galoppirouette

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

galoppirouette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:12

Een galoppirouette is een kleine traversvolte in galop... waarbij ideaal het binnenachterbeen zichzelf telkens op de zelfde plek terugplaatst...

tot zo verre het ideaal...

ik kan nergens vinden wanneer we nou (officieel) een grens stellen tussen een pirouette, een werk pirouette en een traversvolte.

wordt het gemeten in paardelengtes of in meters?

historisch spreken ze over een pirouette of de 'große Teller' of de 'kleinen Teller', ik neem aan analoog met werkpirouette en pirouette...

ben gewoon even benieuwd waar mensen de lijn trekken.

Sammie

Re: galoppirouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:18

een werk pirouette mag zowel meter groot zijn. Een pirouette mag max 6 passen hebben (en niet te groot)? Die gegevens zijn er trouwens wel hoor. Al op de FEI-site gekeken?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:49

ik heb wel gekeken, maar die passen zijn ook weer maar zo'n beperkte maat de sprong kàn best groot worden (is natuurlijk niet meer ideaal, want niet op een punt)

maar waar is een werkpirouette dan geen werkpirouette meer en wordt een traversvolte?

overigens zijn dit dan geen pirouettes... hebben meer dan 6 passen...:

https://www.youtube.com/watch?v=Gg4hartoXJ4

en hier bij 4:06 beschrijven de achterbenen ongeveer een meter cirkel:
https://www.youtube.com/watch?v=dvKMMQVt6JA

(ik kan nu ff geen meetlat bij de hoefsporen leggen kan ook best 80-120 cm zijn ofzo)
en de eerste is 7 passen en de tweede 5 en niet helemaal 360°.

Ik neem domweg twee voorbeelden van paarden die goeie punten scoren, verder geen kritiek ofzo, ik vraag het me gewoon af, is meer een vraag over klassificatie/definitie.

het punt is dat het ideaal een punt is maar een realiteit altijd in een interval valt, en dat er dus een gebied moet zijn wat binnen de definitie moet vallen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:55

http://www.fei.org/system/files/FEI%20G ... ly2011.pdf

Hier staat het allemaal echt wel heel duidelijk. Hele pirouette 6-8 galopsprongen, een halve minimaal 3-4. Dus jouw eerste filmpje is sowieso wel correct. Als hij groter is dan 2 meter doorsnede is het een werkpirouette.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:18

Daarbij zal het verschil tussen een werkpirouette en een traversvolte zitten in de exacte afmeting van de volte. Een werkpirouette zal gericht zijn op het werken naar een pirouette, en zal dus ook telkens meer gesloten worden, voor zover het paard dat op dat moment aan kan, of voor zover het op dat moment nuttig is in de training. De traversvolte is er niet om te verkleinen, maar om als oefening te rijden. De nadruk ligt dan op de volte zelf, niet op het verkleinen daarvan.

Of anders gezegd: de traversvolte werk je uit op een bepaalde doorsnede, een werkpirouette rij je zo klein als mogelijk/nuttig is voor het paard, om het paard voor te bereiden om de pirouette.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 17:13

wat ik dus ff wil weten is waar ze het meten:

'the radius is equal to the length of the horse'
betekend dat verzamelde lengte of volledige lengte? radius van de cirkel van het binnenachterbeen of van de neus?

want bij een pirouette die echt om de achterhoef draait, is de radius van de neus (verste punt) al beduidend minder dan een volledige paardenlengte (geeft dan dus nog betrekkelijk veel ruimte over)

of betekend het zelfs dat je in de pirouette nog een heel paard mag kunnen parkeren?

en hoe groot kan dan een werkpirouettte nog zijn? (werkpirouette is ook niet echt een wedstrijdbegrip, meer een trainingsbegrip, maar je ziet het nog wel eens in paardenadvertenties ofzo)

Een grote volte verkleinen naar een 10 meter volte is nog geen werkpirouette, terwijl je daar toch verkleint... toch?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:07

Airnt schreef:
wat ik dus ff wil weten is waar ze het meten:
'the radius is equal to the length of the horse'
betekend dat verzamelde lengte of volledige lengte? radius van de cirkel van het binnenachterbeen of van de neus?

Het lijkt mij dat de uitkomst hiervan betekent dat het paard niet van zijn plaats komt.
Het moet in/om de afdruk van het binnen achterbeen galopperen.
Het begrip verzameld speelt hierin dan geen rol.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:10

Zelf in t proevenboekje staan meters en galopsprongen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 20:02

naja, een ideaal is een punt... maar een punt is het natuurlijk nooit echt... dus er moet ergens een grens worden gesteld wanneer men zegt: 'mooi hoor, maar gewoon te groot om nog pirouette te heten'

dus welbeschouwd zijn eigenlijk alle pirouetten een kleine cirkel, dus hoe groot mag die cirkel nou zijn?

sterker nog, een paard dat werkelijk ideaal om zijn binnen achterbeen draait, draait om een punt (hoef) dat ondergetreden is, dwz 70-80 cm vóór de staart (?), dan is de hals nog opgericht, neus op de vertikaal..

dus hoe groot is dan nog de radius van wat de neus zou beschrijven? 1,2 m? misschien zelfs minder.

dat zou ik geen 'paardenlengte' meer willen noemen. vooral omdat het paard in dit rekenvoorbeeld ca 2m lang zou zijn.

dus vandaar dat ik me af vraag hoe ze die 'paardenlengte' nou bedoelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:06

Er staat niet paardlengte maar lengte van het paard....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:07

De lengte van het paard zelf

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:30

ok, prima... dus een 'uitelkaargevallen paard' = 'paardenlengte' (2,5m? 3m?)
hier bedoelen ze dan 'daadwerkelijke lengte van het paard op dat moment' (2m? 2,5 m?)... ok...

maar dat paard draait niet om zijn achterkant/staart (tenzij je een spaanse pirouette bedoelt) maar om de achterhoef, en die is behoorlijk onder de massa (naja ernaast, want het buìten achterbeen treed onder de massa) dus de radius bij een draai om de achterhoef is bijna de helft van de 'daadwerkelijke lengte van het paard'

snappu?
ik wil gewoon weten wat ze vergelijken met wat...

welk punt zijn beweging wordt vergeleken met welke afstand ?

Afbeelding