Ander gedrag op wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Ander gedrag op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 21:35

Ik open dit topic voor een vriendin van me, ze zit een beetje met haar handen in het haar..

Ze heeft een paard waar ze wedstrijden mee rijdt, en thuis altijd fijn kan trainen, maar zodra ze op wedstrijd komt dan lijkt ze zichzelf af te sluiten, slecht voor het been en geen reactie op zweep. Snel stil willen staan. Maar oogt wel relaxt, wil gewoon eten e.d.
Er zijn een aantal instructrices bij geweest om te kijken of ze zelf iets verkeerd doet waarom het paard zo reageerd, maar ze hebben niets specifieks kunnen vinden. Ook andere mensen hebben mee gekeken maar kunnen niets vinden wat dit gedrag veroorzaakt.

Enig idee lieve bokkers?

Casarell

Re: Ander gedrag op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:39

Stress..?? Waarschijnlijk een gigantische binnenvetter..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:40

Eigenaar/ruiter ongemerkt toch wat gespannen omdat het wedstrijd is en paard pikt dat op en vertrouwde baasje is er niet, die reageert anders, dus is het niet veilig.
Of doet ze het ook als je bv naar het bos gaat of strand voor lekker buitenritje of bv een training elders?
Aangezien sommige paarden ook zo op gewijzigde omgeving kunnen reageren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:55

Paard is een binnenveter, eigenaar heeft stress en geeft verkeerde signalen af.

Laat je vriendin eens kilometers maken. Gewoon elders gaan rijden zonder een wedstrijd en kijken hoe dat gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:31

Ja sommige paarden hebben dat , dat ze heel onzeker zijn op andere locatie en idd als het dan ook nog een wedstrijd is is de ruiter ook gespannen en snapt het paard het helemaal niet meer.
Zelf heb ik meerdere paarden en heb er een bij die heel de boel afbreekt op een andere locatie, heb ik van veulen af aan overal mee naar toe genomen maar hij vind het thuis gewoon het fijnst, dus ik heb er voor gekozen hem niet meer in de stres te brengen en hem niet meer mee te nemen naar b,v clinics, terwijl het een van mijn betere paarden is, heel jammer, maar het dier gaat bij mij voor de wedstrijd.

Je zou idd kunnen proberen veel meer naar andere locaties te gaan, maar daar heb je niet de stres van competitie , miss geen wedstrijden meer doen , of een keer naar wedstrijd terrein gaan en zelf niet mee doen?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:35

Precies zoals Sammie zegt.

Ik heb het ook gehad en ben eerst gewoon op de locatie gaan rijden daarna onderlinge en nu pas officieele wedstrijden

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:51

Ga lessen op andere locaties Rijdt clinics mee! Op deze manier wordt je bezig gehouden en begeleid En zal je het op wedstrijd makkelijker weten op te lossen

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:02

Ze laat juist op andere locaties wel stress zien, bijvoorbeeld met buitenrit. Ze zei dat het paard in het begin juist stress vertoonde op wedstrijd oid, maar nu niet meer, maar een paard veranderd toch niet ineens in een binnenvetter? Ze zegt dat ze het paard met elke keer op wedstrijd relaxter zag worden.
Ze heeft zelf geen stress, want als ze wel stress heeft krijgt ze lichamelijke klachten.

Ze gaat vaak naar andere locaties met het paard dus ze oefent genoeg, maar het gedrag lijkt zo niet te veranderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:27

Het paard kan natuurlijk best wat stress hebben zonder dat je dat ziet. Maar het is heel simpel, zonder je vriendin een slecht gevoel te willen geven. Heel veel ruiters hebben hier last van, maar een paard doet wat hem gevraagd wordt en doet dus niet wat niet gevraagd wordt. Soms moet je wat duidelijker zijn en soms doen ze het uit zichzelf. Een paard gaat niet op wedstrijd anders lopen om de eigenaar te pesten, dat komt door spanning en/of door onduidelijke hulpen van de ruiter. Je vriendin denkt misschien dat ze zelf geen stress of spanning hebt, maar er gebeurt toch in haar lijf en met haar hulpen *iets* of juist iets niet waardoor het paard het niet meer doet.

Een paard dat snel stil wilt staan doet dat of vanwege te weinig impuls of omdat de ruiter te grof inwerkt met de ophoudingen. Je vriendin moet op zulke momenten het paard voorwaarts weten te houden. Een paard wat snel terugkomt kun je bij de les laten blijven door constant klein te schakelen, even een paar pasjes op de korte zijdes of de lange zijdes. Even aantreden, zodat je weet dat het paard er nog bij is. En zacht in de handen blijven, aangezien het paard dus minimaal nodig heeft om terug te komen.

Dat een paard eet wil niet zeggen dat een paard geen stress heeft. Juist bij binnenvetters is het vaak het afsluiten voor de hulpen. En lijkt ook wel te kloppen doordat het paard dus sneller terugkomt, niet reageert op de zweep etc.. Je vriendin moet dus actiever rijden en ook echt bewust zijn van wat ze zelf doet. Je zal zichzelf ook echt af moeten vragen op het moment dat ik die hulp geeft, wil ik het zelf ook wel of is er een klein stil stemmetje in mijn hoofd die zegt maar liever niet of liever niet te snel. Als je vriendin voor 100% kan zeggen dat de hulp die ze geeft duidelijk is en ook echt gewenst/gewild is dan kun je altijd nog even flinke prikkers een keer aan doen of iemand met de longeerzweep er achter aan laten gaan (de voorkeur geeft dat laatste, laat de ruiter minimaal de hulpen geven en na de herhaling gelijk met de zweep aanjagen). En dit blijven doen tot dat het dier doorheeft dat ie ook op ander terrein echt moet luisteren. Dit is alleen eerlijk als je vriendin dus echt niet een klein stemmetje heeft of met haar lichaamshouding zegt: ik geef wel deze hulp, maar liever niet.

Overigens niks om je voor te schamen, er zijn heel veel ruiters die hier in kleinere en ook in grotere mate last van hebben. Een beetje spanning is niet erg, van positieve spanning raak je geconcentreerd het is die negatieve spanning die zorgt voor een negatieve spiraal. Ruiter geeft onduidelijke hulp, paard weet niet wat ie moet doen, ruiter ziet wel dat paard niet reageert, maar blijft onduidelijke hulp geven vanwege twijfel en paard snapt nog steeds niet wat ie moet doen. Ruiter begint aan zichzelf te twijfelen enzovoort enzovoort.