel. Ze is heel aardig en is een goede kennis, ze past op bij mij, ik help op die stal, ga mee als groot enz. Dus ik ben bang dat allemaal te verliezen, maar toch ik betaal 30 euro voor een uurtje priveles dan wil ik wrl graag zelf bepalen wat ik wil zegmaar. Maar ik ga het dus nog vragen, mag dit niet dan weet ik het even niet meer. Dan moet ik het dus blijven doen met veel tegenzin en ik wil wel gewoon blijven paardrijden. Dan is het of stoppen en zagen..

Bedankt voor alle tips en reacties en voor al jullie lieve berichtjes, je luie helpen me echt heel goed. Ik reageer niet op alles, omdat ik op mijn mobiel zot op dit moment, maar dat betekend niet dat ik het niet lees. Ik lees alles en neem echt alles mee!
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 07-06-15 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:04

gabixcoen schreef:
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt haha, het is ook lastig uit te leggen. Het paard is zo gereden dat hij minder druk op de teugel associeert met uitstappen, draven of wat dan ook. En hij gaat dan met z'n hoofd zo hoog lopen dat hij zijn rug heel erg ver wegdrukt! Misschien zo iets duidelijker?

dan moet je hem dus aanleren dat vrij teugel niet inhoud dat het einde werktijd is..
daar komt je been er dus bij..

door hem voorwaards aan het werk te zetten, komt dat hoofd uiteindelijk vanzelf wel omlaag..

die van mij is met redelijk harde hand gereden, met gevolg dat je verzet hebt op het moment dat je ook maar de lichtste vorm van teugeldruk hebt.. en daar bovenop is hij ook nog eens behoorlijk rennerig.

op dit moment gooien wij het even helemaal over een andere boeg..
hij krijgt helemaal geen teugel meer 0.00000, hij 'zoekt het maar uit'.
rennen prima, maar ik bepaal waarheen en hoe lang.
zodra hij terug komt, uitbundig belonen..
zodra hij omlaag komt uitbundig belonen..

en als hij dan rustig loopt heel even de teugels ietsjes opnemen en voordat er verzet komt gelijk weer los.

en ja.. dan zal jouw paardje ook waarschijnlijk het eerste kwartier met zijn hoofd in de lucht rondjes rennen... aan jou de taak om hem dan daarbij voltes te rijden, slangevoltes, proberen om hem door langzamer licht te rijden aan te moedigen om langzamer te draven, maar vooral niet die teugels erbij graaien.. immers zoals je zelf aangeeft.. hij heeft geleerd dat hij op handen moet reageren, dus die geef je hem dan niet.. pas zodra hij die associatie van rommelen in de mond is werken kwijt is en gaat werken zonder dat er iets in zijn mond gebeurd, dan kun je het contact weer op orde brengen.

nu is het natuurlijk niet zo dat wat hier lijkt te werken ook voor jou zal werken.. maar ook deze is aangeleerd op druk en hand gereden te worden.. en heel langzaam begint hij nu te reageren zonder dat alles.. wij hopen over een paar maanden dat hij ontspannen op contact kan lopen.

nadeel is dat dit een lespaard is en als je lesgeefster op een andere wijze lesgeeft aan anderen en het haar eigen paard is, dat er waarschijnlijk niet veel zal veranderen.. omdat er dan vaker bevestigd wordt dat het 'anders' is, dan wat jij wilt bereiken.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 00:08

elenaMM77 schreef:
gabixcoen schreef:

dan moet je hem dus aanleren dat vrij teugel niet inhoud dat het einde werktijd is..
daar komt je been er dus bij..

door hem voorwaards aan het werk te zetten, komt dat hoofd uiteindelijk vanzelf wel omlaag..

die van mij is met redelijk harde hand gereden, met gevolg dat je verzet hebt op het moment dat je ook maar de lichtste vorm van teugeldruk hebt.. en daar bovenop is hij ook nog eens behoorlijk rennerig.

op dit moment gooien wij het even helemaal over een andere boeg..
hij krijgt helemaal geen teugel meer 0.00000, hij 'zoekt het maar uit'.
rennen prima, maar ik bepaal waarheen en hoe lang.
zodra hij terug komt, uitbundig belonen..
zodra hij omlaag komt uitbundig belonen..

en als hij dan rustig loopt heel even de teugels ietsjes opnemen en voordat er verzet komt gelijk weer los.

en ja.. dan zal jouw paardje ook waarschijnlijk het eerste kwartier met zijn hoofd in de lucht rondjes rennen... aan jou de taak om hem dan daarbij voltes te rijden, slangevoltes, proberen om hem door langzamer licht te rijden aan te moedigen om langzamer te draven, maar vooral niet die teugels erbij graaien.. immers zoals je zelf aangeeft.. hij heeft geleerd dat hij op handen moet reageren, dus die geef je hem dan niet.. pas zodra hij die associatie van rommelen in de mond is werken kwijt is en gaat werken zonder dat er iets in zijn mond gebeurd, dan kun je het contact weer op orde brengen.

nu is het natuurlijk niet zo dat wat hier lijkt te werken ook voor jou zal werken.. maar ook deze is aangeleerd op druk en hand gereden te worden.. en heel langzaam begint hij nu te reageren zonder dat alles.. wij hopen over een paar maanden dat hij ontspannen op contact kan lopen.

nadeel is dat dit een lespaard is en als je lesgeefster op een andere wijze lesgeeft aan anderen en het haar eigen paard is, dat er waarschijnlijk niet veel zal veranderen.. omdat er dan vaker bevestigd wordt dat het 'anders' is, dan wat jij wilt bereiken.

dankjewel voor je reactie! Ik bedoelde dus aan te geven dat een paard die zo gereden wordt vaak moeilijker is om weer goed te krijgen zegmaar.. We hebben op de stal ook een paard staan die zo erg in elkaar is getrokken dat hij alleen met zijn kin op zijn borst kan lopen. Gelukkig heeft Youri dit niet gehad..