Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een 6 jarige dressuurgefokte merrie. Ze laat echter wat problemen met haar balans merken, waarmee ik uiteraard hard aan het werk ben.
Het eerste probleem is haar horizontale balans. Ze wil zichzelf graag wat lang maken en op de voorhand gaan lopen. Hier ben ik hard mee aan de slag gegaan, wat resulteerde in een paard wat een stuk beter op de achterhand liep en horizontaler werd. Echter is er bij dit stukje een nieuw probleem (dankzij mij) insgeslopen.
Als ik wil ontspannen geef ik vaak perongeluk teveel ruimte waardoor de verbinding een moment verbroken word. hiermee ben ik nu natuurlijk ook hard aan het oefenen nu, maar dit heeft er wel voor gezorgd dat de verbinding in mijn paard langzaam wegzakte. ze begon wat achter me aan te lopen in plaats van actief en voorwaarts, en is nu haar balans op de rechte lijn kwijt. Dit uit zich in bijvoorbeeld haar kont naar binnen gooien en nog meer achter het been kruipen.
Aangezien voorwaarts de eerste voorwaarde is voor goede nagefelijkheid ben ik eerst teruggegaan naar die stap. Dit gaat ondertussen weer goed. Ik maak nog veel tempowisselingen om haar naar voren te laten denken. Daarnaast probeer ik heel goed op te letten dat ik ten alle tijden verbinding houd met de mond van mn paard (dit is erg lastig, vooral omdat paardlief niet veel meer aanbied

Ze verliest alle verbinding, komt achter mn been en gaat schuin lopen. Ze vind het dus nog erg lastig om haar balans te vinden. Om dit te verhelpen maak ik al veel schijnovergangen van draf naar stap om haar te leren dat ze nog steeds voorwaarts en in verbinding moet zijn richting de stap. Ook rijd ik veel rechte stukken omdat dat juist hetgene is waar ze sterker in moet worden. Hierin stel ik haar weer net wat langer en lager in omdat het dat voor haar makkelijker maakt. Maar dit komt haar horizontale balans probleem juist weer niet ten goede...
Ik krijg lessen, en het verhaal hierboven is ook allemaal onder begeleiding van mijn instructrice gegaan. Maar ik was benieuwd of er nog frisse blikken van bokkers zijn die de balans en verbinding van mijn paard wat kunnen verbeteren. Buiten de dingen om die ik al doe.
Sorry voor het lange verhaal!'