Sinds een tijdje merk ik dat mijn jonge paard meer durft uit te halen onder het zadel en wat dwars gaat reageren. Paard staat sinds kort onder het zadel circa zo'n 20 keer.
Ik durf haar niet zo goed door te pakken met teugels netjes op maat te houden of wat brutaler te reageren. Ik ben niet bang voor haar en stap elke weer weer netjes op.
Nu twijfelde ik of het niet beter is om dit dier toch even uit handen te geven en flink door te laten rijden zodat ik er straks wat neer profijt van heb en een fijn paard. Maar nu lees ik veel verhalen en stallen die dit wel doen maar het liefst vanaf het zadelmak maak punt, maar zadelmak is ze wel.
Nu is de optie ook om haar zelf door te gaan rijden maar dan komende tijd met intensief lessen, en alleen nog maar rijden als ik les heb. Ik denk hierbij aan om de dag komende periode les.
Alle twee de opties komen denk ik rond zelfde bedrag uit wat kosten betreft, optie 2 is alleen fijn dat ik zelf ook goede tips en trucs mee krijg om het zelf met haar te leren.
Ik ben niet groen in jonge paarden door te rijden, maar dit is een echte merrie met een behoorlijke kop erop
Mijn vraag aan jullie, wat is een fijne optie? En wie en wat kan dan aangeraden worden?