Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FriesWytske schreef:Ik zou eerst uitzoeken waarom je paard zo doet. Dus past het zadel wel, heeft hij/zij niet last van de tanden of ergens anders van.
Marie_v schreef:vragen aan de persoon die je lesgeeft
charellelove schreef:Marie_v schreef:vragen aan de persoon die je lesgeeft
rij met haar niet vaak een les maar 2 keer in een maand of zo ik rij vaak alleen met een vriendin
maar als ze dat ooit in de les doet zegen ze vaak= geef maar een keer hard been of blijven zitten (ja daar heb ik weinig aan) en met bennen geven stopt ze wel na een paar keer.
bertbart schreef:Dat paard heeft geen pijn. En charelle (ts) rijd goed. hetligt eraan dat dat paard niet wil galloperen en daarom bokt hij haha!
Precila schreef:heey ik snap dat je graag wilt blijven zitten dat is harstikke logisch, maar je kan beter je afvragen waarom het paard bokt. Bokken doen ze meestal omdat ze zich oncomfortabel voelen. Dit gedrag grijpt dus terug naar het instinct van het paard. Hij wilt letterlijk het van zich afschudden dus wat hij doet bokken dus. De oorzaken van bokken kunnen zijn bijvoorbeeld: Een niet goed passend zadel of te strak aansingelen. Dus je kan eerst door iemand laten kijken of het zadel wel goed past. En voor dat aansingelen is het ook beter dat je dat niet in 1 keer doet je kunt beter een stukje lopen en dan weer aansingelen en dan weer een stukje lopen en dan weer aansingelen dit werkt bij mijn paard heel goed. Hij kan ook rugpijn hebben artrose of spierknopen. Het kan ook aan je rijstijl liggen misschien bergrijpt je paard je niet of kan hij het fysiek niet aan. Probeer dus het niet te ingewikkeld te maken zorg dat jij weet wat je doet want als jij het niet weet snapt hij er ook niks meer van. Het kan ook aan zijn scheefheid liggen mijn paard heeft daar last van elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, maar dat gaat tegen zitten als je erop wilt rijden. De oplossing voor deze scheefheid is rechtrichten deze oefeningen kun je vinden op internet. Het kan ook aan onzekerheid liggen van je paard hij heeft misschien geen vertouwen meer in de ruiter. Ook kan het zijn dat hij dit doet uit angst, omdat hij misschien heel hard vroeger is aangepakt. Maar het kan natuurlijk ook eraan liggen dat hij bijvoorbeeld ergens van schrikt dan kun je gewoon schriktraining doen. Ook kan het zijn dat je paard te koud uit stal komt dat wil zeggen dat hij gewoon zo lang heeft stilgestaan heeft dat hij veel energie heeft. Je kunt bijvoorbeeld voor het rijden hem heel even longeren ik hoop dat ik je een beetje kan helpen met deze informatie.
Groetjes, Precila