Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:19

Hoi!

Ik vroeg mij even af of ik de enige was die dit erg opviel en die hiermee zat..

Ik zie het onwijs vaak: Mensen die met hun paard aan het werk zijn, paard doet alles prima (soms zie je niet eens een fout?) of begrijpen even iets niet. Dit zowel erop als ernaast. Ruiter raakt direct volledig geïrriteerd en begint erop los te slaan/schoppen/trekken/schreeuwen.
Kan gebeuren, een foutje, zou je denken. Miscommunicatie, verbeterpuntje? Kan je toch alleen maar van leren?

Natuurlijk ben ik soms ook wel geïrriteerd als mijn paard iets niet doet of niet lijkt te willen. Maar waarom beginnen mensen dan te slaan? Waarom beginnen mensen dan te schreeuwen? En te trekken? Waarom?
Meestal ligt het aan jezelf.. Ben je niet duidelijk genoeg of is je paard er nog niet klaar voor..

Ik ben ook van mening dat als je je paard zo op zijn donder geeft, er alleen maar spanning opgebouwd wordt waardoor het paard helemaal niet meer gaat presteren. Maar de laatste tijd valt het mij nogal op dat vele mensen daar blijkbaar anders over denken..

Laatst was ik op een evenement. Daar was zowel springen als dressuur. En daar viel het mij eigenlijk weer op. Dressuurpaarden in de inrijbaan. Lopen prima, misschien een beetje stress, maar dat is niet gek op wedstrijd tussen allerlei andere paarden, toch? En dan gaat de ruiter het paard ineens vol omtrekken en geeft (een) harde mep(pen)!
Of bij de cross/springen. Paard weigert. Ruiter wordt kwaad, slaat erop los. Paard wordt nog erger gestrest. Ze rijden een volte, voor de hindernis blijft de ruiter meppen en mept het paard gewoon over de hindernis heen. En eigenlijk het hele parcours door..

Natuurlijk is dit lang niet bij elke combinatie zo! Gelukkig maar. Maar het viel mij op. En ik begrijp het niet. Ik zit er altijd erg verbaasd en vol afschuw naar te kijken. Ik begrijp niet wat die ruiters op zo'n moment nou verwachten..

Ik moest dit gewoon even van mij afschrijven. Zijn er meer mensen die dit opvalt?
Je paard moet toch je maatje zijn.. Hoe kan je die nou zoveel pijn doen/ bang maken?

Blixem

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:20

Omdat mensen willen winnen..

Kimley

Waar het "verstand" van de ruiter ophoudt, begint zijn grofheid :)

Edit, tegenwoordig gaat heel veel om geld.. Dus MOET het paard presteren.. :(:)
Laatst bijgewerkt door Kimley op 02-06-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

ik volg je hierin.. nu niet om te zeggen dat ik omringd wordt door beulen en dat ik zelf alles perfect kan relativeren, maar ik werk toch (indien mogelijk) volgens het principe: slecht gedrag negeren en goe dgedrag belonen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:25

Myrthe2003 schreef:

Omdat mensen toch wel weten dat ze niet gaan winnen...
Omdat het makkelijk is je af te reageren op je beest...
Omdat ze bij dergelijke acties toch door niemand teruggefloten worden...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:26

Ik volg je hierin. Soms verlies ik mijn geduld en geef dan wel eens een onterechte ruk aan het halstertouw, stemverheffing of tik met de zweep, eerlijk is eerlijk, maar ik zal een paard een pak slaag verkopen of keihard gaan schreeuwen.

Zo zacht als nodig en zo hard als moet.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 02-06-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:27

Myrthe2003: Dat begrijp ik, als je mee doet aan een wedstrijd wil je winnen. Maar ik denk dat als je je paard enorm hard slaat of zijn bit bijna door z'n mond trekt.. Het paard niet echt beter gaat presteren.

Kimley: Maar ik zie het ook heel erg veel in de B en de L bijvoorbeeld (of meer zelfs?). Daar moet het toch nog niet allemaal draaien om geld?

SinneJ: Mee eens! Ik ben zelf ook (verre van) perfect en maak zelf heus wel fouten, maar ik kan er niet bij met m'n hoofd om mijn paard zo hard te gaan slaan.. Natuurlijk, een keer boos worden kan geen kwaad. Maar zo vaak/ heftig? Ik denk niet dat dat werkt..

mrie: Daar dacht ik ook al aan. Mensen worden boos op zichzelf misschien, dat het niet lukt? Dat het anders gaat dan hoe ze het verwacht hadden of zo.. En gaan het dan afreageren op hun paard.
Maar dan nog.. Denken ze dan niet na? Voelen ze zich achteraf dan echt niet schuldig?

EskeGirl: Natuurlijk, dat doet iedereen weleens! Ik heb mijn paard ook weleens een mep verkocht, maar voel mij achteraf altijd onwijs schuldig en ga nooit nog even door met nog veel meer klappen... En dit zal nooit bij een weigering gebeuren of als mijn paard even iets niet begrijpt/ aankan.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:29

Nee daar misschien nog niet, maar wel om status.. Iedereen moet het beste paard hebben, iedereen wil winnen!
Niet iedereen hoor, zitten ook echt wel goede bij :)
Moet wel zeggen, als mijn paard iets doet wat absoluut niet mag.. ze wel een tik kan verwachten :)

Ik denk ook dat het inderdaad pure frustratie is omdat iets (Nog) niet lukt.. Maar kijk ook even naar wat voor voorbeeld kinderen tegenwoordig krijgen. Kwa muziek, tv progamma's etc, overal komt geweld in voor en iedereen vind het de normaalste zaak van de wereld!
Laatst bijgewerkt door Kimley op 02-06-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:30

Veel mensen reageren zich af op hun dieren, of tegen hun medemensen....mensen in het algemeen lijken steeds minder goed te kunnen nadenken voordat ze iets doen of overdenken waarom ze iets doen.
Daarbij leven we in een zeer prestatiegerichte maatschappij. Ook dat helpt niet :\

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:32

Myrthe2003 schreef:

Dat zijn juist de ruiters welke NIET winnen ;) onkunde, onwetendheid en onmacht...
daar waar de ruietrcapaciteiten te kort schieten, gaat men over op dit gedrag.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:32

Kimley schreef:
Nee daar misschien nog niet, maar wel om status.. Iedereen moet het beste paard hebben, iedereen wil winnen!
Niet iedereen hoor, zitten ook echt wel goede bij :)
Moet wel zeggen, als mijn paard iets doet wat absoluut niet mag.. ze wel een tik kan verwachten :)

Maar dat vind ik een heel verschil.. Als je paard je half omver loopt of zich los wilt trekken, natuurlijk geef je dan een tik of een ruk aan het halstertouw.
Maar ik zie het zo vaak gebeuren als ik weinig zie.. Bij bijvoorbeeld het rijden. Paard loopt prima.. En ineens keiharde meppen en getrek. Of bij een weigering. Één tikje in de nek voor de sprong met het springzweepje moet toch voldoende kunnen zijn? En wat aanmoedigen met stem misschien? Ipv duizenden keiharde meppen..

mirim schreef:
Veel mensen reageren zich af op hun dieren, of tegen hun medemensen....mensen in het algemeen lijken steeds minder goed te kunnen nadenken voordat ze iets doen of overdenken waarom ze iets doen.
Daarbij leven we in een zeer prestatiegerichte maatschappij. Ook dat helpt niet :\

Dat blijkt inderdaad. Maar ik kan er echt niet met mijn hoofd bij. Voel mij altijd nog enorm lang schuldig als ik mijn paard een mep heb gegeven, zelfs al was ze echt stout.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:35

komt in alle takken van paardensport voor...ook bij de recreatieruiter die niet aan wedstrijden doet.
Ben van mening dat als mensen hun geduld niet kunnen bewaren en er op los rammen of zelfs vloeken en geiriteerd raken ze beter op een hobbelpaard kunnen gaan zitten.En dat zijn er heel veel :7

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:36

Ik vind dit ook een interessant onderwerp. Ik ben met name geïnteresseerd in hoe iemand die overgang maakt van een pennymeisje met veel respect voor paarden naar iemand die haar paard door een parcours/proefje heen slaat, trekt en schreeuwt.

Ik kan eigenlijk al niet meer met plezier naar concours kijken. Ik neem daarom alleen nog maar een kijkje bij western wedstrijden. Ik wil niet hele genres over één kam gaan scheren, want ik weet dat het zo niet werkt. Ook bij andere disciplines rijden ruiters zonder geweld en ook bij western rijden behandelen sommigen hun paard met geweld. Ik vind het echter wel een wereld van verschil. Gewoon een tip voor mensen die eens elders willen gaan kijken.

Laten we het hier verder niet hebben over tikken die ter correctie van gevaarlijk of onbehoorlijk gedrag worden uitgedeeld. Dat is een heel andere discussie namelijk.

Kimley

Zoals ik toegevoegd heb, kijk eens naar je omgeving?
Wat voor voorbeelden krijgen mensen tegenwoordig? Via tv, social media etc..
En iedereen vind het maar normaal! Tjaa
Ik zelf zie het ook inderdaad vaak

Anoniem

Vroegah wist ik niet beter, iedereen om me heen deed het. Ik reed met opgeknupte slof omdat de internationale springruiters dat met inrijden op grote concoursen dat ook deden. Ik kocht ingewikkelde bitten omdat zij daar ook mee reden.

Het is jammer dat er van bovenaf niks verandert, want er gebeurt zoveel, mensen, KNHS FEI weet ervan, maar als ze ingrijpen trekken ze een grote beerput open, en dat kost denk ik teveel geld ofzo. En dat is gwoon funest.
Hang een paar camera's op bij grote internationale stallen, binnen 2 weken heb je genoeg materiaal om mensn aan te klagen voor mishandeling. Dat weet ik, omdat ik dat zelf heb meegemaakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:37

Kimley schreef:

dit stamt nog van voor de romeinse tijd hoor,toen was er nog geen social media....toen werd er ook al flink op losgeslagen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:38

Joolien schreef:
Het is jammer dat er van bovenaf niks verandert, want er gebeurt zoveel, mensen, KNHS FEI weet ervan, maar als ze ingrijpen trekken ze een grote beerput open, en dat kost denk ik teveel geld ofzo. En dat is gwoon funest.

Ik denk dat het naast geld ook een kwestie is van wie wil zich opofferen om voor klokkenluider te spelen?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:39

geerke schreef:
Kimley schreef:

dit stamt nog van voor de romeinse tijd hoor,toen was er nog geen social media....toen werd er ook al flink op losgeslagen.

Ja dat is waar! Maar de voorbeelden die kinderen tegenwoordig krijgen.. Belachelijk :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:39

Basilicium schreef:
Joolien schreef:

Ik denk dat het naast geld ook een kwestie is van wie wil zich opofferen om voor klokkenluider te spelen?

vlak de veel te zware en lange pony rijdertjes niet uit....die zijn ook soms niet al te lief :7

Basilicium

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:42

^ Mee eens, maar wat is de relatie met de quotes van Joolien & mijzelf precies?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:42

Ik ben er inderdaad mee eens dat dit niet alleen in de wedstrijdsport gebeurd. Ook recreatieve ruiters etc.
Maar ik begrijp niet hoe die mensen er dan nog lol in houden. Elke training weer zo kwaad worden, je paard verrot schelden en slaan. Je doet het toch omdat je het leuk vind en SAMEN met je paard iets wilt bereiken?

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:48

Ben laatst ook met een grote frons getuige geweest van een subtop wedstrijd dressuur.

Wat een afknapper.

Ik zag een prachtig zwart meewerkend paard. Volop in de blingbling zowel paard als amazone. Zie bij het inrijden een gerobotiseerd paard lopen met een onregelmatige achterhand, een flinke por met beide benen met een kreungeluid als gevolg, een stanggebruik van haaks op de bek met gevolg een aardige blauwe tong.

Ik was eigenlijk verbijsterd, waar is dat toezicht gebleven? Eigenlijk zou de jury een kijkje moeten nemen bij het losrijden en die meenemen in de algehele eindbeoordeling.
Achteraf stom ik had zelf een opmerking moet plaatsen.

Nog stommer was het publiek op het zonnige terrasje dat notabene ook nog een applausje achterliet.

We roepen met zijn allen happy athlete. Daar was NIKS van te zien.
Later heb ik de einduitslag nog nagezien. De combinatie was laatste geworden. En terecht.
Hopelijk wel met opbouwende kritiek op de protocollen, want anders wordt het nooit beter.

Zag overigens ook combinaties mooi over de rug, vrijelijk bewegend en een plezier voor het oog.
Zo kan het dus ook!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:51

Ik snap ook niet altijd waar dat plezier nog tot in uiting komt. Ik zie regelmatig wedstrijdruitertjes zó ontzettend chagerijnig zijn dat ze zelfs hun ouders en de jury (!) een sneer geven. Als alles en iedereen zodanig irriteert dan kan je toch niet lekker in je vel zitten en van de dag genieten, denk ik dan, maar dat genieten is misschien het doel ook al lang niet meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:51

Basilicium schreef:
^ Mee eens, maar wat is de relatie met de quotes van Joolien & mijzelf precies?

dat er niet alleen vanalles misgaat hogerop,maar ook bij de boer op het land.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:55

geerke schreef:
dat er niet alleen vanalles misgaat hogerop,maar ook bij de boer op het land.

Zeker waar! Ik denk alleen dat je daar ook wel kan redeneren vanuit de KNHS en FEI. Die hebben namelijk weer binding met maneges en maneges zijn doorgaans dé plek waar de kindjes die bij de boer op het land komen te rijden hun basis meekrijgen. Als de KNHS en FEI via maneges al van begins af aan meer bewustzijn kunnen creeëren over hoe geweld geen plaats hoort te hebben in een training, komt dat uiteindelijk ook bij de boer op 't land terecht. Ben je het hiermee eens?