neidig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eroslaris

neidig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 12:53

Hallo,

Ik heb nu zo'n 5 maanden men paardje en ik ben super blij met hem. Hij is net 7 jaar geworden en ongeveer 2 jaar gecastreerd nu. Ik heb nog altijd het gevoel dat hij hengstetrekjes vertoont, zowel onder het zadel als ernaast. (bijten, staart in de lucht en brede nek bij het zien van een merrie... de streken zijn nog niet verleerd, al is hij wel braaf! gewoon wat attenter)

Hij protesteert ook als het hem niet aan staat, de meeste paarden bokken en stijgeren, hij gaat altijd achteruit en draait op z'n achterhand. Je zou toch denken dat hij dat super lastig vind? Nuja, ik krijg hem er altijd door, eenmaal terug vooruit luistert hij weer naar mij en is hij zeer werkwillig.

Maarnu, hij is best wel een neidig baasje. Hij heeft geweldig veel energie maar als ik na het draven wil stappen dan loopt hij echt kort en vaak al huppelend rond, en als ik na de galop wil draven dan springt hij ongewild constant terug aan in galop ( terwijl handen en benen er wel degelijk af zijn).

Heeft iemand tips om het op de juiste manier te corrigeren? zodat hij terug wat kalmer word en zijn energie op de juiste manier gebruikt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:20

Er is heel zeker al sprake van een vrij groot communicatie probleem, jouw paard begrijpt jouw vraag niet helemaal, begrijpt ook niet dat er gevraagd wordt naar rust.
Dus eerst en vooral paard aanleren hoe rust gevonden kan worden, vriendelijk maar duidelijk aanbieden en uiteraard een reden geven om rust te willen hebben.
Je moet het paard dus overtuigen, en hem zelf naar die beslissing toe leiden.
Zo leert het paard heel vlug en dat kan al bij de eerste training dat als er rust aangeboden wordt, het verstandig is die dan ook met open armen te ontvangen.
Jij bent nu eigenlijk enkel bezig met tegenhouden, en dat is dus de verkeerde manier, je moet het aanbieden dus niet tegenhouden. Dit is een heel andere benadering om tot hetzelfde resultaat te komen.

Eroslaris

Re: neidig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 19:33

bedankt voor je reactie maar hoe moet ik hem dan aantonen dat hij echt mag rusten op dat moment? Want dat is wat hij niet snapt en ik weet niet hoe ik het aan hem moet doorcommuniceren, hij krijgt een ietwat langere teugel in stap en mag zijn hals wat strekken, toch kiest ie ervoor om kort gebold te lopen trippelen. Ik ben inderdaad constant bezig met tegenhouden, ik moet ook constant halve ophoudingen maken, anders loop ik een heel uur te galopperen (bij wijze van spreken) daarom zou ik graag een goede en juiste manier vinden om hem rustiger te krijgen.

Precila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:46

Heey ik zag in je berichtje dat je paard je bijt en hengstige trekjes heeft ik heb ook een paard een andalusier om precies te zijn mijn paard is 1 jaar geleden gecastreerd. Wat jij verteld over je paard is dominant gedrag. Mijn paard heeft daar ook last van hij gooide me omver en beet heel soms. Als jij het niet leuk vind dat hij jou bijt of dergelijke. Moet je hier wat mee doen een goeie leider laat zich niet bijten en dat soort dingen. Als hij je bijt of dominant doet kun je je handen omhoog doen en laten zien dat is jouw ruimte en deze is van mij. Je hoeft je paard met deze oefening niet te slaan. Je moet gewoon je handen omhoog doen. Stuur hem desnoods naar achter. Je paard krijgt hierdoor respect voor jou ruimte. Je kan op youtube opzoeken hoe je dat moet doen. Ik zal dat zeker doen want als ik je berichtje lees denk ik ook wel dat je paard dominante gedrag vertoont. En hengsten hebben meestal last van dominant gedrag. Wees ook heel consequent met paarden met dominant gedrag. Maar vergeet niet het paard is niet dominant het vertoont alleen dominant gedrag en dat komt omdat de leider niet consequent genoeg is. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes, Precila

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:29

Ik denk dat jou paardje naast het hengsten gedrag ook te veel energie heeft! Dan zit je eigenlijk met een dubbel probleem Voor het hengstengedrag heel streng en consequent zijn NEE is NEE

Wat voer je je paard hoeveel kilo? Hoe veel rijdt je en hoe lang? Hoe ziet je training eruit?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:37

Eroslaris schreef:
bedankt voor je reactie maar hoe moet ik hem dan aantonen dat hij echt mag rusten op dat moment? Want dat is wat hij niet snapt en ik weet niet hoe ik het aan hem moet doorcommuniceren, hij krijgt een ietwat langere teugel in stap en mag zijn hals wat strekken, toch kiest ie ervoor om kort gebold te lopen trippelen. Ik ben inderdaad constant bezig met tegenhouden, ik moet ook constant halve ophoudingen maken, anders loop ik een heel uur te galopperen (bij wijze van spreken) daarom zou ik graag een goede en juiste manier vinden om hem rustiger te krijgen.

en wat als je hem gewoon een hele 'training' helemaal losgooit..
dus de teugels niet oppakken..
stap, draf, gallop en hem puur rondsturen op je houding en zit..

dan zal hij eerst blijven rennen, maar de energie raakt vanzelf op.. als hij dan zijn hoofd laat zakken en ontspant uitbundig belonen..

je moet hem niet aantonen wat ontspanning is, hij moet dit zelf opzoeken en jij beloont hem dan uitbundig. alsof er nog nooit een paard bestaan heeft dat ontspannen kan lopen, zo prijs je hem de hemel in..

en dan ook doorgaan, lekker overgangen rijden, veel wendingen en dat alles met een los teugeltje.

dat kort gebold dribbelen ook als hij even de hals mag strekken, houd eigenlijk alleen in dat hij die korte momenten niet kan benutten.. gewoon helemaal loslaten, hij kan immers in een bak uiteindelijk geen kant op.

en dan na een paar keer zo rijden, pak je hem steeds een paar minuutjes op en daarna weer loslaten.

wie weet helpt dat..

en verder, zijn gedrag, dat is een kwestie van opvoeden zoals iemand al aangaf.. Nee is Nee.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:37

dankjewel allemaal!
Wat jij zegt Elena lijkt mij wel een faire oplossing. Ik zal dit zeker toepassen de volgende keer! Aan het consequenter zijn werken we nog, meestal probeert hij mij altijd eerst uit te dagen voor hij zelf toegeeft. Ik moet hem dan altijd straffen en na een tijdje verzwak ik daar wel in terwijl ik eigenlijk altijd even consequent zou moeten zijn.
Ook bijvoorbeeld gisteren moest ik hem uit de weide halen, hij komt vanzelf naar me toe, loopt mee met mij tot 5 meter van de draad en daar vertikt hij het om nog een voet te verzetten, heb eerst nog een paar keer geprobeerd maar heb hem uiteindelijk als "straf" gedraaid en hij heeft heel de baan tot aan z'n stal achteruit mogen lopen, maar dat vind ik dan ook zo zielig :(

Verder krijgt hij 's ochtends en s' avonds 1 voederschep, ze gaan 10 a 12 uur op de weide en als ze binnenkomen van de weide krijgen ze nog wat hooi om te knabbelen. Ik rij 3 à 4 keer in de weide en longeer 1 keer in de week.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:42

als hij zoveel energie heeft, is 2 scheppen voer op een dag veel te veel.
dat beetje werk wat hij moet doen kan hij prima op minder of geen krachtvoer. wel altijd voldoende goed hooi.
je zou ook voer zonder granen en met alleen natuurlijke suikers kunnen proberen. ( healthy herbs, marstall vito e.d.)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:11

Drm ook mijn vraag ik denk dat je paarde met de helft van het voer wat makkelijker wordt voor je

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:25

Jij bent met jouw paardje regelmatig bezig, dus eigenlijk ben jij bezig het paard te trainen, een trainer, een lesgever moet voor de ander als competent, zelfzeker, en vooral als betrouwbaar overkomen, er moet wederzijds respect zijn, er moet begrip zijn samen met een duidelijke communicatie.
Bij fout gedrag is het heel normaal dat je dan ook een correctie geeft, maar een correctie is niet hetzelfde als straffen.
Jij zegt paard wou geen stap meer verzetten en ik heb hem omgedraaid en dan zijn we zo achterwaarts tot bij de stalling gegaan, .......
Dit is geen correctie, dit kan je ook niet een leermoment noemen, dit is een onbetrouwbare leider die tjaaaa een soort van zinloze straf oplegt , het paard heeft hier niets uit geleerd en dat is spijtig.
Het idéé dat je had was goed, maar dit is niet redelijk meer, en het paard zal dit vast ook zo ervaren hebben, je maakt op zo'n manier veel meer stuk dan je ooit kan opbouwen.
Moest je nu daar op de weide, hem omgedraaid hebben, 4 à 5 passen achterwaarts maar met flinke inzet, dan een paar rondjes om zijn as laten draaien (acherhand verzetten) en dan weer vriendelijk en uitnodigend je paard had gevraagd jou te volgen dat zou een heel ander resultaat opleveren, het kan best zijn dat je deze manier van correctie mssn 2x of zelfs 3x moet herhalen voor je paard op jouw vriendelijk verzoek zal ingaan, maar als hij het dan ook doet, supper en belonen even alle druk weg, maar dan zeer zeker niet doorgaan naar de stal nee gewoon terug de weide in even een minuutje rondstappen en weer naar die uitgang en super vriendelijk aan een los en doorhangend touw.
Dit zijn leermomenten, wat jij gedaan hebt is net het tegenovergestelde.
Leer meer over hoe paarden denken en hoe ze dingen leren.

Eroslaris schreef:
dankjewel allemaal!
Wat jij zegt Elena lijkt mij wel een faire oplossing. Ik zal dit zeker toepassen de volgende keer! Aan het consequenter zijn werken we nog, meestal probeert hij mij altijd eerst uit te dagen voor hij zelf toegeeft. Ik moet hem dan altijd straffen en na een tijdje verzwak ik daar wel in terwijl ik eigenlijk altijd even consequent zou moeten zijn.
Ook bijvoorbeeld gisteren moest ik hem uit de weide halen, hij komt vanzelf naar me toe, loopt mee met mij tot 5 meter van de draad en daar vertikt hij het om nog een voet te verzetten, heb eerst nog een paar keer geprobeerd maar heb hem uiteindelijk als "straf" gedraaid en hij heeft heel de baan tot aan z'n stal achteruit mogen lopen, maar dat vind ik dan ook zo zielig :(

Verder krijgt hij 's ochtends en s' avonds 1 voederschep, ze gaan 10 a 12 uur op de weide en als ze binnenkomen van de weide krijgen ze nog wat hooi om te knabbelen. Ik rij 3 à 4 keer in de weide en longeer 1 keer in de week.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 07:26

Ik heb'm een paar keer terug omgedraaid hoor, maar hij reageerde niet... Gisteren terug uit de weide gehaald, hij kwam eerst mee maar blokkeerde dan toch na een paar passen, hem'm een paar passen achteruit gezet en weer omgedraaid en toen luisterde hij wel. Misschien was het niet zo duidelijk wat ik zei, want hij heeft weldegelijk de kans gekregen om vooruit met mij mee te gaan, de eerste keer wou hij niet, de tweede keer had'ie meteen door datie beter vooruit kon meelopen.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:43

In je bericht lees ik dat je zegt dat hij steeds een gang harder gaat terwijl benen en handen "er af" zijn. Als je je benen af steekt (dus echt van het paard los zit met je benen), zal hij ook steeds sneller gaan al klinkt dit heel tegenstrijdig.
Een heet paard moet leren gereden worden met de benen eraan zoals charlotte dujardin zegt.

Zoals aeolusnr1 ook zegt is er een communicatie probleem en kun je hem beter rust aanbieden dan hem steeds terug te "trekken" met de teugels.
Wat je het beste kunt doen is vooral diep gaan zitten, goed diep ademen en je benen er aan houden. Het liefst je handen zo veel mogelijk los laten en met lange teugel proberen de rust er in te krijgen. Als hij dan weg "rent" kun je wel een ophouding maken, maar vooral zitten, diep ademen, je benen eraan houden en met je gewicht proberen hem terug te nemen.
Misschien kun je eens lessen nemen van een goede instructrice. Zelf heb ik ook echt zitten, ademen en loslaten moeten leren. Ik heb ook geleerd om daadwerkelijk diep in de ademen door je mond en dan eens goed diep uit te zuchten, zo overdreven mogelijk. En dat helpt echt hoe raar het ook klinkt haha.

Tenslotte zou ik consequent zijn in alles zoals hier al gezegd wordt en misschien het voer een beetje afbouwen. Een paard zou 3 á 4 keer rijden per week en eens longeren ook moeten kunnen zonder extra krachtvoer zolang hij genoeg gras en ruwvoer krijgt.
Veel succes ;)!