balansproblemen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m9ara

balansproblemen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:19

Hoi allemaal!

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een 6 jarige dressuurgefokte merrie. Ze laat echter wat problemen met haar balans merken, waarmee ik uiteraard hard aan het werk ben.

Het eerste probleem is haar horizontale balans. Ze wil zichzelf graag wat lang maken en op de voorhand gaan lopen. Hier ben ik hard mee aan de slag gegaan, wat resulteerde in een paard wat een stuk beter op de achterhand liep en horizontaler werd. Echter is er bij dit stukje een nieuw probleem (dankzij mij) insgeslopen.

Als ik wil ontspannen geef ik vaak perongeluk teveel ruimte waardoor de verbinding een moment verbroken word. hiermee ben ik nu natuurlijk ook hard aan het oefenen nu, maar dit heeft er wel voor gezorgd dat de verbinding in mijn paard langzaam wegzakte. ze begon wat achter me aan te lopen in plaats van actief en voorwaarts, en is nu haar balans op de rechte lijn kwijt. Dit uit zich in bijvoorbeeld haar kont naar binnen gooien en nog meer achter het been kruipen.

Aangezien voorwaarts de eerste voorwaarde is voor goede nagefelijkheid ben ik eerst teruggegaan naar die stap. Dit gaat ondertussen weer goed. Ik maak nog veel tempowisselingen om haar naar voren te laten denken. Daarnaast probeer ik heel goed op te letten dat ik ten alle tijden verbinding houd met de mond van mn paard (dit is erg lastig, vooral omdat paardlief niet veel meer aanbied :\ ) De draf en galop gaan weer een stuk beter nu. maar de stap wil maar niet.
Ze verliest alle verbinding, komt achter mn been en gaat schuin lopen. Ze vind het dus nog erg lastig om haar balans te vinden. Om dit te verhelpen maak ik al veel schijnovergangen van draf naar stap om haar te leren dat ze nog steeds voorwaarts en in verbinding moet zijn richting de stap. Ook rijd ik veel rechte stukken omdat dat juist hetgene is waar ze sterker in moet worden. Hierin stel ik haar weer net wat langer en lager in omdat het dat voor haar makkelijker maakt. Maar dit komt haar horizontale balans probleem juist weer niet ten goede...

Ik krijg lessen, en het verhaal hierboven is ook allemaal onder begeleiding van mijn instructrice gegaan. Maar ik was benieuwd of er nog frisse blikken van bokkers zijn die de balans en verbinding van mijn paard wat kunnen verbeteren. Buiten de dingen om die ik al doe.

Sorry voor het lange verhaal!'

Pelientje

Re: balansproblemen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:40

Heb je wel eens geprobeerd om achtjes te rijden? Eerst halve volte rechts overgang halve volte links, en later dit figuurtje verkleinen? En dan af en toe de volte weer doordraaien op dezelfde hand zodat het paard moet blijven opletten.

Bij mij heeft dat wel geholpen. In het begin was het paard totaal uit balans bij het veranderen van de hand, maar na een tijdje werd ze daar steeds beter in en dat merkte ik toen eigenlijk bij alle oefeningen.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 17:03

Pelientje schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om achtjes te rijden? Eerst halve volte rechts overgang halve volte links, en later dit figuurtje verkleinen? En dan af en toe de volte weer doordraaien op dezelfde hand zodat het paard moet blijven opletten.

Bij mij heeft dat wel geholpen. In het begin was het paard totaal uit balans bij het veranderen van de hand, maar na een tijdje werd ze daar steeds beter in en dat merkte ik toen eigenlijk bij alle oefeningen.

Dit heb ik inderdaad voorheen wel eens gedaan, maar nog niet in combinatie met dit probleem.
Ik zal het eens gaan toepassen!
Denk je dat dit juist ook helpt voor de onbalans op de rechte lijn?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:34

De verbinding verliezen doordat je de teugels af en toe eens even te los laat ????? ik vind dit een heel raar verhaal, klopt mssn heel klein beetje maar zeker is voor mij dat dit nooit echt de reden kan/mag zijn.
als zijn kont een beetje naast de massa komt dan zou ik trachten de voorhand er weer voor te zetten, en dit met een zo los mogelijk teugelcontact.
Is mssn een heel andere manier om naar dit probleem te kijken maar denk dat dit zeker zou moeten werken.
Als de onbalans zou bestaan uit het zwaaien met het hoofd dan is dit weer een heel ander verhaal, maar ook daar zou ik denk ik wel een oplossing voor weten.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:37

aeolusnr1 schreef:
De verbinding verliezen doordat je de teugels af en toe eens even te los laat ????? ik vind dit een heel raar verhaal, klopt mssn heel klein beetje maar zeker is voor mij dat dit nooit echt de reden kan/mag zijn.
als zijn kont een beetje naast de massa komt dan zou ik trachten de voorhand er weer voor te zetten, en dit met een zo los mogelijk teugelcontact.
Is mssn een heel andere manier om naar dit probleem te kijken maar denk dat dit zeker zou moeten werken.

Ja ze heeft geleerd achter de teugel te gaan lopen door het loslaten van mijn kant, op die manier krijg je dus geen verbinding meer omdat ze alles loslaat.
Overigens komt morgen de tandarts wat misschien ook al wat kan schelen.

Stom dat ik nog niet aan die manier heb gedacht, heb me misschien teveel gefocust op die verbinding en balans. Dit ga ik zeker toepassen!

Hoe zou jij onbalans die zich uit bij het hoofd oplossen dan? Puur uit interesse mocht dit voor gaan komen?

Edit: toevoeging

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:45

tjaaa idd wat ook de oorzaak is maakt niet uit.
Maar je moet altijd begrijpen als een paard iets verkeerd doet dan doet die dat omdat hij dat zo leert of geleerd heeft.
Dus nu is het aan jou dingen te gaan herstellen, en dat is vele malen moeilijker dan het van de eerste keer goed aanleren.
Zeker bij een paard die regelmatig achter de teugel kruipt (is een vorm van ontsnappen aan de druk) is het dus zeer belangrijk er echt alles aan te doen om weer dat neusje voor de loodlijn te krijgen.
Pas als je daar consequent in lukt, dan pas weer gaan opbouwen.
Laterale buiging en echt voorwaarts-neerwaarts zijn de eerste trainingspunten.
Dus let heel erg op de je de teugels niet te veel vastneemt om dat zogenaamde contact, want ik vermoed dat je daar eigenlijk het ontstaan van dit probleem moet gaan zoeken.
En het achter de teugel kruipen komt nooit door het loslaten, maar eerder door het te vast houden.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:54

aeolusnr1 schreef:
tjaaa idd wat ook de oorzaak is maakt niet uit.
Maar je moet altijd begrijpen als een paard iets verkeerd doet dan doet die dat omdat hij dat zo leert of geleerd heeft.
Dus nu is het aan jou dingen te gaan herstellen, en dat is vele malen moeilijker dan het van de eerste keer goed aanleren.
Zeker bij een paard die regelmatig achter de teugel kruipt (is een vorm van ontsnappen aan de druk) is het dus zeer belangrijk er echt alles aan te doen om weer dat neusje voor de loodlijn te krijgen.
Pas als je daar consequent in lukt, dan pas weer gaan opbouwen.
Laterale buiging en echt voorwaarts-neerwaarts zijn de eerste trainingspunten.
Dus let heel erg op de je de teugels niet te veel vastneemt om dat zogenaamde contact, want ik vermoed dat je daar eigenlijk het ontstaan van dit probleem moet gaan zoeken.
En het achter de teugel kruipen komt nooit door het loslaten, maar eerder door het te vast houden.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik snap heel goed dat het mijn fout is dat dit erin geslopen is. Ik doe zo hard mogelijk mn best om alles goed te doen maar het is zo lastig haha.

Voorwaarts neerwaarts gaat wel goed, daarin ontsnapt ze niet aan de druk, alleen in de stap nog wat. Het is meer als ik haar wat hoger in stel.
Ik denk dat ik dan maar ga beginnen om
vanuit dat voorwaarts neerwaartse hele kleine stukjes wat omhoog te denken. En ook in dat lage wat meer te buigen.

Verder ga ik heel hard mn best doen een hele lichte maar toch constante verbinding te krijgen! Ik weet van mezelf dat ik niet enorm heb zitten trekken maar het kan toch net teveel zijn geweest voor het paard inderdaad

aeolusnr1

Re: balansproblemen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:20

Ik wil je heel veel succes toewensen.
jouw instelling is zeer goed, je staat open voor de mogelijkheden een dikke pluim en een bank vooruit is een oud gezegde maar nog steeds van toepassing.
Te veel lesgevers gaan net dat ietsje te vlug en slaan eigenlijk een kleine stap over, en idd niet ieder paard is gelijk, sommigen moet je amper opnemen en ze gaan al achter de teugel, maar als lesgever zou je dan moeten zeggen meer voorwaarts en zeker erbij zeker niet meer aannemen, het is iets heel anders loslaten en achter de teugel kruipen, al voelt het voor de ruiter een beetje gelijkaardig aan, dus heel erg opletten dat je die twee niet met elkaar verward.
Maar onthoud, bij problemen altijd en echt altijd een stap terugzetten, mssn zelfs meer dan één stap, en van daaruit dan weer opbouwen.
Je kan enkel opbouwen vanuit het succes-gevoel.
En of je nu dressuur of springen of western of endurance of hottentots of nog iets meer speciaals, het maakt niet uit, je moet altijd de interesse van het het paard en zijn volle medewerking verkrijgen, en dan lukt eigenlijk alles, als zijn bouw en zijn mogelijkheden dit dan ook toestaan.
veel geluk en blijf heel kritisch en sta open voor heel diverse manieren.