Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Overnieuw beginnen kan niet.
Vallen van de ruiter is een nare ervaring voor de meeste paarden en dat zit nu goed verankerd.
Je kunt wel 20 stappen rustiger doen en voorlopig het aangalopperen achterwege laten, kort rijden en eraf zodra het goed gaat.
Roodvos schreef:Toen de pony 6 jaar oud was hebben ze een poging gedaan hem zadelmak te maken, en dat is niet gelukt. De ruiter is er toen flink afgevallen.
En nu moet diezelfde pony van inmiddels 16 jaar alsnog rijpony worden? Wat tot dusver niet lukt omdat de ruiter er af valt. Hmmm, ik zie overeenkomsten.
Er is meestal een reden (en vaak niet zo positief) als een paard/pony op 6-jarige leeftijd nog zadelmak gemaakt moet worden. Vaak zijn er dan al eerder mislukte pogingen gedaan toen het dier 3-4 jaar oud was. En wordt zo’n dier voor het gemak voor een zacht prijsje als onbeleerd verkocht, maar heeft het dier stiekem al een hele rugzak aan nare ervaringen.
Ook zullen maar weinig (of geen) professionele africhtingsstallen nog beginnen aan een dier van die leeftijd. En die zullen daar ook wel een reden voor hebben. Je moet je dus afvragen of jij dat als goedwillende gelegenheidsafrichter dat dan nog wel wil doen.
Is de pony jouw eigendom? Zo niet, dan lekker de eigenaar het zelf laten oplossen en niet jouw lijf en gezondheid wagen aan iemand anders zijn probleem. Zo ja: de pony eerst grondig medisch laten controleren. En dan bedoel ik een ervaren dierenarts die eventueel ook röntgenfoto’s kan maken. Vergeet daarbij ook zeker de rug niet. Als de pony kerngezond blijkt, en je vindt het per sé noodzakelijk er nog op te gaan zitten, dan met zeer ervaren professionele hulp kijken hoever je nog komt.
Ik persoonlijk zou er niet meer op gaan zitten, maar kijken of de pony betuigd kan worden (mits gezond).
Joolien schreef:Als je instructrice er niet achter staat zou ik of een nieuw zoeken, of stoppen met de pony. Je hebt geode begeleiding nodig, waar je zelf ook achter staat en ik heb het idee dat het hier een beetje mist.
cassandra145 schreef:Roodvos schreef:Het is wel zo dat hij in het begin bang was van de borstels tijdens het poetsen, maar dit is ondertussen al veel verbeterd).
Zoals ik al eerder zei denk ik dat ik vooral jullie tips zal opvolgen en zal beginnen met grondwerk en het rijden terug rustig op te bouwen.