bokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charellelove

bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 17:43

hoi hoi. ik heb een paard dat erg vaak bokt, hoe kan ik het best blijven zitten?
haar bok is met 4 benen tegelijk in de lucht en dan eerst de voorbenen omlaag en dan de achterbenen. dat is best lastig blijven zitten. hoe blijf je het beste zitten?

FriesWytske

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:46

Ik zou eerst uitzoeken waarom je paard zo doet. Dus past het zadel wel, heeft hij/zij niet last van de tanden of ergens anders van.

_Celess

Waarom bokt hij? Past het zadel niet, heeft hij pijn aan zijn rug?
En verder, achterover zitten en wachten tot ie klaar is met bokken. Maar ik zou toch eerst naar de oorzaak van het bokken opzoek gaan.

Marie_v

vragen aan de persoon die je lesgeeft

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:47

Oei, misschien kan je je beter afvragen waarom je paard bokt? Er zit hem iets niet goed hoor...

Met vier benen bokken is niet echt uit te zitten naar mijn idee. Daarnaast moet je dat ook niet willen denk ik :n

Pimpelmees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:48

Eerst, waarom bokt het paard dan zo vaak? Kun je dat voorkomen?
Mijn paard bokt ook vaak, hij schrikt al van een windvlaag (wow, dat rijmt :+ )
Ik geef hem meestal even een tik met een zweep zodat hij het af leert en dan ga ik vrij ver naar achter, rustig blijven en je voeten in de stijgbeugels duwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:58

Waarom openen jij en Bertbart om de beurt van die topics waarbij mensen zich echt afvragen of het uit de dikke duim komt of echt is. Als je graag antwoord op je vraag wil dan plaats maar een filmpje van het bokken.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:05

bigone schreef:
Waarom openen jij en Bertbart om de beurt van die topics waarbij mensen zich echt afvragen of het uit de dikke duim komt of echt is. Als je graag antwoord op je vraag wil dan plaats maar een filmpje van het bokken.

heb er geen filmpje van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:07

Dan maak je een filmpje.
Sorry maar je komt niet meer zo geloofwaardig over na al je topics.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:12

FriesWytske schreef:
Ik zou eerst uitzoeken waarom je paard zo doet. Dus past het zadel wel, heeft hij/zij niet last van de tanden of ergens anders van.

nee het zadel past goed ze heeft ook niets aan haar tanden ze is kerngezond.
het is vooral met springen dan wordt ze te druk.of als ik op buiten rit wil doet ze het de ene keer super braaf en de anderen keer heeft ze er geen zin in en dan gaat ze bokken tot je er af licht dat is meestal al na 5x wil dit graag ver komen maar ze doet het uit het niets. dan ben je aan het rijden en dan is ze rustig en in een keer gaat ze flippen niet echt handig :(

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:21

Marie_v schreef:

rij met haar niet vaak een les maar 2 keer in een maand of zo ik rij vaak alleen met een vriendin
maar als ze dat ooit in de les doet zegen ze vaak= geef maar een keer hard been of blijven zitten (ja daar heb ik weinig aan :P ) en met bennen geven stopt ze wel na een paar keer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:29

Je hebt geen filmpje?? Dan maak je een filmpje!!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:31

Las in een ander topic van jou iets over weinig tanden en een oud paard ??

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:18

SindyKaya schreef:
Las in een ander topic van jou iets over weinig tanden en een oud paard ??

dat is een ander paard ze staan toevallig wel bij elkaar het ouden paard is super lief heeft nog nooit in mij bij zijn gebokt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:19

Hoeveel paarden heb jij?
En zijn die paarden ook van bertbart?

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:32

het zijn verzorgpaarden. twee paarden
en twee shets

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:52

Je zegt zelf dat je niet vaak in een les rijdt met dit paard.
Tjaaa dan heb je dus alvast een deel van de oorzaak waardoor dit gedrag zo verder blijft gaan hé.
Ofwel is er iets niet in orde met het paard (medisch of het harnachement), of jouw manier van omgaan en rijden is ergens dik verkeerd.
Zoek dus vooral de fout bij jezelf, neem les veel les.

charellelove schreef:
Marie_v schreef:

rij met haar niet vaak een les maar 2 keer in een maand of zo ik rij vaak alleen met een vriendin
maar als ze dat ooit in de les doet zegen ze vaak= geef maar een keer hard been of blijven zitten (ja daar heb ik weinig aan :P ) en met bennen geven stopt ze wel na een paar keer.

Precila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:15

heey ik snap dat je graag wilt blijven zitten dat is harstikke logisch, maar je kan beter je afvragen waarom het paard bokt. Bokken doen ze meestal omdat ze zich oncomfortabel voelen. Dit gedrag grijpt dus terug naar het instinct van het paard. Hij wilt letterlijk het van zich afschudden dus wat hij doet bokken dus. De oorzaken van bokken kunnen zijn bijvoorbeeld: Een niet goed passend zadel of te strak aansingelen. Dus je kan eerst door iemand laten kijken of het zadel wel goed past. En voor dat aansingelen is het ook beter dat je dat niet in 1 keer doet je kunt beter een stukje lopen en dan weer aansingelen en dan weer een stukje lopen en dan weer aansingelen dit werkt bij mijn paard heel goed. Hij kan ook rugpijn hebben artrose of spierknopen. Het kan ook aan je rijstijl liggen misschien bergrijpt je paard je niet of kan hij het fysiek niet aan. Probeer dus het niet te ingewikkeld te maken zorg dat jij weet wat je doet want als jij het niet weet snapt hij er ook niks meer van. Het kan ook aan zijn scheefheid liggen mijn paard heeft daar last van elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, maar dat gaat tegen zitten als je erop wilt rijden. De oplossing voor deze scheefheid is rechtrichten deze oefeningen kun je vinden op internet. Het kan ook aan onzekerheid liggen van je paard hij heeft misschien geen vertouwen meer in de ruiter. Ook kan het zijn dat hij dit doet uit angst, omdat hij misschien heel hard vroeger is aangepakt. Maar het kan natuurlijk ook eraan liggen dat hij bijvoorbeeld ergens van schrikt dan kun je gewoon schriktraining doen. Ook kan het zijn dat je paard te koud uit stal komt dat wil zeggen dat hij gewoon zo lang heeft stilgestaan heeft dat hij veel energie heeft. Je kunt bijvoorbeeld voor het rijden hem heel even longeren ik hoop dat ik je een beetje kan helpen met deze informatie.

Groetjes, Precila

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:04

Vraag het aan je instructeur, die zou zulke dingen moeten weten. Als je geen instructeur hebt zou ik er erg snel 1 gaan zoeken.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:59

Dat paard heeft geen pijn. En charelle (ts) rijd goed. hetligt eraan dat dat paard niet wil galloperen en daarom bokt hij haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:03

bertbart schreef:
Dat paard heeft geen pijn. En charelle (ts) rijd goed. hetligt eraan dat dat paard niet wil galloperen en daarom bokt hij haha!

Want jij hebt aan het paard gevraagd of hij pijn heeft ? Via Bokt kunnen wij zo geen tips geven zonder enig beeldmateriaal, dus daarom zou ik toch adviseren om te gaan lessen bij een goede(!) instructeur.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 13:21

Precila schreef:
heey ik snap dat je graag wilt blijven zitten dat is harstikke logisch, maar je kan beter je afvragen waarom het paard bokt. Bokken doen ze meestal omdat ze zich oncomfortabel voelen. Dit gedrag grijpt dus terug naar het instinct van het paard. Hij wilt letterlijk het van zich afschudden dus wat hij doet bokken dus. De oorzaken van bokken kunnen zijn bijvoorbeeld: Een niet goed passend zadel of te strak aansingelen. Dus je kan eerst door iemand laten kijken of het zadel wel goed past. En voor dat aansingelen is het ook beter dat je dat niet in 1 keer doet je kunt beter een stukje lopen en dan weer aansingelen en dan weer een stukje lopen en dan weer aansingelen dit werkt bij mijn paard heel goed. Hij kan ook rugpijn hebben artrose of spierknopen. Het kan ook aan je rijstijl liggen misschien bergrijpt je paard je niet of kan hij het fysiek niet aan. Probeer dus het niet te ingewikkeld te maken zorg dat jij weet wat je doet want als jij het niet weet snapt hij er ook niks meer van. Het kan ook aan zijn scheefheid liggen mijn paard heeft daar last van elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, maar dat gaat tegen zitten als je erop wilt rijden. De oplossing voor deze scheefheid is rechtrichten deze oefeningen kun je vinden op internet. Het kan ook aan onzekerheid liggen van je paard hij heeft misschien geen vertouwen meer in de ruiter. Ook kan het zijn dat hij dit doet uit angst, omdat hij misschien heel hard vroeger is aangepakt. Maar het kan natuurlijk ook eraan liggen dat hij bijvoorbeeld ergens van schrikt dan kun je gewoon schriktraining doen. Ook kan het zijn dat je paard te koud uit stal komt dat wil zeggen dat hij gewoon zo lang heeft stilgestaan heeft dat hij veel energie heeft. Je kunt bijvoorbeeld voor het rijden hem heel even longeren ik hoop dat ik je een beetje kan helpen met deze informatie.

Groetjes, Precila

ze doet het vooral als ze veel energie heeft en met springen ze raakt dan heel opgewonden en het zijn dan ook soms bokjes uit blijdschap dat is toch ook bij sommigen paarden die je net buiten zet gaan ook gek doen. en ze is kern gezond het zadel zit ook goed ze moet gewoon elke dag gereden worden en ik doe het maar 4x in de week en longeren er nog bij ze heeft gewoon heel veel energie.
(het gebeurt ook wel ooit dat ze schrikt hoor dan bokt ze een keer dus misschien is een schrik training wel een goed idee bedankt. :) )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:04

Er niet op gaan zitten, maar gaan zoeken waarom ze bokt , de meeste paarden bokken om een rede

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:41

Een paard kan eens een vreugde bok geven, dat doet mijn pony ook wel eens. Maar als hij meerdere keren bokt en je er echt bewust probeert af te krijgen heeft hij hoe dan ook ergens last van! Begin eens om een zadelmaker te laten komen, om te kijken of het zadel nog wel goed past. Het kan namelijk best zo zijn dat het een half jaar geleden nog goed was, maar nu niet meer. De kussens kunnen bijvoorbeeld hard zijn geworden of je verzorgpony is veranderd qua bouw. Dit kan heel snel gaan.
Een osteopaat zal in dit geval ook niet verkeerd zijn. Misschien zit hij ergens vast. (in zijn rug of bekken bijvoorbeeld) en veroorzaakt dit het bokken. Dit kan al gebeuren door een rare sprong in de wei, dus dit hoeft niet aan jou te liggen.

Dit is echt het enige advies wat helpt! Kijk verder dan je neus lang is, anders verpest je de pony.