Paard loopt onder mij vandaan bij wedstrijd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2005538

Paard loopt onder mij vandaan bij wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 22:39

Hallo Bokkers,

Ik heb een heel lief verzorgpaard van 21 jaar oud. Hij heeft vroeger hoog in de tuigerssport gelopen en is nu met "pensioen". Hij loopt niet meer voor de kar en alleen nog maar onder de man. Sinds kort rij ik onderlinge wedstrijden met hem op een terrein waar hij vroeger ook altijd wedstrijden voor de kar heeft gelopen. En hij laat dan ook maar al te graag zien dat hij toch echt een tuiger is. Maar racend door de bak heen scheuren is nou niet echt wat ik wil. Thuis loopt hij geweldig, maar ik wil op wedstrijd ook graag laten zien wat hij in z'n mars heeft. Ook het inrijden gaat niet geweldig, dat gebeurt op een groot veld samen met heel veel andere paarden, en ja hij moet en zal voorop lopen dus moet persé iedereen inhalen. Op de volte zetten is ook geen optie aangezien er een grote ring in het midden staat waar de Z dressuur ruiters in rijden. Heeft iemand tips hoe ik hem rustiger kan laten zijn en hoe ik kan zorgen dat hij op mij let en naar mij luistert? Alvast heel erg bedankt!

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:45

het is toch zeker geen hengst :=
misschien ben jij zenuwachtig en voelt hij dat...

Anoniem

Re: Paard loopt onder mij vandaan bij wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:47

Is het een optie je instructeur te vragen volgende keer mee te gaan en je te begeleiden bij het losrijden, en desnoods ook in je proef? Bij het inrijden sowieso oortje in zodat je instructeur je kan bereiken, en dan hem/haar ook vragen je proef voor te lezen zodat hij/zij in kan grijpen indien jij er niet uitkomt in je proef?

2005538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 22:51

De onderlinge wedstrijden zijn altijd vlak na de officiele wedstrijden, en laat nou net mijn instructrice daaraan meedoen ;( terwijl zij terug naar huis rijdt ben ik altijd bezig met mijn proef. Ze geeft me altijd wel tips die ik ook gebruik maar hij blijft zich gedragen als een echte tuiger.

2005538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 22:56

Nee het is geen hengst. En hoe zenuwachtig ik ben valt volgensmij ook erg mee, ik doe het voor de lol en om ervaringen op te doen. Niet voor de winst. Maar het zou toch fijn zijn als ik een relaxte wedstrijd kan doen op de manier hoe het thuis ook gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:22

2005538 schreef:
De onderlinge wedstrijden zijn altijd vlak na de officiele wedstrijden, en laat nou net mijn instructrice daaraan meedoen ;( terwijl zij terug naar huis rijdt ben ik altijd bezig met mijn proef. Ze geeft me altijd wel tips die ik ook gebruik maar hij blijft zich gedragen als een echte tuiger.

Er zijn meer instructeurs op de wereld. Dan vraag je toch een andere voor dat stukje wedstrijdbegeleiding? Is niet raar hoor, ook niet om iemand alleen voor die gelegenheid te vragen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:34

2005538 schreef:
Hallo Bokkers,

Ik heb een heel lief verzorgpaard van 21 jaar oud. Hij heeft vroeger hoog in de tuigerssport gelopen en is nu met "pensioen". Hij loopt niet meer voor de kar en alleen nog maar onder de man. Sinds kort rij ik onderlinge wedstrijden met hem op een terrein waar hij vroeger ook altijd wedstrijden voor de kar heeft gelopen. En hij laat dan ook maar al te graag zien dat hij toch echt een tuiger is. Maar racend door de bak heen scheuren is nou niet echt wat ik wil. Thuis loopt hij geweldig, maar ik wil op wedstrijd ook graag laten zien wat hij in z'n mars heeft. Ook het inrijden gaat niet geweldig, dat gebeurt op een groot veld samen met heel veel andere paarden, en ja hij moet en zal voorop lopen dus moet persé iedereen inhalen. Op de volte zetten is ook geen optie aangezien er een grote ring in het midden staat waar de Z dressuur ruiters in rijden. Heeft iemand tips hoe ik hem rustiger kan laten zijn en hoe ik kan zorgen dat hij op mij let en naar mij luistert? Alvast heel erg bedankt!

Zoals ik het lees, ben jij met losrijden al te lief voor je verzorgpaard. En daar neemt hij handig gebruik van. Je kunt ook als je tussen de Z-ruiters losrijd, gewoon voltes draaien. Hoef je echt geen extra respect voor te hebben.

2005538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:16

Ik bedoel dat je geen voltes kunt rijden qua ruimte, de ring waar de Z ruiters in rijden staat in het midden en het losrijden kan alleen maar er om heen in een soort baan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:05

Je kunt een volte zo groot of zo klein maken als jezelf wilt. En anders slangenvoltes gaan rijden. Als je alleen maar rechtuit blijft rijden, ga je dit niet oplossen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 05:24

Een paard is een gewoontedier. Dit paard is een tuiger en heeft jarenlang tuigpaarden wedstrijden gereden.
Heb je ooit wel eens gekeken op een tuigpaarden wedstrijd? Dat zou je eens moeten doen. En dan vooral kijken op het inrijterrein.
Willekeurig filmpje van een tuigpaardenrubriek: veel geklap en geroep om te paarden nog meer te laten showen: https://www.youtube.com/watch?v=AGnVsgoMPtY

Ik denk dat je dan beter begrijpt dat het paard doet, wat er al jaren van hem werd verwacht.
Hij is juist erg braaf voor jou aan het werk in wat hij blijkbaar goed kan en leuk vindt om te doen.

Je zal dit paard dus niet alleen thuis, maar ook op de wedstrijd moeten omscholen door heel veel rust en veel stappen, etc. Dit paard zal moeten leren dat zijn tuigcarriere voorbij is en dat er nu iets anders van hem gevraagd wordt.
En dat gaat je veel tijd kosten en heeeeeel veel rust en consequent zijn en dan nog......... zal het altijd lastig blijven.
Eerst veel op vreemd terrein tussen de andere paarden rust oefenen: alleen maar stappen (dat zal al moeilijk genoeg zijn)

Wel een leuke uitdaging. Omscholen is lastig.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:02

Precies wat Janouk zegt. Het zal geen makkelijke opdracht zijn en als het soms niet lukt is dat niet altijd van jou. Je moet een gewoonte na 21 jaar doorbreken en dat is niet simpel. Ik zeg altijd maar: "stug vol blijven houden" ;). Succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:26

Met alleen maar om de ring rijden kun je ook niet losrijden! Als de accommodatie niet geschikt is heeft het denk ik ook weinig zin om te gaan :o

Maar goed je kunt natuurlijk altijd overgangen rijden en tempo wisselingen Dus zou dat eens proberen veel stap draf halt draf galop enz

2005538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:54

Bedankt allemaal! Ja ik heb vaak genoeg bij hem op wedstrijd gekeken en ik weet dat dit vroeger van hem verwacht werd. Ik zal zeker de tips gebruiken en kijken of het een beetje werkt. Ik ben al heel erg trots op hem als hij relaxed loopt en naar mij luisterd ipv alleen maar op de omgeving te letten. En het is al helemaal leuk als hij natuurlijk al die dressuurtoppers eruit rijdt maar dat kan ik niet van hem verwachten ;) het is tenslotte geen dressuurpaard maar een tuiger!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:35

WD-V > RT-V

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:39

Als ik dat filmpje zie en dan vergelijk met het beeld dat je schetst van om een baan in een rijtje inrijden, snap ik wel dat jouw paard denkt dat hij gewoon voor de koets staat.
Is er geen wei waarin geparkeerd word ofzo, waarin je ook kunt inrijden? Ik heb dat op wedstrijd wel eens gezien. Was super druk in de inrijring, 1 amazone reed op het parkeerterrein/wei en had 3x de ruimte van de inrijring voor haarzelf, alleen was t natuurlijk wel gras. Maar lijkt mij veel relaxter inrijden.
Als het rond de start van de wedstrijd te druk is op het parkeerterrein, kun je misschien vragen of je als een van de laatsten je proef mag rijden?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:54

T enigste wat ik je mee kan geven uit ervaring is heel veel overgangen rijden. En precies het zelfde doen als je doet met een paard die naar een hindernis toe stormt.

Steeds halt zetten en weer weg, gaat hij hard hup weet halt.

Zo heb ik de mijne het geleerd, kost even tijd en moeite maar het werkt zeker wel!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:13

Mijn ervaring met tuigers is dat ze van stilzetten ongelofijk geërgerd kunnen worden en dat het 0,0 effect heeft. Er zit gewoon een grote drang tot bewegen in veel van die paarden. Niet erg maar je moet er wel mee leren werken.

Als hij de benen neemt, figuren gaan rijden en zodra hij daarin tempo wil verliezen, omdat hard lopen op een slangenvolte met vijf bogen nu eenmaal zwaarder is dan knoerthard rechtuit, tempo behouden, stelling en buiging vragen en door blijven rijden. Houd je been eraan, houd je hand er aan. Niet met kracht maar zorg ervoor dat je been en je hand een constante factor wordt voor je paard. Veel 'drukke' paarden geven een soort schrikreactie op het been omdat de ruiter het been afhoudt zodra het paard snelheid gaat maken, niet doen! Dat been ligt aan een blijft aan liggen en hij zal moeten leren dat dat niet anders wordt door de benen te nemen.

Zodra je tijdens het figuren rijden weer zelf het tempo kan controleren, kan je weer stukken rechtuit mee pakken. Knijpt hij er weer tussenuit? Schoudervoor, travers, voltes, alles met behoud van zijn hoge tempo en buiging. Sta hem nadat je hem op zijn eigen tempo (tegen zijn zin) een stukje in die oefening hebt doorgereden wat lager in tempo in zodat de tempo wijziging op jouw initiatief gebeurt. Laat hem niet te lang op hoog tempo doorwerken, het is tenslotte bedoeld om het iets te leren niet om hem af te matten.

Edit: ook met een tuiger kan je bovenin meerijden met de ' echte' dressuurpaarden maar daar zal je wel tijd, geld en energie in moeten steken. Ik denk dat een goede instructrice of instructeur onontbeerlijk is.