Iemand nog ideen om paard haar rug los te leren laten ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Iemand nog ideen om paard haar rug los te leren laten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 23:55

Hallo allemaal, ik heb nu ongeveer 4 keer op onze merrie van nu 5 jaar gezeten, ze werd voorheen ''gereden'' door een meisje dat eigenlijk zit.. en verder meelift dus helaas is de merrie super stijf geworden. Ik heb haar nu opgepakt omdat mijn ruin helaas nog wel eventjes in de lappenmand zit.

Ik ben nu bezig met haar probeeren los te laten in haar rug dat gaat eigenlijk al heel goed, ze zakt af en toe al heel lekker en komt soms zelfs stukjes aan de teugel met een lang laag instelling.
Het remmen gaat ook al een stuk beter ze had de raare tik dat ze alleen maar op bepaalde plekjes in de bak stil wouw staan dat gaat nu heel goed en gaat nu op mijn zit overal netjes stilstaan.

Nu mijn vraag zijn er nog goede oefeningen die ik nog mee kan pakken zodat ze haar rug goed loslaat ? Ik ben vooral bezig met overgangen en lekker lang laag, soms gaat ze wel in een verhoogd tempo maar ze is nog jong dus dat vind ik op het moment niet erg, liever dat dan sloom.

Figuren doe ik af en toe wel ( vooral in stap voltes en gebroken lijnen in draf vind ze het nog moeilijk ) maar ze zit zo vast in haar rug dat ombuigen om je been etc heeeeel erg lastig gaat, wil haar hiervoor ook af en toe eventjes aan de longe nemen om haar te helpen voelen welke spieren ze moet gebruiken.
Zoeken dus leuke oefeningen ik zat zelf al te denken aan mischien wat slalommen om auto banden heen , is een leuk spelletje en mischien word ze dan ook nog een tikje soepeler.
Les willen we zeker in de toekomst is nu eventjes niet mogelijk dus proberen we zelf de basis erin te werken.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:58

Aan de hand gaan werken.. Rechtrichten zonder de rug met een ruiter te belasten, zo kan ze leren haar rug te ontspannen en dat rustig opbouwen met het rijden erbij.
Zoek iemand die er les in geeft! Ik ben er 1,5 jaar geleden mee begonnen en die van mij heeft er zoveel baat bij. Had ook veel moeite met de rug ontspannen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 00:00

het zelf op eigen houtje gaan doen is naar mijn gevoel altijd een verkeerde gok.

dresjoepie

Re: Iemand nog ideen om paard haar rug los te leren laten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:31

Idd zoals bovenstaand doe dit met les En als het paard echt zo vast zit zou ik er eerst een fysio naar laten kijken! Je kunt daar ook mee overleggen voor de training bepaalde oefeningen die je kunt doen enz

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:42

Op stal hadden wij ook een paard met een heel lange, moeilijke rug. Na training aan de hand is dit erg verbeterd, met ruiter erop was het gewoon ineens te moeilijk voor haar. En idd, osteo is een hele goede tip, zeker als draaien en buigen zo lastig gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:45

Ik zou iig ook de fysio er bij halen om het paard los te maken.

Onder het zadel is slalommen prima maar als voltes al lastig zijn dan zal dat nog moeilijker worden. Ik zou eerst eens beginnen met voltes rijden, halve rechts om tot X, halve links om enz. Dit uit bereiden naar slangenvoltes met 3 en later 4 bogen.

Daarnaast rechtrichten aan de hand is inderdaad een prima oefening maar zal je les voor moeten nemen. Dat is een methode en een gevoel die prima te leren is maar die vanaf papier of een filmpje niet aan te leren is. Tenminste dat is mijn ervaring.
Werk zelf volgens de methode van Marijke de Jong, ook onder het zadel pas ik dit toe inmiddels.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:53

Ik zou ook een fysio of osteopaat langs laten komen. Daarnaast eerst maar eens heel veel simpel werk, grote voltes en veel rechtdoor. Diertje is pas 5 jaar en jij bent pas net met haar begonnen.. Zou het simpel houden en als ze even het goed doet stoppen dus niet eindeloos doorvragen.. Als het goed is is het goed en dan ook stoppen ipv meer willen.
Misschien nog longeren met een longeerhulp maar vooral even werken aan jullie relatie. Misschien een keer per week met een ervaren paard mee naar buiten zodat ze ook andere dingen ziet dan een bak.
Het foto-topic over aan de teugel is misschien ook wel interessant voor jou wordt heel veel de basis besproken.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:45

jij zegt dat je af en toe figuren maakt, doe dat vaker!!
vooral kleine voltes en veel wenden. laat je paard bewegen in stap, draf, en galop.
rijd ook vaak met losse teugels je hoeft dat niet in draf of galop te doen, kan ook in stap. mag altijd ook in draf of galop. mijn tip is :
veel wenden en bewegingen maken. (niet alleen in stap) zo word ze los in haar nek en rug. laat haar ook vaker met losse teugel, helpt heel goed.!!! succes.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:47

wat iedereen zegt bewegen, hoeft nog niet moeilijke figuren te zijn hoor. maar doe dat wel vaker, en dan steeds moeilijker opbouwen. als ie eenmaal voltes kan moet je met kleine voltes proberen.! :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 19:07

Bedankt allemaal voor de reacties, Les wil ik zeker weten binnenkort gaan doen alleen zijn de geldjes helaas er eventjes niet in te groote maaten, aangezien mijn paard dus naar kliniek moest voor arthrose en de veearts regelmatig moet komen.

Ik rij haar ook echt maximaal 20 minuutjes per keer dat ongeveer 2 a 3 keer per week. Het is vooral stappen stukjes draf en soms een pasje galop. Ik heb de galop zelfs de laatste twee keer geheel laten zitten het is een enorm paard en wil haar eerst helpen met haar rug. Meer figuren etc ga ik zeker oefenen is alleen lastig haar correct te leren reageren op druk van been omdat ik dus absoluut niet met een zweepje kan rijden.

Aan de hand zal ik zeker gaan werken en zal ook ondertussen eventjes kijken voor les in rechtrichten is alleen zo lastig dat het in de buurt vrij prijzig is. Osteo hadden wij ook al bedacht maar wouden eerst eventjes kijken of het rustig aan zo wat beter word, ze is immers stijf geworden omdat ze alleen maar rechtuit aan het hobbelen was met een enorme los vast teugel.. meisje heeft helaas nog geen nette rustige verbinding ik denk dat daar het halt probleem ook door kwam, wat nu gelukkig geheel opgelost is.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 19:11

Nog even iets vergeten te melden, Ik vraag haar dus absoluut niet aan de teugel ik rij met een losse lange verbinding als ze wilt kan ze met haar neus over de grond, Dit doet ze inmiddels ook in stukjes k laat haar ook eigen tempo bepalen zodat ze op haar eigen voeten leert lopen. Kleine stukjes pak ik iets meer op dan kan ze met haar neus nog tot haar knie zeg maar, bij beide lengtes komt ze af en toe al mini stukjes netjes nagefelijk en kijkt ze ook veel minder zuur dan voorheen dus voor mijn idee zit er zeker al verbetering in. Ik geef dus eigenlijk tempo aan ( stap of draf) en probeer met mijn lichaam te sturen verder laat ik het tempo en hoofdhouding voor nu aan haar over gaat tot nu toe prima gelukkig.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:30

goed bezig!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:06

ittheclown schreef:
Hallo allemaal, ik heb nu ongeveer 4 keer op onze merrie van nu 5 jaar gezeten, ze werd voorheen ''gereden'' door een meisje dat eigenlijk zit.. en verder meelift dus helaas is de merrie super stijf geworden. Ik heb haar nu opgepakt omdat mijn ruin helaas nog wel eventjes in de lappenmand zit.

Ik ben nu bezig met haar probeeren los te laten in haar rug dat gaat eigenlijk al heel goed, ze zakt af en toe al heel lekker en komt soms zelfs stukjes aan de teugel met een lang laag instelling.
Het remmen gaat ook al een stuk beter ze had de raare tik dat ze alleen maar op bepaalde plekjes in de bak stil wouw staan dat gaat nu heel goed en gaat nu op mijn zit overal netjes stilstaan.

Nu mijn vraag zijn er nog goede oefeningen die ik nog mee kan pakken zodat ze haar rug goed loslaat ? Ik ben vooral bezig met overgangen en lekker lang laag, soms gaat ze wel in een verhoogd tempo maar ze is nog jong dus dat vind ik op het moment niet erg, liever dat dan sloom.

Figuren doe ik af en toe wel ( vooral in stap voltes en gebroken lijnen in draf vind ze het nog moeilijk ) maar ze zit zo vast in haar rug dat ombuigen om je been etc heeeeel erg lastig gaat, wil haar hiervoor ook af en toe eventjes aan de longe nemen om haar te helpen voelen welke spieren ze moet gebruiken.
Zoeken dus leuke oefeningen ik zat zelf al te denken aan mischien wat slalommen om auto banden heen , is een leuk spelletje en mischien word ze dan ook nog een tikje soepeler.
Les willen we zeker in de toekomst is nu eventjes niet mogelijk dus proberen we zelf de basis erin te werken.

Zo iets heeft tijd nodig. En zoals ik het lees krijg je nu al steeds hele kleine stukjes dat ze haar rug los laat. Denk dat je gewoon op deze manier door moet gaan. Dan gaat ze op een gegeven moment steeds langer die goede stukjes laten zien en voelen. Dan worden die stukjes dus stukken.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:15

Lange rechte lijnen in galop rijden en dan zelf in verlichte zit gaan rijden, wil nog wel eens helpen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 21:16

Melisding schreef:
Lange rechte lijnen in galop rijden en dan zelf in verlichte zit gaan rijden, wil nog wel eens helpen.

Ahh helaas is galop haar slechtste gang dus ik weet niet of dat hem gaat worden, hahaha . Ik denk zelf dat haar galop al een stuk beter word als ze gewoon lekker loslaat in haar ruggetje ze is gewend om als een giraf te lopen het laatste jaar en daarom zit ze gewoon erg vast, gelukkig is er al verbetering. We gaan gewoon met geduld rustig verder en zodra de vakantie etc over is eventjes kijken voor een osteo er eventueel bij als we weer wat gespaard hebben na extreem hooge kosten van andere paardje. Ik had ook al bedacht om haar te helpen om een pad met inlagens onder het zadel te doen, het zadel licht super maar gewoon omdat hij lekker dik is natuurlijk, lijkt me ook wel fijn als je wat moeite heb met je rug ontspannen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:36

Ik zou zeker niet gaan longeren met longeer hulp, maar longeren vanuit je eigen gevoel,
Veel handwerk doen op de volte, dus naast het paard, als je het paard kan ontspannen aan de hand en de zijgangen kan aanleren dan heb je al veel gewonnen voor als je erop gaat,

Ik denk dat een meeliftende ruiter niet zo heel veel schade aan brengt , mis vraag jij zelf wel te veel ,je bent ook net begonnen met het dier, dus een vreemde, het dier is ook nog maar 5 is eigenlijk al te vroeg ingereden dus ja pak het eens anders aan en heb geduld,
Zoek eens op gymnastiseren aan de hand