Pony is bang als ik er op zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cassandra145

Pony is bang als ik er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 16:17

Hallo

sinds een half jaar ben ik een pony aan het her opleren. Hij is nu ongeveer 16jaar oud en is 10 jaar geleden als eens beleerd geweest maar door een ernstige val is die persoon na er amper 3 keer mee gereden hebben er mee gestopt.
Ik heb het gevoel dat ik mijn pony bang maak door er mee te rijden. Ik ben begonnen met longeren, dan longeren met het zadel (5 keer). Toen heb ik er al eens opgezeten maar met iemand die hem vast had aan de longe (3 keer). Toen ik merkte dat hij het te pakken had mocht ik alleen rijden (dus zonder dat iemand de longe vast had). Dit allemaal ging goed, de eerste keren draven ook, hij gaat wel heel snel (doet dit bij longeren ook, is gewoon zijn tempo).
Het begon mis te lopen toen ik er voor de eerste keer mee gegalopeerd heb. De eerste 2-3 keren ging het goed, hij ging alleen heel snel en wegens zijn conditie heb ik ook niet lang gegalopeerd. Maar op een dag reed ik in een groepsles samen met een maatje uit zijn wei. Ze waren beide heel onrustig en de persoon op zijn maatje is er af gevallen. Omdat mijn pony heel onrustig deed wou ik afstappen, maar telkens ik wou afstappen rende hij in volle galop weg. Ben er toen ook af gevallen. Heb er dan nog eens mee gedraafd en dan gestopt met rijden. De volgende keer dat ik er mee gereden heb ben ik uiteindelijk weg gevoerd met de ambulance (het was niet ernstig). Mijn pony was dus ook weer bang (ik had toen geen idee van wat) en hij was aan het lopen voor zijn leven. Na zo'n 3 toeren ben ik er uiteindelijk afgevallen, recht op de omheining.
Nu gisteren (2 weken na de val) heb ik er weer eens mee gereden. Het was in de binnenpiste (omdat we denken dat hij gewoon bang is buiten). De eerste 20 minuten gingen goed, hij draafde op zijn eigen snel tempo, ik was ontspannen... Tot we moesten galoperen. Het was in een volte. Hij deed heel erg koppig en maakte constant heel korte bochten. Toen heb ik de hele hoefslag gelaporeerd maar hij was weer aan het lopen voor zijn leven. Uiteindelijk ben ik weer gevallen omdat hij zo kort draaide (had toen al zeker 5 keer opnieuw aangesprongen in galop). Er is dan iemand anders op hem gekropen, maar het was net hetzelfde, alleen durfde die persoon toen wat meer dan mij.

Ik ben eigenlijk ook een durver, maar door die ene val die ik had, had ik toch wat schrik toen ik weer gevallen was. Nu besef ik dat ik daardoor mijn pony bang maakte gisteren. Maar de keren voor mijn val was ik helemaal niet bang.

Nu vraag ik jullie advies over wat ik het beste kan doen? Enkel rijden, rijden en grondwerk of enkel grondwerk en later terug rijden?

Alvast bedankt!

HorseTopShop

Re: Pony is bang als ik er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:19

Als ik het zo lees lijkt het me dat het allemaal veel te snel is gegaan en de pony nooit echt ingereden is.
Begin vanaf het begin en bouw alles rustig op.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:31

Helemaal eens. Ik neem aan dat er een goed passend zadel op ligt?
Zo ja; dan zou ik hem de komende maanden maar eens gewoon laten stappen, draven en meer niet. Veel overgangen maken, figuren doen in zowel stap als draf, halthouden, achterwaarts, evt. leren wijken, en zijn tempo leren beheersen. Pas als je dat goed onder de knie hebt in de rustige gangen (!) een keer een rustig galopje doen. Niet te lang en als dat dan goed gaat kun je dat uitbouwen. Neem de tijd, leer hem kennen en hij jou. Zorg dat je samen plezier hebt; beloon hem als het goed gaat en dan merk je vanzelf dat het met de tijd beter gaat en er meer balans in het geheel komt.
En ga tussendoor ook grondwerk doen. Is leuk, leerzaam en helpt vertrouwen op bouwen.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 04-06-15 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:34

Helemaal eens met de bovenstaande reacties :)
Verder zou je ook nog grondwerk met de pony kunnen doen zodat hij leert om je te vertrouwen, en als een afwisseling met het rijden.

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:40

Ik zou ook rustig op bouwen om ook zelf weer meer vertrouwen te krijgen. Verder zou ik zadel, tanden en lijf (bijv door een osteo of fysio) laten nakijken weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:41

Dit gaat allemaal veel te snel.
Ik zou helemaal overnieuw beginnen voordat er echt ongelukken gebeuren. En moet geode hulp. Pas een stapje verder als hij in de huidige stap relaxed is.
Als je dat niet doet, overprikkel je een paard constant en uiteindelijk wordt dat teveel en kan hij de spanning niet meer kwijt en gaat hij rare dingen doen.

Voorlopig maarn iet meer rijden maar eerst alles op dde grond netjes voor elkaar krijgen.
Ook niet meer gaan rijden in groepslessen totdat hij alleen rustig is en je controle hebt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:08

Toen de pony 6 jaar oud was hebben ze een poging gedaan hem zadelmak te maken, en dat is niet gelukt. De ruiter is er toen flink afgevallen.

En nu moet diezelfde pony van inmiddels 16 jaar alsnog rijpony worden? Wat tot dusver niet lukt omdat de ruiter er af valt. Hmmm, ik zie overeenkomsten.

Er is meestal een reden (en vaak niet zo positief) als een paard/pony op 6-jarige leeftijd nog zadelmak gemaakt moet worden. Vaak zijn er dan al eerder mislukte pogingen gedaan toen het dier 3-4 jaar oud was. En wordt zo’n dier voor het gemak voor een zacht prijsje als onbeleerd verkocht, maar heeft het dier stiekem al een hele rugzak aan nare ervaringen.

Ook zullen maar weinig (of geen) professionele africhtingsstallen nog beginnen aan een dier van die leeftijd. En die zullen daar ook wel een reden voor hebben. Je moet je dus afvragen of jij dat als goedwillende gelegenheidsafrichter dat dan nog wel wil doen.

Is de pony jouw eigendom? Zo niet, dan lekker de eigenaar het zelf laten oplossen en niet jouw lijf en gezondheid wagen aan iemand anders zijn probleem. Zo ja: de pony eerst grondig medisch laten controleren. En dan bedoel ik een ervaren dierenarts die eventueel ook röntgenfoto’s kan maken. Vergeet daarbij ook zeker de rug niet. Als de pony kerngezond blijkt, en je vindt het per sé noodzakelijk er nog op te gaan zitten, dan met zeer ervaren professionele hulp kijken hoever je nog komt.

Ik persoonlijk zou er niet meer op gaan zitten, maar kijken of de pony betuigd kan worden (mits gezond).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:11

Overnieuw beginnen kan niet.
Vallen van de ruiter is een nare ervaring voor de meeste paarden en dat zit nu goed verankerd.
Je kunt wel 20 stappen rustiger doen en voorlopig het aangalopperen achterwege laten, kort rijden en eraf zodra het goed gaat.

cassandra145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:15

Bedankt voor jullie reacties! Helaas is het niet mijn eigen pony en kan ik geen DA ofzo laten komen. Het zadel die er nu op ligt past wel goed maar ik leg er een gel onder voor de zekerheid, de eigenaar kent niks over zadels en ik ook niet veel. Mijn instructrice kijkt alleen op zicht of het zadel past of niet, helaas kan ik geen zadelpasser laten komen. Ik was zeker van plan om grondwerk te doen. Eerlijk vind ik ook dat het te snel gegaan is (hoe hij eerder is beleerd weet ik niet). Het is zo dat die pony van de papa is van de eigenaresse van de manege en zij hebben mijn dan ook gecoach wat ik moet doen. Maar ik kan een weide gebruiken waarbij niemand mij stoort en waar ik alles op mijn gemak kan doen qua grondwerk. Ik denk ook dat het beter is dat ik helemaal opnieuw begin. De eigenaar vond grondwerk wel een goed idee.
Laatst bijgewerkt door cassandra145 op 04-06-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

cassandra145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:16

Sizzle schreef:
Overnieuw beginnen kan niet.
Vallen van de ruiter is een nare ervaring voor de meeste paarden en dat zit nu goed verankerd.
Je kunt wel 20 stappen rustiger doen en voorlopig het aangalopperen achterwege laten, kort rijden en eraf zodra het goed gaat.

Zal ik zeker doen nu en ook zoiezo grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:17

Als je instructrice er niet achter staat zou ik of een nieuw zoeken, of stoppen met de pony. Je hebt geode begeleiding nodig, waar je zelf ook achter staat en ik heb het idee dat het hier een beetje mist.

cassandra145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:23

Roodvos schreef:
Toen de pony 6 jaar oud was hebben ze een poging gedaan hem zadelmak te maken, en dat is niet gelukt. De ruiter is er toen flink afgevallen.

En nu moet diezelfde pony van inmiddels 16 jaar alsnog rijpony worden? Wat tot dusver niet lukt omdat de ruiter er af valt. Hmmm, ik zie overeenkomsten.

Er is meestal een reden (en vaak niet zo positief) als een paard/pony op 6-jarige leeftijd nog zadelmak gemaakt moet worden. Vaak zijn er dan al eerder mislukte pogingen gedaan toen het dier 3-4 jaar oud was. En wordt zo’n dier voor het gemak voor een zacht prijsje als onbeleerd verkocht, maar heeft het dier stiekem al een hele rugzak aan nare ervaringen.

Ook zullen maar weinig (of geen) professionele africhtingsstallen nog beginnen aan een dier van die leeftijd. En die zullen daar ook wel een reden voor hebben. Je moet je dus afvragen of jij dat als goedwillende gelegenheidsafrichter dat dan nog wel wil doen.

Is de pony jouw eigendom? Zo niet, dan lekker de eigenaar het zelf laten oplossen en niet jouw lijf en gezondheid wagen aan iemand anders zijn probleem. Zo ja: de pony eerst grondig medisch laten controleren. En dan bedoel ik een ervaren dierenarts die eventueel ook röntgenfoto’s kan maken. Vergeet daarbij ook zeker de rug niet. Als de pony kerngezond blijkt, en je vindt het per sé noodzakelijk er nog op te gaan zitten, dan met zeer ervaren professionele hulp kijken hoever je nog komt.

Ik persoonlijk zou er niet meer op gaan zitten, maar kijken of de pony betuigd kan worden (mits gezond).

Het is niet mijn pony en die pony is geboren bij de eigenaar en heeft dus zeker geen nare ervaringen gehad. De pony was dus bedoeld voor die persoon die hem eerder opleerde. Maar ze vond hem dan te klein voor haar (ze is even groot als ik) en is met paarden beginnen rijden, dit is wat ze zegt. Maar ik heb al gehoord dat ze er ook eens lelijk afgevallen is. Ik heb die pony vrijwillig opgeleerd, omdat ik daar met een ander paard rijd en hij stond naast dat paard. Hij zocht constant aandacht en is super lief en een echt knuffel beest. Omdat er nu ook iemand anders met dat paard rij, vond ik het leuk om nog een 2e pony bij te nemen om te verzorgen. Hij is altijd enthousiast als ik naar hem toe ga, dus ik denk niet dat hij psychisch iets zou kunnen hebben. Medisch weet ik niet. Het is wel zo dat hij in het begin bang was van de borstels tijdens het poetsen, maar dit is ondertussen al veel verbeterd).
Zoals ik al eerder zei denk ik dat ik vooral jullie tips zal opvolgen en zal beginnen met grondwerk en het rijden terug rustig op te bouwen.

cassandra145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:24

Joolien schreef:
Als je instructrice er niet achter staat zou ik of een nieuw zoeken, of stoppen met de pony. Je hebt geode begeleiding nodig, waar je zelf ook achter staat en ik heb het idee dat het hier een beetje mist.

De instructrice is eigenaresse van de manege en ik kan dus ook geen andere laten komen (wat ik meteen zou gedaan hebben). Helemaal stoppen met de pony zou ik niet willen doen, eventueel alleen wel wat grondwerk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:58

cassandra145 schreef:
Roodvos schreef:
Het is wel zo dat hij in het begin bang was van de borstels tijdens het poetsen, maar dit is ondertussen al veel verbeterd).
Zoals ik al eerder zei denk ik dat ik vooral jullie tips zal opvolgen en zal beginnen met grondwerk en het rijden terug rustig op te bouwen.

+:)+ Gewoon doen alsof hij weer 6 jaar is, en heel rustig alles opbouwen. Vertrouwen geven en krijgen, niet te snel willen gaan, kijk naar het paard en naar jezelf en geeft het nog maar rustig een half jaar. Kijk dan terug en zie je resultaat. ;)
Onze 12 jarige (die hebben we nog niet zo lang) behandelen we precies zo. Hij kent veel, lang niet alles (wij ook niet... :D ) en het is een leuke ontdekkingstocht elkaar te leren kennen en erachter te komen waar verbeterpunten in zitten. En dan bedoel ik zowel bij ons, als bij het paard in de hantering, verzorging, omgang en het rijden.
Maar houd het leuk en beloon als het goed gaat en stop op tijd! Altijd afsluiten met een positieve handeling en beloning.

cassandra145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 18:09

Bedankt voor de tip, zal ik zeker kunnen gebruiken :).