7 jarig paard tot "bomproof" paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

7 jarig paard tot "bomproof" paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 18:25

Zelf heb ik 2 paarden: een 8 jarige Arabier en een 26 jarige lippizaner. Vanwege gezondheidsredenen gaat mijn Lippi met pensioen. Hij is een bomproof paard. Op mijn lippi zitten vaak beginneling ruiters, als bijrijder of als vriendin, zodat ik op deze manier met elkaar buiten kan rijden. Ook wordt mijn lippi ingezet als coachpaard. Mijn Arabier heb ik zelf ingereden en ook hij is een fijn coachpaard geworden. Beide paarden staan 24 uur per dag buiten aan huis en ben ik op zoek naar een derde paard, die de rol van mijn Lippi kan vervangen. Met mijn lippi werd ook succesvol endurance gereden. Mijn Arabier is echt mijn paardje.

Nu heb ik vorige week samen met mijn bijrijdster een 7-jarig paardje gezien, die qua leeftijd, bouw, karakter helemaal mijn type is. Met dit paard rijdt de eigenaar alleen maar buitenritten. Laden gaat gemakkelijk. Paard staat 22 tot 23 uur per dag op stal, weinig hooi, normaal bix. Hij komt niet op de weide. Naast poetsen en zadelen, heb ik met dit paardje buitengereden, dressuur en grondwerk gedaan. Zeer goed aan de hulpen, vlot weg, maar ook te houden. Buiten is dit paard zeer betrouwbaar, schrikt weinig, kijkt wel, maar loopt niet weg. Met grondwerk is hij gevoelig, maar rustig (ander paard was in een paddock ernaast aan het galopperen). Echter, in de binnenbak was hij zeer vlot voor de hulpen en wat zenuwachtig, lastig te houden. Wij gaan dit weekend nog een dag kijken en met dit paard gaan we aan de slag om allerlei oefeningen met hem te doen om te kijken hoe hij reageert. Ook gaan we bitloos rijden. Mijn bijrijdster gaat hem ook rijden. De eigenaar zet het paard daarvoor veel buiten om te kijken of dit hem rustiger maakt. Eigenaar wil paard niet op proef meegeven. Eigenaar geeft ons alle mogelijkheden met dit paard te oefenen, omdat hij ook alleen de juiste match wil.

Mijn gevoel zegt, dat dit paard uit het juiste hout gesneden is. Ik ben zeker bereid tijd in zijn training te stoppen en mijn huidige bijrijdster en ik willen een goede ervaren bijrijdster erbij zoeken, die ook endurance wil starten.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening. Zou ik bijvoorbeeld dit paard door iemand kunnen laten trainen om een goed coachpaard te worden, ik wil daar best in investeren, maar vraag me af of hier mensen zijn, die zulke dingen doen, zoals een paard opleiden om een therapiepaard te worden. Misschien is dit een vreemde vraag, maar wil allerlei mogelijkheden verkennen.

Amaryllis

Re: 7 jarig paard tot "bomproof" paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:35

TAO » RT-V

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:39

Wat ik lees is dat eigenaar nooit in bak rijdt, alleen buiten.
1, dat doet hij omdat ze binnen niet te handelen is, of 2 omdat hij echt buiten ruiter is.
In geval 2 denk ik dat paardje dit gewoon kan leren en gaat snappen en een buitenbak? Wat doet het paardje dan?

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:43

Ik denk dat dit paardje niet zo rustig wordt als je Lippi (waarschijnlijk als hij oud is wel), maar rustiger krijgen dan hij nu is lukt denk ik wel. Bij jou staan hij dan lekker op de wei en de druk zal dan van de ketel af zijn, meer hooi en minder brok zal al schelen en als je dan ook nog lekker met hem aan het werk gaat wordt hij zeker kalmer, maar of hij echt helemaal rustig genoeg wordt voor beginners weet ik niet en is denk ik ook niet te voorspellen. Ik zou de volgende keer dat je met hem gaat werken afwachten en kijken hoeveel de weidegang verschilt qua drukte. Veel succes :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:47

Ik heb geen ervaring met therapiepaarden, wel met het rijden van show/stuntpaarden die echt nergens van mogen schrikken.

Wanneer wij een nieuw paard bekijken, zijn voor ons de primaire reacties van belang. Die mogen nooit negatief zijn. Schrikken mag, maar bv. rennen/bokken/steigeren etc. niet. Daarnaast mag het paard in een enge situatie spanning opbouwen, maar moet dit in rust direct weer laten afvloeien.
Onze ervaring is dat je bovenstaande niet volledig kan trainen, dit moet echt het primaire karakter van het paard zijn.

Tot op zekere hoogte kun je een paard weliswaar laten wennen aan een hoop dingen, maar je kunt nu eenmaal niet alles trainen. Als je onverwacht in een extreme situatie komt, moet je van je paard op aan kunnen. Als zijn primaire reacties niet ok zijn, zul je in zo'n situatie een ongewenste reactie krijgen en dat kan vervelend aflopen.

Een paard dat al gespannen reageert op een binnenbak zie ik niet zo snel bombproof worden eerlijk gezegd. Niet te houden wanneer hij stress ervaart betekend meestal dat het een rennertje is, wat zo ongeveer de meest vervelende primaire karaktereigenschap is in panieksituaties. Ik zou er m'n handen niet aan willen branden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 18:51

Hartelijk voor het delen van jullie ervaringen. Hier heb ik zeer veel aan.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:03

Ik heb zelf een kudde van zes pony's die ik ook ga inzetten (en op kleine schaal al inzet) voor hulpverlening met paarden. Wat rider zegt kan ik ook in vinden, je kunt heel veel trainen en je kunt de paarden ook tot op zekere hoogte leren om minder en minder heftig te schrikken maar karakter doet ook echt wat.
Onze Tinker is echt extreem bomproof, die is gewoon niet onder de indruk van niks. Daar kan de negen jaar training die ik met mijn minder stoere Haflinger heb gedaan gewoon niet tegen op. Mijn Haf is ook een heel fijn en betrouwbaar paardje geworden hoor, maar hij blijft toch anders aanvoelen en reageren dan de Tinker.
Dat nergens van onder de indruk zijn brengt ook weer zijn eigen uitdagingen op trainingsgebied met zich mee hoor ;) maar ik vind het wel heel fijn om zo'n paardje in mijn kudde te hebben. Maar aan de andere kant zou ik weer geen hele kudde met dat soort types willen hebben, ik vind de variatie wel heel erg leuk en uitdagend.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:51

Ik ben ook groot voorstander van het paard in een enge situatie brengen en kijken hoe de eerste reactie is. Hoe groot is de reactie? Hoe snel laat het paard zich overhalen de situatie wel te vertrouwen? Hoe gaat het paard om met het onverwachte? Ik heb er liever eentje die stil gaat staan, als eentje die er tussenuit peert. Als op een nieuw voorwerp een paard de tweede keer niet echt substantieel minder reactie geeft, dan is het niet mijn paard. En als er ergens iets spannends gebeurd, dan wil ik dat het paard binnen twee passen weer met de aandacht bij mij is. Volgens mij zit zoiets in het aard van het beestje. Een super sensibel paard is door vaak te herhalen wel minder sensibel te maken, maar een echt beginners paard is gewoon bomproof geboren. Ze moeten het weinig reageren immers ook doen als de ruiter geen leiding neemt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:55

Probeer wel een verschil te zien tussen bomproef en gehoorzaam.
Een bomproef paard kan ook een buitengewoon ongehoorzaam loeder zijn.
Een gehoorzaampaard dat nog niets gewend is kun je leren braaf te zijn.
Die twee dingen zijn niet perse gekoppeld.
Een onzeker paard zal echter nooit een echt beginners paard worden omdat zo'n paard leiding nodig heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:30

Een idee om te testen hoe bombroof het paard is: Zet het paard los in de rijbaan en gooi een grote skippybal de bak in. Kijk hoe veel, en hoe lang het paard reageert. Pak het paard daarna aan het halster, en loop met het paard naar de bal toe. Een paard dat even wegstuift (schrikreactie op iets spannends en onverwachts) is geen probleem. Een paard dat vervolgens in de hoek van de baan blijft staan rillen en ook aan het halster niet direct mee naar de bal wilt, is gewoon niet het paard wat je voor een echte beginner zoekt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:31

Inderdaad Sizzle, onze Tinker is absoluut bomproof maar niet perse gehoorzaam (ze is ook nog maar kort bij ons). Haar onverstoorbare karakter maakt het soms ook lastiger om haar te trainen. Ze is opzich best meewerkend maar als ze iets echt niet wil moet je van hele goede huize komen om het voor elkaar te krijgen.
Ik heb ook een hele sensibele pony die qua karakter absoluut niet bomproof is maar ze is wel heel gehoorzaam en heeft een enorme will to please. Toch stuur ik een beginner liever op de Tinker weg omdat zij gewoon ten alle tijde rustig blijft.
Ik heb ook een shet die bomproof is en gewoon echt heel eigenwijs en stout kan zijn, dat vind ik zelf niet een hele fijne combinatie om mee te werken.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 07:32

Dank voor al jullie reacties. Mij is inderdaad het verschil tussen bomproof en gehoorzaamheid duidelijk. Deze Zondag ga ik meerdere tests met dit paard doen om zijn reacties te zien. Het goede is dat de eigenaar het prima vindt, dat we dit allemaal doen, want ook hij wil dat zijn paard gelukkig wordt bij zijn/haar toekomstige eigenaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:03

Dat is alvast een hele goede stap in de richting naar een gelukkige koop :j

Ik was 100% zeker over mijn paard toen ze tijdens het rijden de mestpunt (gierput) kwamen leegzuigen, en dat was zo'n beetje naast de rijbaan. Paardlief gaf geen kik, ondanks het plotselinge zuigende geluid en de enorme machine die daaraan te pas kwam. Eerder had ik al een filmpje gezien waarbij ze tijdens het rijden direct (echt nog geen 5 meter) naast de baan met een tractor bezig waren het land om te ploegen. Ook daarbij zo goed als geen reactie. En dat voor een 4 jarige, net enkele keren onder het zadel. Gewoon echt een relaxed paard.

Nu is ook nog steeds niets echt eng. Als ik zeg dat het goed is, dan is het goed, en als hij al schrikt door iets zeer onverwachts, dan duurt dat niet meer als een pas of twee.

Ik hou hier wel van (eerste keer op een zeiltje, hij stond erbij van "en waarom is dit speciaal, maar goed, leuk dat ik er snoepjes voor krijg!?":
Afbeelding

Maar een dooie diender is het zeker niet, hij heeft veel karakter en een gezonde looplust als je dat van hem vraagt. Als je er echter op gaat zitten van "we zien wel", dan kan hij echter ook heerlijk lopen te lummelen. Ik laat mijn 6 jarige dochter er dan ook met een gerust hart op rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:12

Angela schreef:
Een idee om te testen hoe bombroof het paard is: Zet het paard los in de rijbaan en gooi een grote skippybal de bak in. Kijk hoe veel, en hoe lang het paard reageert. Pak het paard daarna aan het halster, en loop met het paard naar de bal toe. Een paard dat even wegstuift (schrikreactie op iets spannends en onverwachts) is geen probleem. Een paard dat vervolgens in de hoek van de baan blijft staan rillen en ook aan het halster niet direct mee naar de bal wilt, is gewoon niet het paard wat je voor een echte beginner zoekt.

Dat zegt niet alles. Bij mijn haflinger kun je de skippybal tegen hem aan gooien en hij zal geen stap verzetten. Maar hij is absoluut niet geschikt als therapie paard. Een renner, zoals rider zegt.
Met training kom je alleen wel een heel eind, daarom doet de skippybal hem niets.

Ik denk dat rider een mooie basis uitlegt. Die primaire reactie is de aard van een paard. Die kun je niet trainen, dat zit er in.
Wat ik wel uit zou zoeken is waarom het paard zo reageert in de binnenbak, als hij verder wel bomproof is. Is dat omdat hij niets kan zien, maar wel horen? Is hij gewoon niet gewend in een bak? Hoe is hij in een buitenbak waar hij wel alles kan zien?